صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۰۶۲۸

اخبارویژه روزنامه های دوشنبه4اردیبهشت96

کیهان

وعده‌های اقتصادی و رئیسی ۲ رقیب جدی روحانی در انتخابات
رسانه‌های غربی نسبت به عملی نشدن وعده‌های اقتصادی روحانی و سرنوشت وی در انتخابات نگرانند.
شبکه تلویزیونی فرانسوی-‌آلمانی «آرت‌ئه» در گزارشی نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران که توانست با توافق هسته‌ای اعتباری برای خود کسب کند، اکنون خود را با رقیبی می‌بیند که می‌تواند برایش خطرناک باشد. به همین علت است که او تلاش می‌کند از هر تریبونی استفاده کند تا از دستاوردهای اقتصادی خود پس از توافق هسته‌ای دفاع کند.
به گزارش آرت‌ئه، آنچه که بیش از پیش در مناظرات انتخاباتی ایران شاهد آن خواهیم بود، موضوع معیشت مردم است و رقبا عملکرد دولت روحانی را به انتقاد خواهند گرفت.
خبرگزاری «رویترز» نوشت: انتظار می‌رود حسن روحانی به دنبال انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهوری ایران باشد، اما در این مسیر با چالش جدی از سوی ابراهیم رئیسی یک محافظه‌کار افراطی روبرو است.
روزنامه سعودی العرب چاپ لندن اما در گزارشی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در انتخابات آتی ایران، ابراهیم رئیسی تندرو پیروز شود.

شهرداری را شما مجبور به تراکم‌فروشی کردید آقای روحانی!
رئیس‌جمهور به جای پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری تهران، به متلک‌گویی علیه این نهاد افتاده است.
آقای روحانی دیروز «اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی» را تبدیل به فرصتی برای حمله به یکی از رقبای خود (قالیباف) کرد و با کنایه گفت: تأمین هزینه‌های شهر از مسیر تراکم‌فروشی، فروش حقوق مردم است.
وی با بیان اینکه «ساختمان‌ها باید محل آرامش مردم باشد نه ابزار سودآوری»، اظهار داشت: پیدا کردن منابع مشروع و سالم درآمدی برای شهرها ضروری است و دولت آماده همکاری و تهیه لوایح لازم است.
وی گفت: تأمین هزینه‌های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم‌فروشی، فروش حقوق مردم و نسل‌ها است.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه با بیان اهمیت جست‌وجوی راههای ایجاد درآمد مشروع برای شهرها، اظهار داشت: اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع درآمدی هستند، بایستی به فکر منابع درآمدی سالم برای اداره آنها بود و دولت آماده است با تهیه لوایح لازم برای شهرداری‌ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند.
این اظهارات در حالی است که دولت در 4 سال گذشته شهرداری تهران را بایکوت کرده و نه تنها به لحاظ بودجه‌ای کمکی به شهرداری پایتخت نمی‌کند بلکه با افزایش بدهی‌های خود به 14 هزار میلیارد تومان، از بازپرداخت آن طفره می‌رود. بخشی از این بدهی‌ها، مربوط به اجرای تعهداتی است که دولت با ترغیب به اجرای آنها، وعده تأمین مالی را داده بود اما بعدها به وعده خود عمل نکرد.
با این اوصاف به نظر می‌رسد شایسته است که آقای روحانی به جای ایراد خطابه از موضع مدافع حقوق شهروندی، بدهی‌های خود را به شهرداری تسویه کند تا شهرداری مجبور به اموری نظیر تراکم‌فروشی نشود.

رئیس ستاد روحانی:دوره روحانی بدترین دوره اقتصادی است
رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در استان خراسان‌جنوبی (سال 92) گفت من هم مثل مردم به عملکرد دولت اعتراض دارم.
مهدی آیتی در گفت‌وگو با شبکه دانا تصریح کرد: برجام کمتر از 50 درصد با موفقیت همراه بوده است.  مهم‌ترین اشتباه روحانی این بود که تمام فعالیت دولت را متوجه برجام کرد و از رفاه عمومی و اقتصاد جامعه غافل شد و این امر آسیب بزرگی را در چهار سال گذشته متوجه دولت کرد.
آیتی اقتصاد ایران در چهار سال دولت روحانی را بدترین اقتصاد در دوره رکود دانست و ادامه داد: در دولت یازدهم وضعیت اقتصاد، معیشت، رفاه عمومی و امنیت اجتماعی مردم بسیار پایین رفت، همچنین تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی، افزایش بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها کارنامه روحانی را بسیار منفی کرد.
آیتی اظهار کرد: سال 92 به پیروی و اطاعت از رئیس دولت اصلاحات، مسئولیت ستاد انتخابات روحانی را پذیرفتم اما این دوره حتی اگر شخص رئیس دولت اصلاحات هم پیشنهاد ریاست ستاد انتخاباتی را می‌داد نمی‌پذیرفتم و در ستاد روحانی هیچ‌گونه فعالیت تبلیغاتی انجام نمی‌دادم.
وی ادامه داد: من نیز همچون مردم نسبت به عملکرد دولت روحانی در بخش داخلی اعتراض دارم زیرا دولت یازدهم در موضوع رفاه، امنیت عمومی، آزادی‌های سیاسی و اجتماعی، رسیدگی به مشکلات مردم نظیر گرانی، بیکاری و آلودگی‌های زیست‌محیطی و ریزگردها، تصادفات جاده‌ای، سیل، حادثه پلاسکو، تصادف قطار و بسیاری مسائل دیگر بسیار ضعیف عمل کرد.
عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم عنوان کرد: مسائل پیش آمده و بی‌توجهی دولت به ملت نشان می‌دهد که مدیریت اجرایی روحانی بسیار ضعیف  است و بیش از یک مدیر اجرایی یک دیپلمات سیاسی است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: باید به جوان‌ها اجازه دهیم وارد میدان فعالیت‌های سیاسی و مدنی شوند این در حالی است که بسیاری  از دولتمردان تا آخرین روز زندگی در کرسی و مقام خود باقی می‌مانند.

روبیو: برجام معاهده نیست فقط یک توافق با دولت اوباما بود
یک سناتور آمریکایی گفت توافق هسته‌ای با ایران، یک معاهده حقوقی نیست.
مارک روبیو در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفت: توافق با ایران یک معاهده محکم حقوقی نیست. این توافق، یک توافقنامه سیاسی با دولت قبلی آمریکا بود که برای تصویب به کنگره نرفت و اکنون دولتی جدید بر سر کار است.
این سناتور جمهوریخواه با بیان اینکه باید شروطی ضمیمه توافق هسته‌ای با ایران شود تأکید کرد: دست برداشتن از حمایت از تروریسم دولتی، منع ساخت و توسعه موشک‌های دوربرد و کم‌کردن (و نه حذف کامل) توانایی غنی‌سازی این کشور از جمله این شروط است.
در همین خصوص، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن در حال بازنگری جامع سیاست‌های خود در قبال ایران است.

فایننشال‌تایمز: بسیاری از رأی‌دهندگان به روحانی دچار تردید شده‌اند
موسسه تحقیقاتی میدل ایست بریفینگ در تحلیل انتخابات ایران نوشت: حسن روحانی رقابت نزدیکی با ابراهیم رئیسی برای ریاست‌جمهوری ایران خواهد داشت.
این موسسه تحقیقاتی آمریکا با انتشار تصاویر دو نامزد، نوشت: رئیسی در مقابل روحانی قرار گرفته است.
در همین حال روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد: روحانی اکنون باید ایرانیان را قانع کند تا به او چهار سال دیگر فرصت دهند برنامه‌های خود را در میان موجی از نارضایتی‌ها به اجرا بگذارد. بسیاری از آنهایی که در سال 2013 به روحانی رای دادند اکنون دچار تردید هستند.
این روزنامه افزود:  حال اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا به رای‌دهندگان خود یادآوری کنند اگر پای صندوق‌های رای حاضر نشوند نامزدی پیروز خواهد شد که روی حمایت قشر فقیر و مذهبی حساب باز کرده است.
فایننشال تایمز نوشت: محمدامین قانعی‌راد، جامعه‌شناس می‌گوید که حسن روحانی بایستی ارتباطش را فراتر از قشر متوسط جامعه گسترش دهد؛ «او باید نشان دهد که نسبت به رفاه قشر کم درآمد نگران است و تلاش کرده طی چهار سال گذشته اوضاع اقتصادی را بهبود ببخشد».
این روزنامه افزود:  به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین رقیب حسن روحانی، ابراهیم رئیسی دادستان پیشین ایران خواهد بود.
رئیسی متولی آستان قدس رضوی است و از این رو حمایت قشر مومن را به سمت خود جلب خواهد کرد. رئیسی عمامه سیاه بر سر دارد که نشان می‌دهد او از نوادگان پیامبر اسلام است.
این روزنامه انگلیسی افزود: در این رقابت محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز حضور دارد. او حسن روحانی را متهم می‌کند که طی چهار سال گذشته قادر به حل مشکل بیکاری نبوده است.

بلومبرگ: وضعیت روحانی در طبقات پایین متزلزل است
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از فضای سیاسی و انتخابات ایران نوشت: «توافق هسته‌ای هنوز منافع مورد نظر را برای بسیاری از ایرانی‌های طبقه فقیر در پی نداشته و میزان حمایت از حسن روحانی رئیس‌جمهور در انتخابات آتی نزد این قشر معلوم نیست.
به نوشته بلومبرگ، اقشار طبقه متوسط بالا حامیان طبیعی «حسن روحانی» هستند. اما آنچه که معلوم نیست، میزان حمایت از روحانی در میان اقشار فقیر است که وی را در مقابل اتهامات منتقدان تندروی سیاست‌هایش آسیب‌پذیر می‌کند. احساس می‌شود که توافق هسته‌ای و امتیازات آن  برای همه اقشار جامعه برابر نیست.
نظرسنجی آوریل گذشته مرکز افکارسنجی «ایران پل»  نشان می‌دهد در حالی که اکثر افرادی که در نظرسنجی این شرکت به سوالات پاسخ داده‌اند نگاه مثبتی به روحانی داشته‌اند، اما 72 درصد گفته‌اند که توافق وضعیت استانداردهای زندگی اقشار متوسط ایران را ارتقا نداده است.
بلومبرگ افزود: روحانی ماه گذشته از کارنامه اقتصادی‌اش دفاع کرد و گفت درآمد بازنشستگان و افرادی که حداقل حقوق را می‌گیرند در دوران ریاست‌جمهوری‌اش دو برابر شده است.
«جواد صالحی اصفهانی»  استاد اقتصاد دانشگاه تکنولوژی ویرجینا گفت: تازه‌ترین آمار موجود نشان می‌دهد که نرخ فقر در ایران افزایش یافته زیرا ظاهرا رشد اقتصادی به نفع فقرا نبوده است.
«ابراهیم رئیسی» که عمدتا رقیب اصلی روحانی در انتخابات آتی محسوب می‌شود، با وعده «کار و کرامت» وارد کارزار انتخابات شد.
همزمان مجله آمریکایی نیوزویک در تحلیلی از قول کارشناسان نوشت: حسن روحانی می‌خواهد مجددا رئیس‌جمهور شود. اما  فردی که در انتخابات نامزد شده که کارشناسان معتقدند می‌تواند باعث تک دوره‌ای شدن دوران ریاست جمهوری روحانی در این مقطع زمانی شود. این کاندیدا ابراهیم رئیسی 56 ساله دادستان کل سابق و یک روحانی است. قرار داشتن وی در تولیت آستان قدس رضوی، احتمالا جایگاه وی را در افکار عمومی ارتقا داده است.

اعتماد: موج بازگشت تورم در راه است
یک روزنامه حامی دولت نوشت: موج بازگشت تورم در راه است.
روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: شاخص‌ها و به طور مشخص تغییرات اجزای پایه پولی و تغییراتی روند رشد پول و شبه‌پول تا 11 ماهه سال قبل نشان می‌دهند که امکان بازگشت موج تورم در کشور افزایش یافته است. این جان کلام کارشناسانی است که با «اعتماد» صحبت کردند و هر کدام از منظری به احتمال بازگشت تورم دو رقمی به کشور پرداختند. نرخ تورم تک رقمی به عنوان مهم‌ترین دستاورد دولت پس از برجام محسوب می‌شود.
این روزنامه می‌افزاید: در سالی که انتخابات حداقل ربع اولیه آغاز آن را تحت تاثیر قرار داده، احتمال بازگشت نرخ تورم دو رقمی، ماجرای فردای هر کسی است که اردیبهشت‌ماه را با موفقیت سپری کرده و راهی پاستور شود. چه حسن روحانی در دور آینده سکان امور را به دست بگیرد و چه کاندیدای دیگر باید از همین امروز فکری به حال این چالش کند.
این روزنامه از قول کامران ندری کارشناس بانکی تصریح کرد: 3 نشانه مهم برای افزایش نرخ تورم در اقتصاد کشور وجود دارد که اگر به درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگیرند و راهکاری مناسب برای آنها در نظر گرفته نشود  قطعا مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم، یعنی تک رقمی شدن نرخ تورم به باد خواهد رفت و همین امسال نرخ تورم دو رقمی می‌شود. آخرین آماری که بانک مرکزی منتشر کرد مربوط به بهمن‌ماه سال گذشته است و در آن سه نشانه وجود دارد که پایین ماندن نرخ تورم را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. یکی از این نشانه‌ها، افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است. این تغییر حاکی از وضعیت نامناسب بانک‌ها است که سلامتی آنها را در معرض تهدید قرار داده است. اما رفع مشکل بانک‌ها به افزایش پایه پولی کشور منجر خواهد شد از سوی دیگر، افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی هم علامت خوبی نیست.
همچنین کاهش نرخ سپرده‌ها در بانک و افزایش پول در دست مردم نشان می‌دهد که مردم پیش‌بینی می‌کنند اتفاقاتی در اقتصاد می‌افتد که چالش‌برانگیز است و به همین خاطر منابع خود را از بانک ها خارج می‌کنند که طبعا اگر این رویه تشدید شود و منابع بانک‌ها به سمت بازارهای دیگر برود، تورم حاصل می‌شود. این سه عامل می‌توانند امسال نرخ تورم را افزایش دهند.
عبدالحمید انصاری دیگر کارشناس اقتصادی نیز به اعتماد گفت: نشانه‌هایی که از افزایش نرخ تورم در اقتصاد کشور دیده می‌شوند، خلق‌الساعه به وجود نیامدند بلکه ماحصل سیاست‌هایی است که بانک‌مرکزی، به عنوان نهاد قانونگذار پولی کشور، به ویژه در دو سال گذشته پی‌گرفته و هر چه کارشناسان دراین مدت هشدار دادند، مسئولان این نهاد به آن وقعی ننهادند.
شاخص‌هایی مانند افزایش بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی و افزایش نرخ رشد سپرده‌های دیداری نسبت به غیردیداری قطعا جزو نشانه‌هایی هستند که از تورم قریب‌الوقوع خبر می‌دهند اما این اتفاق محصول یک سری تصمیم‌گیری‌های جزیی یا اتفاقات لحظه‌ای نیست. ظرف دو سال گذشته بارها کارشناسان و صاحب‌نظران نسبت به تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی نقد داشتند و هشدارهای لازم را داده بودند ولی کسی توجهی نکرد. اکنون وضعیت به سمتی رفته که دیگر افزایش نرخ تورم محتمل خواهد بود. بانک‌ها در این دو سال، بدون توجه به کاهش نرخ تورم از نرخ سود تسهیلات نکاستند و مجموع دارایی بانک‌ها  به سمتی حرکت کرد که امکان نقدشوندگی کمتر احساس می‌شد و انجماد به بخش‌های بیشتری از منابع تعمیم پیدا کرد. این عوامل در کنار افزایش تقاضا برای تسهیلات بانکی همراه با کاهش بازگشت تسهیلات به بانک‌ها اوضاع را بغرنج‌تر کرد.
با عنایت به هشدار مشابه روزنامه‌های حامی دولت نسبت به در پیش بودن افزایش تورم، به نظر می‌رسد دولت فقط به خاطر در پیش بودن انتخابات سعی کرده، تورم را به طور موقت مهار کند و از انتخابات عبور نماید.

خراسان

نگرانی مسئولان اجرایی از کاهش قدرت نظارتی وزارت کشور
بر اساس گزارش یک مقام مهم اجرایی به تعدادی از مسئولان، با اشاره به اصلاحات انجام شده در برخی از مواد قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران (براساس طرح نمایندگان مجلس) از جمله ماده (80) قانون یادشده که وظیفه بررسی و اعلام نظر پیرامون مصوبات شوراها، به هیئتی تحت عنوان "هیئت تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی کشور با قوانین "واگذار شده، تاکید شده است "با اصلاحات انجام گرفته، نقش نظارتی وزارت کشور در مراقبت و کنترل عملکرد شوراهای اسلامی بسیار کاهش یافته درحالی که آسیب ها و نگرانی های مترتب از فقدان نظارت یادشده امری جدی و قابل تأمل است."


تصمیم جدید دولت برای رفع آسیب های میادین میوه و تره بار کلانشهرها
بر اساس تصمیم روزهای اخیر هیئت دولت که از طریق وزارت کشور به شهردار تهران ابلاغ می شود، مقرر شده به منظور رفع آسیب ها و مشکلات کنونی در زمینه توزیع میوه و تره بار، توسعه میادین مرکزی موجود، توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد میادین جدید در کلانشهرها به ویژه تهران، کارگروهی با حضور نماینده وزارتخانه های کشور، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، رییس اتاق اصناف و شهردار تهران ظرف 3 ماه از تاریخ ابلاغ تشکیل شود و نسبت به تهیه طرح توجیهی این موضوع اقدام کند.

ایران

عارف: گفت و گوی ملی گسترش یابد
رئیس فراکسیون امید مجلس از رئیس جمهوری درخواست کرد با استفاده از جایگاه قانونی خود و با رایزنی با ارکان نظام، زمینه رفع حصر و برطرف شدن محدودیت‌های موجود را فراهم کند. به گزارش «ایرنا» ، محمدرضا عارف در نطق میان دستور خود گفت: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران از چنان اقتدار، ثبات و پشتیبانی مردمی برخوردار است که هرگونه حصر، ایجاد محدودیت و ممنوع‌التصویری دلسوزان و یاران انقلاب در شأن این نظام نیست و باعث ایجاد هزینه‌های غیرضروری و جبران‌ناپذیر شده و می‌شود. وی همچنین پیشنهاد کرد که هرچه زودتر گفت‌وگوی ملی در مجلس ساماندهی شود و در سطح کشور و همه نهادها توسعه یابد.
در همین حال غلامرضا حیدری، نماینده تهران هم در تذکری خطاب به رئیس جمهوری گفت: از آقای روحانی به عنوان رئیس شورای امنیت ملی می‌خواهم از مقام معظم رهبری رسماً تقاضای رفع حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد و ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات را کند، چون این عزیزان در شرایط سنی و جسمی ای هستند که ممکن است
خدایی ناکرده اتفاقی که برای آیت‌الله  هاشمی پیش آمد، برای محصورین نیز رخ دهد که این در شأن نظام نیست.



هشدار «فارین افرز» نسبت به تنش ایران و امریکا
نشریه فارین افرز در گزارشی با اشاره به رویکرد اخیر واشنگتن برای اتخاذ سیاست‌های خصمانه‌تر در قبال ایران نوشت:‌ تلاش برای تضعیف ایران در منطقه و انزوای این کار نتیجه‌ای جز افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن و خطر وقوع جنگی دیگر در منطقه پرآشوب خاورمیانه نخواهد داشت، امریکا بهتر است که قدرت ایران را به حساب بیاورد. به گزارش ایسنا به نقل از این نشریه واشنگتن، دو چشم‌انداز افزایش تحریم‌ها و تضعیف سپاه و افزایش اقدامات پنهانی علیه ایران مثل تقویت مالی و نظامی عربستان و امارات را پیش رو دارد، نوشته است:‌ اجازه دهید افراد آرام‌تر تسلط یابند. در شرایطی که روابط میان ایران و امریکا وخیم‌تر می‌شود، لازم است که چین، روسیه و کشورهای اروپایی افراد با رویکردهای آرام‌تر را ترغیب به روی کار آمدن در امریکا و ایران کنند. مقامات اروپایی بویژه باید روابط اقتصادی خود با ایران را که پس از حصول توافق هسته‌ای ایجاد شده، حفظ کنند. چنین موقعیتی می‌تواند تنش‌های آینده میان تهران و واشنگتن را کمتر کند.



ایران از روسیه هواپیمای «اوریون- 20» می‌خرد
یک خبرگزاری روسی اعلام کرد: «ایران می‌خواهد چندین هواپیمای ارتقا یافته اوریون 20 از روسیه خریداری کند، این هواپیما قادر است که از روی آب و یخ بلند شود و امکان اوج گرفتن بسیار بالا در ارتفاع بالا به واسطه بال‌های بزرگش را دارد.» به گزارش عصر ایران به نقل از اسپوت نیک نیوز، هواپیمای اوریون 20 حداکثر سرعتش 180 کیلومتر در ساعت است و می‌تواند یک تن بار و 12 مسافر حمل کند.  یوری واراکوسف، رئیس طراحان اکرانوپلنز گفت: «اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران؛ عاملی شد تا تحویل این هواپیماها به ایران با تأخیر صورت گیرد. اکنون که تحریم‌ها برداشته شده، روسیه می‌تواند تحویل این هواپیماها به ایران را از سر بگیرد و حتی به فکر این است تا با سرمایه‌گذاری مشترک این هواپیماها را بسازند.»

آرمان

رایزنی برای رسیدگی دقیق‌تر به شکایات کاندیداها

یک عضو فراکسیون امید با اشاره به تماس برخی از اعضای شورای شهر تهران و درخواست پیگیری نسبت به موضوع ردصلاحیت اعضای فعلی شورای شهر، گفت: در این رابطه رایزنی‌هایی با هیات نظارت استان تهران و مرکزی بنا به تأکید آقای عارف داشتم تا با نگاه مثبت‌تری به شکایات رسیدگی کنند که در نهایت حتی الامکان تعداد رد صلاحیت شده‌ها کمتر شود. حجت الاسلام شیخ اظهار کرد: بعد از اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان شورای شهر تهران افرادی که درحال حاضر عضو شورای شهر هستند تماس‌هایی با بنده داشتند و نسبت به این موضوع اعتراض کردند. همچنین آقای چمران نیز در تماسی نسبت به این روند ابراز نگرانی کرد و خواستار پیگیری این موضوع شد. وی افزود: بعد از این تماس‌ها موضوع را از هیات نظارت تهران پیگیر شدم که آنها تاکید کردند در روند بررسی صلاحیت مباحث جناحی و سیاسی مطرح نبوده و اساس بررسی بر استعلامات از مراجع چهارگانه و گزارش‌های رسیده بوده که در نهایت بعد از رای گیری نسبت به تایید یا رد صلاحیت افراد تصمیم گیری شده است.

اعلام نحوه اعتراض به ردصلاحیت شوراها

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به آخرین اقدامات این هیات در آستانه انتخابات شوراها، گفت: از کل 289 هزار و 777 نفر داوطلب انتخابات شوراها پنج هزار و 749 داوطلب انصراف دادند که از این تعداد 55 هزار و 20 نفر در شهرها اعلام نامزدی کردند. محمد محمودی شاه‌نشین افزود: تا امروز 59/86 درصد در شهرها تایید صلاحیت شدند که شامل 46 هزار نفر از داوطلبان می‌شود و در روستاها نیز 186 هزار و 500 داوطلب تایید صلاحیت شدند که حدود 8/73 درصد را شامل می‌شوند. محمودی‌ شاه‌نشین ادامه داد: در مجموع 82درصد شرکت‌کنندگان تایید صلاحیت شدند که این رقم با کل افراد انصرافی محاسبه شده است. رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: در شهرها حدود 8/6 درصد و در روستاها 78/2داوطلبان ردصلاحیت شدند که در مجموع در کل کشور برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 5/3درصد ردصلاحیت شدند. وی افزود: هر کدام از داوطلبان که صلاحیتشان رد شده و فکر می‌کنند براساس گرایشات سیاسی بوده، می‌توانند با مراجعه به هیات‌های نظارت یا فرمانداری‌ها دلایل آن را پیگیری کنند تا براساس پرونده‌شان، دلایل آن را اعلام کنیم.

کمیته مجلس برای بررسی وضعیت اشتغال

رئیس مجلس اظهار کرد: با توجه به جلسه غیرعلنی که صبح یکشنبه مجلس در خصوص وضعیت اشتغال داشت و گزارشی که وزیر کار ارائه کرد، مقرر شد این موضوع در کارگروهی به عنوان نظام فکری پیگیری شود. علی لاریجانی با آغاز جلسه علنی مجلس در خصوص جلسه غیرعلنی صبح یکشنبه اظهار کرد: از وزیر کار خواستیم تا گزارشی را در مورد وضعیت اشتغال که موضوع مهمی است ارائه کنند. البته مساله بیکاری هم که اولویت امسال کشور است و رهبری هم تاکید کرده‌اند جزو مسائل کلانی است که مجلس به جد دنبال می‌کند.وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس هم پس از ارائه گزارش وزیر کار، نظرات خود را مطرح کردند، گفت: مقرر شد در یک کارگروهی به عنوان نظام فکری پیگیری شود که امیدواریم این مساله تاثیرات خود را در حوزه اشتغال کشور بگذارد.

ردصلاحیت شورا سیاسی نیست

عضو شورای شهر تهران رد صلاحیت‌ برخی از اعضای شورا در انتخابات دوره پنجم شورای شهر را سیاسی ندانست و تاکید کرد که ردصلاحیت‌ها دلایل دیگری داشته است. رحمت‌ا... حافظی در حاشیه جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران با اشاره به رد صلاحیت برخی اعضای شورای چهارم گفت: از نظر من رد صلاحیت‌ها سیاسی نبوده و دلایل دیگری داشته است، اگر سیاسی بود، چرا برخی چهره‌های تندرو و افراطی اصولگرا تایید شدند؟ در هر حال فرصت اعتراض دارند و از نظر من برخی از آنها تایید خواهند شد. وی به مرخصی قالیباف برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: هفته گذشته قالیباف به کرمانشاه سفر کرده، بدون آنکه اعضای شورا در جریان باشند، مرخصی در کار نیست و باید پرسید؛ شهردار و معاونانشان اکنون کجا هستند؟

تاکید ظریف بر جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی

وزیر امور خارجه کشورمان شرکت در اجلاس «ده تمدن کهن جهان» در آتن را محلی برای گفت‌وگو درباره جهانی علیه خشونت و افراط گرایی دانست. محمد جواد ظریف که روز یکشنبه به منظور شرکت در اجلاس «ده تمدن کهن جهان» به آتن سفر کرده است در توئیتر خود نوشت: به نمایندگی از ایران در اجلاس ده تمدن کهن جهان شرکت و در رابطه با جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی گفت‌وگو می‌کنم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات