1ـ پیش آمدن نفوذ و میدانداری نیروهای لیبرال و غربگرا در برخی عرصههای علمی، فکری و فرهنگی کشور.
2ـ وجود سوء مدیریت و اختلال در مراکز و دستگاههایی که رسالت و وظایف راهبردی و عملیاتی در این عرصهها برعهده دارند.
3ـ احتمال پدید آمدن نوعی تندروی یا انفعال و سرخوردگی و بیتفاوتی در بخشی از نیروهای متدین و حزباللهی، به ویژه جوانان پرشور و احساسی که از وضعیت فکری، علمی، فرهنگی و سیاسی کشور گلهمند و شاکی هستند.
4ـ شکلگیری روند تهاجم و قبحشکنی علیه ارزشها، مقدسات و شخصیتهای انقلابی و حتی اسلامی که پیاده نظام جریانات سکولار و غربگرا در مواردی به صورت هماهنگ شده و جریانی و در مواردی هم به صورت آتش به اختیار دنبال میکنند.
5ـ مطالبه اقدام از سوی مسئولان و کارگزاران دستگاههای حاکمیتی که معمولاً هم در حد انتظار نیروهای متدین اهل اقدام نیستند.
6ـ پدید آمدن احساس بلا تکلیفی در بین نیروهای حزباللهی و متدین، به ویژه جوان که از یک سو شاهد کاستیها در عرصههای علمی، فکری و فرهنگی بوده و از سوی دیگر با وجود این مراکز و دستگاهها و متولیان رسمی امور در اینکه چه باید بکنند، مردد ماندهاند.
در چنین حالتی که ضرورت اقدام مردمی و عمومی محرز شده است، رهبری به جوانان دانشجو فرمان آتش به اختیار میدهند که در واقع پذیرش مسئولیت و اعمال نظارت مؤثر در این عرصهها برای اصلاح و بازگرداندن امور به وضعیت عادی است. در واقع نوعی مشارکت و همکاری دانشجویان به مدیران و مسئولان که البته مستلزم وجود باور به توان جوانان در نزد مسئولان و مدیران و پذیرش کاستیها و نواقص و انتقادات مرتبط با آن است.
د ـ چگونگی اجرای آتش به اختیار
در عرصههای فکری، فرهنگی و سیاسی
همانگونه که در عرصه نظامی نحوه اجرای آتش به اختیار باید به گونهای باشد که هدف اصلی، یعنی نجات یک موضع ارزشمند با جان نیروهای خودی را تأمین و اجازه نفوذ و سلطه را از دشمن سلب کند و لذا در عین حال که باید آنی و ضربتی صورت گیرد با بهرهگیری از سنجیدگی و ارزیابی و محاسبه مداوم بیشترین فایده را با کمترین هزینه تأمین کند، آتش به اختیار در عرصههای علمی، فکری، فرهنگی و سیاسی نیز مستلزم استفاده از راهکارها و اقدامات زیر است:
1ـ فهم و تبیین دقیق موضوع، آن هم در منظومه فکری و تدابیر امام خامنهای و اجتناب از هر گونه اقدام شتابزده با نگاه یک بعدی و احساسی.
2ـ تشخیص دقیق مسائل و اخلالهای موجود و عوامل و ریشههای مولد آن و ورود نکردن به موارد مسائل بر اساس شنیدهها و تشخیص دیگران.
3ـ در میان گذاشتن تشخیص خود با مسئولان و مدیران مراکز و دستگاههای مسئول برای تذکر و هشدار.
4ـ طرح مسئله در هستههای فکری، علمی، فرهنگی و سیاسی برای رسیدن به راهکارهای قانونی، مؤثر و سنجیده در صورت پاسخ نگرفتن از بند فوق.
5ـ رعایت چارچوبهای قانونی و اخلاقی در اقدامات طراحی شده و اجتناب از هرگونه بداخلاقی و رعایت اندازه و تناسب بین اقدامات با میزان اخلال و قصور مراکز یا مسئولان مرتبط.
6ـ بهرهگیری مؤثر از ابزار و شیوههای نرم مانند مکاتبه با مراکز دیگر، انعکاس رسانهای، صدور بیانیه و انجام اعتراضات مدنی در مراحل پایانی.
7ـ اولویت دادن به استفاده از شیوهها و اقدامات ایجابی و رعایت انصاف در روشنگریها و هشدارها.
8ـ آتش به اختیار همان امر به معروف و نهی از منکر اثربخش و هدفمند است و لذا در اینجا هم مراحل و مراتب مناسب رعایت شود.
9ـ استفاده از شیوههای، اقناعی هم برای تذکر و هم همراهسازی دیگران برای حل مسئله و اجتناب از تقابلها و مجادلات بیهوده.
10ـ حفظ خونسردی و آرامش در اجرای برنامهها و اقدامات کنترلی و اجتناب از هرگونه کنش و واکنش احساسی و خشن.
11ـ داشتن نقشه راه برای هر اقدام و تعیین نقش هر کدام از همراهان و جلوگیری از اقدامات خودسرانه برخی نیروهای احساسی یا نفوذی.
12ـ داشتن ارزیابی و محاسبه نتایج و پیامدهای اقدامات و خودداری از ادامه اقدامات بینتیجه و صرفاً مولد هزینه.
13ـ بهرهگیری از نیروهای آگاه، مجرب، ماهر و... در عرصههای مربوطه و خودداری از اقدامات نسنجیده و در نظر گرفتن پیامدهای احتمالی و پرهزینه.
از آنجا که آتش به اختیار در عرصه فکری، فرهنگی و علمی تفاوتهایی با عرصه نظامی دارد که داشتن مجال و فرصت تصمیمگیری و اقدام و امکان استفاده از مشورت افراد صلاحیتدار، مجرب و دلسوز از آن جمله است، انتظار میرود جوانان متدین و حزباللهی که خود را مخاطب این فرمان امام خامنهای میدانند، حتماً به فهم دقیق این چرایی و چگونگی اجرا و لوازم اجرای عالمانه، سنجیده و عقلایی آن اهتمام ورزند که خدای نکرده برخی فرصتطلبان هزینه اقدامات خودسرانه و جهتدار خود برای لوث کردن این فرمان را به حساب آنان انجام ندهند. بدیهی است آن دسته از دانشجویانی که دارای تشکل دانشجویی بوده و عضو هستهای متصل به آن هستند، باید پیش از هر اقدام از تشخیص تا طراحی اقدام و عمل را با آن تشکل و مسئولان آن به عنوان قرارگاه تاکتیکی خود در میان گذاشته و از هرگونه تشخیص فردی و اقدام شخصی اجتناب کنند. هر چند حضور در هر عرصه و انجام هر نقشی هزینهها و زحمات احتمالی نیز دارد که اجتنابناپذیر است، ولی مهم این است که دشمن نتواند از آن سوءاستفاده کند و آسیبی به خودی نزند.