صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۱۹۸۱
گزارش بصیرت از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

سوالات بی پاسخ درباره نمایشگاه بین المللی قرآن

شاید به جرات بتوان گفت هیچ نوآوری در سطح نمایشگاه امسال دیده نشد و تنها جای برخی غرفه ها تغییر یافته و چند غرفه جدید با عناوین گذشته به غرفه ها اضافه شده است. علیرغم سفارش اکید مقام معظم رهبری به ایجاد اشتغال، حتی در بخش دانشگاهی و خصوصاً (فنی حرفه ای) هیچ کاری در این راستا صورت نگرفت. اقتصاد مقاومتی هم همانطور که انتظار می رفت، هیچ موضوعیتی در غرفه ها ندارد
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ شیرین زارع پور
بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار "قرآن، اخلاق و زندگی" از 8 خرداد سال جاری در مصلای تهران آغاز به کار کرد و امروز 26 خرداد در حالی به کار خود پایان می دهد که سئوالاتی را در ذهن مخاطبان به جا گذاشته است.
نمایشگاه قرآن که با بخش های متفاوت فرهنگی، عفاف و حجاب، هنری، حوزوی، دانشگاهی، موسسات قرآنی، کودک و نوجوان، مجازی و سایت ها و.... همزمان با دوم ماه مبارک رمضان، افتتاح و روز بیست و یکم،  اختتامیه خود را برگزار کرد، میزبان علاقه مندان روزه دار بود. هر چند طبق گفته مسئولین برخی غرفه ها، حضور بازدیدکنندگان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

موسسات قرآنی 
در بخش موسسات قرآنی، تقسیم فعالیت  موسسات به 5 گروه تخصصی حفظ، فهم و تدبر، کودک، قرائت و ترجمه و تفسیر به عنوان تغییر رویه نسبت به سال گذشته خوانده می شود که بر این اساس و پایه، موسسات شاخص در کشور شناسایی و برای حضور در نمایشگاه، فراخوان شده اند. هدف از این کار، در وهله اول، الگو سازی و معرفی موسسات شاخص و در وهله دوم، گفتمان سازی قرآنی در جامعه است اما چه میزان این گفتمان سازی به متن جامعه تسرّی یافت یا اینکه فقط در سطح نمایشگاه و یا غرفه ها باقی ماند را، باید در طول برگزاری و یا پس از پایان کار نمایشگاه شاهد باشیم!

فرهنگی و هنری
بخش فرهنگی، با ارائه محصولات مرتبط با موضوعات قرآنی که همچون سال های گذشته  عرضه قرآن هایی با مجلدهای نفیس، مفاتیح و آثار هنری در قالب تابلو فرش، معرق چوب و مس، مرصع و تابلو سنگ و هنر و ماسه برگزار شد و در بخش پایانی شبستان مصلی 57 شرکت تولید کننده داخلی از تهران و 8 استان کشور با عرضه محصولاتی از معرق و منبت با چوب ومس روی تابلو، میوه کاج، سنگ و بر روی برنج حضور یافتند.

نقد و نظری بر بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن

حوزوی
40 موسسه حوزوی دوازدهمین حضور مستمر خود را در نمایشگاه قرآن با ارائه 160 اثر جدید قرآنی، آخرین دستاوردها و تلاش های یک ساله خود را با محوریت قرآن، اخلاق، سبک زندگی در قالب نرم افزار، سایت، کتاب، مجلات و در موضوعات خانواده، کودک، نوجوان، تربیت، انتظار مهدوی و زن از منظر قرآنی آثار ارزشمندی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند. 

بخش دیگر نمایشگاه به شهدای ترور اختصاص دارد که توسط بنیاد هابیلیان با بیش از 40 تابلو دربردارنده اطلاعاتی در خصوص ترور به صورت اینفوگرافی با تلفیقی از عکس، تصویر و متن و بخشی هم به فروش کتاب و سی دی درخصوص شهدای ترور به نمایش گذاشته شده است.

عفاف و حجاب
قسمت دیگری از شبستان به غرفه های عفاف و حجاب اختصاص دارد و آنچه در این بخش برجسته به نظر می رسد، فقط فروش محصولاتی مانند پارچه و چادر و روسری و پوشش های دیگر است، اما درست در همین بخش که انتظار می رفت کاری برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب صورت پذیرد، تنها تعویض چادر نو با کهنه را شاهد هستیم و استفاده از ظرفیت حضور بازدیدکنندگان نمایشگاه همچون سال های گذشته در حد حداقل ترین حداقل ها هم  صورت نپذیرفته است.

سایبری و فضای مجازی
در میان غرفه های مربوط به سایت ها و فضای مجازی، غرفه پلیس «فتا» که برای اولین بار حضور خود را در نمایشگاه تجربه می کند، با هدف سالم سازی فضای مجازی و آموزش سواد رسانه ای به کودکان، نوجوانان و والدین آنها فعال بود. ایمن سازی سیستم های عامل، آشنایی با جرائم امنیتی در قالب انیمیشن، برگزاری کارگاه، آموزش و مشاوره از مجموعه کارهای پلیس فتاست که با هدف فرهنگ سازی در این زمینه به بحث پیشگیری از جرائم امنیتی هم می پردازد. پرداختن به ماهیت شرکت های سازنده اپلیکیشن ها و نرم افزارهای  شبکه های اجتماعی در خارج از مرزها، از موضوعات مورد بحث کارشناسان در کارگاه های آموزشی بود. پلیس فتا برای ترویج شعار سال، اقدام به تبلیغ خرید اپلیکیشن ها و آنتی ویروس های ایرانی نموده است و علاوه بر آن، از این طریق امنیت استفاده از فضای داخلی را هم ترویج می کند.

دانشگاه ها
 دانشگاه های الزهرا، علامه طباطبائی، علوم حدیث، مذاهب اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی، فنی حرفه ای، آزاد اسلامی و دانشگاه فرهنگیان و برخی مراکز قرآنی مثل جهاد دانشگاهی و مرکز بسیج دانشجویی با مدیریت وزارت علوم در نمایشگاه شرکت داشتند. در برخی غرفه های دانشگاهی، میزهای مشاوره، پایان نامه های قرآنی، کارگاه های آموزشی زنده در حوزه معرق و خوشنویسی برگزار می شود و این نشان می دهد، فعالیت های دانشگاهی بیشتر به سمت جذابیت های بصری رفته است. 

سوالات بی پاسخ درباره نمایشگاه بین المللی قرآن

کودک و نوجوان
آموزش قرآن با شیوه های هنری و خلاقیت به کودکان با بیش از 200 ناشر در نمایشگاه که بخشی از آنها با اختصاص دادن کتاب خود به کودکان، تلاش کرده اند آموزه های قرآنی را در اختیار این بخش از جامعه قرار دهند و اما هنوز هم مانند هر سال، گوشه و کنار غرفه های مربوط به کودکان و نوجوانان، اختصاص دارد به «قران بخوان جایزه بگیر»

آخرین حوزه
پرده آخر، نتیجه گیری است و پرداختن به سوال هایی که در ذهن مخاطبان نمایشگاه، کم و زیاد شکل می بندد و مسئولین محترم نمایشگاه باید پاسخگوی این سوالات باشند.
با یک بازدید کلی، اولین چیزی که به ذهن بازدیدکننده می رسد این است که امسال سکانس دیگری از نمایشگاه ضبط شد که بی شباهت به نمایشگاه های سال های گذشته اگر بگوییم نبود، به بیراهه رفته ایم. 
شاید به جرات بتوان گفت هیچ نوآوری در سطح نمایشگاه امسال دیده نشد و تنها جای برخی غرفه ها تغییر یافته و چند غرفه جدید با عناوین گذشته به غرفه ها اضافه شده است. علیرغم سفارش اکید مقام معظم رهبری به ایجاد اشتغال، حتی در بخش دانشگاهی و خصوصاً (فنی حرفه ای) هیچ کاری در این راستا صورت نگرفت. اقتصاد مقاومتی هم همانطور که انتظار می رفت، هیچ موضوعیتی در غرفه ها دارا نیست و تنها گوشه ای از نمایشگاه، بنری با عنوان شعار امسال به چشم می خورد که نشان می دهد اشتغال، تولید، اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف، صرفه جویی و قناعت در حد شعار باقی ماندند. «گفتمان سازی قرآنی» را هم باید از نهضتی که برای فهم قرآن در نمایشگاه به راه افتاده بود، سراغش را گرفت که آیا پس از اتمام نمایشگاه قرآن، شاهد گفتمان قرآنی در جامعه خواهیم بود یا این هم در حد شعار باقی می ماند؟
در حوزه کودک و نوجوان هنوز جای خالی آموزش فلسفه به فرمایش رهبر حکیم انقلاب، خالی است و به سبک چندین سال گذشته، همچنان به کودکان می گویند: قران بخوان و جایزه بگیر.
نمایشگاه به کار خود پایان می دهد و این سوالات باز بی جواب می ماند. 
در راستای عملیاتی کردن سبک زندگی قرآنی چه تلاشی صورت پذیرفت؟
عفاف و حجاب که سفارش قرآن است، به چه میزان تبدیل به  باور و اندیشه عمیق در وجود بانوان گردید؟
آیا نوشتن قرآن روی دانه برنج و روی سنگ، می تواند مفهوم آیات را به بیننده منتقل کند؟
و این امید موجود است که در سال بعد پیش از آغاز به کار نمایشگاه؛ ایده هایی برای بهتر برگزار شدن جمع آوری شود تا شاهد صرف هزینه های بسیار و خروجی اندک نباشیم./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات