صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۹۵۲

حرف روز/ مقابله با یکسان‌سازی غربی

رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار با هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، آموزش‌وپرورش را زیرساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و از دو موضوع مرتبط با هم به شدت انتقاد کردند[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار با هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، آموزش‌وپرورش را زیرساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و از دو موضوع مرتبط با هم به شدت انتقاد کردند؛ ۱ـ اجرا نشدن سند تحول آموزش‌وپرورش؛ ۲ـ پذیرش بی‌سروصدای سند ۲۰۳۰ یونسکو.
امام خامنه‌ای در تبیین دلیل اصلی ضرورت اهتمام به اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، به نیازمندی آموزش و پرورش کشور به تحول عمقی و به ‌دور از تغییرات ظاهری اشاره کردند و به جد از مسئولان خواستند به اجرای آن اهتمام ورزند. موضوع دیگری که به موازات طرح این موضوع مورد تأکید و حتی انتقاد جدی معظم‌له قرار گرفت، پذیرش بی‌سروصدای سند ۲۰۳۰ یونسکو درباره تحول آموزش‌وپرورش بود.
سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) چندین سال است که با تنظیم و نگارش سند ۲۰۳۰ سیاست یکسان‌سازی فرهنگی مبتنی بر مبانی فکری لیبرالیسم و پذیرش روندهای سکولاریستی را دنبال می‌کند؛ اما کشورهای مختلف همچون جمهوری اسلامی ایران به دلیل ارزش‌های فرهنگی غنی و مبانی فکری پایدار انسانی و اسلامی و همچنین به دلیل ضرورت حفظ استقلال در حاکمیت ملی، دارای حق تحفظ در پذیرش برخی از مفاد و بندهای آن مطابق با مبانی، هنجارها و ارزش‌های فرهنگی و ملی خود هستند. انتقاد شدید رهبری به پذیرش بی‌سروصدای این سند نشان می‌دهد که مسئولان دولتی حتی از این حق خود هم استفاده نکرده‌اند و در راستای تعامل و نگاه به بیرون و چه بسا فرستادن سیگنال‌هایی به غرب، این سند را پذیرفته‌اند. به راستی چرا در طول سال‌های گذشته در روند تکمیل سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و ابلاغ تصمیم‌گیری‌ها و راهکارهای اجرایی آن تعلل صورت گرفته است؟ آیا ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟
دست‌اندرکاران این طرح، این بیان حکیمانه، قاطعانه و انقلابی رهبر معظم انقلاب را مرور کنند: «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات