صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۱۶۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 16 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بعضی در مقابل شعارهای انقلاب، عنوان عقلانیت را مطرح می‌کنند کانه عقلانیت نقطه مقابل انقلابی‌گری است این خطاست، عقلانیت واقعی در انقلابی‌گری است.(1396/3/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
عقلانیت و نگاه به درون

چهارده خرداد هر سال میعاد عاشقان و دلباختگان امام خمینی(ره) و رهبر حکیم انقلاب است و فراتر از گردهمایی بزرگ در مرقد امام راحل، در سراسر کشور و اقصی نقاط جهان به رهنمودهای امام خامنه‌ای گوش جان می‌سپارند تا راه را پیدا کنند. امسال نیز این اجتماع باشکوه با حضور مردم روزه‌دار تهران و استان‌های همجوار در حرم مطهر برپا شد و پیروان انقلاب بار دیگر بر ادامه راه پیرو مرادشان با راهبری‌های امام انقلاب تأکید کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در بیست‌وهشتمین سالگرد رحلت خمینی کبیر(ره) بیانات مهمی را ایراد کردند. ایشان در بخشی از سخنان‌شان پس از تبیین رابطه‌ دقیق و ذاتی عقلانیت و انقلابی‌گری، گفتند: «انقلابی‌گری یعنی مسئولان کشور هدف‌شان راضی کردن قدرت‌ها نباشد و بدون انفعال و تسلیم در مقابل زورگویان، فریب آنها را نخورند و با دوری از ضعف نفس در مقابل شیطان بزرگ، همت و هدف خود را در به‌‌کارگیری نیروها و عناصر داخلی، حل مشکلات و راضی کردن مردم متمرکز کنند.»
در پرتو این نگاه حکیمانه، انقلابی‌گری صرفاً به معنای سردادن شعار انقلاب نیست؛ بلکه مبتنی بر اصول، آرمان‌ها و اهدافی است که در بستر ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود در جامعه می‌توان برای تحقق آنها گام برداشت. طی سال‌های اخیر هم برخی جریان‌های سیاسی به مدد رسانه‌های‌شان با عملیات روانی کوشیدند با وارونه‌انگاری حقیقت، تندروی را مترادف انقلابی‌گری معرفی کنند و سیمای خشنی از انقلابیون بسازند که به دور از عقل و منطق، برداشت‌های سطحی و کلیشه‌ای از انقلاب دارند که با انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب همراه شد.
در نگاه انقلابی به کار بستن منابع داخلی اعم از امکانات و نیروی انسانی برای حل مشکلات مردم اولویت پیدا می‌کند و بدون اینکه مرعوب ساختارهای قدرت جهانی شد، می‌توان با نگاه به درون و بازگشت به کلید واژه‌های اساسی گفتمان امام راحل، مانند «خودباوری»، «خودکفایی» و «روی پای خود ایستادن» رشد و شکوفایی را تحقق بخشید و به آن حد از اطمینان به توان داخلی رسید که از وابستگی به قدرت‌ها چشم برداشت و به این سخن امام(ره) ایمان آورد که «ما رابطه با آمریکا را می‌خواهیم چه کنیم.»

▼ گزارش روز
مین‌گذاری در میدان دیپلماسی

«زلزله سیاسی در شبه‌جزیره» تیتری بود که رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صبح روز 15 خرداد ماه بر روی خروجی خود قرار دادند؛ عنوانی که از قطع ارتباط عربستان، امارات و بحرین با قطر خبر می‌داد. وزارت خارجه عربستان با فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر، طی بیانیه‌ای اقدامات خلاف قانون و بزرگ مقامات دوحه در پناه دادن گروه‌های تروریستی و افراطی متعدد، حمایت از فعالیت گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران در استان قطیف، استفاده از رسانه‌ها برای فتنه‌انگیزی و حمایت از «شبه‌نظامیان کودتاچی حوثی» در یمن را از جمله دلایل تصمیم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای قطع رابطه با قطر عنوان کرد. دولت بحرین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، روابط دیپلماتیک این کشور با دوحه برای حفاظت از امنیت ملی بحرین قطع می‎شود. دولت مصر هم با متهم کردن دوحه به حمایت از گروه اخوان‌المسلمین، اعلام کرد که قطر تفکر القاعده و داعش را گسترش می‏‌دهد و از گروه‎های تروریستی در سینا حمایت می‏‌کند. موضعی که اگرچه تاکنون عمان و کویت، دیگر اعضای شورای همکاری از آن پیروی نکرده‌اند؛ اما کشورهایی، چون لیبی و مالدیو که به رژیم عربستان وابسته هستند، از آن تبعیت کرده و روابط‌شان را با قطر به حالت تعلیق درآورده‌اند؛ اما پرسش مهمی که در میان افکار عمومی و رسانه‌ها مطرح است، درباره چگونگی موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران در قبال این تنش است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین واکنش به این اتفاق از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست خویشتن‌داری کنند و از افزایش اختلافات در منطقه بپرهیزند. محمدجواد ظریف نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر این دولت‌ها را به گفت‌وگو و حلّ اختلافات دعوت کرد؛ بیشتر کارشناسان حوزه سیاست خارجی با تأیید رویکرد دستگاه دیپلماسی کشور، ورود جمهوری اسلامی ایران به مناقشه کشورهای عربی و ایستادن در کنار قطر را یک خطای استراتژیک می‌دانند که باید از آن دوری کرد؛ آنها معتقدند نمی‌توان به این زودی این اختلاف را واقعی ارزیابی کرد، چه بسا این نمایش اختلافات مین‌گذاری کشورهای حوزه خلیج فارس در میدان دیپلماسی با هدف درگیر کردن ایران و کشورهای هم‌سو با جمهوری اسلامی ایران باشد.

▼ اخبار ویژه
ناطق نوری در آستانه ترک تهران

منابع نزدیک به علی‌اکبر ناطق‌نوری می‌گویند او علاوه بر استعفا از مسئولیت بازرسی دفتر رهبر معظم انقلاب، درخواست کرده است در دوره جدید، به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز منصوب نشود. او همچنین، تولیت حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان را نیز واگذار کرده است و قصد دارد به زادگاهش شهرستان نور نقل مکان کند. پیش‌بینی می‌شود به زودی رئیس و اعضای جدید مجمع منصوب شوند و از آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی به منزله جدی‌ترین گزینه ریاست مجمع یاد می‌شود.

قرارداد 110 میلیاردی تسلیحاتی جعلی است!

مؤسسه بروکینگز در گزارشی درباره قرارداد تسلیحاتی آمریکا با آل‌سعود به ارزش 110 میلیارد دلار نوشت: شرکت‌های دفاعی و کنگره در این زمینه پرس‌وجو کرده و همه آنها متفق‌القول گفته‌اند به طور رسمی هیچ قراردادی وجود ندارد و فقط یک مشت حرف و علاقه و قصد خرید مطرح شده است. برخی از شرکت‌های صنایع دفاعی می‌گویند سعودی‌ها به خرید علاقه دارند؛ اما تاکنون هیچ گزارشی به سنا برای بررسی ارائه نشده است.

▼ اخبار
1ـ اعتراف به اشتباهات فاحش!

محمود شکری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به شعار حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات مبنی بر کم اشتباه‌تر بودن دولت دوازدهم، اظهار داشت: روحانی با این حرف علناً به اشتباهات فاحش خود در دولت تدبیر و امید اعتراف کرده است. وی با اشاره به عوام‌فریبی دولت تدبیر و امید در زمان انتخابات، گفت: دولت وی با دروغ و وعده‌های واهی مردم را چهار سال فریب داد و با ارتباط با فتنه‌گران آنان را در رأس امور قرار داد و در جهت منافع شخصی خود سبب تعطیلی کارخانجات و هدردادن انرژی و اعتبارات عمرانی شد. نماینده مردم تالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم با رأی به دولتی ناکارآمد، مطالبات خود را از نمایندگان انتظار دارند، افزود: مردم نارضایتی خود از افزایش قیمت‌ها و تورم و ناتوایی مالی خود و همچنین عدم توانایی خود در تأمین مایحتاج اولیه زندگی را به نمایندگان انتقال می‌دهند.

2ـ ملک سلمان جاى صدام نشسته است
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پست اینستاگرامی خود نوشت: «عربستان قصد دارد بعد از بحرین، قطر را نیز کاملاً تحت قیمومت خود در آورد. به یاد دارم که صدام در حمله به کویت می‌گفت چرا باید امت عربی پراکنده باشد؛ جهان عرب باید به دو یا سه کشور تبدیل شود تا با ترک و فارس مقابله کند. بهانه او در حمله به کویت، تشکیل امت عربی بود. بعد از صدام، داعش ایده یکی شدن عراق و سوریه را مطرح کرده و امروز ملک سلمان جاى صدام نشسته و در هوس بلعیدن بحرین و قطر است. این افکار جاهلی و عقب مانده توسط آمریکا و اسرائیل دامن زده می‌شود تا هیچ‌گاه صلح و برادری در منطقه شکل نگیرد. دیروز رهبر معظم انقلاب فرمودند مسائل اختلافی باید از طریق گفت‌وگو حل شود، ولی آل‌سعود جز به خونریزی نمی‌اندیشد.»

3ـ حمله نظامی به قطر بعید نیست!

«عبدالباری عطوان» نویسنده و کارشناس برجسته جهان عرب طی مقاله‌ای در روزنامه «رأی الیوم» تشدید تنش میان قطر و تعدادی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را بررسی کرد و نوشت: زمانی که دو روز پیش اعلام کردیم جنگ میان قطر از یک سو و دشمنانش در حاشیه خلیج‌فارس از سوی دیگر آغاز شده، حرف مبالغه‌آمیزی مطرح نکردیم و در حالی که در دهمین روز از ماه مبارک رمضان از خواب برمی‌خیزیم شاهد تصمیم‌های غیر منتظره عربستان، مصر و امارات در قطع روابط دیپلماتیک و بستن مرزها و توقف تمامی پروازها و اخراج شهروندان قطری هستیم و تنها این مانده که جنگنده‌ها قصر امیر قطر را بمباران کرده و تانک‌ها برای اشغال قطر حرکت کرده و امیر جدیدی را برای این کشور انتخاب کنند.

4ـ احضار برخی از رؤسا و اعضای ستاد روحانی

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به شکایت برخی از نامزدها از اسحاق جهانگیری و حسن روحانی گفت: شورای نگهبان اعلام کرده است شکایاتی واصل شده است. البته همانطور که مشاهده کردید آقای کدخدایی اعلام کردند برخی از این شکایات جزئی بوده و برخی دیگر نیز پس از تأیید شورای نگهبان رسیدگی خواهد شد. امیری همچنین درباره بازداشت برخی از رؤسای ستاد یا اعضای ستاد حسن روحانی در سراسر کشور گفت: همان‌طور که آقای شریعتمداری گفتند، در مواردی برخی احضار شدند که باید منتظر پاسخ قطعی و قانونی باشیم. وی ادامه داد: برخی رفتارها در ایام انتخابات عجیب و غریب نیست؛ اما امیدواریم قضات ما در این مورد هم براساس عدل و انصاف رفتار کنند.

▼ اخبار کوتاه

محمدمهدی عزیززاده، مدیر بخش ویژه نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه کمترین سهم تولیدات هنری در کشور به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارد، گفت: وقتی به نمایشگاه قرآن با این وسعت و گستردگی مراجعه می‌کنید با محصولات و محتواهای تکراری مواجه می‌شوید؛ چرا که تولیدی اتفاق نمی‌افتد و اهل رسانه و فرهنگ درگیر موضوع قرآن نشده‌اند. وی افزود: اگر اصحاب رسانه و فرهنگ وارد فضای فعالیت‌های قرآنی نشوند؛ به طور حتم در آینده دچار بحران مخاطب در این زمینه خواهیم شد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران گفت: آمادگی داریم انواع محصولات کشاورزی و غذایی را از طریق راه آبی و سه بندر ایران به قطر صادر کنیم. گفتنی است تنها راه ارتباط زمینی با قطر از طریق کشور عربستان میسر است که با توجه به بسته شدن مرزهای عربستان بر روی این کشور، ایران نزدیک‌ترین کشور به قطر است که می‌تواند از طریق راه آبی با طی مسافتی 12 ساعته محصولات غذایی را به این کشور صادر کند.
محمدحسین فرهنگی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه در حال حاضر طرح تفکیک چند وزارتخانه در حد پیشنهاد بوده و هنوز تعداد وزارتخانه‌ها مشخص نشده است، گفت: لوایح تفکیک وزارتخانه‌ها فعلاً در حد طرح اولیه بوده و تا وقتی که کمیسیون‌ها آن را بررسی نکرده باشند، هیچ رسمیتی وجود ندارد. وی افزود: پیشنهادهای مختلفی درباره تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها وجود دارد که همگی در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
پایگاه اینترنتی «اینترسپت» نوشت: با هک پست الکترونیکی سفیر امارات در آمریکا و مکاتباتش، مشخص شده است امارات متحده از کودتا در مصر و ترکیه حمایت ‌کرده است. پست‌های الکترونیکی سفیر امارات، نشان‌دهنده رابطه سفیر امارات در آمریکا با «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اپوزیسیون ایران) به منظور اعمال فشار برای خروج سرمایه‌گذاری خارجی از کشورمان است.
گردان‌های المختار [سرایا المختار] مسئولیت هک کردن حساب رسمی وزیر خارجه بحرین را در شبکه اجتماعی توئیتر برعهده گرفتند. این گروه مخالف بحرینی با نفوذ به حساب توئیتری خلیفه احمد الخلیفه توئیت‌هایی با محتوای حمایت از عملیات نیروهای مقاومت بحرین علیه نیروهای رژیم آل‌خلیفه و همچنین بخش‌هایی از سخنان آیت‌الله نمر باقرالنمر را منتشر کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات