فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۰۷۲۳

پیشنهادها و انتقادهای یک شاعر درباره نمایشگاه کتاب

سورنا جوکار از شاعران کشورمان در آستانه برگزاری سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیشنهادها و انتقادهایی را در قالب یادداشت مطرح کرد.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سورنا جوکار از شاعران کشورمان در آستانه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیرامون در یادداشتی نوشت:

به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب 96

بسیار ملال آور است که وقتی می ­خواهیم در مورد هر جریانی اعم از فرهنگی، اقتصادی، هنری یا ورزشی و هر چیز دیگری که در کشور جاری ست صحبت کنیم تنها به گفتن معایب می ­پردازیم. البته با عملکردی که مسئولین و مردم ما دارند چاره­ ای هم جز این نیست. نه آن که کارهایی که در متن و بطن آن قرار می ­گیرم در حین اجرا و در نهایت محسناتی نداشته باشند، بلکه نتایج این کارگاه حسن آنقدر در برابر معایب ناچیزند که صحبت در مورد آن­ها ما را از رفو کردن ضعف­ ها باز می ­دارد.

نمایشگاه بین ­المللی کتاب تهران هم یکی از این اتفاقات است که به اصطلاح برای ترویج کتاب و کتاب­خوانی و بالا بردن اجباری سرانه مطالعه کتاب اتفاق می­ افتد تا بلکه زمان مطالعه هر ایرانی در کشور از یک دقیقه در ماه به ۵۵ ثانیه تنزل نکند.

اما همین مساله­ به ظاهر حمایتی نه به لحاظ فرهنگی و نه از جهت اقتصادی دست کمی از کتاب­ سوزی مغولان در ایران ندارد. کما این که در هر زمینه‌ای اعم از کتاب و کتاب­خوانی بر هر موضوعی دست می­ گذاریم تا انقلابی در آن ایجاد و پیشرفتی حاصل کنیم نتیجه  عکس می­ گیریم. حال معلوم نیست مشکل از آن موضوع است یا دست ما و نحوه دستگذاری‌­هایمان ایراد دارد که هرچه تلاش می­ کنیم نتیجه عکس حاصل می­ شود.

 به عنوان کسی که حاضر است پول غذایش را صرف خرید کتاب کند به هیچ عنوان حاضر نیستم زمانی را که هزینه­ مطالعه می ­کنم با هیچ نور چشمی که جز صفحات تلگرامی مطالعه دیگری ندارد تقسیم کنم تا او نیز در آمارگیری سرانه مطالعاتی کشور حتی به قدر ثانیه ­ای سهیم باشد و شاید سال­هاست از هیچ نمایشگاه کتابی ورقی کاغذ هم نخریده‌ام و باید خدمت متولیان امر عرضه داشت که با برپایی نمایشگاه عظیم کتاب، شما و هیچ بزرگوار دیگری نمی­ تواند زمینه کتاب­خوان شدن مردم را فراهم کند و جای تعجب آن که خود ناشران محترم نیز با آگاهی از معایب زیان بار این حادثه در بلند مدت در جریان آن قرار می­ گیرند و چرخه­ تولید، انتشار، خرید و مطالعه­ کتاب را از روند صحیح خود خارج می ­کنند. چرا که در مدت ده روزه­ این همایش ناشران خود به عنوان کتابفروش وارد فعالیت می‌شوند و عملا کتابفروشی ­ها را که پیش­خوان­ه ای نمایشگاهی و فروشگاهی دائمی آنها هستند از جریان خارج می ­کنند و سند رکود بازار کتاب را تا چند ماه پس از برگزاری نمایشگاه امضا کرده و پس از حصول درآمدی مقطعی تا مدت­ها از شرایط بد اقتصادی شکایت می­ کنند.

قابل ذکر است با روند حاضر و با توجه به عناوین کتاب ­های خریداری شده در نمایشگاه­ که غالبا کتب درسی و شعر هستند و عموما از سوی نوجوانان و دانشجویان صورت می ­پذیرد نباید چشم امید به ترویج کتاب­خوانی در جامعه داشته باشیم چرا که این نمایشگاه پس از چند دهه برگزاری هیچ دورنمایی برای دستیابی نداشته و تنها امکان خرید کتاب با تخفیف را برای اهالی کتاب فراهم می ­آورد که اگر خریداران هزینه­ های مالی و زمانی صرف شده برای رسیدن به نمایشگاه کتاب را در نظر داشته باشند متوجه خواهند شد که خرید کتاب از نمایشگاه آنچنان هم صرفه اقتصادی درخوری برای آن­ها ندارد چه این که فضای نمایشگاه بین­‌المللی به طور معمول تمرکز مراجعان را به هم می ­ریزد و امکان خرید رضایتمندانه و کامل را از آنان سلب می­ کند.

با تمام این تفاسیر مواردی هم هست که شاید به عنوان پیشنهاد بتوانند برگزاری نمایشگاه کتاب را به طور حقیقی و آنگونه که مطابق با نام آن بایسته و شایسته است محقق نماید تا بلکه بتوان سیاست ­ها­ی فرهنگی و اقتصادی در عرصه­ ی صنعت کتاب را پیش برد که به شرح زیر ارائه می ­شوند:

1: برگزاری نمایشگاه کتاب فقط برای نمایش و معرفی کتاب و نویسنده ­ها و ارجاع مخاطبان به کتابفروشی ­ها در سطح شهر برای خرید کتاب­های مورد نظر (درست مطابق آنچه در بسیاری کشور­های دیگر صورت می­پذیرد)

2: عدم ارائه تخفیف از سوی ناشران به خریداران کتاب

3: واگذاری غرفه ­های نمایشگاه­ به کتابفروشی ­ها و تبدیل نمایشگاه به فروشگاه کتاب و حذف حضور مستقیم ناشران در فروشگاه

4: بررسی عملکرد واقعی نمایشگاه و تاثیرات آن بر میزان مطالعه عموی کشور در پایان هر دوره برگزاری
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات