صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۰۱۴۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 8 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز یک‌ عده انسان‌های نالایق سرنوشت برخی جوامع اسلامی را در دست گرفتند؛ مثل دولت سعودی که به‌ ظاهر معتقد به قرآنند، اما به محتوای آن اعتقادی ندارند. اشداء مع المؤمنین و رحماء مع الکفارند؛ با کفار مأنوسند.(1396/3/6)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز

گاوهای شیرده و هزینه‌های بی‌ثمر!

در روزهای گذشته، خبر نخستین سفر رسمی دونالد ترامپ به عربستان و سرزمین‌های اشغالی را شنیدیم که معنا و هدف خاصی را تولید می‌کرد. تنش قطر – عربستان نیز که به دلیل موضع‌گیری منسوب به امیر قطر، اول در رسانه‌ها، سپس در سطح حاکمان به وجود آمد، دیگر خبری بود که در کنار بی محلی ترامپ به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، عبور از طرح دو کشور مستقل و بالا بردن دز ایران‌هراسی در جمع مقامات رژیم صهیونسیتی با تحلیل و تأمل جدی روبه‌رو نشد.
هدف اصلی سفر مذکور با این طمطراق ویژه مقابله با نفوذ ایران اسلامی در منطقه و تحدید قدرت جمهوری اسلامی ایران است. از نگاه مقامات ارشد نظامی و سیاسی آمریکایی، ادامه روندهای جاری در سوریه و عراق، فرصت‌های راهبردی را از آمریکا سلب خواهد کرد و موازنه قدرت در غرب آسیا را به ضرر آمریکا رقم خواهد زد؛ از این رو باید برای مقابله با شراکت راهبردی سوریه، روسیه و ایران و مقاومت منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم تکفیری که ابزار جنگ نیابتی آمریکا، غرب و ارتجاع عرب و رژیم صهیونیستی به شمار می‌آیند، ائتلاف راهبردی جدیدی با محوریت طراحی آمریکایی و هزینه سران احمق و مرتجع عربی شکل بگیرد.
این حماقت حاکمان نالایق سرزمین وحی، در محفل انس با قرآن کریم مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت: «احمق‌ها خیال می‌کنند که با دادن پول و با کمک کردن و با این چیزها می‌توانند صمیمیّت دشمنان اسلام را جلب کنند، [در حالی‌ که] صمیمیتی وجود ندارد؛ همان‌طور که خودشان هم گفتند، مثل گاو شیرده [هستند]؛ شیرشان را می‌دوشند، وقتی‌که دیگر شیر نداشتند، ذبح‌شان می‌کنند.»
تأیید درستی تحلیل رهبر معظم انقلاب چندان طول نکشید و ترامپ پس از بازگشت از سفر خاورمیانه‌ای خود، با حالتی ذوق زده از کسب درآمد صدها میلیارد دلاری برای آمریکا و ایجاد شغل برای آمریکایی‌ها خبر داد. حال این تحولات این پرسش را ایجاد کرده که آیا هزینه‌های زیاد سعودی و ارتجاع منطقه از مهیاسازی زمینه شکل‌گیری شورای اسلامی– آمریکایی با حضور سران بیش از 40 کشور عربی و اسلامی تا امضای قراردادهای نظامی و مالی سنگین ثمر دیگری به جز آنچه ترامپ گفت، خواهد داشت؟

▼ گزارش روز  
 درد بی‌تفاوتی!

«من این دستاوردِ آسمانی را با جدال‌های حقیرانه و کوربینانه رقابت‌های زمینیانِ در گِل مانده، تاخت نمی‌زنم و به یاد و خاطره‌ همان «یارانی که غریبانه رفتند از این خانه» ارزش و حرمتِ غریبانگی‌هایی از این دست را در تنهایی خود با زیبایی بیشتری احساس می‌کنم و این حال را به نامزدی‌ها و مرتبه‌های دیگری که در دستِ آدمیان ریاکار، حقیر شده است نمی‌دهم» این جملات نوشته منیره قیدی، کارگردان فیلم ویلایی‌ها در روزهای جشنواره فیلم فجر درباره بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌های مسئولان برگزاری جشنواره بود؛ بی‌مهری‌هایی که گمان می‌رفت با پایان یافتن جشنواره پایان یابد و «ویلایی‌ها» در فصل اکران حال و روز بهتری داشته باشد؛ اما این بار نیز این فیلم حوزه دفاع مقدس که بسیاری از مخاطبان و اهالی سینما آن را تحسین کرده‌اند، با بی‌توجهی عجیب روبه‌رو شده است. «حوزه هنری» که باید در حمایت از فیلم‌های حوزه دفاع مقدس پیشگام باشد و اساس وجودش برای حمایت از آثار هنری ساخته شده در این زمینه است، حاضر به همکاری برای پخش این فیلم خوب نشده‌ و با اختصاص حداقل تعداد سالن به این فیلم عملاً مانع دیده شدن آن شده است. سازمان سینمایی نیز به دلیل اعتراضات قیدی در روزهای جشنواره تمایل به همکاری و اکران خوب این فیلم ندارد؛ اما از همه عجیب‌تر رویکرد صداوسیما است که پخش تبلیغات فیلم‌های پرفروش را به حمایت از فیلم «ویلایی‌ها» که روایت‌گر زندگی مادران شهدا است، ترجیح داده؛ این تبعیض و رفتار عجیب چنان آشکار است که شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما که از مدیران این مجموعه به شمار می‌آید در این‌باره در صفحه شخصی خود در فضای مجازی می‌نویسد: «می‌دونید درد چیه؟ اینه که فیلم گشت ارشاد 2 سه برابر فیلم ویلایی‌ها تیزر رایگان در تلویزیون گرفته و من سه روز پیگیر حل این موضوعم و به جایی نرسیده هنوز!» مسائلی که نشان می‌دهد موضوع دفاع مقدس و آثار مربوط به آن همچنان و حتی از سوی نهادها و سازمان‌هایی که به حمایت و نشر آن مکلف هستند، مظلوم است.

▼ اخبار ویژه
مرجع تشخیص شورای محترم نگهبان است

محمدعلی موحدی‌کرمانی در مطلبی مقصودش از عبارت آرای حلال و حرام را بیان کرد. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: اگر در سبد رأی یک کاندیدا آرای واقعی او ریخته شود، این آرا پاک و حلال است و اگر آرای دیگری به اشتباه یا از روی عمد در سبدش ریخته شود، این آرا پلید و حرام است. تخلف در انتخابات امری طبیعی است و طبق قانون، مرجع تشخیص شورای محترم نگهبان است. همه منتظریم نظر شورای محترم نگهبان را بدانیم، چه بسا پس از تحقیقات کامل بعضی آرا کاسته و بعضی افزون شود. البته هر چه باشد در نتیجه انتخابات مؤثر نخواهد بود و جناب آقای روحانی پس از تأیید شورای محترم نگهبان و تنفیذ رهبری برای چهار سال دیگر رئیس‌جمهور هستند.

برکناری یاسر هاشمی از ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد
با گذشت حدود یک‌ ماه از برکناری حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد به دستور دکتر ولایتی، یاسر هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه را برعهده داشت، از مسئولیت خود برکنار شد. یاسر هاشمی پس از برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه، در اظهار نظری ضمن نگرانی از این اقدام، آن را برخلاف سیره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دانسته و نسبت به آینده دانشگاه آزاد و هاشمی‌زدایی در این دانشگاه هشدار داده بود.

▼ اخبار
1ـ ربنای شجریان خلاف موازین شرعی تلاوت است

در پی نامه سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صداوسیما برای پخش ربنای محمدرضا شجریان در ایام ماه رمضان، «محمدجواد لاریجانی» عضو شورای نظارت بر صداوسیما طی نامه‌ای به وی نوشت: از آنجا که موضوع دفاع از ایشان یک مناقشه سیاسی شده است، لذا در تلاوت مذکور توجه به آیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است. حتماً می‌دانید که تحت‌الشعاع قرار گرفتن توجه به آیات باهرات نسبت به مقارنات آنقدر مهم بوده که برخی از فقهای بزرگ تلاوت ملحون را مورد شبهه قرار داده‌اند. البته این حساسیت در میان موسیقی‌دانان بزرگ و حرفه‌ای هم مطرح است و آنان غالباً ابا دارند که قطعات مهم ترکیبی آنان همراه با آواز پخش شود؛ زیرا معتقدند توجه به الحان و معانی (و گاه حرکات متناظر بدنی) توجه به رموز و ظرافت‌های نهفته در تناسب‌های ایقاعی را که جوهر اصلی هنر موسیقی است، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

2ـ خشم سعودی از اقدام امیر قطر درباره ایران
امیر قطر در تماس تلفنی با حسن روحانی ضمن تبریک پیروزی وی در انتخابات، تأکید کرد: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران، دیرینه، تاریخی و مستحکم است و ما خواهان تقویت بیش از پیش این روابط هستیم. این اقدام امیر قطر خشم سعودی را برانگیخت و رسانه‌های وابسته به دربار آل سعود به این اقدام امیر قطر واکنش نشان دادند. روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» در این باره نوشت: «تبریک امیر قطر به روحانی به مناسبت پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری، ثابت کرد که اظهارات اخیر وی درباره ایران واقعیت دارد و هک شدن خبرگزاری قطری صحت ندارد.» روزنامه سعودی عاجل نیز نوشت: «امیر قطر در حال ادامه مسیر گسترش روابط با تهران است و طی تماس تلفنی با روحانی به ابراز عشق به ایران پرداخته و خواستار گسترش روابط با تهران شده است.»

3ـ درخواست حمایت کویت از ایران برای عضویت در شورای امنیت
کویت از ایران و دیگر کشورهای عربی و اسلامی درخواست کرد از عضویت غیر دائم این کشور در شورای امنیت حمایت کنند. شیخ صباح الخالد الصباح، وزیر خارجه کویت روز یکشنبه با شماری از سفرای خارجی مقیم کشورش از جمله علیرضا عنایتی، سفیر ایران دیدار کرد و از آنها خواست به کویت برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت رأی دهند. گفتنی است کویت در سال 1978 میلادی، عضویت غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل را به دست آورد. این کشور سپس تلاش کرد تا که با اتخاذ سیاست‌های میانه‌روی خود در منطقه، ارتباطات بین‌المللی خود را توسعه داده و حمایت کشورهای بیشتری را برای دومین عضویت خود در شورای امنیت طی سال‌های 2018 تا 2019 به دست آورد.

4ـ گرانی ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومانی خودروهای داخلی
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به افزایش قیمت برخی خودروها از ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گفت: قیمت خودروهای تولید داخل واقعی نیست و بسیار بیشتر از قیمت واقعی آن تعیین می‌شود. سعید موتمنی با اشاره به رکود در بازار خودرو ایران، گفت: افزایش قیمت رکود در این بازار را افزایش می‌دهد. وی همچنین با بیان اینکه خودروسازان این افزایش قیمت را ناشی از افزایش 50 تا 70 هزار تومانی نرخ بیمه خودرو اعلام می‌کنند، عملکرد خودروسازان امروز را بیشتر از تولید خودرو به بانکداری شبیه دانست و افزود: پرداخت سود مشارکت 22 تا 33 درصدی مانع از نصب قطعات با کیفیت در خودروها می‌شود.

▼ اخبار کوتاه
حسن عابدجعفری، رئیس سازمان مردم‌نهاد سلامت اداری با اشاره به اینکه سلامت اداری و اقتصادی تنزل شدید داشته است، گفت: بین خواسته‌ها و سند چشم‌انداز، این فاصله مشهود است و در طول یک دهه گذشته، سنجش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد، هرگز از نمره 30 بالاتر نرفتیم؛ بنابراین 70 نمره با افق سلامت فاصله داریم. وی تأکید کرد: در این سال‌ها به نمره 18 از 100 رسیدیم، در حالی که پیش از آن عدد 30 را تجربه کردیم.
بهنام عزیززاده، مدیر انجمن کاشی و سرامیک با اشاره به ادامه رکود در این صنعت، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات‌شان را زیر قیمت مصوب عرضه می‌کنند و مشکل گشایش ال‌سی و تحریم‌ها مانع افزایش صادرات شده است و هنوز حدود 50 تا 60 درصد ظرفیت صنعت کاشی و سرامیک فعال است و بخش بزرگ و توان بالقوه زیادی از این صنعت که می‌تواند کمک شایانی به افزایش صادرات غیر نفتی کشور کند، معطل مانده است.
ناصر امانی، معاون شهردار تهران در سیصد و چهل ‌و هشتمین جلسه شورا در پاسخ به تذکرات اعضا درباره موضوعاتی، نظیر واگذاری شهروند به بانک شهر و استخدام نیروهای جدید گفت: هیچ استخدام جدیدی صورت نگرفته و در حال حاضر تبدیل وضعیت کارمندان مطابق آزمون برگزار شده سازمان اداری و استخدامی و نیز تبدیل قرارداد هفت هزار نفر از کارمندان به قرارداد هادیان شهر در دستور کار است.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برگزاری جلسه این شورا برای بررسی صحت انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در جلسه مذکور، گزارش کارشناسان قرائت شد. و در آن اعضای شورا برمبنای گزارش‌های ارائه شده نظرات خود را بیان کردند؛ اما به علت کامل نبودن گزارش‌ها، مقرر شد روز سه‌شنبه بر روی آنها بررسی بیشتر صورت گیرد و نظر نهایی شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شود.
هیئت وزیران افزایش سرمایه بانک مسکن از پنج هزار میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان را تصویب کرد. گفتنی است، این افزایش پنج هزار میلیارد تومانی از محل تسعیر دارایی‌های ارزی بانک مرکزی است که در قالب بودجه سال 95 به قانون تبدیل شده بود.
فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه با بیان اینکه پنج راهکار به روحانی توصیه شده بود که اگر به کار گرفته می‌شد، ۷۵ درصد زمینه فساد از بین می‌رفت، گفت: این راهکارها چون به رانت ضربه می‌زد، نادیده گرفته می‌شوند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات