تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۸۸۰

تبارشناسی حزبی «جبهه مردمی»

(روزنامه ايران – 1395/12/08 – شماره 6444 – صفحه 21)

شیرازه ائتلاف جدید اصولگرایان برای انتخابات سال آینده، در نخستین سالگرد شکست ائتلاف این جریان در انتخابات سال گذشته، تشکیل شد. روز گذشته اسامی شورای مرکزی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» نهاد انتخاباتی-ائتلافی و تازه تأسیس اصولگرایان منتشر شد؛ «مجمع عمومی» این تشکل نوپدید، روز پنجشنبه در انتخاباتی داخلی به 30 نفر از نامزدهای معرفی شده از سوی «جبهه مردمی» رأی داده بودند؛ آن گونه که مجریان این انتخابات در دو روز گذشته اعلام کردند، جمعیت بالای انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان سبب شد شمارش آرای 2700 شرکت کننده، 48 ساعت طول بکشد.

انتخاباتی که به گفته اصولگرایان، قرار است وجهه «مردمی» بودن ائتلاف جدید را پررنگ‌تر کرده و ثابت کند بر خلاف گذشته، این بار تصمیم‌گیری از پایین (بدنه مردمی) به بالا (احزاب و لیدرها) خواهد بود.به این ترتیب بود که اعلام شد اگر چه ردپای خفیف احزاب و تشکل‌هایی چون جامعه روحانیت مبارز، جمعیت‌های دوگانه رهپویان و ایثارگران و حزب مؤتلفه اسلامی در تأسیس «جبهه مردمی» دیده می‌شود، اما بعد از تشکیل شورای مرکزی به انتخاب «مجمع عمومی»، احزاب این جریان به طور کامل کنار کشیده و امور را به شورا و بدنه مردمی سپرده و خود به پشتیبانی بسنده می‌کنند.

از همین رو اعلام شد افرادی که در خود صلاحیت و شایستگی ریاست جمهوری می‌بینند و می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد شوند، پیش از نام‌نویسی در رأی‌گیری داخلی اصولگرایان شرکت کنند و خود را به قضاوت مجمعی بسپارند که علی الظاهر از بدنه رأی جامعه اصولگرایی در استان‌ها و اقشار مختلف انتخاب شده‌اند. این مجمع که به نوعی «پارلمان عمومی» تعریف شده است، قرار بود علاوه بر انتخاب نامزد از میان 21 گزینه پیشنهادی «جبهه مردمی»، اعضای «شورای مرکزی» را انتخاب کنند. اگر چه اعلام شد 10 منتخب اول مجمع عمومی به عنوان نامزدهای اولیه انتخابات ریاست جمهوری «جبهه مردمی» سال آینده اعلام خواهد شد، اما نام اعضای «شورای مرکزی» دیروز اعلام شد که آمار قابل تأملی داشت؛ چرا که از 10 عضو هیأت مؤسس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»، 9 نفر به‌عنوان «شورای مرکزی» انتخاب شدند؛ تنها کسی که انتخاب نشد، حمید رضا حاجی بابایی بود که قبل از انتخابات داخلی، به دلیل کاندیداتوری از «جبهه مردمی» استعفا داده بود. نکته دیگر حضور پررنگ دولتمردان سابق در این فهرست است؛ چنانکه دو وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد و 7 مدیر دولت قبل در این شورا عضویت دارند.

نکته بعدی بسامد بالای سه حزب مؤتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی میان 30 عضو شورای مرکزی بود. چنانکه ایثارگران 3 نماینده، رهپویان 2 نماینده و مؤتلفه اسلامی 3 نماینده در این شورای تصمیم گیر و تصمیم ساز دارد. همچنین دبیر کل هر سه تشکل، در این شورا حضور دارند. موضوع دیگر که در کنار این نکته خودنمایی می‌کند، این است که 7 عضو این شورا با فهرست اصولگرایان در انتخابات مجلس سال گذشته مشترک است. 7 عضوی که در کنار 23 نامزد دیگر، از فهرست «ائتلاف امید» شکست خوردند و حال در نخستین سالگرد آن شکست می‌خواهند تولدی دوباره داشته باشند.

سال گذشته و در آستانه انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، نشست‌های سه گانه حزب پایداری، مؤتلفه اسلامی و ایثارگران، در چارچوب «شورای ائتلاف اصولگرایان» متمرکز شد. این ائتلاف در نهایت از میان نامزدهای پرشمار طیف‌های مختلف اصولگرایی، 30 نفر را دستچین و معرفی کرد. هر چند اعلام شده بود فهرست ائتلافی‌ها فراگیر خواهد بود، اما بدنه اصلی نامزدها متعلق به حزب پایداری، مؤتلفه اسلامی، رهپویان و ایثارگران بودند. بعد از شکست صددرصدی نامزدهای این ائتلاف در تهران بود که اصولگرایان در مقام آسیب شناسی بر آمده و عنوان کردند این بار می‌خواهند هم ساختار نهاد انتخاباتی‌شان و هم نامزد یا نامزدهای نهایی‌شان «مردمی» و بر آمده از انتخابات داخلی باشد. اما گویا اصولگرایان از هر طرف که بروند، به سه گانه ثابت مؤتلفه، ایثارگران و رهپویان می‌رسند.

نکته قابل تأمل دیگر، افتراق ناخواسته پایداری‌ها از این مجموعه است؛ یکی از اضلاع اصلی شورای ائتلافی سال گذشته که «جبهه مردمی»‌ها آخر از همه به دنبالشان رفته‌اند. چنانکه مرتضی آقاتهرانی به صراحت اعلام کرد تشکل متبوعش به این دعوتی که به زعم او بی‌موقع و دیر وقت است، پاسخ مثبت نمی‌دهد اما ممکن است از گزینه نهایی حمایت داشته باشد. در همین راستا بود که صادق محصولی از اعضای ارشد حزب «پایداری» روز جمعه با انتقاد از معرفی برخی نامزدها در مجمع عمومی به نام گزینه پایداری انتقاد کرد و گفت:«پایداری نامزدی را برای انتخابات ریاست جمهوری 96 به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی نکرده بنابراین انتصاب دونامزد به جبهه پایداری از مجموعه نامزدهای معرفی شده است از سوی جمنا (ضمن احترام به همگی آنها) در رسانه‌ها جای تعجب و گلایه دارد».

مروری بر اسامی نامزدهای به رأی گذاشته در مجمع عمومی «جبهه مردمی» حاکی از این است که در دوری «پایداری»‌ها، «یکتا»یی‌ها جای آنها را گرفته اند؛ چرا که از 21 نامزد معرفی شده در جبهه 7 نامزد عضو یا نزدیک به این تشکل هستند که یک‌سوم نامزدها می‌شود. حزب پایداری و «جبهه یکتا» دو تشکل متشکل از مدیران ارشد و میانی محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان فکری و سیاسی او هستند که از روزهای پایانی دولت اول احمدی‌نژاد، گاهی با او زاویه‌هایی داشته‌اند. حال در غیاب پایداری، یکتا به مثلث مؤتلفه، ایثارگران و رهپویان نزدیک شده است. حال باید دید آیا در سالگرد شکست ائتلاف اصولگرایان، ائتلاف جدید می‌تواند از خاکستر گذشته شاهد تولد ققنوس باشد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6444/21/174103/0

ش.د9504126

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات