تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۸۴۳

وزیر دفاع: تست موشکی ایران مغایر برجام و قطعنامه شورای امنیت نیست

(روزنامه ايران - 1395/11/14 - شماره 6424 - صفحه 3)

در حالی که موضوع آزمایش موشک‌های میانبرد ایران به نشست اعتراضی و محرمانه اعضای شورای امنیت سازمان ملل انجامید، وزیر دفاع ایران اعلام کرد که این اقدام در ادامه برنامه افزایش توان دفاعی ایران بوده و هیچ مغایرتی با برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت ندارد. اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه برای بررسی ادعای آزمایش موشکی ایران تشکیل جلسه دادند و در حالی که کشورهای غربی شورا مدعی بودند که آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل به حساب می‌آید، مجموع اعضا نتوانستند به نتیجه مشخصی دست یابند و این پرونده برای تصمیم‌گیری و بررسی‌های بیشتر به کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شد؛ اقدامی که بهمن ماه سال گذشته نیز به دنبال آزمایش موشکی ایران صورت گرفت و در نهایت بی نتیجه ماند.

نشست سه‌شنبه پس از آن برگزار شد که کاخ سفید اعلام کرد ایران چند روز پیش به انجام آزمایش موشکی مبادرت کرده و شورای امنیت باید این اقدام را که در مغایرت با قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت به حساب می‌آید، مورد مذاکره قرار دهد. دولت امریکا مدعی است قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت که در تأیید توافق هسته‌ای صادر شد، ایران را از پیگیری برنامه موشکی بالستیک منع کرده است بنابراین انجام آزمایش‌های موشکی مغایر این قطعنامه است. با وجود این نشست کشورهای عضو شورای امنیت حاصلی نداشت. این در حالی است که سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در موضعی اعلام کرده است که آزمایش موشکی ایران نقض توافق هسته‌ای نیست.

پیش از این برخی از رسانه‌های غربی از جمله رویترز اعلام کرده بودند که ایران از سایت موشکی سمنان اقدام به شلیک یک فروند موشک میانبرد «خرمشهر» با برد 600 مایل کرده که قبل از رسیدن به هدف منفجر شده است. بنابراین گزارش، این موشک پس از طی مسافتی در هوا منفجر شده و آزمایش، ناموفق به پایان رسیده است.

نماینده آمریکا: علیه ایران وارد عمل می‌شویم

در حالی که روسیه به عنوان یکی از اعضای ثابت شورای امنیت پیش از نشست این شورا در موضعی نسبت به آزمایش موشکی کشورمان اعلام کرده بود که اقدام ایران ناقض قطعنامه شورای امنیت نخواهد بود. سفیر جدید دولت دونالد ترامپ در سازمان ملل متحد در سخنانی تهدیدآمیز گفت که «کشورش در این باره بی تفاوت نمانده و وارد عمل خواهد شد.» به گزارش «سی‌ان‌ان»، نیکی ‌هالی بعد از آن که نتوانست با دست پر از نشست شورای امنیت بیرون بیاید، با بیان اینکه به همه جهان می‌گویم باید نگران این آزمایش باشند، افزود: «ایالات متحده امریکا ساده‌لوح نیست و ما بی تفاوت به تماشا نخواهیم ایستاد و خواهید دید که علیه ایران وارد عمل خواهیم شد.»

او گفت که انجام این آزمایش موشکی در ایران کاملاً غیرقابل قبول است. به گفته نماینده امریکا در سازمان ملل، انجام این آزمایش ناموفق تخطی آشکار ایران از قطعنامه 2231 شورای امنیت است چون بنا به ادعای او این موشک بالستیک میانبرد بیش از 300 کیلومتر برد و دارای کلاهک انفجاری بیش از 50 کیلوگرم بوده است. همزمان با این موضعگیری، نخست وزیر رژیم اسرائیل هم مدعی شد که اقدام ایران در آزمایش موشکی نباید بدون پاسخ بماند. بنیامین نتانیاهو با اشاره به سفر پیش رویش به واشنگتن و دیداری که با رئیس جمهوری امریکا خواهد داشت، افزود: «در جریان دیدار ماه فوریه خود با دونالد ترامپ قصد دارم با وی درخصوص اعمال تحریم علیه ایران به خاطر آزمایش موشکی اخیر و همچنین به دلیل اقدام های تهران در دیگر زمینه‌ها، گفت‌وگو کنم.»

این اعتراض‌ها در حالی است که برلین و لندن نیز در مواضعی مشابه به مخالفت با آزمایش موشکی ایران برخاستند. مقام های آلمانی با بیان اینکه برلین آزمایش موشکی توسط ایران را محکوم می‌کند، گفت که «چنین آزمایش‌هایی موجب افزایش تنش است.» سخنگوی وزارت خارجه این کشور با بیان اینکه «آنچه نیاز داریم، تنش‌زدایی، اعتمادسازی و نقش سازنده ایران در حل مناقشات منطقه‌ای است»، افزود: «برلین از اینکه شورای امنیت سازمان ملل این مسأله را در دستور کار خود قرار داده، استقبال کرد.» متیو رایکرافت، نماینده انگلستان در سازمان ملل نیز با بیان اینکه شورای امنیت آزمایش موشکی ایران را تأیید کرده، طی پیامی در توئیتر نوشت: «شلیک موشک توسط ایران تأیید شد. یک گام ثبات‌زدای دیگر در منطقه‌ای ‌بی‌ثبات. کمیته ۲۲۳۱ آن را بررسی می‌کند.»

واکنش مقامات ایران

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اما با تأیید آزمایش جدید موشکی ایران، این اقدام را در ادامه برنامه افزایش توان دفاعی ایران دانسته و اعلام کرده که این موضوع هیچ مغایرتی با برجام و قطعنامه 2231 ندارد. به گزارش ایرنا، سردار حسین دهقان گفت: «این تست در ادامه برنامه‌های جاری ما بوده و قبلاً نیز اعلام کرده‌ایم برنامه‌هایی را که در حوزه تولیدات اقلام دفاعی در راستای اهداف و منافع ملی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، اجرا می‌کنیم و هیچ اراده‌ای نمی‌تواند تصمیم ما را تحت تأثیر قرار دهد.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم در جریان دیدارش با «ویگن سرکیسیان»، وزیر دفاع جمهوری ارمنستان و واکنش به اعتراض غرب به برنامه موشکی ایران گفت: «برای توسعه توان دفاعی متعارف خود از هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی اجازه نخواهیم گرفت و با هرگونه دخالت خارجی در امور دفاعی از جمله توان موشکی جمهوری اسلامی ایران بشدت مقابله خواهیم کرد.» همچنین مجید تخت روانچی، معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه که در نشست کمیسیون امنیت مجلس حضور یافته بود با بیان اینکه موضوع موشکی به هیچ وجه خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست، گفت: «موشک‌های ما برای کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است و این را‌ هم در مواضع کتبی‌‌ که در اسناد شورای امنیت است، آورده‌ایم و هم در مواضع شفاهی بارها بر آن تأکید کرده‌ایم.»

حمایت مجلس از نیروهای مسلح

در همین حال 220 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن حمایت همه جانبه از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند: «زمزمه‌های مخالفت برخی کشورها نسبت به توانمندی موشکی ایران از هیچ منطقی برخوردار نبوده و آزمایش های موشکی نیز هیچ تناقضی با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2231 ندارد.» پیش از این وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی در تهران با رد ادعاهای امریکا و متحدان اروپایی واشنگتن درباره نقض قطعنامه شورای امنیت گفته بود که هیچ یک از موشک‌های ایران به منظور حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده اند و بر همین اساس مشمول ممنوعیت قطعنامه 2231 نمی‌شوند.

جلسه شورای امنیت برای بررسی آزمایش موشکی ایران در فروردین ماه سال جاری نیز بی‌نتیجه مانده بود. در همین رابطه دیپلمات‌های شورای امنیت این طور نتیجه‌گیری کرده‌اند که صریح‌ نبودن زبان قطعنامه ٢٢٣١ و تفسیرهای مختلف از آن، باعث شده تا نتوان موضوع آزمایش موشکی ایران را تحت فصل هفتم منشور ملل متحد (نقض صلح و امنیت بین‌المللی) و با ابزارهایی چون تحریم یا مداخله نظامی مورد رسیدگی قرار داد اما به ادعای کشورهای غربی، منع انجام آزمایش‌های موشکی بالستیک بر اساس قطعنامه ٢٢٣١ یک تعهد الزام‌آور سیاسی برای ایران است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6424/3/169727/0

ش.د9503848

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات