صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۸۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 18 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جنگ تحمیلی به خاطر این اتفاق افتاد که دشمن در ما احساس ضعف کرد، اگر می‌خواهید دشمن را از تهاجم منصرف کنید، اظهار ضعف نکنید و قوت خود را آشکار سازید.(95/12/16)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
الگويي متفاوت براي حضور در انتخابات

حدود دو ماه تا برگزاري دو انتخابات در 29 ارديبهشت ماه 1396 باقي مانده است و گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي خود را آماده رقابت انتخاباتي مي‌کنند. در اين روزها بايد منتظر بود تا افراد مختلفي در قامت نامزدي رياست‌جمهوري وارد عرصه انتخابات شوند. در اين ميان، خبر ورود يکي از نزديکان رئیس‌جمهور سابق به انتخابات در هفته‌هاي اخير جلب توجه کرده و افراد مختلفي به تحليل ورود وي پرداخته‌اند. اين اقدام در حالي صورت مي‌گيرد که پيش از اين احمدي‌نژاد از ورود به عرصه انتخابات نهي شده بود. آنهايي که آشنايي بيشتري با وي و جريان و اطرافيانش داشتند، به اين حقيقت معترف بودند که اين جريان با وجود نهي صورت گرفته، به سادگي عرصه سياست و انتخابات را رها نخواهد کرد، از این رو بايد منتظر بود تا سناريوي جديدي کليد زده شود! با اين حال، احمدي‌نژاد در فرداي مراسم 22 بهمن ماه با صدور اطلاعيه‌اي اعلام داشت: «از هيچ فرد يا جناح و حزب و گروهي حمايت نکرده و نخواهم کرد. اين موضع قطعي و غير قابل تغيير اينجانب است.» چند روز از اين ماجرا نگذشته بود که خبر نامزدي يکي از معاونان وي با کمک فعالان اين جريان با آب و تاب رسانه‌اي شد و وي با صراحت اعلام کرد، از احمدي‌نژاد به عنوان معاون اول خود استفاده خواهد کرد! اما نکته قابل ملاحظه آن بود که با وجود ادعاي رئیس‌جمهور سابق، وي نتوانست در قبال اين خبر سکوت کرده و حمايت علني خود را آشکار نکند. در اين روزها عکس‌هاي مختلفي از بقايي و احمدي‌نژاد به همراه ضلع سوم اين جريان، اسفنديار مشايي منتشر شده که از حمايت علني رئیس‌جمهور پيشين از بقايي حکایت دارد. اين حمايت نه با صدور بيانيه يا در قالب سخنراني و کلام، بلکه از طريق زبان تصوير و با همراهي و نشست و برخاست و انتشار فيلم و عکس دنبال شده است. اين حضور، رقابت انتخاباتي را در روزهاي آتي جدي‌تر خواهد کرد و اخبار بيشتري از فعاليت‌هاي انتخاباتي اين جريان خواهيم شنيد. البته بايد منتظر ماند تا زمان نام‌نویسی نامزدها فرا برسد و به اين پرسش پاسخ داده شود که آيا اين افراد که اين روزها نام‌شان برای نامزدی در انتخابات رياست‌جمهوري شنيده مي‌شود، با توجه به عملکرد و کارنامه پيشين خود خواهند توانست براي اين رقابت مهم و حساس احراز صلاحيت شوند و نظر شوراي نگهبان را مطابق با شرايط مندرج در قانون اساسي تأمین کنند یا خیر؟!

▼ گزارش روز
چرا درس نمی‌گیریم؟

در روزهایی که جناب آقای محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت یازدهم درباره وجود مدیران و افراد دوتابعیتی در بدنه دولت اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و به سادگی می‌گوید اطلاعی ندارم و ندانستن که جرم نیست(!)، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود از بازداشت یک مقام دوتابعیتی خبر می‌دهد که در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حضور داشته است! غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود درباره آخرین روند رسیدگی به پرونده یکی از اعضای تیم هسته‌ای ‌با نام مخفف  «د.ا» که متهم به جاسوسی بود و گفته می‌شد این فرد دوتابعیتی بوده، گفت: «فردی در این رابطه مدتی تحت تعقیب بوده و بازداشت شده است.» وی در ادامه افزود: «قرار کیفرخواست برای این فرد صادر شده و پرونده به دادگاه رفته و دادگاه باید رسیدگی کند و به نتیجه برسد.»
تجربه حضور یک فرد دوتابعیتی با اتهامات امنیتی در تیم مذاکره‌کننده‌ای که قرار بود مهم‌ترین پرونده کشورمان در سال‌های اخیر را به سرانجام برساند و تدوین سند توافق هسته‌ای را برعهده داشته است، در کنار تجربه اختلاس و فرار یک مدیر دوتابعیتی در رأس یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور و نمونه‌های دیگر از حضور خسارت‌بار افرادی با تابعیت مضاعف در مسندهای تصمیم‌گیری، این سؤال را برای مردم به وجود آورده است که با وجود چنین موضوعات و تجربیاتی چرا برخی از مسئولان نسبت به این موضوع تا این حد بی‌تفاوت هستند و مسئله را به طور جدی پیگیری نمی‌کنند؟ با وجود این بی‌تفاوتی، چه ضمانت و تعهدی وجود دارد که بار دیگر شاهد تکرار چنین مواردی نباشیم؟ پس کی قرار است از تجربه‌های‌مان و اتفاقات تلخی که در کشور رخ داده است، درس بگیریم و امور را اصلاح کنیم؟!

▼ اخبار ویژه
منتفی‌شدن کاندیداتوری آقای رئیسی

پایگاه خبری «روز نو» مدعی شد: «با توجه به اينكه حجت‌الاسلام والمسلمین رئيسي در رأی‌گیری «جمنا» حائز رتبه اول در ميان كانديداهاي اصولگرا براي انتخابات رياست‌جمهوري 96 شده بود، تصميم گرفت اين موضوع را با مشورت با بزرگان بررسي كند. او در هفته جاري طي جلساتي با نزديكان خود و چهره‌هاي شاخص اصولگرا اين پيشنهاد را بررسي کرد و با تصميم جمعي كه از مشورت با نزديكان و بزرگان اصولگرا به دست آورد، به اين نتيجه رسيد كه در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم كانديدا نشود و به فعاليت در آستان قدس رضوي ادامه دهد. مطرح‌شدن ابراهيم رئيسي براي انتخابات رياست‌جمهوري مورد خشنودي بخشي از اصولگرايان واقع شده بود.»

تسویه‌حساب 60 کارگر پیمانکاری پس از اعتراضات صنفی
به دنبال اعتراض صنفی چند روز گذشته کارگران شرکت پیمانکاری نیروپژوه واقع در فاز 13 عسلویه، 60 نفر از کارگرانی که در این تجمعات حضور داشتند، اخراج شدند. بنا به اظهار منابع مطلع از فاز 13 عسلویه، کارگران شرکت نیروپژوه با وعده کارفرما مبنی بر اینکه در صورت پایان دادن به اعتراضات خود تمامی معوقات پرداخت و به حساب آنها واریز خواهد شد، به اعتراض خود پایان داده و به کار بازمی‌گردند؛ اما در پایان وقت اداری مطلع می‌شوند کارفرما به جای واریز معوقات مزدی با همه آنها تسویه‌حساب کرده است. گفتنی است، شرکت پیمانکاری نیروپژوه از زیرمجموعه‌های شرکت مپنا هستند.
 
▼ اخبار
1ـ تاکتیک جدید داعش در سوریه
ساکنان رقه اعلام کردند، گروه تروریستی داعش تاکتیک جدیدی را به منظور جلوگیری از هدف قرار گرفتن نیروهایش در این شهر در پیش گرفته است. به گزارش «الوطن العربی» این گروه تروریستی ساکنان شهر رقه را وادار کرده است تا همان لباس‌هایی را به تن کنند که اعضای داعش می‌پوشند و هر کسی که این کار را انجام ندهد، به ۲۰ ضربه شلاق و حبس تهدید می‌شود. همچنین، داعش به ساکنان شهر طبقه در رقه اجازه خروج بدون کسب موافقت داعش و تعیین مقصد و اعلام علت خروج و زمان بازگشت را نداده است. داعش در روزهای اخیر به منظور مقدمه‌چینی برای نبرد رقه، تمهیداتی را فراهم کرده است و از مردم اموالی را گرفته و خاکریزهایی را ایجاد کرده است.

2ـ دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات ممنوع
سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه با اشاره به اینکه «پاسداران انقلاب همواره وصایای حضرت امام(ره) و منویات امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در پرهیز از ورود به احزاب و دسته‌بندی‌های سیاسی را نصب‌العین خود قرار داده‌اند»، تأکید کرد: احدی در سپاه چه از پاسداران و چه از فرماندهان، مانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات و تخریب کاندیداها را ندارند. وی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی در سپاه موظف شده‌اند اجرای این مهم را با حساسیت و دقت به طور مستمر دنبال و کنترل کرده و با متخلفان بدون اغماض برخورد کنند.

3ـ واکنش قالیباف به سخنان تند وزیر راه
قالیباف، شهردار تهران به بخشی از صحبت‌های وزیر راه مبنی بر بحران پاسخگویی و سوداگری در مدیریت شهری واکنش نشان داد و گفت: متأسفانه، امروز افرادی که خودشان در حوزه‌های تخصصی و سیاسی حداقل دو دهه مسئولیت داشته‌اند و به تعبیر خودشان در بخش سوداگری مسکن هم ده سال تجربه دارند، به جای پاسخگویی درباره عملکردشان، با آمار و تحلیل غلط در نقش اپوزیسیون حرف می‌زنند؛ این عین بی‌انصافی‌ است. همه ما باید پاسخگوی دوران مدیریت‌مان باشیم، کما اینکه بنده هم باید پاسخگوی 11 سال مدیریت خود باشم.

▼ تا انتخابات
سیدحسین نقوی‌حسینی درباره انتشار اخباری مبنی‌بر تصمیم سعید جلیلی برای ایجاد جبهه جدید در کنار جبهه پایداری به منظور حضور مستقل وی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما خواهان ایجاد وحدت و یکپارچگی بین اصولگرایان هستیم و معتقدیم اگر این وحدت به وجود آید، به موفقیت نزدیک هستیم؛ اما اگر شکاف بین اصولگرایان اتفاق بیفتد، از موفقیت دور خواهیم شد.
یحیی آل‌اسحاق، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با بیان اینکه در حال حاضر پس از کناره‌گیری آقای رئیسی، تکلیف نامزد نهایی این جبهه تا مجمع بعدی مشخص نخواهد بود، گفت: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نه ‌تنها با کسانی مانند آقای بقایی، بلکه با هر کسی که خارج از این جبهه فعالیت می‌کند، کاری ندارد و نگران تقسیم آرای‌مان هم نیستیم.
باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه روحانی پارامتر لرزان برای رأی‌آوری مجدد در انتخابات دارد، گفت: پارامتر لرزان این است که آقای روحانی تنها رئیس‌جمهوری بود که کمتر از 51 درصد آرا را نصیب خود کرد، ایشان جزء معدود رؤسای‌ جمهور است که با رأی لرزان انتخاب شد.

▼ اخبار کوتاه
وحید صدوقی، مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه با اجرای طرح حذف قبوض کاغذی از قطع حدود ۱۵ هزار درخت جلوگیری شده است، گفت: با فرهنگ‌سازی و اعطای جوایزی نفیس در سال جاری بیش از ۹۹ درصد قبوض تلفن به صورت غیر حضوری پرداخت می‌شود که نشان‌دهنده موفقیت این طرح است. در ماه گذشته، هفت استان گیلان، کرمان، سیستان‌وبلوچستان، کردستان، هرمزگان، کهگیلویه‌وبویراحمد و خوزستان موفق به حذف کامل قبوض کاغذی خود شده‌اند.
آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان در دومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود به انتخابات آتی اشاره کرد و گفت: متأسفانه، نظارت در انتخابات شورای شهر حساب و کتاب ندارد و مصیبت است؛ چون 400 هزار نفر در انتخابات (شورای شهر) وارد می‌شوند و به خوبی سوابق و شرایط آنها بررسی نمی‌شود.
محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) محور فعالیت ستاد در کشور را اشتغال‌زایی دانست و گفت: بیش از 300 کارخانه و بنگاه کوچک بر محور ظرفیت‌های بومی ایجاد کرده و طی چهار سال گذشته بیش از 360 هزار فرصت شغلی در کشور مهیا کرده‌ایم که این مشاغل در مناطق محروم بوده و به جامعه‌ تحصیل‌کرده اختصاص داشته است.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در آیین طرح ساماندهی سهام عدالت گفت: مردم به هیچ عنوان زیر بار فروش سهام عدالت خود نروند؛ چرا که 60 بنگاه اصلی طرح سهام عدالت از بزرگ‌ترین و بهترین بنگاه‌های تولیدی کشور هستند و در آینده سود زیادی را برای سهامداران به همراه خواهند آورد.
مجید تخت‌روانچی، معاون اروپایی ـ آمریکایی وزیر امور خارجه از تماس وکلای بانک مرکزی ایران با وکلای شرکت لوکزامبورگی درباره توقیف یک میلیارد و 600 میلیون دلار خبر داد و گفت: این پول در دوران تحریم در اروپا بوده و به آن دسترسی نداشتیم.
کاظم پالیزدار، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در روزهای اخیر، سه نفر از همدستان بابک زنجانی برای رسیدگی جامع‌‌تر این پرونده در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفتند.
در پی شکایت مدیرعامل بانک سرمایه از بدهکاران کلان این بانک و زندانی شدن تعدادی از آنها، عده‌ای فشار آورده‌اند تا مدیرعامل بانک یاد شده را تغییر دهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات