تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۵۱
واکنش‌های فراگیر به انتشار فیلم‌ تروریستی به زبان کردی

کردستان بستر تمدن ایرانی است

(روزنامه بهار – 1396/03/22 – شماره 205 – صفحه 9)

با توجه به عملیات ‌تروریستی روز چهارشنبه هفته گذشته و با انتشار فیلم‌ تروریستی به زبان کردی و همچنین افشا شدن اسم و هویت‌ تروریست‌ها، باعث شد که کردستان در خط اول حملات مردمی در فضای مجازی قرار بگیرد و این موضوع به بدبینی نسبت به کردها دامن زد. توئیتر و اینستاگرام فضای مناسبی بود برای بحث اقشار مختلف، از کسانی که کردها را جامعه خودمختار دانسته و همه آن‌ها را وطن فروش و‌تروریست می‌خواندند تا کسانی که به دفاع از کردستان بلند شده و پرچم متحد بودن را برافراشته بودند. اما چیزی که مورد اهمیت است این است که با وجود این‌که سریاس صادقی کرد و اهل پاوه بود آیا می‌توان به دلیل کرد بودن این شخص همه کرد‌های این سرزمین را داعشی و‌تروریست دانست؟

پیوستگی‌های تاریخی کرد‌ها با ایرانیان

در تاریخ کهن ایران زمین، کردستان با توجه به پیشینه غنی تاریخی فرهنگی، بخشی پر اهمیت و انکارناپذیر از تاریخ کهن 8 هزار سال سرزمین ایران را تشکیل داده است. به رغم تفرقه افکنی‌های دیرینه دشمنان یکپارچگی ایران زمین جهت تجزیه کشور ایران، بی‌تردید وضعیت تاریخی اجتماعی کردهای ساکن ایران به هیچ روی با کردهای ساکن‌ترکیه، عراق و سوریه نباید در یک قیاس قرار گیرد. چراکه هموندی چندهزارساله کردها در بستر تمدن آریایی، شاکله سترگ تاریخی، فرهنگی، نژادی و زبانی را شکل داده که فجایع عظیم تاریخی همچون حمله اسکندر و رومیان و غیره هم نتوانسته این پیوندها را از هم بگسلد چه برسد به حمله‌تروریستی که با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب‌ترقه بازی بیش نبود.مردم کُرد از اقوام آریایی‌تباری هستند که علاوه بر ایران در بخش‌های دیگری از خاورمیانه و قفقاز نیز زندگی می‌کنند.

بر اساس اسناد تاریخی تمام سرزمین کردستان از آغاز شکل گیری ایران بزرگ که سرزمین فعلی ایران بخشی کوچک از آن است تا واقعه جنگ چالدران، یکی از ایالات مهم ایران بوده‌است. منطقه کردستان از سال 612 قبل از میلاد تا قرن 15 پس از میلاد یعنی چیزی در حدود 2000 سال بخشی جدا نشدنی از ایران بود و واژه کردستان نیز نخستین بار در قرن 12 میلادی در زمان فرمانروایی سلطان سنجر دیده شده است. کردها در تمام طول تاریخ کهن ایران زمین به عنوان مرزدارانی رشید و سلحشور برای حفظ و حراست از تمامیت ارضی ایران بزرگ، فداکاری‌های بسیار کرده اند. جنگ‌های پارتیزانی کردها در برابر دشمنان یونانی و رومی و غیره که از مغرب کشور ما را همواره مورد حمله قرار می‌دادند و زمین گیر شدن دشمنان در برابر مقاومت کردها بازتاب ویژه‌ای در اکثر کتاب‌های تاریخی داشته است که همواره با تحسین و شگفتی دوست و دشمن همراه بوده است.

پیشینه جدایی سرزمین‌های کردنشین از خاک ایران

جنگ چالدران پیوند‌های هزاران ساله بخش بزرگی از کردستان را با سرزمین آبا و اجدادی خود ایران قطع کرد. بر اثر شکست غم انگیز ایران در جنگ نابرابر با امپراتوری عثمانی بخش بزرگی از کردستان از ایران جدا و نصیب امپراتوری عثمانی گردید. البته بعدها شاه‌عباس کبیر و نادرشاه افشار توانستند بخش‌هایی از این سرزمین‌ها را به میهن بازگردانند، ولی بی‌کفایتی پادشاهان قاجار به ویژه فتحعلی‌شاه و محمدشاه قاجار و دسایس استعمار انگلیس و روسیه سبب شد بخش‌های وسیعی از کردستانات و میان رودان از جمله کربلا، نجف و بغداد مجددا از قلمرو ایران جدا شده و به عثمانی ملحق شوند. امپراتوری عثمانی سال‌ها بر بخش جداشده سرزمین کردستان در جنگ چالدران فرمان‌راندند تا این که با پایان جنگ جهانی اول بخش جدا شده سرزمین کردستان از ایران، در نقشه جغرافیای امروزی در سه کشور‌ترکیه، عراق، و سوریه قرار گرفت که درسال ۱۹۲۳ تاسیس شدند.

دولت عثمانی و بعد‌ها دولت‌ترکیه نوین برای انکار و حذف هویت آریایی کردی مردم سرزمین‌های شمالی کردستان نام بسیاری از شهر‌های آن سامان را به‌ترکی تغییر داد از جمله نام‌های کردی –فارسی شهرهای، «هزار گل» به بین گول، «آمد» به دیاربکر، «در سیم» به تونجلی و «جولامرگ» به حکاری تغییر داده شدند. کردهای خارج ایران علاوه بر این سه کشور در بخش هایی از جمهوری ارمنستان، جمهوری ازبکستان و جمهوری تاجیکستان، نیز زندگی می‌کنند.

پیشینه مقاومت کردها در برابر اشغالگران بیگانه

کردها همچون دیگر ایرانیان از اعتقادات اصیلی همچون احترام به پاکیزگی آب، خاک و آتش برخوردار بوده‌اند که هم‌اکنون نیز بسیاری از رسوم کهن ایرانی همچون جشن‌های نوروز و چهارشنبه‌سوری با شکوه منحصر به فرد در مناطق کردنشین با جدیت پاس داشته می‌شود. کردها از دوران باستان به کیش یکتاپرستی زرتشتی اعتقاد داشته‌اند که بعدها به دین اسلام تغییر یافته است.

کردهای سرزمین عثمانی پس از جدایی از ایران همواره با ظلم بی حد‌ترک‌های عثمانی روبه‌رو بوده‌اند به گونه‌ای که با اعتراف صریح مورخان‌ترک، عثمانی‌ها بیش از چهل هزار نفر از کردهای تکلو را به قتل رساندند و بنابر برخی روایت‌ها بیش از دویست هزار کرد شهر«آمد» در آغاز جدایی این شهر از ایران به بهانه حمایت از کشور مادری خود ایران توسط سربازان سلطان سلیم عثمانی قتل عام شده‌اند. رویارویی کردها علیه مظالم عثمانی از آغاز جدایی این سرزمین‌ها از ایران آغاز شد و نزدیک به ده جنگ بین آنها به وقوع پیوست.

نبردهای شیخ احمد بارزانی نیز در کردستان عراق آغاز شد که بعدها توسط برادرش ملامصطفی بارزانی ادامه یافت. در نبردهایی که بین کردها و ارتش عراق درگرفت، ضربات سختی به رژیم عراق وارد آمد ولی اوج این درگیری‌ها بود که قیام کردها علیه حاکمان بعث عراق، به اوج خود رسید. سرانجام این قیام نافرجام نیز با پناهنده شدن ملامصطفی بارزانی به ایران پایان یافت.جمله‌ای مشهور از ملامصطفی به یادگار مانده که هنوز در اذهان میهن پرستان ایرانی زنده است و آن این‌که «هرجا کرد است، آنجا ایران است» . بی‌گمان نقش مردم غیور کرد در جنگ تحمیلی ایران و عراق غیر قابل انکار است. یادمان نمی‌رود وقتی مجاهدین خلق برای گرفتن ایران از سمت کردستان حمله کرده بودند با چه مقاومتی از جانب غیور مردان کرد مواجه شدند. غیرت کرد به ایران و ایرانی بار‌ها و بارها در بحرانهای سخت آزموده شده و همیشه هم سربلند از آب در آمده اند.

کردها همیشه برای ایران فداکاری کردند

در پی واکنش‌های مردمی برای‌تروریست خواندن کردستان بود که عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان گفت: داعش هیچ ارتباطى با هیچ قوم و مذهبى و حتى هیچ ارتباطى با اسلام ندارد اما در این سال‌ها شیعه و سنى و مسیحى و یهودى براى داعش تفاوتى نداشته و هر جا که توانسته به مردم آسیب رسانده است. بحثى پیش آمده که کسانى که این جنایت را مرتکب شدند؛ کرد و اهل سنت هستند و دست هایى در کار است که بین مذاهب و اقوام کشور تفرقه ایجاد کند در حالى که‌تروریسم یک پدیده بى وطن و بىخانمان است و در همه ادیان، مذاهب و ملت‌ها وجود داشته است. بعد از انقلاب بیشترین آسیب‌ها را از‌ترورها داشتیم، افراد بسیارى را از دست دادیم‌تروریست هایى که در این سال‌ها این جنایات را انجام دادند از همه اقوام و مذاهب کشور بودند و این دلیل نمى شود که اگر ٤ نفر اهل پاوه چنین کارى کردند این را به همه کردها تعمیم بدهیم.

مساله اى که ثابت مى کند قصد تفرقه در این‌ترور وجود داشته، این است که داعش فیلم هاى قبل از عملیات خود را به زبان عربى منتشر مى کند اما این فیلم را به زبان کردى منتشر کرده وگرنه داعش در کل اروپا و دنیا عضو دارد. شنگال و کوبانى و بسیارى از مناطق کردنشین مدت‌ها در اشغال داعش بوده است، داعش هیچ ارتباطى با هیچ قوم و مذهب و حتى هیچ ارتباطى با اسلام ندارد و همواره کردها بیشترین آسیب را از داعش دیدند. در این سال‌ها تمامی ادیان و مذاهب براى داعش تفاوتى نداشته و هر جا که توانسته به مردم آسیب رسانده‌است. همه ایران باید بداند که کردها اصیل‌ترین قوم ایران هستند وآنچه در قبال این نوع اقدامات مهم است همبستگى است و اینکه ملت ما در برابر هر حمله اى منسجم‌تر و متحد‌تر مى شود.

مردم مرزنشین کرمانشاه همواره مدافع انقلاب بوده و هستند

اسداله رازانی، استاندار کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه مردم این استان همواره پشتوانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: مشارکت چند جوان گمراه در یک عملیات کور‌تروریستی نمی‌تواند سابقه مردم استان در دفاع انقلاب را زیر سؤال ببرد. مردم منطقه در طول تاریخ چه پیش و چه پس از انقلاب، دلبستگی، همراهی و سرسپردگی خود نسبت به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بارها به اثبات رسانده‌اند که اسناد این سر سپردگی موجود است. انعکاس این خبر که تعدادی از‌تروریست‌های حادثه‌تروریستی تهران اهل شهرستان‌های مرزی استان کرمانشاه هستند، خدشه‌ای به سابقه درخشان مردم استان در دفاع از انقلاب ایجاد نمی‌کند و مردم مرزنشین استان کرمانشاه همواره مدافع انقلاب بوده و هستند.

وی یکی از شواهد این موضوع را تقدیم شهدای بسیار به انقلاب توسط مردمان این منطقه دانست و گفت: حدود ۱۰ هزار شهید از استان کرمانشاه به انقلاب تقدیم شده و این یعنی در این استان به ازای هر ۲۰۰ نفر یک نفر برای دفاع از انقلاب جان خود را تقدیم کرده است. به عنوان مثال شهرستان پاوه یکی از شهرستان‌های مرزنشین استان، بالغ بر ۶۰۰ شهید را برای دفاع از انقلاب تقدیم کرده و این یعنی به ازای هر 100 نفر یکی از اهالی این شهرستان شهید شده اند. این یعنی ایستادگی مردم پاوه برای دفاع از کشور و جانفشانی آنان چهار برابر میانگین کشوری است. ممکن است این تصور ایجاد شود که تعدادی از شهدا، شهدای بمباران‌ها هستند، در حالی‌که بر اساس آمار اکثریت این شهدا در جبهه‌های جنگ و صحنه نبرد خون خود را تقدیم کرده اند. اگر در یک نقطه مرزی چهار جوان گمراه در یک عملیات گمراهانه و کور شرکت کنند نمی‌تواند سابقه مردم استان کرمانشاه در دفاع از انقلاب را خدشه دار کند. متاسفانه محل فعالیت این گروهک‌تروریستی روبه‌روی استان ما در کشور عراق است و طبیعی به نظر می‌رسد که اعضای آن به دنبال لطمه‌زدن به کشور باشند.

من با افتخار کرد ایرانی‌ام

در پی همین واکنش‌ها و انتشار فیلم داعش به زبان کردی بود که عبدالجبار کاکایی، شاعر کرد ایرانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: من با افتخار کرد ایرانی‌ام. . . کردها روی شاد جهانند و داعش روی تلخ و‌ترش آن، مراقب باشیم! پخش فیلم‌تروریست‌ها به زبان کردی، آخرین جلیقه انفجاری داعش بود برای تخریب هویت ملی میهنم. در بین اقوام پراکنده خاورمیانه، ما یک ملت بزرگ و متحدیم و کردها از اصیل‌ترین اقوام ایرانی‌اند، فرزندان کاوه آهنگر، دختران گیو، پسران گودرز...

کردستان داعش نیست!

کردستانی که همیشه و در لحظات سخت مردانه به میدان آمده و دست برادری اش را تا کنون هیچ وقت و هیچ گاه از ملت ایران دریغ نکرده چگونه می‌تواند اینک در واپسین لحظات بحرانی تن به خواسته‌های دشمن داده و با او بر سر یک سفره بنشیند. سریاس صادقی یا هر کس دیگر، کرد یا‌ترک یا بلوچ و‌ترکمن فرقی نمی‌کند. نژاد انسان‌ها محوریت عقاید و میهن پرستی آن‌ها نیست. این را باور کنیم اگر یک سریاس صادقی دل از میهن کند و به بهای هر چیزی میهن و ملت خود را فروخت، در روزهای سخت ایران هزاران کاک جلال پشت به پشت این ملت داده و از مرزو خاک این ملت دفاع کرده اند. هنوز هم قبرستان‌های کردستان و کرمانشاه و پاوه و دیگر شهر‌های کردی پر است از شهیدانی که برای این مردم جان سپردند. ما یادمان نمی‌رود که همین شهر‌ها همیشه سپر بلای این خاک بوده‌اند و بار‌ها و بارها خود را ثابت کرده‌اند.

ش.د9600809

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات