صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۸۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 22 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) من جوان‌های مؤمن و انقلابی را بسیار دوست دارم و از آنها در هر کجا باشند پشتیبانی می‌کنم و وظیفه‌ رؤسا و مسئولین دانشگاه‌ها و وزرای مربوطه، حمایت مضاعف از جوانان مؤمن و انقلابی در دانشگاه‌ها است.(95/10/13)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز  
مهم‌ترین دغدغه!

از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که می‌توان نشانه و قرینه‌ای برای آن در بیشتر دیدارهای معظم‌له به ویژه سه دیدار اخیر، یعنی مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)، دیدار با دانشجویان و دیدار با شاعران و اهل فرهنگ یافت، مسئله گفتمان انقلاب و حفظ روحیه انقلابی‌گری است. این موضوع در دیدارهای مذکور به طور مستقیم و غیر مستقیم مورد تأکید و تبیین ایشان قرار گرفت.
یکی از فرازهای مهم سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم بیست‌وهشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، تبیین برتری رویکرد مقاومت و چالش با نظام بین‌الملل در مقابل رویکرد سازش بود. ایشان با بیان اینکه عقلانیت در چالش با قدرت‌های بین‌المللی است نه در سازش با آنها، هزینه‌هایی را که رویکرد سازش با قدرت‌های بزرگ برای کشور دارد، بیشتر از هزینه‌های چالش دانستند و فرمودند: «چالش اگر عقلایی باشد، چالش اگر منطبق با منطق باشد، اگر با اعتماد به نفس باشد، هزینه‌اش به مراتب کمتر از هزینه‌ سازش است.» چرایی کمتر بودن هزینه چالش از سازش با نظام سلطه به نوع فرهنگ منبعث از انقلاب اسلامی و نظام دینی برآمده از آن برمی‌گردد. انقلاب اسلامی انقلاب عادی نبوده؛ بلکه پرچم باشکوه و بزرگی بوده است که قدرت الهام‌بخشی و مشابه‌سازی دارد و اساساً برتری انقلاب به دلیل پنجه در پنجه انداختن با محور نظام سلطه و بر هم زدن دوگانه سلطه‌گر ـ سلطه‌پذیر با ایجاد الگوی سلطه‌ستیز است. حال اگر انقلاب و انقلابیون خود را از تداوم چنین راهی خسته، نادم و واداده نشان‌ دهند، هزینه زیادی خواهد داشت که اصولاً با هزینه چالش‌ با نظام سلطه قابل مقایسه نیست.
همچنین معظم‌له در دیدار با دانشجویان، «تلاش همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه» را از وظایف تشکل‌های دانشجویی ذکر کردند.
ایشان در دیدار با جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب نیز در جایگاه کسی که خود در این حوزه صاحب‌نظر است، گفتند مهم‌ترین دغدغه فرهنگی‌شان در زمینه هنر، فرهنگ و شعر این است که این مسائل «به سمت مفاهیم مورد نیاز امروز انقلاب و نظام اسلامی» کشیده شود که در این راستا شکل و قالب کار را نیز به شاعران پیشنهاد کرده و توصیه می‌کنند منظومه‌سرایی و پرداختن به هجو در زمینه برخی مسائل جهانی را پیشه خود کنند.

▼ گزارش روز
حذف منتقدان ادامه دارد!

حسن روحانی در مراسم ضیافت افطاری با عنوان «دیدار جوانان و دانشجویان با رئیس‌جمهور» مدعی شد همه صداها را باید شنید و در کنایه‌ای خطاب به رقیبان خود گفت: «برای اینکه عده‌ای هستند که نمی‌توانند آستانه تحمل‌شان را بالا ببرند. باید آستانه تحمل‌مان را ‏بالا ببریم و باید افکار دیگران را به رسمیت بشناسیم. اینکه ما فکر کنیم آنچه ما می‌اندیشیم درست است و ‏آنچه دیگران می‌اندیشند یا می‌گویند، نادرست است، این به معنای آن است که ما در زمینه تفکر و اندیشه ‏صبر نداریم و تحمل نمی‌کنیم.‏» این در حالی است که همین جمعی که به عنوان دانشجویان برای وی کف‌های ممتد می‌زدند، با دقت دستچین شده بودند و در واقع نمایندگان بخش بزرگی از دانشجویان و جریان انقلابی و تشکل‌های دانشجویی از ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری که در دوران انتخابات مدام اصرار داشت خود را رئیس‌جمهور صد درصد مردم بداند، حذف شده بودند! موضوعی که انتقاد طیف‌های مختلف دانشجویان را نیز برانگیخت؛ چنانکه متین منتظمی، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و یکی از افرادی که هفته گذشته در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب سخنرانی کرد و گویا  از نظر نهاد ریاست‌جمهوری دانشجو به شمار نمی‌آید! در این زمینه می‌گوید: «متأسفانه رئیس‌جمهور درست برخلاف آنچه می‌گوید عمل می‌کند، وی بارها بر این مسئله تأکید کرده است که از نظرات منتقدان استفاده می‌کند؛ ولی هنگامی که وقت عمل رسیده، منتقدان را نادیده گرفته یا الفاظ بسیار زشتی را به آنها نسبت داده است. آقایانی که از تریبون فرمایشی دم می‌زنند بهتر است یک سری به رئیس‌جمهور بزنند تا معنی درست تریبون فرمایشی را بدانند.» موضوعی که نشان می‌دهد متأسفانه کم کم پیش‌بینی کارشناسان درباره حذف منتقدان و صداهای مخالف از سوی دولت با پایان فضای انتخاباتی و تمدید حضور دولت یازدهم برای چهار سال دیگر در پاستور درست از آب در می‌آید.

▼ خبر ویژه
جزئیاتی از انتحار تروریست ۱۳۰ کیلویی

محمدجواد جمالی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره جزئیات عملیات تروریستی در حرم امام(ره) گفت: یکی از داعشی‌ها با عبور از زیرگذر درب ورودی شماره 7 حرم به سمت اتاقک نگهبانی شلیک می‌کند که مسئول حراست از ناحیه گونه مجروح می‌شود. سپس تروریست به ورودی صحن نفوذ کرده و برای ایجاد رعب و وحشت و انحراف مأموران انتظامی اقدام به یک انفجار صوتی ایذایی همراه با شعله هم می‌کند. فرد تروریست با ادامه پیشروی خود به داخل محوطه مرقد به درمانگاه حضرت امام(ره) نزدیک می‌شود. در آنجا پیرمردی به نام مازیار سبزعلی مشغول جابه‌جایی بسته‌های دارویی بوده که برخلاف هشدار همکاران به کار خود ادامه می‌دهد؛ ولی در حین کار مورد اصابت گلوله داعشی مزدور قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد. سریاس صادقی پس از طی مسیر صحن حاج‌آقا مصطفی در حین عبور از یک دالان مورد هدف یک افسر پلیس قرار گرفته و متوقف می‌شود. پس از اینکه این تروریست متوقف می‌شود، دست به انتحار زده و خود را منفجر می‌کند. چون سریاس فردی چاق بوده و بالای 130 کیلو وزن داشته، بخش قابل توجهی از زمین را توده چربی جسد وی فراگرفته بود و سرش هم پس از انفجار به داخل باغچه پرتاب شده بود. در ضمن، گفتنی است سریاس پیش از انجام عملیات تروریستی در تهران، ده روز قبل همسر و فرزند دو ساله‌اش را رها کرده بود.

▼ اخبار
1ـ «آتش به اختیار» به معنای خودسری و هرج‌ومرج نیست
ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم مصادیق «آتش به اختیار» در دانشگاه‌ها را تشریح کرد و گفت: هرگونه تصوری در این زمینه که به برداشت مفاهیمی در چارچوب هرج‌ومرج، بی‌نظمی و خودسری منجر شود، حتماً خلاف نظر رهبری و ظلم به ایشان است. وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته نیز همواره تأکید کرده‌اند دانشجویان باید با احساس مسئولیت‌پذیری فعالیت‌های خلاقانه داشته باشند و در راستای تبیین مبانی دینی و انقلابی تلاش ویژه‌ای به کار بندند. ایشان همچنین تصریح دارند این قشر باید در راستای جذب و توجیه کسانی که با این مبانی آشنا نیستند، گام بردارند. معظم‌له همواره تأکید می‌کنند که همه این اقدامات باید در چارچوب قوانین انجام شود و عقلانیت انقلابی مبتنی بر قوانین، رهنمودی‌محوری است. هاشمی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب، چند سال پیش نیز در نطق نوروزی خود فرمودند که حرکت‌های خودجوش باید توسعه پیدا کند و لذا فکر می‌کنم اگرچه «آتش به اختیار» کلیدواژه جدیدی است؛ اما از نظر محتوایی، جدید نیست و در واقع تأکید بر مشی توسعه‌ای است که ایشان همواره داشتند و اگر برخی این تلقی را داشته باشند که به استناد این تعبیر، گروه‌ها حق دارند رفتارهای قانون‌شکنانه در پیش گیرند، قطعاً خلاف نظر ایشان و انقلاب است.

2ـ درس‌های فراموش‌نشدنی به تروریست‌ها خواهیم داد
رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی به مراسم گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی تهران تأکید کرد: به شرکت‌کنندگان در رقص شمشیر اخیر سعودی‌ها و آنهایی که همچنان درصدد توطئه‌چینی و طراحی سناریوهای ضد امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند، هشدار می‌دهیم از فرجام تروریست‌های مهاجم 17 خردادماه عبرت بگیرند. در ادامه پیام آمده است: فرزندان عاشورایی ملت ایران در نیروهای مسلح و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور با ملحوظ داشتن حق انتقام از مسببان و عاملان اقدام تروریستی اخیر در تهران، مصمم‌تر از گذشته راهبرد «مقابله عملی ضد تروریسم» را در دستور کار خود داشته و درس‌های فراموش‌ناشدنی جدیدی به تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان در نقطه دلخواه خواهند داد.

3ـ درخواست برای تحقیق و تفحص از انتخابات شوراها
امیر خجسته، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اعلام نارضایتی نمایندگان از روند برگزاری انتخابات شوراها با اشاره به گزارش وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات، اظهار داشت: بسیاری از نمایندگان به برگزاری انتخابات شوراها انتقاداتی داشتند؛ اما توضیحات رحمانی‌فضلی این انتقادات را برطرف نکرد. وی تأکید کرد: تخلفاتی در برگزاری انتخابات ملاحظه شده است که برخی نمایندگان برای ریشه‌یابی آن به دنبال ارائه طرح تحقیق و تفحص هستند. در همین حال جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید مجلس نیز اظهار داشت: برگزاری انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی تجربه خوبی نبود و موجبات نارضایتی فراهم شد.

4ـ پشتیبانی شرم‌آور بی‌بی‌سی از عملیات داعش در ایران
وبگاه شبکه بی‌بی‌سی فارسی که پیش از این بارها در شمایل «بازوی رسانه‌ای داعش» ظاهر شده است، گزارشی از حوادث چهارشنبه تهران منتشر کرد؛ اما نکته تأمل‌برانگیز این است که از «تروریستی» توصیف کردن این عملیات جنایتکارانه اجتناب کرده و در توجیه آن نوشته است: «رخداد‌هایی که فهرست شده، از طرف مقامات ایران حادثه «تروریستی» خوانده شده است، اما بی‌بی‌سی به دلیل نبود اجماع بر سر تعریف این کلمه، از «حمله» استفاده می‌کند.»(!) این در حالی است که بی‌بی‌سی فارسی نمونه حملات مشابه در اروپا و انگلیس را «حادثه تروریستی» معرفی کرده است!

▼ اخبار کوتاه
بهرام شکوری، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با اشاره به روند تعطیلی معادن سنگ آهن در سال‌های اخیر، گفت: از 145 معدن فعال کوچک و متوسط حوزه سنگ آهن در سال 92، امروز فقط 9 معدن دایر است. وی با اشاره به خصوصی بودن معادن کوچک و متوسط، گفت: حدود هشت هزار نفر در بخش استخراج سنگ آهن مشغول به کار بودند که تعطیلی آنها طی سال‌های اخیر بیکاری حداقل پنج هزار کارگر و بهره‌بردار معدن را در پی داشته است.
محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران گفت: حکم پرونده عضو ارشد پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای صادر شده، اما هنوز قطعی نشده است و در دست رسیدگی مرجع تجدیدنظر قرار دارد. گفتنی است، این فرد که از دیپلمات‌های اسبق است، پیشتر هم در زمینه مسائل امنیتی در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به حبس تعلیقی محکوم شده بود.
محمدمهدی مهدی‌زاده، معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد: سوادآموزان پس از گذراندن دوره آموزشی و ارائه کارنامه قبولی بن پاداش 10 میلیون ریالی سوادآموزی دریافت خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه این طرح به صورت آزمایشی در دست اجراست، افزود: در این طرح 10 هزار بن بی‌سوادی به نام افراد بازمانده از سوادآموزی تهیه شده است.
دادگاهی در رژیم صهیونیستی، یک روزنامه‌نگار این رژیم را به جرم «نسبت دادن» اتهامی به بنیامین نتانیا‌هو، نخست‌وزیر به پرداخت 32 هزار دلار محکوم کرده است. به گفته این روزنامه‌نگار، همسر بنیامین نتانیاهو پس از مشاجره با وی، کاروان همراه نخست‌وزیر را مجبور کرده است که در مسیر بین تل‌آویو به بیت‌المقدس توقف کند.
حسین رضایی‌زاده، رئیس دانشکده طب‌سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مردم به طب‌سنتی اقبال ویژه‌ای دارند، گفت: ۷۰۰ پروانه تولید داروی سنتی از طریق سازمان غذا و دارو صادر شده؛ اما همه آنها هنوز به مرحله تولید نرسیده است.
نتایج نظرسنجی «یوگاو» نشان داد، ۴۶ درصد آمریکایی‌ها معتقدند جیمز کومی، رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی در مقایسه با دونالد ترامپ، فردی صادق‌تر و قابل‌اعتمادتر است و تنها ۲۶ درصد آمریکایی‌ها رئیس‌جمهوری کشورشان را از کومی قابل ‌اعتمادتر و صادق‌تر می‌دانند.
یک شرکت لابی‌گر سعودی برای دور زدن قوانین ضد تروریسم آمریکا، 270 هزار دلار رشوه به عناوین مختلف به هتل بین‌المللی رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات