تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۱۲
«وقایع‌اتفاقیه» از دلایل لاک‌ومهر دفتر مشاوران آیت‌الله هاشمی گزارش می‌دهد؛

پلمب حاشیه‌ساز

پایگاه بصیرت / معصومه حاجی‌ابوالحسن

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/10/28 - شماره 321 - صفحه 2)

حتي يک هفته بعد از فوت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، اخبار مربوط به او هنوز سرخط اخبار رسانه‌هاست. يکي از اين اخبار، مربوط به پلمب دفاتر مشاوران آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در طبقه هشتم ساختمان مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام بود که چند روز بعد از پلمب اين دفاتر، روز گذشته منتشر شد. به نظر مي‌رسد، پس‌لرزه‌هاي رحلت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با انتشار اين خبر بعد از برگزاري مراسم شب هفتم، آغاز شده است. پلمب گزينشي مرکز مشاوران، اين سؤال را ايجاد کرده که چرا اين دفاتر از دفتر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني مهم‌تر بوده است؟ چه اسنادي در اين مرکز نگهداري مي‌شده که حتي در دفتر رئيس نيز وجود نداشته است؟ آيا مهر و موم مرکز مشاوران، پيامي را مخابره مي‌کند؟

در حالي روز گذشته خبر پلمب دفاتر منتشر شد که به گفته محمدحسن مشکوري، مديرکل روابط عمومي و همکاري‌هاي بين‌المللي مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه»، اين اتفاق براي حفاظت از اسناد و مدارک طبقه‌بندي‌شده توسط مقامات ذي‌صلاح انجام شده است. اين درحالي است که دفتر مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به‌عنوان دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، بعد از فوت او باز است و مرکز مشاوران، تنها بخشي از اين مجموعه بوده که مهروموم شده است. اولين واکنش به اين اتفاق، توسط وکيل خانوادگي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني منتشر شد.

محمود عليزاده‌طباطبايي در عکس‌العملي شتابزده در گفت‌وگو با ايرنا تأکيد کرد: «پلمب دفتر مشاوران مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از طرف مقام قضايي نبوده و از طرف مجموعه اداري مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام شده است» اما مشکوري در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه»، اين خبر را تکذيب کرد و گفت: «بخش اداري، مسئول پلمب دفاتر نيست و اين کار توسط مراجع ذي‌صلاح انجام شده است.» مشکوري در پاسخ به اين سؤال که آيا منظور از مراجع ذي‌صلاح قوه‌قضائيه است يا خير، گفت: «اصولا، حراست مسئول رسيدگي به اين امر است.» ساعتي بعد از انتشار اين اخبار، رئيس حراست مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ايلنا گفت: «چنين دستوري را ما صادر نکرده‌ايم.»

دستور از بالاست

از آنجايي که اخبار ضد‌و‌نقيضي در رابطه با نهاد پلمب‌کننده مرکز مشاوران به دست آمد، نظر حقوقدان‌ها مي‌تواند راهگشا باشد. نعمت احمدي، گزينه مناسبي براي بررسي اين وضعيت است. «مهروموم‌کردن يک بخش از اين نهاد به‌عنوان شخصيتي حقوقي، جاي سؤال دارد. اگر به قانون رجوع کنيم، مجمع يک شخصيت حقوقي برگرفته از قانون اساسي است. اين نهاد، اعضاي ثابت، غيرثابت و ارکاني دارد؛ شامل دبيرخانه، روابط عمومي و... که اگر اتفاقي براي رئيس مجمع افتاده، باز هم ارکان آن بايد برقرار باشد زيرا اين اتفاق براي کل مجموعه نيفتاده است.»

احمدي اين اظهارات را به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد و تأکيد مي‌کند که نهادهاي داخلي مجمع نمي‌توانند اقدام به پلمب کنند. از نظر اين حقوقدان، مهروموم‌کردن هر مکاني، فقط به دستور مقام‌هاي قضايي امکان‌پذير است و مجموعه‌هاي داخلي، حتي حراست نمي‌توانند بدون اذن حقوقي اقدام به پلمب کنند. در همين حال، خبرگزاري برنا گفت‌وگويي را با حجت‌الاسلام مسعود مرادي از مشاوران آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني که دفترش پلمب شده است، منتشر کرد. اين گفت‌وگو مبني‌بر اظهار بي‌اطلاعي مرادي از کم‌ و کيف اين ماجرا بود. «من پريروز به دفتر رفتم و آنجا متوجه شدم دفتر پلمب شده است. درباره علت پلمب سؤال کردم، گفتند دستور از بالاست.» مرادي توضيحي درباره اينکه دستور از بالا چيست، نداده بود.

چرا مرکز مشاوران؟

«مرکز مشاوران مجمع، جايي است که افراد باتوجه به تخصصي که دارند، طرح‌هاي خام را بررسي مي‌کنند تا اين طرح‌ها قبل از اينکه قطعيت پيدا کنند يا خوانده شوند در دفتر مشاوران بررسي ‌شود.» احمدي، حقوقدان، اين توضيحات را درباره عملکرد مرکز مشاوران به «وقايع‌اتفاقيه» ارائه مي‌کند و مي‌گويد: «اسناد موجود در مرکز مشاوران طبقه‌بندي‌شده نيست.» اين درحالي است که فقط دفاتر مشاوراني که در طبقه هشتم اين ساختمان مستقر بودند، پلمب شده است. دفتر عليرضا رجايي، يکي از نزديک‌ترين مشاوران او که در طبقات پايين اين ساختمان است و دفاتر ديگر مشاوران که در ساختمان مجمع تشخيص مصلحت نظام مستقر بودند نيز پلمب نشده است.

رجايي در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» از دليل پلمب‌شدن اين دفاتر اظهار بي‌اطلاعي کرد. حجت‌الاسلام محمدرضا عباسي‌فرد، از ديگر مشاوران آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، در گفت‌وگويي با برنا، پلمب دفاتر را اشتباهي دانست و گفت: «به نظر مي‌رسد اشتباهي صورت گرفته است زيرا دفتر مشاوران، دفتر آيت‌الله هاشمي نيست که بخواهد پلمب شود. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به رحمت خدا رفته‌اند اما مشاوران ايشان زنده و حاضر هستند و ما مسئول دفتر خودمان هستيم و دفتر فرد زنده را که پلمب نمي‌کنند.»

عباسي‌فرد با بيان اينکه: «من معتقدم اشتباهي صورت گرفته که به‌زودي مرجع آن به اشتباه خود پي خواهد برد»، توضيح مي‌دهد: «من البته در جريان اينکه چه مرجعي اين کار را کرده است، نيستم زيرا در اين روزها درگير برنامه‌هاي مربوط به تشييع و ترحيم آيت‌الله هاشمي بوده و در سفر به کرمان و رفسنجان نيز با خانواده آقاي هاشمي همراه بودم.» حجت‌الاسلام محمدرضا عباسي‌فرد، اخطاري براي پلمب دفترش دريافت نکرده است اما به گفته حجت‌الاسلام رستگاري، ديگر مشاور آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، روز جمعه از مرکز تحقيقات با او تماس گرفته‌اند و بدون توضيح دليل، گفته‌اند دفتر پلمب‌ شده، فعلا تشريف نياوريد.

پلمب عادي است

در حالي که شنيده‌شدن صداي تيراندازي پدافند هوايي در تهران حدود ساعت پنج عصر ديروز، اخبار مربوط به پلمب دفاتر مشاوران آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را به حاشيه برد، مهر با انتشار خبري به نقل از يک منبع آگاه در مجمع تشخيص مصلحت نظام، پلمب دفاتر را امري عادي دانست. در اين خبر آمده بود که اين اقدام، امري متعارف است و براي انجام مراحل قانوني و اداري مربوط به اسناد و اموال اين دفاتر درپي فوت رئيس مجمع صورت گرفته است. اين منبع آگاه از پلمب‌شدن دفتر رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در روز چهارشنبه گذشته در حوزه رياست مجمع و هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي نيز خبر داد و تأکيد کرد: «برخي از افرادی که دفاتر آنها در مرکز تحقيقات مجمع تشخيص مصلحت نظام، امروز براي مراحل اداري پلمب شده است، اساسا سمت مشاوره رسمي نداشته‌اند.»

محمدحسن مشکوري در ساعات پاياني روز گذشته بعد از انتشار انواع اظهارنظرها به ايرنا درباره علت پلمب دفاتر مشاوران آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اين اقدام، روال طبيعي و مربوط به همه شخصيت‌هاي برجسته بوده و دليل آن نيز محفوظ‌بودن اسناد و مدارک داراي طبقه‌بندي است.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/50878

ش.د9503749

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات