تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۱۳

هزينه‌هاي سازش

پایگاه بصیرت / دكتر يدالله جواني

(روزنامه جوان – 1396/03/22 – شماره 5111 – صفحه 2)

در سال‌هاي اخير برخي از افراد و گروه‌هاي سياسي در تلاش براي عبور از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي تحت عنوان «عقلانيت» هستند. ايستادگي در برابر زورگويي‌ها و قلدري‌هاي قدرت‌هاي شيطاني و سلطه‌گر، يكي از ارزش‌هاي انقلابي و از خصوصيات بارز جمهوري اسلامي ايران است. ايستادگي 38 ساله ملت ايران از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون در برابر امريكا براساس همين ارزش است. اين ايستادگي چالش‌هايي را براي نظام اسلامي و ملت ايران در پي داشته است. فشارهاي اقتصادي، اخلال‌هاي امنيتي و تهديدات نظامي، از پيامدهاي اين چالش‌ها است. اكنون كساني با توجه به هزينه‌هاي چالش براي كشور، به دنبال تجويز «خط سازش» و خارج كردن نظام جمهوري اسلامي از مدار مقاومت و ايستادگي در برابر نظام سلطه تحت عنوان يك «عمل عقلاني» هستند.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در مراسم بيست و هشتمين سالگرد رحلت حضرت امام خميني (ره) با اشاره به خصوصيات حضرت امام و از جمله ايستادگي ايشان در برابر ظالمان و ستمگران، با انتقاد از كساني كه به اسم «عقلانيت» مي‌گويند: «چالش با قدرت‌ها» هزينه دارد، فرمودند: «بله چالش هزينه دارد اما سازش هم هزينه‌هاي گزاف دارد.» رهبر معظم انقلاب اسلامي در تشريح هزينه‌هاي چالش، اقدام سعودي‌ها را در هزينه كردن صدها ميليارد دلار از پول ملت‌شان براي تحقق اميال و اهداف امريكا، هزينه سازش با شيطان بزرگ خواندند و افزودند: «اگر انسان با اعتماد به نفس و منطق و عقلانيت انقلابي در يك چالش وارد شود، هزينه‌اش به مراتب كمتر از هزينه سازش است.» اكنون سؤال اين است كه اگر طبق نظريه سازش، جمهوري اسلامي بخواهد راه سازش با امريكا به عنوان شيطان بزرگ را در پيش گيرد، چه هزينه‌هايي بايد بپردازد. براي بررسي اجمالي هزينه‌هاي سازش، موضوعات چالش‌برانگيز و حوزه‌هايي را كه جمهوري اسلامي بايد در آن تغيير رفتار بدهد مورد توجه قرار داد.

حوزه‌هاي مورد انتظار غرب و امريكا براي تغيير رفتار، همان حوزه‌هايي است كه به بهانه آنها، تحريم‌هايي را عليه جمهوري اسلامي وضع كرده‌اند. عناوين تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي، بيانگر حوزه‌هاي مدنظر غرب براي تغيير رفتار است. بنابراين سازش بين ايران و غرب و خصوصاً امريكا، موقعي حاصل مي‌شود كه جمهوري اسلامي در اين حوزه‌ها طبق نظر امريكايي‌ها تغيير رفتار دهد. اين تغييررفتارها، در واقع همان هزينه‌هاي سازش مي‌باشد. دقت در اين هزينه‌ها مشخص مي‌كند كه هزينه‌هاي چالش نسبت به هزينه‌هاي سازش بسيار ناچيز است. مواردي از اين هزينه‌ها عبارت است از:

1 ـ تحريم‌هاي هسته‌اي: غرب با محوريت امريكا از طريق اعمال تحريم‌هاي اقتصادي و تهديدات نظامي و انواع ديگر فشارها، به دنبال آن بود كه اساساً مانع دستيابي ملت ايران به دانش هسته‌اي و چرخه سوخت گردد. با ايستادگي ملت ايران و نظام اسلامي در برابر فشارها، در نهايت به رغم همه فشارها، جمهوري اسلامي وارد باشگاه هسته‌اي شد و به چرخه سوخت دست يافت. اما ايران در نهايت براي برداشته شدن تحريم‌ها و كاهش فشارها، مجموعه‌اي از محدوديت‌ها را در برنامه هسته‌اي خود طبق برجام پذيرفت. اين محدوديت‌ها از منظر برآوردهاي استراتژيك، هزينه‌هاي سنگيني را بر ملت ايران و نظام اسلامي تحميل كرد.

2ـ تحريم‌هاي نظامي و موشكي : بخشي از تحريم‌هاي وضع شده عليه جمهوري اسلامي، تحريم‌هاي تسليحاتي، نظامي و موشكي است. هم‌اينك امريكايي‌ها برخلاف برجام، به دنبال تشديد تحريم‌هاي موشكي با وضع تحريم‌هاي جديد هستند. بديهي است در صورت حركت براي برداشته شدن اين نوع تحريم‌ها، ايران مي‌بايست مجموعه‌اي از محدوديت‌ها را در برنامه موشكي خود بپذيرد. پذيرش محدوديت‌ها در برنامه نظامي و خصوصاً موشكي، يعني محدودسازي قدرت دفاعي كشور كه اساساً عملي برخلاف عقلانيت و تدبير است. هزينه اين نوع سازش به قدري بالا خواهد بود كه نمي‌توان آن را محاسبه كرد. از بين بردن قدرت دفاعي و آسيب‌پذير كردن امنيت ملي، هزينه سازش براي برداشتن تحريم‌هاي نظامي و موشكي است. كشوري كه قادر به دفاع از خود نباشد، استقلال آن در همه ابعاد در معرض خطرات جدي قرار مي‌گيرد. ملت ناتوان در دفاع از خود، در نهايت بايد تن به ذلت و تسليم شدن در برابر قدرت‌هاي زورگو بدهد. آيا اين نوع هزينه‌ها را مي‌توان محاسبه كرد؟ يك نظام سياسي و يك ملتي كه نتواند با اقتدار در برابر دشمنانش بايستد، هر روز بايد به دشمنانش امتياز بدهد و عقب‌نشيني نمايد.

3ـ تحريم‌هاي تروريسم : بخشي از تحريم‌هاي وضع شده عليه جمهوري اسلامي، تحريم‌هايي است كه به بهانه حمايت ايران از تروريسم وضع شده است. اگر ايران براي برطرف كردن چالش‌ها و رسيدن به سازش بخواهد در اين خصوص حركتي انجام دهد، بديهي است كه بايد دست از حمايت كساني كه از نظر غربي‌ها تروريست هستند بردارد. گروه‌هاي مقاومت فلسطيني، حزب‌الله لبنان، انصارالله يمن و بسياري از جنبش‌هاي آزاديبخش و جريان‌هاي اسلامي كه در مقابل نظام سلطه و شبكه صهيونيزم دست به مبارزه و مقاومت زده‌اند، از نظر غربي‌ها و امريكايي‌ها، تروريست هستند. هزينه سازش در اين موضوع براي برداشتن تحريم‌ها و كاهش فشارها، پا گذاشتن روي اصول اعتقادي، باورهاي ديني و ارزش‌هاي انساني است. حمايت ملت ايران و نظام اسلامي از مبارزين راه حق و عدالت، مبتني بر باورهاي اعتقادي و ارزش‌هاي انساني است. بنابراين تغيير رفتار در اين حوزه يعني تغيير هويت و از دست دادن هويت ديني و انقلابي.

4 ـ ‌تحريم‌هاي حقوق‌بشري: هزينه سازش براي برداشتن تحريم‌هاي حقوق بشري، يعني فاصله گرفتن از اسلام ناب و شريعت از يك طرف و پذيرش ارزش‌هاي غربي از طرف ديگر. آيا براي يك ملت مسلمان و مؤمن با هويت ديني، قابل قبول است كه براي عبور از هزينه‌هاي چالش، از هويت ملي و ديني خود دست بردارد؟ اساساً اگر چنين اتفاقي رخ دهد، آيا هزينه اين سازش، هزينه كمي است؟ زنده بودن هر ملتي به هويت آن ملت بر مي‌گردد. بنابراين هزينه سازش در اين خصوص، دست كشيدن از هويت مستقلي است كه براساس آموزه‌هاي ديني شكل گرفته است.

5ـ تحريم‌هاي اقدامات بي‌ثبات كننده : وضع تحريم‌هاي جديد در كنگره امريكا تحت عنوان «قانون مقابله با اقدامات بي‌ثبات كننده ايران»، نشان مي‌دهد كه براي تحريم‌هاي امريكا عليه جمهوري اسلامي پاياني متصور نيست. براساس برخي از اطلاعات، قريب 50 طرح در كنگره امريكا براي وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران تهيه شده است. براساس هر يك از اين طرح‌ها، امريكايي‌ها به دنبال تغيير بخشي از رفتار جمهوري اسلامي هستند. نقطه هدف در تحريم‌هاي جديد، پايان‌بخشي به قدرت منطقه‌اي ايران است. امريكايي‌ها با وضع اين تحريم‌ها و تشديد آن، به دنبال محصور كردن ايران در مرزهاي جغرافيايي‌اش هستند. محدود شدن ايران به مرزهاي جغرافيايي و از دست دادن نفوذ در منطقه، يعني آسيب‌پذير شدن منافع ملي و در رأس آن آسيب‌پذير شدن امنيت ملي كه خسارت بسيار بزرگي است.

موارد بر شمرده شده، بخشي از هزينه‌هاي سازش با امريكا است. پر واضح است كه حركت در مسير سازش، هزينه‌هاي سنگين ديگر غير قابل تصور و غير قابل پيش‌بيني را به دنبال خواهد داشت. هزينه‌هايي كه سر جمع آن در نهايت، بازگرداندن سلطه امريكا بر ايران خواهد بود. خداوند به مسلمين هشدار مي‌دهد كه مبادا تصور كنيد به راحتي و با اندك امتيازاتي مي‌توانيد دشمنان خود را راضي كنيد. خداوند رضايت يهود و نصاري از مسلمين را در تسليم شدن كامل آنان مي‌داند و مي‌فرمايد: «ولن ترضي عنك اليهود ولا النصاري حتي تتبع ملتهم...» يهود و نصاري از شما هرگز راضي نخواهند شد مگر اينكه شما را تابع آيين و مرام خود نموده و هويتتان را از بين ببرند. بنابراين از منظر قرآن هزينه سازش مسلمانان با كفار، از دست دادن اسلام ناب است.

براساس همين هزينه‌هاي سنگين و خسارت‌بار است كه حضرت امام خميني (ره) و خلف صالح ايشان حضرت امام خامنه‌اي (مدظله العالي)، راه سازش با امريكا را بسته‌اند. حضرت امام خميني (ره) در اين خصوص مي‌فرمايند: «من به صراحت مي‌گويم ملي‌گراها اگر بودند، به راحتي در مشكلات و سختي‌ها و تنگناها دست ذلت و سازش به طرف دشمنان دراز مي‌كردند؛ و براي اينكه خود را از فشارهاي روزمره سياسي برهانند، همه كاسه‌هاي صبر و مقاومت را يكجا مي‌شكستند و به همه ميثاق‌ها و تعهدات ملي و ميهني ادعايي خود پشت پا مي‌زدند. كسي تصور نكند كه ما راه سازش با جهانخواران را نمي‌دانيم، ولي هيهات كه خادمان اسلام به ملت خود خيانت كنند!»

http://www.Javann.ir/856314

ش.د9600802

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات