تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۲۸۰۴

رایزنی تهران و مسکو درباره بدعهدی‌های آمریکا

(روزنامه جام جم - 1396/03/21 - شماره 4869 - صفحه 2)

جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حالی دیروز درباره بدعهدی‌های برجامی آمریکا مذاکره کردند که واشنگتن همچنان به تلاش‌های خود برای کارشکنی در مسیر برجام ادامه می‌دهد.

در همین راستا دیروز مارک شورت، مدیر سیاستگذاری کاخ سفید گفته که دونالد ترامپ در گفت‌و‌گوهایش با سران کشورهای حاضر در نشست گروه 20، توقف تعاملات تجاری با ایران را خواستار شده است.

به گزارش فارس، روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشته که اروپا بیش از پیش، نگران بازبینی برجام توسط آمریکاست. این روزنامه افزوده است: دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند بیش از پیش نگران آن هستند که دولت ترامپ با حذف مزایای اقتصادی برجام برای ایران، توافق هسته‌ای را تضعیف کند.

همچنین اخیرا گروه ویژه اقدام مالی (FATF) فهرست 9 کشوری را که اقدامات لازم برای مقابله با تأمین مالی تروریسم و پولشویی انجام نداده‌اند، منتشر کرد که نام ایران نیز در این فهرست قرار دارد؛ FATF نسبت به هرگونه معامله تجاری با این کشورها هشدار داده است.

نشست کمیسیون مشترک؛ 30 تیر

در چنین شرایطی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در روزهای آینده به نیویورک برود و معاون وزیر خارجه روسیه نیز دیروز در تهران با معاون وزیر خارجه کشورمان درباره بدعهدی‌های آمریکا در برجام گفت‌وگو کرد.

سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و معاون وزیر خارجه در حاشیه دیدار با سرگئی ریابکوف، معاون وزیرخارجه روسیه در جمع خبرنگاران با اشاره به محتوای مذاکراتش با ریابکوف گفت: این مذاکرات به منظور انجام مشورت‌ها در آستانه دور بعدی کمیسیون مشترک ایران و 1+5 است که 30 تیر در وین برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت خارجه عنوان کرد: پیش از برگزاری دور بعدی کمیسیون مشترک لازم بود مشورت‌هایی داشته باشیم و موضوعات مختلف را پیشاپیش بررسی کنیم.

وی گفت: همچنین با توجه به تحولاتی که در عرصه‌های بین‌المللی رخ داد مانند اجلاس گروه 20 و دیدارهایی که انجام شد، مسلما دیدگاه‌هایی وجود دارد که باید به ما منتقل شود.

عراقچی یکی از محورهای اصلی مشورت با همتای روس را بررسی نقض برجام از جانب آمریکایی‌ها دانست و افزود: نحوه مقابله دولت جدید آمریکا با موضوع برجام و دیدگاه‌هایی که در این خصوص مطرح کرده‌اند از موضوعات جدی ما در مذاکره با آقای ریابکوف بود.

برنامه‌های سفر ظریف به نیویورک

معاون وزیر خارجه با اشاره به سفر ظریف به نیویورک در روزهای آینده گفت: در نشست نیویورک که اجلاس عالی‌رتبه سیاسی سازمان ملل است درباره موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر می‌شود.

وی افزود: البته در حاشیه این اجلاس معمولا دیدارهای دوجانبه‌ای هم با مقامات کشورهای شرکت کننده انجام می‌شود و آقای ظریف برنامه‌هایی نیز برای سخنرانی در مراکز مطالعاتی و انجام مصاحبه‌ها دارد.

عراقچی خاطرنشان کرد: در نیویورک چون محلی بین‌المللی است، معمولا دیدارها و مذاکرات دوجانبه با مقامات کشورهای مختلف انجام می‌شود و با اعضای 1 + 5 نیز دیدارهای معمول خود را خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به احتمال دیدار ظریف و هیات همراه با طرف آمریکایی افزود: اگر هم دیداری با طرف آمریکایی انجام شود براساس ضرورت است و فقط در چارچوب مسائل اجرایی مربوط به برجام خواهد بود و ما هیچ صحبت دیگری بیش از این نداریم.

انتقاد روسیه از تحریم‌های آمریکا

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم در حاشیه دیدار دیروز توضیح داد: از سه مرحله تحریم جدید آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی و برخی کشورهای دیگر پس از روی کار آمدن ترامپ بشدت ناامید شدیم؛ این اقدام اگر با مفاد برجام در تضاد نباشد، قطعا با روح آن در تناقض است.

ریابکوف تاکید کرد: هرگونه تلاش برای بازنویسی یا تفسیر دوباره این توافق را رد می‌کنیم؛ این توافق بسیار مثبت و متوازن است و اطمینان داریم ایران و دیگر کشورهایی که به‌درستی برجام اعتقاد دارند، قادر خواهند بود این لحظات سخت را به شکلی پشت‌سر بگذازند که آمریکا نیز از این توافق عدول نکند. سیاست ما این است و به‌طور مداوم آن را به آگاهی دولت آمریکا خواهیم رساند.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2914109146870452349

ش.د9601005

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات