صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۱۹۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 24 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نباید کشور را دوقطبی کرد. نباید مردم را به دو دسته تقسیم کرد؛ مثل آن حالتی که در سال ۵۹، متأسفانه رئیس‌جمهور وقت، مردم را به دو دسته‌ مخالف و موافق تقسیم کرد.(96/3/22) *سالروز شهادت مولای متقیان، حضرت علی(ع) تسلیت و تعزیت باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
ضرورت بازگشت به عدالت علوي

بی‌شک علي‌بن‌ابي‌طالب(ع) را پس از پيامبراعظم(ص)، بايد درخشان‌ترين چهره تاريخ بشريت دانست که سبک زندگي ایشان براي اعصار و نسل‌هاي مختلف مي‌تواند به مثابه الگويي ممتاز براي عمل باشد. ابعاد زندگاني حضرت علي(ع) آنقدر نکات ارزشمندی دارد که توجه به آن پاسخگوي بسياري از پرسش‌ها و ابهامات نسل جوان امروز است. اما در اين ميان عدالت علوي آن‌چنان باشکوه و بي‌رقيب است که با صراحت مي‌توان امام علي(ع) را «بزرگ پرچمدار عدالت» در جامعه بشري دانست، که هر کس او را شناخت و اندکي در مشي حکومتش در دوره کوتاه کمتر از پنج ساله‌اش مطالعه کرد، به بزرگي و عظمت مولاي‌مان شهادت داد. به یقین عدالت را بايد دال مرکزي گفتمان حکمراني اميرالمؤمنين علی(ع) دانست. صف‌آرايي ايشان در برابر اردوگاه امويان در صفين و ايستادگي‌شان در برابر اصحاب جمل و ناکثين زمانه، جز مبتني بر شکاف حاميان و دشمنان قسط و عدالت نبوده است.
عالي‌ترين سخن درباره عدالت نيز در کلام مولاي‌مان تجلي يافته است، آنجا که عدل را برتر از جود و بخشش مي‌خوانند و تنها عامل پذيرش حکومت را عهدي مي‌دانند که خداوند از علما گرفته تا در برابر شکم‌بارگي ستمگران و گرسنگي مظلومان سکوت نکنند! همو که عدل را بنيان زندگي و عامل حيات دين مي‌خواند. بشريت امروز پس از گذشت قرن‌ها همچنان محتاج مرام و معرفت و آموزه‌هاي علي(ع) است؛ چرا که عدالت در عصر جاهليت ثاني بيش از گذشته به گمشده جامعه انساني تبديل شده است. بشريتي که از بي‌عدالتي رنج مي‌برد و در نظام بين‌المللي‌ای زندگي مي‌کند که ویژه‌خواری و تبعيض و زيادهخواهي به ذات و ماهيت آن تبديل شده و خود را به ادعاهاي دروغيني، چون دموکراسي و حقوق بشر بزک کرده تا ماهيت فاسد و ظالمانه خود را پنهان کند؛ نظام‌هاي فاسد سرمايه‌داري که امروز خود را با عنوان ليبرال دموکراسي معرفي مي‌کنند، آنچنان بيعدالتي را در ساختار خود نهادينه کرده‌اند که حاصل آن استثمار اکثریت جهان به دست اقلیت است. برهم زدن اين ظلم و بي‌عدالتي سازمان يافته، نيازمند الگويي ممتاز و بي‌نقص است که اين نسخه شفابخش را بايد در بازگشت به حضرت علي(ع) و حکومت علوي جست‌وجو کرد.

▼ گزارش روز

تحریف تاریخ

هشت سال گذشت از ۱۳۸۸، از آن سالی که در انتخاباتی باشکوه، مشارکت نزدیک به ۹۰ درصدی مردم رکورد بی‌نظیری در جهان رقم زد و قدرتی را برای کشور به وجود آورد که می‌توانست حرکت پیش‌رونده جمهوری اسلامی ایران را شتابی دوچندان دهد؛ اما متأسفانه بازندگان انتخابات ۸۸ با بی‌ظرفیتی تمام، جشن مردم‌سالاری دینی و اتفاق بزرگ ملی را به دلیل آنکه خود منتخب مردم نبودند، برهم زدند و به جای کمک به دولت منتخب مردم، طرح دروغ بزرگ تقلب را کلید زدند و نه تنها به مردم و فرد منتخب تبریک نگفتند؛ بلکه با القای این موضوع که نظام رأی و نظر شما را ندیده است و برخلاف نظر شما فرد دیگری را پیروز انتخابات اعلام کرده، هواداران‌شان را به کف خیابان کشیدند و آن شد که نباید! اینها با به راه انداختن آشوب در پایتخت و کشیدن ترمز حرکت کشور، دشمن را به اختلاف مردم و ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران امیدوار کردند(!)؛ اما عجیب‌تر از فتنه‌انگیزی و خیانت آن روز، طلبکاری امروز آنهاست. آنها امروز پس از هشت سال تلاش می‌کنند با تحریف تاریخ از سران فتنه ۸۸ قهرمانان ملی بسازند؛ گویا اینان تاریخ را فراموش کرده‌اند و صبوری و مدارای نظام با افرادی را که از زدن هیچ تهمتی به نظام جمهوری اسلامی دریغ نکردند، از خاطر برده‌اند که شعار علیه آرمان فلسطین، شعار علیه اصل نظام، اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی، حرمت‌شکنی در تاسوعا و عاشورای حسینی، آشوب در پایتخت و... همه و همه از سوی نظام تحمل شد و هیچ محدودیتی برای سران فتنه اعمال نشد تا نزدیک به دو سال بعد، بهمن ماه سال ۸۹ و پس از انقلاب‌های منطقه، آن زمان که این افراد درصدد شبیه‌سازی این انقلاب‌ها در ایران بودند و بار دیگر فراخوان حضور در خیابان را دادند؛ یعنی تبدیل شدن اعتراض به انتخابات به براندازی و تغییر نظام! که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد.

▼ اخبار ویژه
1ـ آمریکا از ساخت اسلحه سایبری در روسیه خبر داد

مرکز امنیت سایبری دراگوس آمریکا اعلام کرد: هکرهایی از روسیه، نوع جدیدی از اسلحه سایبری را طراحی کرده‌اند که در کار شبکه‌های الکترونیکی اختلال ایجاد می‌کند. به گزارش خبرگزاری ریا نووستی از این اسلحه سایبری روسیه تاکنون یک بار برای اختلال در کار سیستم‌های انرژی اوکراین در دسامبر سال گذشته میلادی استفاده شده است. به ادعای کارشناسان آمریکایی، هکرهای روس موفق شده‌اند تقریباً پنج بخش انرژی در کی‌یف، پایتخت اوکراین را با این اسلحه سایبری در کنترل بگیرند. با این حال، آمریکایی‌ها تاکنون درباره ادعای خود دلیل و مدرکی ارائه نکرده‌اند. در همین حال سرجیو کالتاجیرونه، رئیس مرکز تحقیقاتی دارگوس گفت: این تئوری و سناریوی حمله ۱۰ ساله موضوعی است که قواعد جنگ سایبری را تغییر می‌دهد.

2ـ جنگ قدرت در اردوگاه مدعیان اصلاحات
پس از گذشت چهار دوره، این روزها شورای شهر پنجم تهران با حضور صد درصدی اصلاح‌طلبان همانند دوره اول شکل گرفته و اختلافات نیز همان رنگ و بو را دارد؛ اختلاف بر سر قدرت و تعیین شهردار تهران! گفتنی است، با وجود ترکیب یکدست شورای پنجم، وجود نمایندگان وابسته به کارگزاران و حزب اتحاد ملت، اختلافاتی را به نمایش گذاشته که حاشیه‌های‌ آن از چند روز گذشته آغاز شده است.
 
▼ اخبار
1ـ تشدید ایران‌هراسی برای جذب بودجه بیشتر

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در نشست سنا ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه با هدف رسیدن به هژمونی منطقه‌ای متهم کرد. وی که برای دفاع از بودجه پیشنهادی دولت در کمیته روابط خارجی سنا حاضر شده بود، در بخشی از بیانیه ابتدایی‌اش، گفت: «رژیم ایران به فعالیت‌ها و مداخلاتی که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند، ادامه می‌دهد.» تیلرسون تأکید کرد: «ما و متحدان‌مان باید در برابر آرزوی ایران برای رسیدن به هژمونی منطقه‌ای بایستیم.» وی ماه گذشته همزمان با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران ذیل توافق هسته‌ای، گفت: «واشنگتن در حال بازبینی سیاست کلان خود در قبال ایران است و من هنوز شخصاً در این رابطه گفت‌وگوی مستقیمی با رئیس‌جمهور نداشته‌ام... اما از نظر من [این تحریم‌ها] بسیار خوب هستند.»

2ـ توقف اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش‌وپرورش
مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش‌وپرورش از توقف کامل اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش‌وپرورش پس از بیانات صریح رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: بیانات ایشان برای شورای عالی آموزش‌وپرورش فصل‌الخطاب بود و بلافاصله پس از این بیانات، اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش‌وپرورش متوقف شد. وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا رئیس‌جمهور در ایام انتخابات بر اجرای مواردی از سند ۲۰۳۰ که با اصول و مبانی جمهوری اسلامی مغایرت نداشته باشد، تأکید کرد، گفت: بحث‌هایی مطرح شد، اما فصل‌الخطاب برای ما، بیانات رهبری بود؛ از این رو شورای عالی آموزش‌وپرورش، اجرای سند ۲۰۳۰ در نظام آموزش‌وپرورش را متوقف کرد و سند تحول بنیادین نظام آموزشی را در اولویت اجرا قرار داد.

3ـ یازدهم تیر؛ تقدیم پرسش از رئیس‌جمهور به هیئت‌رئیسه مجلس
علی وقف‌چی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی از جمع‌آوری امضا از نمایندگان پارلمان برای پرسش از رئیس‌جمهور درباره عملکرد دولت و بانک مرکزی برای نظارت بر مؤسسات مالی و اعتباری خبر داد و گفت: تاکنون 88 نماینده این نامه را امضا کرده‌اند و احتمال افزایش امضاها وجود دارد. وی با بیان اینکه نمایندگان خواستار حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی و پاسخ به ابهامات موجود هستند، ادامه داد: یازدهم تیرماه پس از جمع‌آوری امضاها این نامه در اختیار هیئت‌رئیسه مجلس قرار داده می‌شود تا در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

4ـ آمریکا قطعنامه توقف فروش بمب به عربستان را تصویب نکرد
قانون‌گذاران آمریکایی قطعنامه‌ای را که خواستار توقف فروش بمب‌های هدایت‌شونده به عربستان سعودی است، تصویب نکردند. 43 سناتور آمریکایی به این قطعنامه رأی مثبت و 51 نفر به آن رأی منفی دادند. گفتنی است، عربستان سعودی از ششم فروردین ماه سال 1394 با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی کشور فقیر یمن را هدف حملات سنگین هوایی قرار داده است. با وجود تلفات گسترده غیر نظامیان یمنی و توسل عربستان سعودی به حملات کور و همچنین اعتراف ریاض به استفاده از تسلیحات ممنوعه، از قبیل بمب‌های خوشه‌ای، حمایت‌های آمریکا از سعودی‌ها ادامه دارد.

5ـ عارف: شورای ۵۱ نفره امید را تشکیل می‌دهیم
محمدرضا عارف در نشست مشترک مجمع نمایندگان تهران و منتخبان شورای شهر تهران گفت: مردم با تعهدی که ما به آنها دادیم، به لیست امید رأی دادند. ما همان موقع اعلام کردیم اگر لیست امید شورا به طور کامل رأی بیاورد، شورای ۵۱ نفره امید را تشکیل می‌دهیم و این موضوع امروز در دستور کار ماست. عارف همچنین تأکید کرد: در ۲۲ مرکز استان، لیست امید اکثریت شورا را در اختیار دارد.

▼ اخبار کوتاه
ترقی، عضو حزب مؤتلفه کنار رفتن قالیباف از صحنه انتخابات را تصمیم عجولانه‌ای‌ دانست و گفت:‌ همه رأی قالیباف به سبد رئیسی ریخته نشد و موجب شد بخش مهمی از این آرا به سمت روحانی برود. قالیباف اگر در صحنه باقی می‌ماند، آرای وی فریز می‌شد و انتخابات به مرحله دوم می‌رفت. در مرحله دوم نیز شرایط بسیار متفاوت می‌شد و طرفداران نامزدها فعالیت خودشان را روی یک نامزد متمرکز می‌کردند. قطعاً تمرکز آرا می‌توانست موجب پیروزی اصولگرایان شود.
یک منبع آگاه در نیروی دریایی ارتش یمن اعلام کرد، با سلاحی پیشرفته یکی از کشتی‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان را که دست به اقدامات خصمانه در داخل آب‌های منطقه‌ای یمن می‌زده، در سواحل «المخا»  هدف قرار داده‌اند. کشتی هدف قرار گرفته شده دهمین کشتی و ناوی است که ارتش و کمیته‌های مردمی آن را هدف قرار می‌دهند؛ افزون بر این، بیش از 10 قایق جنگی ائتلاف صعودی نیز تا کنون هدف قرار گرفته‌اند.
ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمانش به عملیات خود در صحرای این کشور ادامه داده و پیشروی کرده‌اند. نیروهای سوری در استان حمص موفق شده‌اند کنترل منطقه و مثلث «آراک» و ارتفاعات مشرف بر آن در عمق سه کیلومتر و عرض شش کیلومتر را به دست گیرند. آنها همچنین توانسته‌اند نیروگاه سوم را نیز از تروریست‌های داعش پس بگیرند.
محمدبن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر با بیان اینکه موضوع نقش آینده بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه محور اختلاف بین دوحه و مسکو نخواهد بود، گفت: همه طرف‌های ذی‌ربط باید برای پایان دادن به درگیری در سوریه همکاری کنند؛ چرا که دوحه و مسکو به سوریه‌ای متحد نیاز دارند و نه تقسیم شده.
شبکه تلویزیونی «المیادین» اعلام کرد: سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق گفته است اگر اجازه دهیم قطر به دست عربستان بلعیده شود، به صدها هزار شهید در عراق و سوریه نیازمند خواهیم بود تا خطر سعودی را دفع کنند. ما آماده‌ایم ده‌ها هزار جنگجو برای کمک به قطر بفرستیم.
عادل‌الجبیر در نشست مشترکی که با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش داشت، گفت: قطع روابط با قطر محاصره نبوده و این حق حاکمیتی عربستان است و در صورت درخواست قطر، ما حاضریم از مؤسسه خیریه ملک سلمان، کمک‌های غذایی و پزشکی به این کشور ارسال کنیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات