(روزنامه آفتاب يزد – 1395/12/05– شماره 4840 – صفحه 2)
سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بینالملل وزیرامور خارجه در نشست "الزامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالملل" با اشاره به اینکه اولین مولفه قدرت ما توان دفاعی جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: توان دفاعی ما به نقطهای رسیده که هر دشمنی را از این که حتی فکر حمله به ایران را در سر خود بپروراند ناامید میکند، چرا آمریکاییها پشت میز مذاکره حاضر شدند، چون آنها از حمله نظامی به ایران ناامید شده بودند.
عراقچی با بیان اینکه مولفه دیگر قدرت ملی ثبات سیاسی و امنیتی ما است، افزود: جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر در اوج ثبات سیاسی به سر برده است و همه به این نکته اذعان دارند که امنیت کشور ما را هیچکس در منطقه ندارد، اخیرا هم که شنیدیم وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس امنیتی مونیخ ادعای مضحکی را مطرح کرد و گفت ایران حامی داعش است چون تا به حال داعش نتوانسته هیچ عملیاتی در ایران انجام دهد.
معاون ظریف نمونه دیگری از ثبات سیاسی در ایران را انتخابات و تظاهراتی همچون 22 بهمن عنوان کرد و افزود: در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بیشاز 73 درصد مردم در انتخابات مشارکت کردند و جالب است بدانید مشارکت بیش از 70 درصد در پیشرفتهترین دموکراسیهای غربی و اروپایی یک آرزو است، در انتخابات پارلمان اروپا حدود 30 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند.
معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه با اشاره به این که این اواخر غرب برای ایجاد فشار به تحریمهای به تعبیر خودشان فلج کننده روی آوردند که به خاطر قدرت مقاومت مردم کارایی نداشت، تصریح کرد: من نمیگویم این تحریمها برای کشور هزینه نداشت و مردم را اذیت نکرد، اما دست تسلیم را به سمت غرب بالا نبرد، آنها اگر امید داشتند ادامه تحریمها باعث میشود که ما دستهایمان را به نشانه تسلیم بالا ببریم پشت میز مذاکره حاضر نمیشدند.
عراقچی مولفه دیگر قدرت را توان تاثیرگذاری منطقهای و قدرت رهبری دانست و افزود: در طول این 38 سال مدیریت امام راحل(ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری کشور را از گردنههای سخت عبور داده است.
وی توانایی و قدرت دیپلماتیک را از دیگر مولفههای قدرت برشمرد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قدرتمند است و میتواند با قدرتهای بینالمللی مذاکره کند و خواستههای خود را بگیرد، در ادبیات بینالملل گفته میشود قدرت بدون دیپلماسی نابیناست و دیپلماسی بدون قدرت ضعیف است، دیپلماتها سر میز مذاکره چه قدرتی به جز صحبتکردن دارند، این قدرت ملی، دفاعی، اقتصادی و علمی است که به دیپلمات اجازه صحبت و مذاکره میدهد.
عراقچی با طرح این پرسش که منافع ما در مذاکرات هستهای چه بود، اضافه کرد: اول از همه باید بدانیم مذاکرات نتیجه ده سال مقاومت مردم بود. مقاومت در برابر اینکه ما میگفتیم میخواهیم غنیسازی کنیم و آنان میگفتند نباید این کار را انجام دهیم ما ده سال مقاومت کردیم نه به خاطر صرفا غنیسازی بلکه به خاطر هدفی بالاتر، اینکه زیر بار حرف زور و سلطه نرویم.
وی ادامه داد: ما گفتیم یک روز هم غنیسازی را تعلیق نمیکنیم چرا، چون اگر این کار را میکردیم به حرف زور و سلطه تن میدادیم، آنان 6 قطعنامه علیه ما صادر کردند که ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل بود، سیاست آمریکا غنیسازی صفر ایران بود و آنها تحریمهای شورای امنیت را انجام دادند تا این اتفاق بیفتد اما بعد از ده سال مقاومت آیا جمهوری اسلامی غنیسازی را کنار گذاشت یا آمریکا سیاست غنیسازی صفر ایران را، آیا ما غنیسازی خود را تعلیق کردیم یا آنان قطعنامههای شورای امنیت علیه ما را لغو کردند؟
عراقچی با اشاره به اینکه غنی سازی در صنعت هستهای بر اثر مذاکره نه تنها تعطیل نشد بلکه غنیسازی صنعتی برای ایران به رسمیت شناخته شد، بیان کرد: با یک برنامه ده ساله که خودمان طراحی کردیم به سمت غنی سازی صنعتی پیش خواهیمرفت، به سمت همان 190 هزار سو که مقام معظم رهبری فرمودند، برنامه آن هم نوشته و توسط شورای عالی امنیت ملی تصویب شد، در این مسیر هم از ماشینهای پیشرفته استفاده خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: در غنی سازی صنعتی مهم این است که از چه ماشینی استفاده میکنیم، آینده غنی سازی صنعتی جمهوری اسلامی ایران وابسته به ماشینهای پیشرفته است نه ماشینهای موجود IR1، چراکه ظرفیت غنی سازی آن یکسو است و برای غنی سازی صنعتی حداقل باید 190 هزار سو تولید شود، بنابراین برای آینده باید ماشینهای پیشرفته تر تولید کنیم، پیشرفتهترین ماشینهایی که قرار است تولید کنیم که البته هنوز مراحل تحقیق و توسعه آن کامل نشده ماشینهای IR6 و IR8 است، ماشین IR6 توانش 10 سو است و IR8 توانش 20 سو است، یعنی 20 برابر ماشین فعلی، هفته قبل هم گازدهی به ماشین IR8 انجام شد و مراحل تحقیق و توسعه این ماشین مسیر خود را طی میکند.
وی با طرح این سوال که برجام در حوزه تحریمها قرار بوده چه کار کند، خاطرنشان کرد: برجام قرار بوده موانع تحریمهای هستهای را از سر راه اقتصاد ایران بردارد، تحریمهای دیگری نیز وجود داشته اما دقت کنید که موضوع مذاکرات هستهای فقط در رابطه با تحریمهای هستهای بوده است.
معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تحریمهای اولیه آمریکا که ناشی از روابط ایران و آمریکا است اصلا موضوع مذاکره نبوده است، بیان کرد: به ضرس قاطع میتوان گفت در موضوع هستهای تمام موانعی که به خاطر موضوع هستهای بر سر راه اقتصاد ایران بوده برداشته شده است.
به گزارش ایسنا،عراقچی ادامه داد: مثلا در رابطه با خرید هواپیما موانعی که وجود داشته برداشته شده است، اما اینکه آیا دولت هواپیما زیاد خرید کرده یا کم یا باید چه نوع هواپیمایی میخریده به برجام مربوط نیست، مهم این مانعی است که برداشته شده، عملکرد دولت با وظیفهای که بر عهده برجام بوده دو مسئله مجزا است، مثلا وظیفه برجام این بوده که تحریمهای نفتی را بردارد، کاملا مشخص است که بعد از برجام فروش نفت ما بالاتر رفته، حالا اینکه بعداز برداشته شدن این مانع وزارت نفت چگونه عمل کرده است مربوط به عملکرد این وزارتخانه است که البته الحق که به خوبی عمل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: پول نفت هم که در حال برگشت است و ما مرتب با وزارت نفت و بانک مرکزی در تماس هستیم، نشانه آن هم این است که وقتی رئیس جمهور اعلام میکند رشد اقتصادی دولت 6+ درصد رسیده منتقدین میگویند این مسئله به خاطر فروش نفت بوده است و در کلام همه آنها نهفته بود که پول نفت به داخل اقتصاد ایران بازگشته است.
معاون ظریف با تاکید بر اینکه تمام موانعی که به برجام مربوط میشده برداشته شده است، تصریح کرد: همه دستاوردها و گشایشهای برجام به خاطر این نیست که آمریکا و 1+5 به ایران لطفی کردهاند، این دستاوردها ناشی از توانایی ملی ما بوده است، نه اینکه آنان به ما لطفی کرده باشند.
وی اظهار کرد: مذاکرات با بیاعتمادی مطلق انجام شده، برخی مطرح میکنند که چرا آمریکا ما را دوباره به لیست تروریستها اضافه کرده، خوب پاسخ روشن است چون او آمریکا است و دشمنی آمریکا با ما تمام نشده، ما در برجام فقط موضوع هستهای را مدیریت کردیم و با آمریکا دوست نشدیم.
http://aftabeyazd.ir/?newsid=66082
ش.د9504087