تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۱۷۳۵
تحلیل روزنامه رأی‌الیوم

راز‌های عقب‌نشینی آمریکا از حمله به کره شمالی

(روزنامه آفتاب يزد - 1396/01/30 - شماره 4872 - صفحه 12)

روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت: «روز خورشید» در کره شمالی که برخی آن را «روز قیامت» توصیف کردند نمایش نظامی مهیب و بزرگی است که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای دادن پیام مستقیم به آمریکا از آن بهره برد.در عمل شدت اظهارات به شکل ترسناکی بالا گرفت؛ امری که باعث شد برخی به این باور برسند که جنگ میان ایالات متحده آمریکا و پیونگ یانگ بی تردید در راه است به ویژه پس از اعلام دولت ترامپ مبنی بر فرو ریختن«مادر بمب‌ها» بر افغانستان، لیکن واشنگتن از فکر حمله نظامی به کره شمالی عقب نشینی کند.

در این گزارش راز‌ها و دلایلی که باعث شد آمریکا از فکر حمله نظامی به کره شمالی بر اساس نوشته اسپوتنیک عقب نشینی کند،را رصد می کنیم:

بی باکی رهبر

به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی میل،به نظر می رسد که تهور و بی باکی کیم جونگ اون یکی از دلایل اصلی بود که باعث شد ترامپ از حمله به کره شمالی عقب نشینی کند زیرا بیم آن دارد که همه منطقه شرق آسیا در معرض خطر زیاد قرار گیرد.

این روزنامه انگلیسی نوشت: به رغم آن که ترامپ به عنوان فردی متهور دیده می شود و تصمیم‌های متهورانه می گیرد لیکن به خوبی می داند که چه زمانی باید متوقف شود و ترمز را بکشد و به خوبی می داند که نزاع با پیونگ یانگ به شکلبی‌سابقه ای برای منطقه ویرانگر است و احتمال وقوع جنگ جهانی واقعی نیز می رود.

این روزنامه انگلیسی در ادامه به نقل از «مارک الموند» تحلیلگر سیاسی نوشت:« رهبر کره شمالی می داند که به رغم تهدیدهایش علیه آمریکا پیروز نمی شود لیکن ترامپ نیز به خوبی می داند که تصمیم اش برای جنگ با کره شمالی به مثابه خودکشی است. هر دوی آنها به خوبی می دانند که اگر گزینه ورود به جنگ را انتخاب کنند کشورشان را تبدیل به حمام خون می کنند همچنین در معرض توهین بزرگی قرار می گیرند که بعدها عقب نشینی از آن بسیار دشوار است».

توازن قوا

حمله نظامی مستقیم به کره شمالی باعث می شود که در توازن قوا در منطقه ملتهب تغییر به وجود بیاید و این را مجله «فورین پالیسی»به عنوان یکی از دلایل عقب نشینی آمریکا از فکر حمله به کره شمالی توصیف کرد.

این مجله آمریکایی تشریح کرد:« توازن واقعی در قدرت در منطقه ایجاد شده به طوری که نفوذ در منطقه میان چین، آمریکا و روسیه تقسیم و توزیع شده است به نحوی که آمریکا از حمایت کره جنوبی و ژاپن بهره مند است این در حالی است که پکن با پیونگ یانگ روابط تجاری گسترده ای دارد و روسیه نیز تمایلی به افزایش نفوذ آمریکا در منطقه یا استقرار سیستم موشکی «تاد» در شبه جزیره کره ندارد تا مبادا تهدیدی برای امنیت ملی روسیه شکل دهد».

این مجله در ادامه نوشت: « اعلام حمله نظامی در این زمان اختلال بزرگی در توازن قوا به وجود می آورد و واشنگتن را وارد نزاع‌ با قدرت‌های بزرگ می کند».

حمایت نشدن

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس به نقل از برخی منابع داخل کاخ سفید نوشت که «دلیل بارزتر و مهم تری که باعث شد ترامپ از فکر حمله نظامی به کره شمالی عقب نشینی کند این بود که وی به حمایت بین المللی مطلوب برای چنین کاری دست نیافت».

یکی از این منابع که نخواست نامش فاش شود گفت:« ترامپ به دستیابی حمایت روسیه و چین برای انجام حمله محدود که باعث کم شدن توان کره شمالی شود، امیدوار بود اما از این حمایت بهره مند نشد و برعکس پکن و مسکو پیام‌های خشنی به وی دادند».

ملت کره جنوبی

از سوی دیگر، مجله آمریکایی«پولتیکو» نوشت که ملت کره جنوبی و تایید نکردن رویارویی با همسایه شمالی خود یکی از مهمترین دلایل عقب نشینی از فکر حمله نظامی به کره شمالی بود زیرا چنین حمله ای از حمایت جبهه داخلی برخوردار نیست.

این مجله آمریکایی نوشت:«اوضاع کنونی برای همه مناسب است. ملت کره جنوبی هرگز آماده جنگ فراگیر نیست. این ملت دهه‌ها در شکوفایی اقتصادی به سر برده است و بنابر هیچ دلیلی نمی‌خواهد این شکوفایی را از دست بدهد».

این مجله در ادامه نوشت:«هر گونه حمله آمریکا موجی از شکاف و اختلاف‌ها داخل جامعه کره جنوبی به وجود می آورد،جامعه ای که ارتباط‌های خانوادگی زیادی با کره شمالی دارد و به رغم دشمنی رسمی ولی ملت‌های دو کشور به هم نزدیک هستند و جنگ راه انداختن نیاز به آماده کرده جبهه داخلی در وهله نخست است».

http://aftabeyazd.ir/?newsid=69799

ش.د9600328

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات