تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۱۸۹۸

ارزيابي غرب از برنامه موشکي کره‌شمالي

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/03/13 ـ شماره 26735 ـ صفحه 12)

آزمایش اخیر موشک بالستیک کره شمالی ممکن است یک موفقیت بزرگ باشد همانطورکه ماشین تبلیغاتی این کشور مدعی شده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشي نوشته است: اگرچه کارشناسان خارجی می‌گویند کره شمالی احتمالا حقیقت را درست بیان نمی‌کند اما موشکی که اخیرا شلیک شد به نظر قدرتمندترین موشکی است که این کشور تا به حال آزمایش کرده باشد. برخی از تحلیلگران براین باورند که این موشک اگر آزمایش‌های بعدی‌اش درست از آب دربیاید، می‌تواند به‌ هاوایی و آلاسکا هم برسد اگر به صورت نرمال شلیک شود .

این همچنین یک پیروزی سیاسی برای کره شمالی به شمار می‌رود. این آزمایش برای کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی بسیار ارزشمند بود و باعث تقویت موقعیت وی شده چون او به دنبال این است که به مردمش نشان دهد در مقابل کره جنوبی و آمریکا ایستاده است. این آزمایش همچنین برای دانشمندان کره شمالی نیز که برای ساخت تسلیحات موشکی با کلاهک اتمی که بتواند به آمریکا برسد، کار می‌کنند، موفقیتی به شمار می‌رود. آنها هنوز به این توانایی دست پیدا نکرده‌اند اما آزمایش‌هایی نظیر این آخری به نظر برای دستیابی آنها به موفقیت در برنامه‌های تسلیحاتی بسیار مهم و اساسی است.

در اینجا نگاهی نزدیکتر به آنچه در پرتاب موشکی اخیر کره شمالی صورت گرفته، می‌اندازیم که چند روز پیش از تحلیف رئیس جمهوری جدید کره جنوبی صورت گرفت و اینکه چرا این مساله را باید یک تحول و دستاورد جدی از سوی کره شمالی دانست. پیش از آنکه کره شمالی را برای آنچه که اتفاق افتاده، مسئول بدانیم باید به این مساله اشاره کنیم که این پرتاب از نقطه نظر کارشناسان چگونه است. توکیو اعلام کرد : این موشک در مدت نیم ساعت پروازش 800 کیلومتر مسیر طی کرده و ارتفاعش 2000 کیلومتر بوده است.

به گفته بسیاری از تحلیلگران کره جنوبی، این بالاترین میزان ارتفاع و طولانی‌ترین مدت پرواز نسبت به هر موشکی است که کره شمالی پرتاب کرده بود. رسانه‌های کره شمالی گزارش دادند که این آمارها درست است و اعلام کردند:این موشک جدید "هواسونگ -12" می‌تواند تا ارتفاع 2111 کیلومتر پرواز کند پیش از آنکه در اقیانوس فرود آید و تا آن موقع 787 کیلومتر پرواز کرده بود.کره شمالی اعلام کرد:این موشک با زاویه بالا برای جلوگیری از فرود در کشورهای همسایه پرتاب شد. تحلیلگران می‌گویند، اگر این موشک با زاویه عادی پرتاب می‌شد می‌توانست در فاصله‌ای دورتر برود. با این حال کارشناسان خارجی نسبت به این مساله که این موشک می‌توانسته کلاهک اتمی حمل کند، تردید دارند .

کره شمالی می‌گوید این موشک می‌تواند یک کلاهک اتمی سنگین حمل کند اما کارشناسان می‌گویند دستیابی به یک فناوری برای حمل کلاهک سنگین اتمی توسط موشک‌هایی که کره شمالی پرتاب کرده یک اقدام پیچیده است که هنوز این کشور به آن دست پیدا نکرده است.همچنین گمانه زنی‌هایی نیز درباره ادعاهای کره شمالی درباره اینکه این فناوری وارداتی باشد، وجود دارد.

در این حال، نگاه منتقدانه رئیس جمهوری جدید کره‌جنوبی به سامانه تاد و در نظر داشتن ملاحظات پکن و تلاشهای وی برای حل موضوع کره شمالی از نظر برخی به معنای چاره اندیشی برای بحران شبه جزیره کره تلقی می شود. خبرگزاری مهر نوشت: مون جائه این، با کسب ۴۱.۰۸ درصد از آرا، رئیس جمهوری کره جنوبی شد. وی در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری اش اعلام کرد: به تنش‌های امنیتی که ترس از وقوع جنگ در شبه جزیره کره را افزایش داده است، رسیدگی می‌کند. رئیس جمهوری جدید کره جنوبی، تلاش‌هایی بین المللی در جهت کاهش تنش‌ها در مورد مسئله توسعه سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی به راه انداخت. وی در ابتدا با شی جین پینگ (رئیس‌جمهوری چین) و سپس با شینزو آبه (نخست وزیر ژاپن) گفتگو کرد. مذاکرات حول محور چگونگی پاسخ سریع به برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کره شمالی بود که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده بود.

یون یونگ چان، سخنگوی مون جائه به نقل از وی در گفتگو با رئیس جمهوری چین می گوید:دوطرف بر این باورند که صدور قطعنامه علیه فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی باید مستمر بوده و همزمان با اعمال فشار، مذاکراتی نیز با کره شمالی صورت گیرد. همچنین شی جین معتقد است، تحریم علیه کره شمالی به معنای فراخواندن این کشور بر سر میز مذاکره با هدف حذف سلاح‌های هسته‌ای است. شینزو آبه به مون گفت: چگونگی پاسخ به کره شمالی مسئله‌ای مهم و فوری است. مایلم با رئیس جمهور همکاری نزدیکی در جهت خلع سلاح کردن کره شمالی داشته باشم. مون جائه سیاست‌های ۹سال گذشته را شکست خورده می داند و از چین می خواهد در حل مسئله کشور دوست و همسایه‌اش بیش از پیش وارد عمل شود. وی مخالف جنگ و درگیری است. مون همچنین از ایفای نقش شتابزده آمریکا در استقرار سامانه ضد موشکی تاد در خاک کره جنوبی (در زمان رئیس جمهور پیشین این کشور) انتقاد کرد و گفت: مایل است این تصمیم را مورد بازنگری قرار دهد. هدف از استقرار سامانه موشکی تاد، حفاظت از کره جنوبی در برابر تهدیدات کره شمالی است. استقرار این سیستم، مخالفت شدید چین را در پی داشت و روابط میان چین و کره جنوبی را تیره و تار کرد. چین بر این باور است که سامانه ضد موشکی تاد به خاطر داشتن رادارهای قدرتمند، امنیت کشورش را به مخاطره انداخته است .

مون، نسبت به رؤسای جمهوری پیش از خود، در ارتباط با کره شمالی، سیاستی آشتی جویانه و به دور از مجادله در پیش گرفته است. وی اعلام کرده که در صورت مناسب بودن شرایط، برای رفتن به پیونگ یانگ آمادگی دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا طی مذاکره‌اش با مون جائه اعلام کرد: این ماه، درها برای ملاقات با کیم‌جونگ‌اون باز می شود. کاتینا آدامز، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن از نزدیک با سئول در مورد کره شمالی مذاکره نموده و همچنان به مذاکرات ادامه خواهد داد .

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز به نقل از چو سون هوی؛ دیپلمات ارشد کره شمالی و مدیرکل آمریکای شمالی وزارت امور خارجه کره شمالی در ۱۳می ۲۰۱۷اعلام کرد: در صورت مناسب بودن شرایط، پیونگ یانگ آمادگی دارد با آمریکا مذاکره کند.وی همچنین علاقمندی کشورش به مذاکره با رئیس جمهوری جدید کره جنوبی را نیز اعلام کرد .

چو سون هوی از جمله اعضای ارشد هیات مذاکره کننده کره شمالی در مورد برنامه‌های هسته ای این کشور است. تلاش‌های بین المللی «چو» در جهت کاهش فشارها و تنش‌های بین المللی در مورد مسئله سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی است.ترامپ نیز اعلام کرد: ملاقات با کیم جونگ اون، در شرایط مناسب، افتخاری برای وی است.با توجه به موارد مذکور به نظر می رسد رئیس جمهوری جدید کره جنوبی خواهان حل مشکل شبه جزیره کره در آینده نزدیک و رسیدن به یک راه حل پایدار در این خصوص باشد.

در این حال،یک پایگاه خبری آمریکایی رأی مردم کره جنوبی به رئیس‌جمهوری جدید این کشور را به دلیل مخالفت مردم این کشور با استقرار سامانه موشکی «تاد» دانسته‌اند. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از پیروزی «مون جائه این»، رئیس‌جمهوری منتخب کره جنوبی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، گزارش‌های مختلفی درباره اختلاف دیدگاه‌های وی با دولت آمریکا بر سر بحران کره شمالی منتشر شده است. در حالی که برخی تحلیلگران با اشاره به دیدگاه‌های انتقادی رئیس‌جمهوری جدید کره نسبت به مواضع آمریکا و همچنین وعده‌های وی برای تعامل با کره شمالی احتمال بروز تنش در روابط سئول-واشنگتن را مطرح کرده‌اند، تحلیلگران دیگر این احتمال را ضعیف دانسته‌اند.

پایگاه‌های خبری به بررسی دیدگاه‌ها و مواضع «مون جائه این»، رهبر حزب دموکرات پرداخته و پیروزی وی در انتخابات را بازتاب مخالفت مردم با استقرار سامانه دفاع موشکی «تاد» در کشورشان دانسته است . «مون» که وکیل حقوق بشر و فرزند یک پناهنده از کره شمالی است وعده داده در رویکرد روسای جمهور قبلی مبنی بر موافقت با استقرار سامانه دفاع موشکی «تاد» در کره جنوبی تجدید نظر کند.او به علاوه قول داده روابط با کره شمالی را بهبود ببخشد و یک پارک صنعتی مشترک در بخش شمالی نقاط مرزی افتتاح کند؛ رئیس‌جمهوری سابق کره جنوبی گفته بود که افتتاح چنین پارکی منابع مالی را روانه رژیم پیونگ‌یانگ خواهد کرد. وعده‌های «مون» در تقابلی آشکار با رویکردهای تهاجمی دولت ترامپ در قبال کره شمالی قرار دارند. ترامپ در ماه‌های گذشته از بیم اقدام کره‌شمالی برای توسعه موشک‌هایی با برد مناسب برای هدف قرار دادن خاک آمریکا یک ناو گروه ضربتی را عازم آبهای کره کرده است.واشنگتن به علاوه، روند استقرار سامانه‌های دفاع موشکی «تاد» در کره شمالی را سرعت بخشیده است. اما، علی‌رغم تهدیدهای آشکاری که کره شمالی متوجه کره جنوبی کرده است، و شاید هم درست به همین دلیل، بسیاری از مردم در کره جنوبی داشتن رئیس‌جمهوری با مواضع نرم‌تر نسبت به پیونگ‌یانگ را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این در بعضی از نقاط کره جنوبی مخالفت‌های شدیدی با استقرار سامانه «تاد» به دلیل نگرانی‌های ایمنی و محیطی وجود دارد. احساس برخی از مردم هم این است که چین به دلیل مخالفتی که با این سامانه دارد ممکن است کره جنوبی را هدف تنبیه‌های اقتصادی قرار دهد.

تهدیدات آمریکا بی‌نتیجه ماند

جواد منصوری گفت: علیرغم آن شعارها و تهدیدات اولیه ای که از سوی یانکی‌ها سر داده شد، در روزهای اخیر می بینیم که آمریکا به این نتیجه رسیده که تهدیداتش نه در کره شمالی و نه در چین جواب نداده است. به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، جواد منصوری سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین در گفتگو با میزان، با اشاره به مناقشه‌های اخیر کره شمالی و کره جنوبی و مواضع آمریکا و چین در خصوص این مناقشه اظهار داشت: چین به عنوان یک قدرت تاثیرگذار نه تنها در شرق آسیا بلکه در صحنه بین الملل، قطعا برای آمریکا به عنوان یک رقیب کاملا جدی مطرح است و آمریکایی‌ها نمی توانند این رقیب را تحمل کنند.

وی افزود: اخطارهای پرشمار هسته‌ای و موشکی و همچنین تهدید دانستن کره شمالی برای کره جنوبی توسط ایالات متحده آمریکا، بهانه‌ای برای وارد کردن چین به این ماجرا و عقب راندن این قدرت از حوزه نفوذ در سطح منطقه‌ای و جهانی ارزیابی می شود. منصوری ادامه داد: علیرغم آن شعارها و تهدیدات اولیه‌ای که از سوی یانکی‌ها سر داده شد، در روزهای اخیر می بینیم که آمریکا به این نتیجه رسیده که تهدیداتش نه در کره شمالی و نه در چین جواب نداده است.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین خاطرنشان کرد: رئیس جمهور آمریکا اخیرا با صراحت از لزوم پیدا کردن راهی دیپلماتیک برای پایان دادن به این مناقشه صحبت کرده و همین امر نشان دهنده پیروزی رویکرد چین و کره شمالی در زورآزمایی با آمریکا بود.این در حالی است که،سازمان سیا از ایجاد مرکزی برای بررسی تهدیدهای هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کره شمالی و اقدامات غیرقابل پیش بینی رهبر این کشور خبر داد. ایجاد این مرکز با تمرکز ویژه بر تهدیدهای کره شمالی به سازمان سیا این امکان را می‌دهد که از منابع، توانمندی‌ها و اختیارات این سازمان برای مقابله با کره شمالی استفاده کند.

در بیانیه سازمان سیا آمده است: این مرکز جدید از افسران کارکشته در سراسر این آژانس دعوت به عمل آورده و آنها را در یک نهاد متمرکز جمع آوری کرده تا بتواند از تجربیات و خلاقیت‌ آنها برای بررسی تهدیدهای کره‌شمالی استفاده کند. جان نیکسون، تحلیل گر ارشد سازمان سیا می‌گوید انتظار می‌رود این مرکز بتواند گزارش‌های ویژه از جامعه اطلاعاتی و دولت ترامپ را مورد بررسی دقیق قرار داده و همچنین نظارتی 24 ساعته بر فعالیت‌های کره شمالی داشته باشد.

مایک پامپئو، مدیر سازمان سیا در بیانیه‌ای گفت: ایجاد این مرکز تلاش‌های سازمان را در برابر تهدید جدی کره‌شمالی که طی ماه‌های اخیر به دلیل آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی این کشور و تقویت توانمندی‌های نظامی‌اش جدی شده، تقویت خواهد کرد.وی افزود: ایجاد این مرکز نشانگر پویایی و هوشیاری سازمان سیا در برابر چالش‌های امنیت ملی است. ایجاد مرکز کره شمالی به ما این امکان را می‌دهد که تلاش‌های متمرکز هدفمندی داشته و علیه تهدیدهای جدی در برابر آمریکا و متحدانش از سوی کره شمالی جدی‌تر عمل کنیم.در بیانیه سازمان سیا آمده است این دفتر جدید همکاری جدیدی با جامعه اطلاعاتی و تمامی نهادهای امنیت ملی آمریکا خواهد داشت.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\06\06-02\19-23-54.htm&storytitle=%C7%D1%D2%ED%C7%C8%ED%20%DB%D1%C8%20%C7%D2%20%C8%D1%E4%C7%E3%E5%20%E3%E6%D4%98%ED%20%98%D1%E5%9D%D4%E3%C7%E1%ED

ش.د9600599

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات