صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۱۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 31 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به‌ هیچ‌وجه به آمریکایی‌ها اعتماد نکنید زیرا آنها منتظر فرصت هستند تا ضربه‌ خود را وارد کنند؛ بروز اختلاف و دودستگی در عراق، فرصت مورد نظر آمریکا برای ضربه زدن است و نباید این فرصت به آنها داده شود؛ باید از ورود نیروهای آمریکایی به عراق به بهانه‌ آموزش و مسائل دیگر جلوگیری کرد.(1396/3/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ضرب‌الاجل نابودی رژیم صهیونیستی

آن روز که انقلاب اسلامي نظام سراسر وابسته به غرب را در منطقه سرنگون کرد، صهيونيست‌ها گمان نمي‌کردند که اين نهضت خواهد توانست به بزرگ‌ترين پرچمدار نابودي رژيم صهيونيستي بدل شود. يک سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، حضرت امام(ره) طی پيامي در 16 مردادماه 1358 مصادف با سيزدهم رمضان سال 1399 قمری، فرمودند: «من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌هاي اسلامي مي‌خواهم که براي کوتاه کردن دست اين غاصب و پشتيبانان آن به هم بپيوندند و جميع مسلمانان جهان را دعوت مي‌کنم آخرين جمعه ماه مبارک رمضان را که از ايام قدر است و مي‌تواند تعيين‌کننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب نمايند.»
از آن سال به بعد، همه ساله ملت‌هاي مسلمان در سراسر جهان در يک راه‌پيمايي سراسري و فراگير، انزجار خود را از رژيم اشغالگر قدس اعلام مي‌دارند. حرکتي که سال به سال بر عظمت و شکوه آن افزوده شده است.
پاسخ دندان‌شکن جمهوري اسلامي به داعشيان تروريست، به روز قدس امسال طراوت بسیاری بخشيده است. جريان‌هاي تکفيري که در عقبه خود حاميان سعودي و صهيونيستي را پنهان کرده‌اند، با موشک‌هاي دقيق و پر قدرت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي آنچنان زمين‌گير و مرعوب شده‌اند که هنوز نتوانسته‌اند از انفعال خارج شده و واکنش رسانه‌اي درخوري داشته باشند؛ اما در اين ميان صهيونيست‌ها که از اقتدار و توانايي موشکي نظام اسلامي به شدت هراسان شدند، تلاش کردند با دروغ‌پراکني از موفق نشدن موشک‌ها در برخورد با اهداف تعيين شده سخن بگویند. اين در حالي است که بنا بر اعلام نیروی قدس سپاه، موشک‌هاي پرتاب شده درست در مراکز حساسي از مواضع و عقبه لجستيک تروريست‌ها در ديرالزور اصابت کرده و تلفات و خسارت جبران‌ناپذيري را به داعشيان وارد کرده است که به خوبي ابطال‌کننده خط رسانه‌اي صهيونيستي در اين زمينه است.
حضور باشکوه ملت ايران و مسلمانان جهان در راه‌پيمايي روز قدس تداعي‌گر اين پيام مهم خواهد بود که پشتوانه قدرت نظامي کوبنده جمهوري اسلامي قدرت عظيم‌تر ميليونها مسلماني است که به خوبي از ماهيت اين دشمنان اسلام و بشريت آگاهند و با همه وجود خواهان ريشه‌کني جريان‌هاي فاسد سعودي‌ـ عبري‌ـ غربي از منطقه غرب آسيا و تأمين آرامش و امنيت و سلامت مسلمانان مظلوم منطقه هستند.

▼ گزارش روز
عجیب و متناقض!

«آقای روحانی به ‌جز سه استان خراسان که طبعاً در اختیار جناح راست است، در استان‌های زنجان، سمنان، قم، همدان و مرکزی نیز رأی کمتری آورد. بعضی از این استان‌ها واقعاً توسعه‌ نیافته‌اند و طبیعی است که به سمت پوپولیسم کشیده شوند.» حدس زدن اینکه این سخنان متعلق به نماینده جریان اصلاحات است، کار دشواری نیست! اینکه سعید حجاریان از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب چنین جملاتی را بیان کند، به هیچ وجه دور از انتظار نیست! اگر به یاد آوریم که حسین مرعشی دیگر چهره شاخص این جریان و عضو حزب کارگزاران در ایام انتخابات مجلس دهم، درباره رأی نیاوردن عمومی اصلاح‌طلبان در سراسر کشور گفته بود مردم در شهرستان‌ها از نظر سیاسی نسبت به تهران عقب مانده‌اند! اگر به خاطر داشته باشید روزی این جریان مردمی را که به نامزد مخالف آنها رأی دادند، در رسانه‌های‌شان به دلفین‌هایی تشبیه کردند که فقط می‌توانند تقلید کنند و قوه تفکر و تعقل ندارند! اگر یادتان باشد اعضای این طیف هرگاه که رأی نیاوردند، جملاتی، چون «مردم به راحتی گول می‌خورند» و «مردم ایران خشن و دروغگو هستند» را بر زبان آوردند. اگر در خاطرتان باشد با جریانی روبه‌رو هستیم که تنها انتخابات‌هایی را می‌پذیرد و قبول دارد که نام آنها از صندوق بیرون بیاید و اگر بازنده باشند، حتی به قیمت به آشوب کشیدن کشور و آتش زدن پایتخت هم که شده زیر بار خواست، نظر و رأی مردم نمی‌روند! مانند آنچه در فتنه سال 88 رخ داد و مردم به جرم آنکه به گزینه مطلوب این جریان رأی نداده بودند، فتنه و آشوب را تجربه کردند و تأثیر جبران‌ناپذیر رفتن کشور تا لبه پرتگاه را بر زندگی خود احساس کردند.
حالا با وجود چنین تجربه‌هایی و با وجود کارنامه‌ای پر از اقدامات و سخنان ضد مردم، فکر کنید این جریان خود را حامی دموکراسی و مدافع حقوق مردم و پیگیر مطالبات عمومی جا بزند! همین قدر عجیب، متناقض و البته خنده‌دار!

▼ خبر ویژه    
گاف شبکه سعودی‌ درباره حمله موشکی ایران به داعش

مجری سعودی که می‌خواست درباره سلاح ارتش عربستان که از آمریکا خریداری می‌شود، سخن بگوید خودش را به فراموشی زده یا اینکه واقعاً فراموش کرده است عربستان سلاح بومی برای ارتش خود نساخته و هر چه هست از خارج خریده می‌شود. به گزارش رأی‌الیوم، مجری شبکه «السعودیه 24» برای آنکه از ارزش حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به مواضع داعش در سوریه بکاهد، سلاح‌های قدیمی ایران را طی گفت‌وگوی خبری در معرض دید مخاطبان قرار داد و گفت: سلاح‌های ایران کاردستی بیش نیستند که از مقوا درست شده‌اند. این ادعا در حالی مطرح شد که مجری سعودی می‌گوید سلاح عربستان پیشرفته‌تر از سلاح ایران است. خیلی خب! ایران موشک‌هایش کاردستی بیش نیست؛ ولی همین موشک‌ها بومی هستند که به اهداف خود در سوریه اصابت کرده‌اند. جالب اینجاست که مجری سعودی در برنامه زنده گفت: شلیک موشک‌های سپاه از خاک سوریه صورت گرفته؛ ولی یک دفعه از اتاق فرمان به او گفته می‌شود که شلیک موشک‌ها از پایگاه نظامی سپاه در غرب ایران صورت گرفته است و نه از خاک سوریه! به نظر می‌رسد، این مجری سعودی موضوع برنامه را هم به خوبی بررسی نکرده بود.
       
▼ اخبار
1ـ حمله سپاه به مواضع داعش درست، بجا و ضروری بود
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور دیشب در ضیافت افطار با جمعی از روحانیون با اشاره به حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها، اظهار داشت: ‏این‌گونه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود و این در حالی است که شورای عالی ‏امنیت ملی پس از حادثه تروریستی تهران در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به ‏تروریست‌ها اختیاراتی را به نیروهای مسلح داد که بیش از این اقدام اخیر بود.‏ وی با تأکید بر اینکه این اقدام کاملاً درست، بجا و ضروری بود، گفت: سیاست جمهوری ‏اسلامی ایران نسبت به منطقه و مسائل جهانی تغییر نکرده است؛ اما اگر از یک مرکز، گروهکی ‏افرادی را اعزام کند و با پررویی بخواهد در برابر برخی از معاندین ما در منطقه و خصم ما در ‏سطح جهانی خودی از خود نشان دهد و به عظمت جمهوری اسلامی ایران صدمه وارد کند، مسلماً پاسخ ‏قاطع دریافت خواهد کرد.‏ سخنان شب گذشته (30 خرداد) رئیس‌جمهور در حالی مطرح شد که سکوت وی پس از اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 28 خرداد ماه انتقادات فراوانی را در رسانه‌ها و فضای مجازی برانگیخته بود.

2ـ مشاور امنیت ملی عراق: در آستانه پیروزی نهایی در موصل هستیم

فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق با بیان اینکه ما در آستانه پیروزی نهایی در موصل هستیم، گفت: تأکید می‌کنم که در آینده هیچ نظامی بیگانه‌ای در عراق حضور نخواهد داشت. وی با بیان اینکه حشد الشعبی بهترین نتیجه روند سیاسی در عراق است، گفت: حشد الشعبی در آینده در جایی خواهد بود که رهبری سیاسی و منافع عراق آن را می‌خواهد. وی در ادامه گفت: نمی‌توان رابطه بین عراق و ترکیه را با رابطه عراق و ایران یا رابطه ما با سوریه مقایسه کرد. از سوی دیگر رابطه ما با ایران با رابطه ما با عربستان قابل مقایسه نیست. مشاور امنیت ملی عراق با بیان اینکه ایران با تروریسم مبارزه می‌کند، گفت: شلیک موشک‌های ایران به دیرالزور با هدف مبارزه با تروریسم صورت گرفت. الفیاض با بیان اینکه برخی تلاش می‌کنند ایران را حامی تروریسم جلوه دهند، گفت: هیچ انسان عاقلی این را باور نمی‌کند.

3ـ تلاش‌های پشت‌پرده ترامپ برای آزادی محکومان امنیتی

روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش داد، دولت آمریکا تلاش‌های مخفیانه‌‌ای را برای آزاد کردن دو محکوم امنیتی که به «جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا» در ایران زندانی شده‌اند، شدت بخشیده است. به نوشته این روزنامه، تلاش‌های پشت‌پرده برای آزادی سیامک و باقر نمازی موضوع جدیدی نیست. مقامات وزارت خارجه و مقامات شورای امنیت ملی آمریکا در ماه‌های فوریه و مارس با «بابک نمازی» (برادر سیامک و پسر باقر) دیدار کرده‌ بودند و در حال حاضر نیز دولت آمریکا تلاش‌ها برای آزادی آنها را تشدید کرده است. گفتنی است، شعبه 15 دادگاه انقلاب ایران چندی پیش سیامک و باقر نمازی را به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به 10 سال حبس محکوم کرد.

4ـ چه کسی شهردار تهران می‌شود؟!

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران با بیان اینکه تاکنون هیچ بحـث مصداقی برای شهردار در شورای شهر مطرح نشده و در خارج از شورای شهر در بین اصلاح‌طلبان و گروه‌های مختلف رایزنی صورت گرفته و افرادی مطرح شــده‌اند، گفت: مثلاً افرادی مثل آقایان دکتر نجفی، حجتی، بی‌طرف و حتی خود بنده مطرح شده‌ایم و آقای محسن هاشمی هم در کنار این اسامی مطرح است. وی درباره کابینه دولت دوازدهم و تغییر در اعضای هیئت دولت روحانی، گفت: درباره وزرا فکر می‌کنم اگر آقای روحانی افرادی را قوی‌تر از افراد موجود پیدا کند، نباید در تغییر تردید کند؛ چون مردم انتظاراتی دارند که آن انتظارات باید برآورده شود.

▼ اخبار کوتاه

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: افتخار می‌کنیم که بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب و حمایت رئیس‌جمهور، ضمن نام‌نویسی کودکان لازم‌التعلیم افغانستانی در دبستان‌های ایران، میزبان ۳۶۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی هستیم. حکیم‌زاده افزود: کشور افغانستان سه میلیون و 600 هزار دانش‌آموز دارد که از این تعداد دو میلیون و 480 هزار نفر آنان در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: حدود یک‌ هزار و ۱۷۰ نفر در یمن جان خود را بر اثر ابتلا به وبا از دست داده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، «طارق جزارویچ» سخنگوی این نهاد بین‌المللی تأکید کرد:‌ جنگ خانمان‌سوز رژیم سعودی علیه یمن سبب شده است مقابله با انتشار بیماری وبا در این کشور دشوارتر شود.
حیدر العبادی در نشست خبری مشترک با اسحاق جهانگیری گفت: درباره سفرها و گردشگری دینی باید بگویم ملت عراق مفتخر است از زوار محترم همه ملت‌ها استقبال کند. وی افزود: در این زمینه اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم. سال گذشته دو میلیون روادید برای زوار ایرانی و ۱۲ میلیون روادید برای زوار دیگر کشورها صادر شد.
یک پژوهش جدید از سوی مرکز مطالعاتی «اس‌ام‌تی» نشان می‌دهد، تعداد پایگاه‌های وابسته به گروه‌های تروریستی در فضای مجازی و شبکه‌ها اجتماعی از ۱۲ پایگاه در سال ۱۹۹۷ به ۱۵۰ هزار پایگاه در سال ۲۰۱۴ رسید و در حال حاضر پیش‌بینی‌ها این است که تعداد آن به ۲۷۰ هزار پایگاه می‌رسد.
مقامات واحد ضد تروریسم عراق از دستگیری «شاکر محمود حمد» ملقب به «شاکر هدوله» که مسئول ارشد واحد امن داعش (واحد اطلاعات داعش) شناخته می‌شود، خبر دادند. تحلیلگران و مقامات امنیتی عراق پس از دستگیری وی اعلام کردند: «گنج گران‌بهای داعش اکنون در دست ما قرار دارد.»
در اجرای یادداشت تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین صندوق ضمانت صادرات ایران، بانک توسعه صادرات ایران و بانک خارجی کوبا که شهریور سال گذشته در هاوانا به امضا رسید، تاکنون شش میلیون یورو از بدهی حدود 50 میلیون یورویی طرف کوبایی به ایران وصول شده است.
محمودرضا حقی‌فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به رشد 9 درصدی مصرف برق گفت: برای مصرف و تأمین 55 هزار مگاوات آمادگی داریم و اگر مصرف کشور به 57 هزار مگاوات برسد، دو هزار مگاوات کمبود تولید برق خواهیم داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات