صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۱۵۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 9 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کسانی که فتنه‌ سال ۸۸ را شروع کردند به کار کشور ضربه‌ سختی زدند. اگر این فتنه نبود، بلاشک کارهای گوناگون کشور بهتر پیش می‌رفت. اینها دشمنان را امیدوار کردند و روحیه دادند به کسانی که علیه نظام اسلامی جبهه‌بندی کرده‌اند و یک جبهه‌ای تشکیل داده‌اند.(1389/6/8)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
بوی فتنه جدید

آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ضمن تشکر از حضور پرشور مردم و تأکید بر لزوم تلاش هرچه بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات، از تلاش همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و همچنین شورای نگهبان، وزارت کشور و دیگر دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات که تلاش کردند این رویداد مهم با نظم و امنیت بسیار بالایی برگزار شود، قدردانی کرد. وی با بیان اینکه اظهارات برخی نامزدها در جریان رقابت‌های انتخاباتی برخلاف امنیت ملی بود و از برخی خطوط قرمز نظام عبور شد، طرح برخی مباحث را خارج از حدود اختیارات نامزدها دانست. مهم‌ترین فراز موضع‌گیری رئیس دستگاه قضا درباره رفع حصر از سران فتنه در دوران تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری بود که ضمن هشدار به کسانی که عواطف مردم را در مقابل تصمیم عالی‌ترین نهاد امنیتی کشور تحریک می‌کنند، به نوعی همان روح و باطن فتنه 88 را تحلیل کرد و گفت: «به رسانه‌ها و افرادی که تلاش می‌کنند به صورت زنجیره‌ای و هم‌نوا چنین مسائلی را دائماً تکرار کنند و از این طریق فشار وارد آورند هشدار می‌دهیم که این بساط را جمع کنند؛ وگرنه قوه قضائیه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد.» آملی‌لاریجانی با تأکید بر اینکه اگر بنا به فرضی حصر ملغی شود، آن وقت تازه کار قوه قضائیه برای رسیدگی به تخلفات سران فتنه آغاز می‌شود و نحوه رفتار با متهمان با قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده و در چارچوب مقررات قانونی خواهد بود. آملی‌لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش پاسخ یکی از نامزدها که در مناظرات انتخاباتی با انتقاد از قوه قضائیه در موضوع مبارزه با فساد توپ را در زمین این قوه انداخته بود هم گفت: «در مناظره‌های انتخاباتی گفتند که قوه قضائیه در مبارزه با فساد به ویژه در دولت قبل چه کار کرده است؟ در پاسخ به همین یک مثال می‌توان اکتفا کرد که در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته است که معاون اول رئیس‌جمهور در زمان تصدی، 13 جلسه مورد تحقیق و محاکمه قرار گیرد و در نهایت نیز حکم به محکومیت او صادر شود. آیا ما این کار را نکردیم؟ آیا ما به پرونده فساد سه هزار میلیاردی که از طریق قوه مجریه شکل گرفته بود، رسیدگی نکردیم؟ در حالی که دستگاه‌های اجرایی موظفند سرمنشأ فساد را از بین ببرند؛ اما متأسفانه برخی دستگاه‌ها می‌خوابند و بعد از قوه قضائیه توقع دارند که به فساد رسیدگی کند.»

▼ گزارش روز
تکرار شورای اول!

گریه محمدرضا عارف در مقام مسئول اصلی تنظیم لیست اصلاح‌طلبان به هنگام توضیح درباره چگونگی بسته شدن لیست این جریان برای شورای شهر تهران، افشای وجود فشارها و لابی‌های گسترده برای حضور در لیست، افشای دریافت‌های هنگفت برای قرار گرفتن نام‌ها در لیست 21 نفره، ابراز نگرانی تحلیلگران این جریان، از جمله عباس عبدی از آینده شورای شهر تهران و تأثیر عملکرد آن بر اقبال اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های آتی و موضوعات دیگری از این دست، سبب نگرانی‌های شدید برای آینده تهران شده است و پیش‌بینی‌ها درباره تکرار تجربه شورای اول را بیش از پیش افزایش داده است؛ اما آنچه در این میان نباید از آن غافل ماند، سوء‌استفاده اصلاح‌طلبان از اعتماد مردم به این جریان سیاسی در انتخابات اخیر است. مردم تهران که به دلایل مختلف در این دوره از شورای شهر تهران و پس از سه دوره متوالی اعتماد به اصولگرایان، لیست اصلاح‌طلبان را راهی شورای شهر تهران کردند، اکنون و پس از نوشتن نام 21 عضو لیست اصلاح‌طلبان بر برگه رأی خود با این اعتماد که شورای هماهنگی این جریان با توجه به نیازهای شهر و براساس شایسته‌سالاری، جمعی از متخصصان را برای پارلمان شهری تهران معرفی کرده است، حالا شاهد آن هستند که این لیست نه بر مبنای شایسته‌سالاری و استفاده از نیروهای کارآمد و متخصص، بلکه بر اساس زدوبند و پرداخت‌های هنگفت تنظیم شده است؛ موضوعی که بی‌تردید نه تنها بر اعتماد مردم به جریان اصلاحات لطمه وارد می‌کند؛ بلکه می‌تواند نوعی بدبینی و تردید را در دل مردم در برابر فعالیت‌های انتخاباتی همه جریان‌های سیاسی ایجاد کند؛ بدبینی‌ای که علاوه بر نتایج نامطلوب فراوانی، همچون عدم شکل‌گیری تعامل سازنده میان مردم و مسئولان شهری و...، کاهش مشارکت عمومی در انتخابات بعدی بدیهی‌ترین نتیجه آن خواهد بود.

▼ خبر ویژه       
افشاگری ولایتی از مفاسد اقتصادی در دانشگاه آزاد

علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگویی با بیان ابعاد مختلف مفاسد اقتصادی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بخشی از مشکل اصلی دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه اینها موجود است. وی گفت: ابتدا تلاش من بر آن بود که به صورت مسالمت‌آمیز این معضلات حل شود؛ از این رو به آقای میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بابت فسادهای مالی موجود در دانشگاه آزاد تذکراتی داده شد. ولایتی اظهار داشت: این فسادها از زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مطرح شده بود. آقای علی‌محمد نوریان که دبیر کل هیئت مؤسس است و مرحوم هاشمی‌رفسنجانی وی را به سمت بازرسی منصوب کرده بود، این موارد را مطرح کرده بود و بنا به شهادت برخی از اعضای هیئت مؤسس و امنا قرار بود آقای میرزاده عزل شود که اگر لازم شد نام بعضی از مدعیان امروز که خبر تصمیم مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر عزل میرزاده را به طور حضوری به اینجانب گفتند، خواهم گفت. وقتی آیت‌الله هاشمی‌ گزارش این مفسده‌ها را شنید، گفت که برخورد با فرد مورد نظر پس از انتخابات صورت گیرد. وی ادامه داد: مثلاً فرزند آقای میرزاده از برخی رؤسای واحدها خواسته است با شرکت خاصی قرارداد انعقاد کنند و وقتی این مدیران زیر بار نرفته‌اند، مغضوب آقای میرزاده واقع شده‌اند؛ البته این بخش کوچکی از ماجراست و گزارش‌های متعدد و مستدل مبنی بر این فسادها موجود است.
                                      
▼ اخبار
1ـ حاضرند هر حرفی بزنند تا در لیست قرار گیرند

قالیباف، شهردار تهران در دیدار با جهادگران قرارگاه جهادی امام رضا(ع) گفت: همان‌طور که بارها اعلام شد، با وجود تحریم‌های دوجانبه کشور و دولت که شامل حال ما شد، ساخت‌وساز در تهران منفی 16 درصد است؛ اما تهران مسیر پیشرفت خود را طی کرده است. یک بار به یکی از دوستان گفتم افرادی که می‌خواهند در لیست جناح خاصی قرار بگیرند، علاوه بر اینکه متعهد می‌شوند پول لیست را بدهند، حاضرند هر حرفی بزنند. مثلاً بگویند تهران شهر سوخته است. جالب است اگر به یک سال قبل و حرف‌های‌شان برگردیم، می‌بینیم که چیز دیگری گفته‌اند. متأسفانه برخی برای اینکه در لیست شورا قرار بگیرند؛ حاضرند که نشان دهند هیچ هویت و انصافی ندارد. نمی‌دانم قدرت چقدر می‌ارزد که انسان روی انسانیت، مردانگی و... پا بگذارد؛ یعنی چه چیزی را باید از یک انسان بگیرند تا یک صندلی به او در شورای شهر بدهند؟

2ـ العبادی: اعلام پیروزی در موصل بسیار نزدیک است

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با حضور در موصل با فرماندهان نظامی و امنیتی دیدار کرد. وی طی سخنانی ورود نیروهای داوطلب مردمی به جبهه مبارزه با داعش را یک دستاورد خواند و خطاب به آنها گفت: شما از طریق نبرد با گروه‌های تروریستی و محقق کردن پیروزی‌ها، عراقی‌ها را سربلند کردید و اکنون در مراحل پایانی شکست تروریست‌ها هستید. کریم النوری، سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی عراق نیز گفت: با پیشروی نیروهای داوطلب مردمی به سمت مرزهای سوریه، ارتش این کشور می‌تواند به راحتی در مناطق رقه پیشروی کند. نیروهای داوطلب مردمی عراق در ادامه عملیات آزادسازی غرب موصل، به مرزهای مشترک با سوریه رسیدند. گفتنی است، نیروهای عراقی عملیات آزادسازی بخش غربی موصل را از یکم اسفند 1395 شروع کردند و این عملیات همچنان ادامه دارد.

3ـ خریدوفروش رأی از ٥٠ تا ١٠٠ هزار تومان

علیرضا رحیمی، رئیس هیئت نظارت انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران با اشاره به آخرین روند رسیدگی به تخلفات انتخاباتی و تأیید صحت انتخابات د‌‌ر شهر تهران، اعلام کرد: برخی از این تخلفات د‌‌ر حد‌‌ جرم یا ابطال آرا نبود‌‌؛ برخی دیگر از تخلفات نیز به ‌شد‌‌ت گسترد‌‌ه بود‌‌ که در این میان در بعضی شهرها بیش از ٧٠ نفر د‌‌ستگیر شدند، البته بیشتر این د‌‌ستگیری‌ها مربوط به تخلفات تبلیغات انتخاباتی بود‌‌. وی در ادامه افزود: د‌‌ر برخی موارد‌‌ ٥٠ هزار رأی حوزه انتخابیه با ١٠ میلیون تومان خرید‌وفروش شد‌‌ه است. همچنین در برخی موارد اد‌‌عا شده است، هر رأی بین ٥٠ تا ١٠٠ هزار تومان خرید‌‌وفروش شد‌‌ه است. البته هنوز رقم سرجمع این تخلفات ناشی از خریدوفروش آرا به‌طور مستند اعلام نشده است.

4ـ در صورت ورود آمریکا به کریمه، از سلاح اتمی استفاده می‌کنیم

دیفنس‌ وان، عضو پارلمان روسیه گفت: در صورت ورود نیروهای آمریکا یا ائتلاف ناتو به بخش شرقی اوکراین، روسیه مجبور به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خواهد شد. «ویاچسلاو آلکسیویچ» نماینده پارلمان روسیه، در یک همایش بین‌‌المللی با حضور مقامات امنیتی کشورها گفت: «درباره موضوع توسعه ناتو در مرزهای ما، زمانی از مقامات ارتش کشورمان شنیدم که اگر نیروهای ناتو یا آمریکا وارد کریمه یا شرق اوکراین شوند، روسیه در صورت درگیری، بدون استفاده از سلاح‌های اتمی در مراحل اولیه درگیری از نظر نظامی بی‌دفاع خواهد بود.» وی همچنین در این باره گفته است، مقامات نظامی روسیه قبلاً هم گفته‌اند در صورت بروز درگیری نظامی با ناتو ممکن است از سلاح‌های اتمی استفاده کنند.

▼ اخبار کوتاه
اسدالله عباسی، عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان درباره تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه گفت: عده‌ای که با سپردن وثیقه‌هایی که ارزش کارشناسی آنها پایین‌تر از وام دریافتی بوده، تسهیلات مشکوک‌الوصول دریافت کرده‌اند، بازداشت شدند و برخی دیگر نیز با قید وثیقه آزاد هستند. وی ادامه داد: محمدرضا خانی، مدیر عامل سابق بانک سرمایه نیز به درخواست هیئت تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان ممنوع‌الخروج شده تا توضیحاتی درباره برخی تخلفات در زمان مدیریت وی در بانک سرمایه ارائه شود.
سه روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، دولت در اقدامی غیر قانونی و غیر حرفه‌ای صفحه رسمی خبرگزاری فارس و چند رسانه فعال منتقد، از جمله فتن، افسران و برخی خبرنگاران روزنامه کیهان را به طور موقت مسدود کرد. این اتفاق در همان زمان سبب دلخوری بسیاری از کاربران فضای مجازی منتقد دولت شد؛ اما دولتمردان مدعی آزادی بیان و رسانه هیچ واکنشی نشان ندادند. این رسانه‌ها اکنون و پس از گذشت 10 روز دوباره رفع فیلتر شده‌اند!
«انور قرقاش» مشاور وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در حساب کاربری خود در توئیتر به وجود بحران شدید بین ائتلاف عربستان با قطر بابت ایران اشاره کرد. به گزارش «بلومبرگ»، وی در این باره نوشته است: «حل تنش‌ها نیازمند تغییر رفتار، اطمینان‌سازی و بازگرداندن اعتبار است.» بر اساس این،‌ اختلاف بین قطر با عربستان به دلیل مواضع دوحه در حمایت از ایران و تماس تلفنی امیر قطر با رئیس‌جمهور ایران شدت یافته است.
کمیسیون کشاورزی مجلس صادرات هر گونه خاک زراعی، باغی، جنگلی و مرتعی از کشور را ممنوع کرد. طی چند سال گذشته، موضوع صادرات رسمی یا قاچاق خاک یکی از بحث برانگیزترین اخبار بخش کشاورزی در رسانه‌ها بود. گفتنی است قاچاق خاک از استان‌های جنوبی، به ویژه بوشهر و هرمزگان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پر سروصداترین بخش این اخبار بود.
«جان مک‌کین» سناتور آمریکایی و نامزد اسبق ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین» تهدیدی بزرگ‌تر از گروه تروریستی داعش برای امنیت جهانی است! وی هشدار داد، مجلس سنای آمریکا تلاشی را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو به اتهام مداخله در انتخابات آمریکا صورت خواهد داد. گفتنی است مقامات مسکو به تکرار این اتهام رد کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات