تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۲۲۸۰
مشكلات اقتصادي و فساد كليد واژه مشترك كانديداهاي انتخابات شده است

بیکاری و فساد، چالش دولت یازدهم

پایگاه بصیرت / جعفر تکبیری

(روزنامه جوان – 1396/02/13 – شماره 5080 – صفحه 2)

«بيكاري» و «فساد اقتصادي» دو كليد واژه اصلي سخنان نامزدهاي انتخاباتي رياست جمهوري است؛ كليد واژه‌هایي كه فارغ از گرايش سياسي نامزدها ميان تمامي آنها مشترك است. اين موضوع را مي‌توان از گفته‌هاي كانديداهاي اصلي انتخابات استخراج كرد كه اين روزها در مجامع مختلف در حال سخنراني هستند. اما نكته اصلي تنها گفتن اين كليد واژه‌ها نيست، بلكه مردم از رئيس‌جمهور آينده انتظار دارند كه با به دست‌گيري سكان هدايت قوه مجريه، ‌اقدامي عملي و عاجل براي مبارزه با فساد اقتصادي و اشتغال زايي انجام دهند. شايد همين موضوع است كه باعث مي‌شود رأي مردم در سبد كسي قرار بگيرد كه در مبارزات انتخاباتي برنامه‌اي دقيق و مدون درخصوص رفع مشكلات اقتصادي از جمله بيكاري و همچنين مبارزه با فساد ارائه مي‌دهد. مسائلي كه اين روزها به يك مطالبه جدي براي عموم مردمي تبديل شده كه در تمام طول اين سال‌ها، صرفاً به شنيدن سخنان بدون عمل عادت كرده‌اند. همين موضوع است كه باعث شده كانديداها محور اصلي سخنان خود را در تمامي برنامه‌ها رفع مشكلات اقتصادي و مبارزه با فساد قرار داده‌اند.

فساد در كشور فراجناحي شده است

به عنوان نمونه حجت‌الاسلام ابراهيم رئيسي، يكي از كانديداهاي انتخاباتي كه به همدان سفر كرده، با اشاره به لزوم مبارزه با فساد از سوي دولت گفت: رئيس دولت و وزرا بايد قبل از همه مدعي فساد باشند. ‌

رئيسي همچنين به انتقاد از دولت مستقر در خصوص برخورد شعاري با موضوع مبارزه با فساد پرداخت و افزود: آقايان دولتي مدام از فساد مي‌گويند؛ مثل اين است كه ما مدام بگوييم، دزد دزد. ما بايد بگوييم كه منافذ فساد در گمرك، نظام مالياتي و بانكي را بسته‌ايم و ديگر از آنجا گزيده نمي‌شويم. اينكه دولت بگويد ليست مفاسد را فرستاده و قوه قضائيه بگويد به دست ما نرسيده، درست نيست.

وي همچنين ادامه داد: فساد در كشور ما فراجناحي شده است. مردم، ديگر ظرفيت شنيدن فساد در نظام بانكي و اقتصادي كشور را ندارند. ما در مقابله با فساد هيچ خط قرمزي نداريم.

اين نامزد انتخاباتي درباره حقوق شهروندي كه يكي از مهم‌ترين محورهاي تبليغاتي يكي از رقباي خود نيز است، اظهار كرد: مسئله ما نوشتن حقوق شهروندي نيست. اين حقوق چند بار نوشته شده است. نوبت حرف تمام شده و امروز نوبت اقدام و عمل رسيده است. حق شهروندي يعني اينكه جوان، كار داشته باشد و با مراجعه به يك اداره، با رشوه و فساد و رفيق بازي مواجه نشود. حق شهروندي يعني اينكه فردي براي انتقاد، با مشكل مواجه نشود. با نمايش و رونمايي از يك نوشته، حق شهروندي ادا نمي‌شود. اين حق نياز به عمل دارد.

حجت‌الاسلام رئيسي سپس با اشاره به مشكلات اقتصادي كشور و بيان اين موضوع كه «بعد از گذشت ۳۸ سال از انقلاب اسلامي، زيبنده نيست كه چهره كريه فقر بر چهره مردم ما بنشيند»، عنوان كرد كه با منابع موجود در كشور مي‌شود، فقرزدايي كرد. آيا اين وضعيت در شأن مردان و زنان كشور است؟ زندگي برخي با همين ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان يارانه مي‌گذرد. آيا اين كافي است؟ آيا كشور منابع ندارد؟ آيا كشور پول ندارد؟

اولين گام دولت قطع دست كساني است كه وجود آنها ايجاد فساد مي‌كند

در همين حال محمدباقر قاليباف يكي ديگر از كانديداهاي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب كه او نيز با شعار خارج كردن اقتصاد از چنگ «4درصد» وارد مبارزات انتخاباتي شده، در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري به مشكلات اقتصادي مردم اشاره كرد و گفت كه « در كشور امروز شاهد يك بحران اقتصادي هستيم. بخش قابل توجهي از مردم ما جزو عزيزان كم درآمد محسوب مي‌شوند و يك بخش هم در فقر مطلق به سر مي‌برند كه جمع اين افراد بيش از 25 ميليون نفر است.»

شهردار تهران سپس ادامه داد: برنامه‌ريزي من اين است كه در اولويت به صورت يك حركت اورژانسي بتوانيم مشكلات كوتاه مدت اين افراد را حل و فصل كنيم؛ ريشه اين موضوع نيز در بيكاري، ركود و گراني است.

وي سپس به شعار انتخاباتي خود نيز اشاره كرد و گفت: 4 درصدي وجود دارند كه از رانت استفاده مي‌كنند، بيشترين درآمد را بي هيچ زحمتي مي‌خواهند بردارند و مانع توليد مي‌شوند. مواد اوليه به صورت خام به خارج از كشور صادر مي‌شود. قاليباف در خصوص مبارزه با فساد هم گفت كه اولين گام در دولت قطع دست كساني است كه وجود و نوع كار آنها ايجاد فساد مي‌كند. اينكه مرتب بر 4 درصد تأكيد داريم، 4 درصدهايي است كه مي‌خواهند بيشترين منافع كشور را بدون زحمت و با استفاده از رانت، اطلاعات و ارتباطات و نفوذ خود ببرند.

قاليباف در بخش پاياني صحبت‌هاي خود نيز به مردم وعده داد كه در صورت به دست‌گيري هدايت قوه مجريه، هر سال در هفته دولت مردم متوجه شوند كه زندگي آنها تغيير كرده است. وي در اين خصوص گفت كه مهم‌ترين چيز زمان است. ما ديگر حق نداريم چهار سال زمان ديگري را به اين شرايط و به دولتي بدهيم تا زمان را از دست بدهيم. من در همه زندگي‌ام هميشه مثل ساعت كار كردم. همانگونه كه در شهر تهران كرونومتر گذاشتم، با مردم قرار گذاشتم و سر قرارم هم ايستادم. بايد در نظر داشته باشيم كه چهار سال، زمان كمي نيست؛ ما مي‌توانيم در اين چهار سال كشور را به جاي مطلوبي برسانيم.

استقلال اقتصادي، خوداتكايي و خودكفايي كشور در سايه توسعه توليد ملي است

حسن روحاني ديگر كانديداي دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري كه روز گذشته براي رونمايي از دو محصول به شركت ايران خودرو رفته بود در پاسخ به اين سوال كه برنامه اصلي دولت براي حمايت از توليد داخلي در آينده چه خواهد بود، گفت: اساس پيشرفت كشور ما در سايه توليد، خواهد بود و حتي موضوع اشتغال نيز در سايه توسعه توليد قرار دارد.

روحاني ادامه داد كه استقلال اقتصادي، خوداتكايي و خودكفايي كشور در سايه توسعه توليد ملي است. حسن روحاني كه اين روزها با نقدهاي زيادي در حوزه اقتصاد مواجه است، خود نقدي به وعده‌هاي انتخاباتي رقبايش كرد و با تأكيد بر ضرورت تلاش در راستاي افزايش توليد و فراهم‌كردن اشتغال براي جوانان، گفت: شعاردادن نسبت به اينكه مي‌توانيم چه تعداد اشتغال ايجاد كنيم، بسيار آسان است، اما كسي مي‌تواند براي اشتغال وعده بدهد كه سختي ايجاد اشتغال كشيده باشد و بداند اين كار در عمل با چه دشواري‌هايي همراه است.

روحاني با اشاره به اينكه آنها كه وعده و آمارهاي عجيب مي‌دهند بهتر است ابتدا از متخصصين سوال كنند، خاطر نشان كرد: ما بايد همه در سال توليد ملي و اشتغال، براي اشتغال‌زايي درست كار كرده و برنامه‌ريزي كنيم.

جهانگيري: «بيكاري» ابرچالش مطرح كشور است

اسحاق جهانگيري ديگر كانديداي دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري نيز كه از وي به عنوان كانديداي پوششي رئيس‌جمهور مستقر ياد مي‌كنند، در سخنراني خود در دانشگاه تهران مشكل بيكاري را ابرچالش كشور دانست و گفت كه معتقدم براي حل مسئله بيكاري با همه عظمتي كه دارد مي‌توانيم راهكار پيدا كنيم.

جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور سپس با تأكيد بر اينكه با شعار و حرف زدن نمي‌توان اشتغال ايجاد كرد، خاطرنشان كرد: اقتصاد ايران هم رشد 12 درصدي و هم رشد منفي 7 درصد، هم تورم 50 درصدي و هم تورم 6 درصد را تجربه كرده است و از سوي ديگر در بهترين دوران ايجاد اشتغال، سالانه 600 تا 700 فرصت شغلي ايجاد شده اما در سال‌هاي پيش از اين دولت در بهترين دوران درآمدي كشور، ميزان ايجاد اشتغال جديد برابر با صفر بوده است.

معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه امروز متولدين دهه 60 به سن كار و فعاليت رسيده‌اند و متقاضي كار و اشتغال هستند، افزود: اگر مديريت كشور خوب باشد و بتواند همانند بهترين دوران اشتغال‌زايي سالانه 600 تا 700 فرصت شغلي ايجاد كند اين يعني هر سال حدود 600 هزار نفر به بيكاران اضافه مي‌شود و ما بايد راهي پيدا كنيم كه بتوانيم بيش از 700 هزار شغل در سال ايجاد كنيم.

http://www.javanonline.ir/fa/news/849530

ش.د9600723

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات