تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۱۵
بالاخره صداي شوراي شهر درآمد

قاليباف استعفا بدهد

(روزنامه بهار ـ 1395/11/06 ـ شماره 112 ـ صفحه 5)

سيصد و بيست و سومين جلسه شوراي شهر، صبح روز سه‌شنبه مورخ 5 بهمن به رياست چمران برگزار شد. در ابتداي اين نشست رئيس شوراي شهر گفت: برنامه تشييع شهداي آتش‌نشان ساعت 8 صبح روز پنجشنبه برگزار مي‌شود و اميدوارم همه در پايتخت در اين مراسم شركت كنند و مراتب قدرداني خود را نسبت به شهداي آتش‌نشان ابراز نمايند.

در ادامه برخي اعضاي شوراي شهر خواستار تذكر درباره اتفاق اخير در ساختمان پلاسكو شدند اما چمران قبول نكرد. در واكنش به اين اتفاق؛ رحمت‌الله حافظي گفت: 30-20 نفر در اين حادثه كشته شده‌اند آن وقت شما آقايان نماينده مي‌خواهيد همين جا بنشينيد و حرفي نزنيد. او سپس وسايل خود را جمع كرد و در اين لحظه ديگر اعضا نيز از وي حمايت كردند.

در واكنش به اين ماجرا؛ سرانجام چمران قبول كرد كه تذكرات مطرح شود اما هر نماينده بيش از 3 دقيقه صبحت نكند.

رئيس شوراي شهر گفت: جلسه قبلي همه به تذكر گذشت. گويا آقايان به دوربين و رسانه علاقه دارند.

حافظي در پاسخ به وي گفت: بله بايد رسانه‌ها بدانند چه اتفاقي افتاده است. اگر مشروح جلسه شنبه پخش مي‌شود ما صحبتي نداريم.

بعد از تذكر دبير شورا، عباس جديدي با گمان اين كه نوبت وي است، قصد داشت صحبت كند كه محسن پيرهادي با اعتراض به وي گفت: نوبت خانم راستگو هست. من خودم حواسم به نوبت‌ها هست. امروز حوصله ندارم و اعصابم خرد است. لطفا بنشينيد.

در اين لحظه عباس جديدي عصباني شد و خطاب به وي گفت: حواست باشد چه جوري با من حرف مي‌زني. مگر تو كي هستي كه اين طور با من حرف مي‌زني؟ دور برت داشته است؟ نمي‌دانم اين صندلي داغ چه حكايتي دارد كه هر كس رويش مي‌نشيند جوگير مي‌شود؟!

با شدت گرفتن بحث‌ها حبيب كاشاني به سمت عباس جديدي رفت و وي را آرام كرد.

آرتيست‌هاي سينما هم در مسائل شهري عرض اندام مي‌كنند

پس از تمام شدن درگيري‌ها وقتي نوبت به عباس جديدي رسيد، نطق خود را اين گونه آغاز كرد: مهمترين اولويت‌هاي شهر تهران حمل و نقل ريلي، ايمن‌سازي و هوشمندسازي تهران است. با توجه به ناايمن بودن شهر تهران كه در ميدان مين زندگي مي‌كنيم، هوشمندسازي تهران از اهميت زيادي برخوردار است. اينكه ضد انقلاب سعي مي‌كند در وحدت مردم رخنه ايجاد كند، چند روز پيش رضا پهلوي براي شهداي آتش‌نشان ما از عنوان هلاكت استفاده كرد و نتانياهو دم از رفاقت با مردم ايران زد. اين در حالي است كه ما بارژيم كودك‌كش رفاقت نمي‌كنيم.

جديدي با اشاره به اين كه حتي آرتيست‌هاي سينمايي هم درباره مسائل شهري عرض اندام مي‌كنند، گفت: اين افراد بدون حتي يك سناريو نمي‌توانند شاخ بز را جدا كنند. اعضا گزارش عملكرد خود را ارائه دهند، تا مشخص شود در اين چهار سال چه كسي براي خود كار كرده و چه كسي براي مردم؛ مردم از ما پاسخ مي‌خواهند.

چرا شهرداري بودجه 20 ميلياردي آتش‌نشاني را نداد؟

پس از جديدي، نوبت رحمت‌الله حافظي بود، او يادآور شد كه در روز پنجشنبه در تشييع شهداي آتش‌نشان، محاكمه مسببان را خواهيم خواست و ادامه داد: قوه قضائيه بايد بدون ملاحظات سياسي وارد بررسي حادثه پلاسكو شود. انحصار خبررساني پلاسكو بايد شكسته شود. بر چه اساسي خبرنگاران و عكاسان را از محوطه خارج مي‌كنند؟ امكان دارد عكاسان براي برخي ملاحظات بهتر باشد حضور نداشته باشند، اين قابل قبول است اما براي چه خبرنگاران را بيرون مي‌بريد؟! رسانه ملي به دور از جناح‌بندي‌هاي سياسي، افرادي را دعوت كند كه اولويت آنها مردم باشد نه افرادي كه در اين سال‌ها نشان دادند اولويت‌هايشان چيست.

وي يادآور شد: براي چه شهرداري بودجه 20 ميلياردي را به آتش‌نشاني نداد؟ از رديف بودجه آتش‌نشاني 55 ميليارد محقق شد اما فقط 21 ميليارد آن داده شد. آقايان حقايق را كتمان نكنيد. دروغ نگوييد. نرويد در رسانه بگوييد 45 ميليارد به آتش‌نشاني داديم. هر كس سند دارد اين رقم پرداخت شده؛ ما او را روي چشم مي‌گذاريم. از مديراني كه خودشان بخشي از مساله هستند انتظار بيان حقايق را نداريم، صادق باشيد.

اخطارهاي پلاسكو بايد به بنياد مستضعفان فرستاده مي‌شد

محسن سرخو نيز در تذكر پيش از دستور خود، گفت: روز يكشنبه فيلمي در شبكه‌هاي اجتماعي پخش شد با اين مضمون كه شهردار در سال 93 به شورا در خصوص ساختمان پلاسكو تذكر داده و شورا اقدامي نكرده است و در آن فيلم تمام تقصيرها گردن شورا انداخته شده است. براي روشن شدن افكار عمومي لازم است توضيحاتي را ارائه دهم؛ اين جلسه بعد از حادثه آتش‌سوري خيابان جمهوري كه متاسفانه دو نفر از هموطنان ما كشته شدند، برگزار شد. بايد آن موقع شهردار استعفا مي‌داد، اما ما را متهم به سياسي‌كاري كردند، شايد اگر قاليباف استعفا داده بود امروز شاهد اين اتفاق نبوديم.

سرخو تصريح كرد: مطابق قانون، اخطار بايد به مالك داده شود نه صاحب سرقفلي و يا مستاجر؛ اخطارهاي پلاسكو بايد به بنياد مستضعفان فرستاده مي‌شد. شورا بعد از حادثه خيابان جمهوري چهار مصوبه داشت كه شهرداري را مكلف كرده بود استانداردهاي ايمني، آتش‌سوزي و استحكام‌سازي را به شورا ارائه دهد. در آن مصوبه شهرداري مكلف شده بود هلي‌كوپتر و تجهيزات جديد آتش‌نشاني تهيه كند. مردم از ما انتظار دارند به اين حادثه رسيدگي كنيم و شهرداري را مكلف كنيم به يگان هوايي مجهز شود و صدا و سيما به جاي اين برنامه‌هاي بي‌محتوا، برنامه‌هاي آموزشي براي مقابله با آتش پخش كند. قيمت يك هلي‌كوپتر آتش‌نشان 10 ميليارد است اما شهرداري آن را تهيه نكرد.

در اين بخش از جلسه؛ مجتبي شاكري خطاب به رحمت‌الله حافظي گفت: اين حرف زشت است كه ما روز پنجشنبه و در زمان تشييع پيكرها؛ محاكمه مقصران را مطالبه كنيم. ما مي‌خواهيم عزاداري كنيم پس نبايد اين مراسم عظيم را تبديل به مرده‌باد يا زنده‌باد كنيم. ما همه داغدار اتفاق پلاسكو هستيم. چند روز قبل هم من به آقاي حافظي گفتم الان وقت محاكمه نيست و بايد بگذاريم شرايط آرام‌تر شود.

در اين زمان؛ حافظي در پاسخ به شاكري گفت: قرار نيست در مراسم تشييع، مقصران يا مسببان معرفي شوند. آقاي شاكري از صحبت‌هاي من بد برداشت كرده‌اند.

2 درصد عوارض دريافت پروانه به آتش‌نشاني اختصاص يابد

عليرضا دبير نيز با بيان اينكه حادثه پلاسكو سنگين بود اما مي‌توان اين تهديد را تبديل به يك فرصت كرد و انقلابي در بحث ايمني در شهر تهران ايجاد كرد، گفت: بودجه آتش‌نشاني در سال 91، 125 ميليارد تومان بوده است كه با كمك شوراي شهر اين رقم در بودجه سال 95 به 535 ميليارد تومان رسيد. قرار شد بودجه آتش‌نشاني در سال 95 در سه رديف خريد تجهيزات، توسعه ايستگاه‌ها و حقوق و دستمزد هزينه شود. به پيشنهاد شهردار تهران بودجه سال 96 آتش‌نشاني 615 ميليارد تومان بوده است يعني در واقع 2 درصد عوارضي كه شهروندان بابت عوارض دريافت پروانه پرداخت مي‌كنند، به جاي واريز شدن به حساب خزانه شهرداري به آتش‌نشاني تخصيص يابد. با توجه به آيين‌نامه مالي و معاملاتي اين دو درصد بايد تنها صرف خريد تجهيزات شود و به حقوق و دستمزد تعلق نگيرد.

هيچ كارگاه توليدي در ساختمان پلاسكو نبوده است

احمد مسجدجامعي نيز در حاشيه اين جلسه درباره جلسه صبح سه‌شنبه هيات مديره ساختمان پلاسكو با اعضاي شوراي شهر تهران گفت: براساس سخنان اعضاي هيات امنا هيچ كارگاه توليدي در ساختمان پلاسكو نبوده و به همين دليل ابزار توليدي چنداني در آوار باقي نمانده است. همچنين وجود مخزن گازوئيل در طبقات بالا به‌هيچ‌وجه صحت ندارد و منبع آب آتش‌نشاني و منبع آب شرب در پشت بام وجود داشته است. بنابر اعلام حاضران در جلسه؛ شغل پلاستيك‌فروشي در كل مجموعه نبوده و داخل راهروها و راه‌پله‌ها نيز به‌هيچ‌وجه انبار كالا نبوده است. آتش‌نشاني تنها يك بار اخطاريه‌اي به شوراي ساختمان در خصوص ضرورت ايجاد پله فرار داده است كه اين اخطاريه توسط شوراي ساختمان به نماينده مالك در طبقه چهاردهم ساختمان كه دفتر مالك (بنياد مستضعفان) است تحويل شده است . پيشنهاد دادم كميته حقيقت‌ياب براي رسيدگي به حادثه پلاسكو ايجاد شود. بايد به دور از اين فضا بررسي كنيم كه مقصرين كيستند و قصور از كجا شكل گرفته تا مانع از حوادث بعدي شويم.

اين عضو شوراي شهر افزود: براساس اعلام هيات امناي ساختمان پلاسكو طي بازديد آتش‌نشاني در چند ماه گذشته از اين ساختمان اعلام شده كه وضعيت شير و شيلنگ‌هاي داخل پلاسكو كه از قبل تعبيه شده قابل قبول است و آتش‌نشاني نقص اصلي را نداشتن پله فرار در ساختمان اعلام كرده است. در اين جلسه بر فداكاري، همكاري و شجاعت آتش‌نشانان تاكيد شد و همچنين ايجاد ساختمان در محل فعلي مورد تقاضاي نمايندگان و كسبه بود. شركت‌كنندگان از طرف هيات امناي ساختمان پلاسكو آقايان البرزپور، جوادي، ابراهيم‌خاني، ابراهيمي و محمدي بوده‌اند.

در ادامه اقبال شاكري از ارسال نامه 8 صفحه‌اي آتش‌نشانان به شهردار تهران در رابطه با ساختمان پلاسكو خبر داد و گفت: آتش‌نشاني چندين بار طي يك نامه 8 صفحه‌اي به همه ارگان‌ها از شهرداري و شوراي عالي شهرسازي گرفته تا بنياد مستضعفان كتبا و رسما در مورد خطرات ساختمان پلاسكو اخطار داده بود و حتي يك مانور در اين ساختمان برگزار كرد اما هيچكدام از اين ارگان‌ها به اين اخطار توجه نكردند.

شهرداري به دنبال فرافكني در حادثه پلاسكو است

غلامرضا انصاري نيز در جلسه امروز شوراي شهر گفت: اخيرا امپراطوري رسانه‌اي شهردار تهران در شرايطي كه دل ملت و خانواده شهداي آتش‌نشان خون است؛ دست از فرافكني برنداشته و به دنبال يافتن شريك جرم براي فرار از مسئوليت خود است. شوراي شهر و نهادهاي مربوطه پس از پايان ماجرا به اين مسأله خواهند پرداخت، ضروري است در شرايط موجود تمام هم و غم ما معطوف به رسيدگي به اين بحران و دلجويي از خانواده شهدا باشد. در بخش خريد تجهيزات آتش‌نشاني تنها 40 ميليارد تومان تحقق يافته است.

در ادامه معصومه آباد درباره بودجه آتش‌نشاني در بخش خريد تجهيزات در سال 95 عنوان كرد: بودجه آتش‌نشاني در بخش خريد تجهيزات 140 ميليارد تومان بود كه 20 ميليارد تومان اصلا ابلاغ نشده و از 70 ميليارد تومان محقق شده تنها 40 ميليارد تخصيص يافته است و اين آخرين اخبار درباره بودجه آتش‌نشاني در بخش خريد تجهيزات در سال 95 است.

تمام حقوق شهدا به آتش‌نشانان شهيد تعلق بگيرد

محمدمهدي تندگويان نيز در اين جلسه با بيان اينكه پايگاهي از فرزندان شهيد سراسر كشور راه‌اندازي كرديم و تا اين لحظه 20 هزار فرزند شهيد از سراسر كشور دعوتم را لبيك گفته‌اند، گفت: درخواست ما فرزندان شهيد آن است كه شهداي آتش‌نشان از شهيد خدمت به شهيد ايثار تبديل شوند و تمام حقوق شهدا به آنها تعلق گيرد. از رسانه‌ها، شهرداري و اعضاي شوراي شهر مي‌خواهم كه در اين زمينه به ما كمك كنند.

منتقدان اجازه اعتراض پيدا نكردند

در ادامه، معاون شهردار در زمان بررسي بودجه از شهرداري تهران در حادثه پلاسكو دفاع كرد اما رياست شورا اجازه اعتراض و صحبت به اعضاي منتقد شورا را نداد.

در هنگام بررسي بودجه ناصر اماني (معاون برنامه‌ريزي شهرداري) با انتقاد از حملاتي كه به شهرداري صورت گرفته گفت: آتش‌نشاني هيچ كمبودي ندارد و كاملا تجهيز است اين بي‌انصافي است كه در مورد شهرداري اين جوسازي‌ها صورت مي‌گيرد.

غلامرضا انصاري با صداي بلند خواهان قطع سخنان معاون شهرداري شد و به همراه وي حافظي و احمد حكيمي‌پور نيز به اين روند اعتراض كردند. انصاري خطاب به چمران گفت: اگر ايشان مي‌خواهد در مورد پلاسكو حرف بزند بايد به ما هم وقت بدهيد اما با وجود اين تذكرات چمران به اماني اجازه داد حرف بزند و نگذاشت منتقدين حادثه پلاسكو در اين مورد صحبت كنند.

پس از آن اعضاي شوراي شهر تهران بعد از شنيدن گزارش رديف درآمدي بودجه سال 96 شهرداري تهران به بيان نقطه نظراتشان پرداختند به گونه‌اي كه محمد سالاري رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران با بيان اينكه بودجه 96، 17 هزار و 900 ميليارد تومان بسته شده است، گفت: بودجه سال 96 نسبت به 95، سه درصد رشد داشته است. عملكرد مالي هشت ماهه شهرداري نشان داده است كه ميزان تحقق بودجه كم است، با توجه به ركود موجود به نظر مي‌رسد تحقق كدهاي درآمدي در سال 96 با مشكلات زيادي مواجه باشد.

وي با بيان اين كه دو سوم بودجه سال گذشته و بودجه برخي سازمان‌ها تنها 40 درصد محقق شده است گفت: بودجه‌اي كه براي سال 96 بسته شده است قابل تحقق نيست. همچنين رحمت‌الله حافظي رئيس كميسيون سلامت نيز تصريح كرد: اگر درآمد ناشي از ماليات بر ارزش افزوده را كنار بگذاريم، ‌بودجه 14 هزار و 300 ميليارد تومان مي‌شود كه 11 هزار ميليارد آن ناپايدار است. انتظار داريم سهم غير نقد بودجه باز هم كاهش يابد.

در ادامه احمد حكيمي‌پور توضيح داد: بودجه 96 متورم است و احساس مي‌كنيم برخي از اين موارد تحقق نمي‌يابد، بيش از 40 درصد درآمدها ناپايدار است و به دو مقوله تغيير كاربري و مازاد فروش تراكم بسته شده است كه اين مسئله درست نيست. تعدادي چك‌هاي وصول نشده كه در اختيار شهرداري است كه قرار بود اين چك‌ها تعدادشان كم شود اما متاسفانه روز به روز افزايش پيدا مي‌كند.

همچنين رضا تقي‌پور گفت: فرار رو به جلو در حادثه پلاسكو استراتژي دولت است و وكيل‌الدوله‌ها نيز آن را دنبال مي‌كنند، بنا به گفته مقام معظم رهبري الان تنها بايد ساماندهي امور آسيب‌ديدگان را در دستور كار قرار دهيم اما بعد از تشييع پيكرها، رسيدگي به كوتاهي‌هاي دولت و وزرا و همچنين استيضاح آنها در مجلس دنبال مي‌شود. تشييع جنازه بايد تجلي وحدت و تكريم افراد باشد كه به دور از نفاق انجام خواهد گرفت.

اقبال شاكري نيز اظهار داشت: متاسفانه تلاش اعضاي شورا براي وصول طلب‌ها از دولت به نتيجه‌اي نرسيده است، حالا كه تلاش‌ها براي دريافت طلب از دولت محقق نشده حداقل وصول طلب از اشخاص حقيقي و حقوقي كه چيزي حدود 1500 ميليارد تومان مي‌شود را در دستور كار قرار دهيم. متاسفانه به دليل اختلافات نتيجه پول پروژه‌هاي مشاركتي به جاي آنكه به شهرداري وارد شود در محاكم قضايي گير مي‌كند و بايد اين مسئله تعيين تكليف شود.

ش.د9503674

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات