تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۱۰۱۴

خطاي راهبردي آمريکا و خطر بروز جنگ در شبه جزيره کره

(روزنامه اطلاعات - 1396/01/29 - شماره 26697 - صفحه 12)

همزمان با تشديد برنامه‌هاي نظاميگري آمريکا و خطاهاي راهبردي کاخ سفيد در شبه جزيره کره، خطر درگيري و رويارويي نظامي اين کشور با کره شمالي بيش از هر زمان ديگري افزايش يافته است.

بسياري از کارشناسان و تحليلگران منطقه شرق آسيا و همچنين گزارش‌هاي رسانه‌اي بر اين موضوع تاکيد دارند که حضور ناوهاي هواپيمابر و هسته اي آمريکا در اطراف شبه‌جزيره کره مي تواند باعث تحرک و تحريک نظامي کره شمالي شود. رسانه‌هاي گروهي چين از جمله شين هوا و گلوبال تايمز در اين مورد هشدارهاي جدي داده اند و بار ديگر انجام گفتگو ميان طرف‌هاي درگير در منطقه را خواستار شده اند.کره جنوبي هم که به شدت وضعيت را نگران کننده مي داند، تلاش دارد تا از شروع يک جنگ جلوگيري کند و وزارت وحدت اين کشور در بيانيه‌اي خواستار حل صلح آميز مساله شده است.

در همين حال «وو داوي» فرستاده ويژه هسته اي چين نيز در کره جنوبي با «کيم هوانگ کيون» همتاي خود ديدار و با وي در باره حل مساله هسته اي کره شمالي گفت وگو کرده است.روزنامه ساوت چاينا از هنگ کنگ هم نوشته است که خطر جنگ ميان آمريکا و کره شمالي به خوبي احساس مي شود و همه طرف‌ها مي گويند براي دفاع از خود آماده اند.به نظر مي‌رسد که‌ آمريکا هم يک بازي با استاندارد دوگانه هميشگي را آغاز کرده است و رکس تيلرسون وزير خارجه اين کشور که گفته بود همه گزينه‌ها از جمله نظامي براي حل مساله روي ميز است حالا از احتمال مذاکره سخن به ميان آورده است.او يک ماه قبل در سفرش به ژاپن گفت که دو دهه ديپلماسي براي حل مساله هسته اي شبه جزيره کره نتيجه بخش نبوده است و کشورش گزينه نظامي را منتفي نمي داند.

اما خبرگزاري يونهاپ از قول وي نوشت که اگر کره شمالي برنامه هسته اي تسليحاتي را متوقف کند و آزمايش موشکي انجام ندهد؛ آمريکا مي تواند نظاره گر گشايش راه گفت وگو ميان طرفين باشد.او حتي در اظهاراتي بسيار تعجب بر انگيز گفته است که هدف آمريکا فقط توقف برنامه هسته اي تسليحاتي کره شمالي است و به دنبال تغيير حکومت در اين کشور نيست.به نظر مي رسد که با اين اظهارات، دولت ترامپ سياست دوگانه «چماق و هويچ» را در برابر کره شمالي در دستور کار قرار داده است .ناظران اعتقاد دارند که در اين شرايط هيچ يک از کشورهاي منطقه نبايد خطايي راهبردي انجام دهند و دچار سوء تحليل شوند زيرا اين مي تواند يک جنگ بزرگ را با جرقه اين خطاي کوچک آغاز کند.

بعيد است که کره شمالي و آمريکا فعلا براي يک جنگ پا پيش بگذارند و چين هم تلاش دارد تا طرفين را به خويشتنداري دعوت کند اما اشتباهات راهبردي مي تواند شرايط را کاملا به سمت درگيري پيش ببرد.«چويي جي اينگ» استاد دانشگاه «تونگ جي» چين مي گويد : چين در حال نظارت از نزديک بر شرايط منطقه است اما بتدريج اگر لازم بداند بايد توان نظامي خود را براي حراست از امنيت کشور در اين منطقه تقويت کند. تحليلگران بر اين باورند که اگر آمريکا درک و اطلاعات درستي از برنامه هسته اي کره شمالي نداشته باشد و دست به اقدامي پيشدستانه عليه اين کشور بزند آن زمان پيونگ يانگ با موشک‌هاي اتمي خود پايگاه‌هاي آمريکا را در کره جنوبي و ژاپن هدف قرار خواهد گرفت.

نبرد کره‌شمالي و آمريکا چگونه خواهد بود؟

با افزايش تنش ميان واشنگتن و پيونگ‌يانگ، ناوگروهي قدرتمند از نيروي دريايي آمريکا به همراه ناو هواپيمابر "کارل وينسون" عازم سواحل کره جنوبي شده است. به گزارش العالم، پس از حمله موشکي به پايگاه هوايي الشعيرات در سوريه، کارشناسان نگران هستند که دونالد ترامپ تصميم بگيرد کيم جونگ اون رهبر کره شمالي را نيز مجازات کند، اما ارتش کره شمالي امکانات تهاجمي خطرناکي در اختيار دارد و مي تواند پاسخ دهد. ديميتري کورنيف موسس پايگاه "Military Russia" گفت: کره شمالي در صورت وقوع حمله، براي مقاومت و بسيج کردن يک ارتش عظيم آمادگي دارد. اگر سخن از سناريوي جنگي گسترده است، بايد گفت که پس از حمله‌اي از جانب آمريکا يا متحدانش، مي بايست از پيونگ يانگ انتظار داشته باشيم که به کره جنوبي حمله کند که احتمال مي رود موفقيت آميز هم باشد. کره شمالي در سلاح‌هاي کشتار جمعي و تعداد نظاميان برتري دارد و بنا به احتمالات مختلف، تعداد نظاميان کره شمالي از 690 هزار تا 1.2 ميليون نفر است.

اين کارشناس در گفتگو با روسيا اليوم اظهار داشت: با اين وجود به سرعت شانس به پيونگ يانگ پشت خواهد کرد زيرا هيچ کسي از آن حمايت نخواهد کرد و به نظر مي رسد که چين و روسيه موضعي بي طرف اتخاذ خواهند کرد. آمريکا نيز به کره جنوبي کمک خواهد کرد. اقتصاد بسيار ضعيف، فرصت‌هاي کره شمالي را که حتي در زمان صلح نيز نمي تواند به ساکنان خود غذا بدهد، تضعيف خواهد کرد. کورنيف خاطرنشان کرد: پيونگ يانگ با شکستي قريب الوقوع روبروست. اما امريکا ناچار خواهد شد تا نيروهاي زميني خود را مشارکت دهد که به صورت عمليات هوايي زميني خواهد بود همان چيزي که در افغانستان و عراق شاهد بوديم.

در واقع اين عمليات يک تفريح نخواهد بود، زيرا براي تخريب نيروهاي کره شمالي به حدود شش ماه زمان نياز است. وي افزود: کره‌شمالي به شدت مقاومت خواهد کرد و دست به اقدامات مخرب و ويرانگر خواهد زد و براي يک سانتيمتر خاک خواهد جنگيد و عدم حمايت مالي را با اقدامات قهرمانانه دسته جمعي جبران خواهد کرد. اين کارشناس نظامي اظهار داشت: پيونگ يانگ عواقب جنگ را خوب مي داند و به تشديد اوضاع وقعي نمي نهد. کورنيف توضيح داد: گمان نمي کنم که قدرت‌هاي بزرگ از جمله آمريکا به صورت جدي براي مقابله مسلحانه در شبه جزيره کره آمادگي داشته باشند. زيرا اين امر به درگيري‌هاي خونيني خواهد انجاميد که از جنگ جهاني دوم تاکنون بي سابقه بوده است.

ترامپ به دنبال اهداف بلندپروازانه نظامي

بعد از حمله موشکي به سوريه، اين خطر وجود دارد که آمريکا از اين سناريو براي حل مشکلات خود با کره شمالي هم استفاده کند و دخالت نظامي بارديگر به عرصه سياست آمريکا بازگردد. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري تسنيم، روزنامه «کامرسانت» در تحليلي مي نويسد: بعد از حمله موشکي به سوريه، آمريکا گروه ضربت نيروي دريايي خود را به سواحل شبه جزاير کره نزديکتر کرد. افزايش حضور نظامي در پاسخ به آزمايش موشکهاي بين قاره‌اي کره شمالي، در حالي است که اظهاراتي نيز در مورد آمادگي آمريکا براي اقدامات قاطع در برابر کشورهايي مانند سوريه و کره شمالي ، که «امنيت بين المللي» را در معرض تهديد قرار مي دهند، شنيده مي شود.

تمايل آمريکا براي دخالت نظامي در ساير کشورها اين خطر را در پي دارد که جهان به دوره جورج بوش پسر بازگردد که مهمترين حادثه آن، حمله نظامي آمريکا به افغانستان و عراق بود. موضع گيري‌هاي مسکو و واشنگتن بشدت با يکديگر تناقض دارد. براي نخستين بار از زمان آغاز عمليات نظامي-هوايي روسيه در سوريه است که آمريکا عزم راسخ خود براي جلو افتادن از روسيه در ابتکارعمل نظامي-ديپلماتيک در منطقه خاورميانه را نشان مي دهد.

آمريکا با حمله به سوريه، در فکر کره شمالي بود

دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا سعي دارد سرسختانه بودن اقدامات خود در عرصه سياست خارجي را نشان دهد. به دنبال حمله موشکي به پايگاه هوايي الشعيرات در استان حمص سوريه در خاورميانه، واشنگتن سعي دارد در جهتگيري مهم و راهبردي ديگري، يعني شرق دور نيز فعالتر عمل کند. به گفته مقامات نظامي آمريکايي، گروه ضربت نيروي دريايي اين کشور در اقيانوس آرام که در آب‌هاي ساحلي سنگاپور مستقر بود، مسير خويش را به سمت آبهاي ساحلي شبه جزاير کره در پيش گرفته است. در ترکيب اين گروه دو ناوشکن حامل موشکهاي کروز نيز ديده مي شوند.

تصميم در اين خصوص در آخرين لحظات اتخاذ شد، براي اينکه گروه ضربت نيروي دريايي آمريکا پيش از اين قصد داشت از سنگاپور به سمت استراليا حرکت کند. به گفته مقامات نظامي آمريکا، ضرورت اين اقدام، به منظور تامين امنيت بيشتر و تقويت حضور نظامي اين کشور در مناطق غربي اقيانوس آرام بود. لازم به يادآوري است که در تاريخ 6 آوريل و در آستانه ديدار روساي جمهوري آمريکا و چين، کره شمالي آزمايش موشک بالستيک جديدي را انجام داد. طي يکي دو هفته آينده کره شمالي دو سالگرد مهم را گرامي مي‌دارد: اين کشور در تاريخ 15 آوريل 105-مين تولد موسس اين کشور "کيم ايل سونگ"، رهبر بزرگ کره شمالي و در تاريخ 25 آوريل نيز هشتادو پنجمين سالگرد ايجاد نيروهاي نظامي کره شمالي، را جشن مي گيرد. بطور مرسوم اين قبيل مراسم در پيونگ يانگ، با نمايش قدرت نظامي اين کشور همراه خواهد بود و همين مسئله مقامات کاخ سفيد را بر آن داشته تا پيش دستي کرده و به مقامات کره شمالي در مورد امکان استفاده از سناريوي تحقق يافته در سوريه، هشدار دهد.

سوريه، آغاز خط‌مشي جديد نظامي آمريکا

دونالد ترامپ با «آغاز به کار در سوريه» ممکن است خواسته تا خط مشي دولت جديد آمريکا براي حل و فصل نظامي ساير مناقشات بين المللي را به جهان نشان دهد. البته تصميم کاخ سفيد براي استفاده از توان نظامي در سوريه، بدون مشورت با متحدانش و کنگره آمريکا، جامعه جهاني را در مقابل يک حقيقت تلخ قرار داده است: اگر حمله موشکي به يک پايگاه هوايي در خاک سوريه، بيشتر جنبه سمبليک داشته، ولي اقدام مشابه در ساير نقاط جهان، مي تواند عواقب جدي منفي به دنبال داشته باشد.يکي از اين مناطق داغ، کره شمالي است که داراي برنامه فعال هسته‌اي و موشکي است و رهبر جوان آن، بشدت تندرو بوده و ممکن است هر اقدام تحريک آميز واشنگتن را به سخت‌ترين شکل پاسخ دهد.

ولاديمير سوتنيکوف کارشناس ارشد موسسه شرق شناسي در آکادمي علوم روسيه به خبرنگار «کامرسانت» توضيح داده است: «حمله موشکي به سوريه در واقع يک اقدام نمايشي از سوي دونالد ترامپ براي رئيس جمهوري چين بود تا به او ثابت کند که واشنگتن آمادگي حل و فصل قاطع مشکلات بين‌المللي را داشته و در اين راه منافع قدرتهاي بزرگي مانند روسيه و چين را هم درنظر نخواهد گرفت. سوتنيکوف افزود: «اگر در مورد حمله به سوريه، اين روابط آمريکا و روسيه بود که آسيب جدي ديد، ولي بحران پيرامون برنامه هسته اي-موشکي کره شمالي، روابط واشنگتن و پکن را در معرض خطر قرار خواهد داد. پيام ترامپ براي همتاي چيني خود اين بود: اگر شما نتوانيد تاثيري بر اقدامات پيونگ يانگ بگذاريد، عمليات نظامي گروه ضربت نيروي دريايي آمريکا عليه کره شمالي ممکن است آغاز شود.

ترامپ پا جاي پاي جورج بوش مي‌گذارد

نشان دادن زور و بازوي نظامي آمريکا در اقيانوس آرام، همراه با موفقيت ديپلماتيک اين کشور در عرصه بين المللي هم بود و اين سياست به کاخ سفيد اجازه داد تا نه تنها دولت بشار اسد را به زعم خود تنبيه کند، بلکه حمايت بسياري از بازيگران اصلي جهاني را در خط مشي انتخابي خود نيز به‌دست آورد.مقامات آمريکايي هشدار داده اند که حمله به سوريه ممکن است محدوديت نداشته باشد،براي اينکه بنا بر ادعاي کاخ سفيد حل و فصل ديپلماتيک بحران در سوريه تا زماني که بشار اسد در اين کشور قدرت را در دست دارد، ممکن نيست.

اين هشدار ارسال علامتي براي ايجاد ائتلاف جديدي عليه دمشق است که بعد از آغاز عمليات نظامي-هوايي روسيه در سوريه و همکاري روس‌ها با نيروهاي دولتي و همچنين برگزاري رايزني‌هاي آستانه، براي مدتي مفهوم خود را تا حدودي از دست داده بود. ولي اين حمله گوياي آغاز دور تازه‌اي از اعمال فشارهاي فزاينده کشورهاي غربي بر روسيه در رابطه با سوريه است و از جمله نخستين نتايج آن نيز لغو سفر "بوريس جانسون" وزير امور خارجه انگليس به مسکو است که علت آن از سوي لندن، «تغيير اساسي اوضاع در سوريه» توضيح داده شد.

در حالي که دمشق هيچ رابطه اي با حمله شميايي در خان شيخون ندارد، اين مسئله تنها بهانه اي براي دولت ترامپ قرار گرفته تا نقش رهبري جهاني آمريکا را به رهبران ساير کشورها يادآوري کند. لازم به يادآوري است که سالها قبل "جورج بوش پسر" رئيس جمهوري سابق آمريکا هم دقيقا همين برخورد را داشته و با مطرح کردن نظريه «محور شرارت» اقدام به حمله به عراق نمود.

مسکو و تهران همچنان از دمشق حمايت مي‌کنند

در مورد حمله موشکي به سوريه، چين که متحد راهبردي روسيه به‌ شمار مي رود هم از آمريکا انتقاد نکرد و "ولاديمير پوتين" رئيس جمهوري روسيه و "حسن روحاني" رئيس جمهوري ايران، تنها رهبران جهاني بودند که اقدام آمريکا در سوريه را محکوم کردند. اين در حالي است که "رکس تيلرسون" وزير امور خارجه آمريکا ، از مقامات مسکو و تهران خواسته است تا دست از حمايت خويش از رژيم بشار اسد دست بردارند. او همچنين مسکو را به تلاش براي پنهان کردن حقيقت استفاده ارتش سوريه از گازهاي سمي عليه مردم اين کشور، متهم کرده است. سپهبد "يوگني بوژينسکي" رئيس شوراي «مرکز تحقيقات سياسي» روسيه به اين روزنامه گفته است: «با وجودي که اوضاع در سوريه بطور جدي وخيم شده، ولي رئيس جمهوري بشار اسد تا زماني که از حمايت روسيه و ايران برخوردار است، متحمل شکست نخواهد شد. اين مسئله بعد از اعلام مقامات مسکو در مورد تصميم آنها براي تقويت بيشتر توانايي دفاعي ارتش سوريه، بعد از حمله موشکي آمريکا، کاملا واضح شده است.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\04\04-17\21-39-02.htm&storytitle=%CE%D8%C7%ED%20%D1%C7%E5%C8%D1%CF%ED%20%C2%E3%D1%ED%98%C7%20%E6%20%CE%D8%D1%20%C8%D1%E6%D2%20%CC%E4%90%20%CF%D1%20%D4%C8%E5%20%CC%D2%ED%D1%E5%20%98%D1%E5

ش.د9600091

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات