تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۳۷۹
اولين گزارش الياس حضرتي از يك ‌سال نمايندگي

از حل مشكل حصر تا پايان سال تا تلاش براي حل مشكل موسسات

(روزنامه اعتماد ـ 1396/04/17 ـ شماره 3848 ـ‌ صفحه 3)

حالا 13 ماه از حضور نمايندگان در مجلس دهم مي‌گذرد؛ مجلسي با چهره، دغدغه و رويكردهاي جديد كه مي‌رود تا آن نگاه سابق به پارلمان را به فراموشي بسپارد. آخر هفته اين‌بار اما با نخستين گزارش يكي از نمايندگان مجلس از اين 13 ماه همراه بود. الياس حضرتي، نماينده مردم تهران با انتشار يك ويديوي 12 دقيقه‌اي در كانال شخصي تلگرامي خود(به نشانيelyas_hazrati) اقدامات، موضوعات و دغدغه‌هاي يك سال اخيرش را با مردم در ميان گذاشته است. گزارشي كه خودش آن را يك گزارش كپسولي مي‌خواند و در پايان آن ابراز اميدواري مي‌كند كه اين فرهنگ در ميان ساير نمايندگان مجلس هم ايجاد شود تا گزارش دهند كه مردم بدانند 290 نماينده مجلس در يك سال و يك ماه اخير چه كرده‌اند، چه دغدغه‌هايي داشته‌اند و چه چشم‌اندازي براي سال‌هاي بعد دارند. يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه الياس حضرتي، نماينده مردم تهران در اين گزارش 12 دقيقه‌اي از آن پرده برداشته است تلاش‌هايش براي حل دو مساله مهم در عرصه سياست است. يكي حل مساله حصر و ديگري حل مساله ممنوع‌التصويري سيد محمد خاتمي، رييس دولت اصلاحات. او از جلسه‌اي يك ساعت و نيمه با محسني‌اژه‌اي، سخنگوي دستگاه قضا و پيشنهاد تشكيل يك هيات رايزني‌كننده پنج نفره از حاميان ميرحسين موسوي و مهدي كروبي خبر مي‌دهد؛ موضوعي كه با موافقت محسني اژه‌اي مواجه شده است و حضرتي را به حل مساله حصر تا پايان سال خوش‌بين مي‌كند.

تلاش براي رفع حصر تا پايان سال

نخستين موضوعي كه الياس حضرتي در گزارش ويديويي خود به آن پرداخته همان موضوعي است كه مردم و گروه‌هاي سياسي در دو انتخابات مهم اخير كشور يعني انتخابات مجلس دهم و رياست‌جمهوري دوازدهم آن را بارها فرياد زده بودند. الياس حضرتي در اين گزارش كار تاكيد كرده است: «يكي از موضوعاتي كه من در مجلس از روز اول به صورت نوشته و نانوشته از طرف مردم به عنوان يك خواسته تلقي مي‌كردم توجه جدي و حساب شده به بحث حصر بود.» وي در ادامه به فعاليت‌هاي خود در راستاي اين موضوع اشاره كرده و گفته: «ملاقاتي يك ساعت و نيمه را با آقاي محسني‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه به عنوان موثرترين فرد در اين موضوع برگزار كردم. در اين جلسه پيشنهاد دادم تا بتوانيم موضوع حصر را به صورت مرحله‌اي حل كنيم. » نماينده مردم تهران در توضيح بيشتر در مورد حل مساله حصر به صورت مرحله‌اي تصريح كرد: «به اين صورت كه ابتدا 20 نفر از دوستان آقايان كروبي و موسوي اجازه ديدارهاي مرتب، هفتگي و مستمر را پيدا كنند و به مرور اين موضوع تعديل و به سمت حل شدن پيش رود.» وي در مورد نظر سخنگوي دستگاه قضا در ارتباط با اين پيشنهاد گفت: «ما تقريبا توانستيم روي پنج نفر با آقاي محسني‌اژه‌اي به نتيجه برسيم. همچنين در ادامه با وزير محترم اطلاعات و معاون مربوطه ايشان و آقاي شمخاني به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي جلسات مفصلي در اين زمينه داشتم. اين داستان همچنان ادامه دارد و فكر مي‌كنم كه ان‌شاءالله بتوانيم امسال اين موضوع را به يك نتيجه‌اي برسانيم.»

دو جلسه با دادستان تهران براي حل ممنوع‌التصويري سيدمحمد خاتمي

موضوع دومي كه حضرتي در گزارشش به آن پرداخته است، بحث ممنوع‌التصويري رهبر جريان اصلاحات است. او در ادامه گزارشش گفت: «در كنار موضوع حصر، موضوع ممنوع التصويري آقاي خاتمي ماموريتي بود كه احساس مي‌كردم بر دوش من است. به همين علت دو جلسه با آقاي دادستان محترم تهران داشتم و با او در اين مورد صحبت كردم. در مصاحبه‌ها و جلساتي كه در مجلس پيش مي‌آمد هم اين موضوع را پيگيري مي‌كنم تا به جايي برسانيم.»

حمايت از روزنامه‌نگاران

الياس حضرتي علاوه بر آنكه يك نماينده مجلس باشد يك مدير رسانه است و به همين دليل بخشي از گزارش سالانه خود را به گزارش از اقدامات صورت گرفته براي حل مشكلات روزنامه‌نگاران اختصاص داده است و تاكيد مي‌كند كه « احساس مي‌كردم كه بايد نمايندگي بكنم براي اهالي رسانه و روزنامه‌نگاران. » او در اين مورد گفته است: «اتفاقاتي مثل تعطيلي روزنامه قانون يا فيلتر شدن سايت جهان نيوز يا توقيف روزنامه آقاي رسايي و ساير روزنامه‌ها موضوعاتي بودند كه من به صورت مرتب پيگير آن بودم تا نگذارم روزنامه‌اي تعطيل شود و اگر اتفاقي افتاد براي رفع توقيف اقدام كنيم. از سوي ديگر پيگير بودم تا اگر در دادگاه مشكلي وجود دارد يا خبرنگاراني كه در اين موضوعات گرفتار مي‌شدند را مورد حمايت قرار دهيم.»

او در توضيح روند پيگيري وضعيت روزنامه‌نگاران بازداشتي نيز گفت: «در جلسات مختلفي كه با رييس‌جمهور و رييس قوه قضاييه بود، موضوع روزنامه‌نگاران زنداني همچون آقاي احسان مازندراني يا ساير دوستان گرفتار در زندان را پيگيري مي‌كرده‌ام.» او همچنين در ارتباط با پيگيري وضعيت مديران كانال‌هاي تلگرامي بازداشت شده نيز گفت: «پيگير موضوعاتي مثل پرونده ادمين‌ها كه خودش پرونده ويژه‌اي است و دوستان بسيار زيادي كه من مي‌شناسم، بوده‌ام يا در مورد موضوعاتي همچون آرش صادقي كه اعتصاب غذا كرده بود و كارش به شرايط بحراني رسانده بود من را به عنوان يك نماينده مجبور مي‌كرد تا به رييس قوه قضاييه نامه بنويسم و درخواست اقدامات فوري كنم.»

حمايت از اهالي فرهنگ و هنر

الياس حضرتي اما در ادامه گزارشش از روند پيگيري مطالبات هنرمندان در مجلس گفته است. او در اين مورد گفته است: «جلسات خوبي با خانه سينما برگزار كرديم. در اين جلسه يكي دو نماينده موثر از هيات رييسه و كميسيون فرهنگي همچون جناب آقاي وكيلي و آقاي مازني حضور داشتند. يكي از بخش‌هايي كه به آن توجه كردم و در نطقم آن را گنجاندم موضوع سينما بود. پيگيري وضعيت فيلمي مثل خانه پدري كه مدت‌ها در توقيف بود و اعتراضات بسياري به آن وجود داشت از جمله ديگر موضوعات بود. » او در ادامه به موضوع كپي‌رايت اشاره كرده و گفته است: «حتي با آقاي سعيد سهيلي تماس گرفتم كه چطور شده است كه اين مشكل گريبانگير تهيه‌كنندگان و كارگردانان شده است كه سي دي فيلمي كه هنوز روي پرده است در بازار توزيع و خسارت وحشتناكي را بر اهالي سينما تحميل مي‌كند؟»

موسسات مالي و اعتباري

يكي ديگر از موضوعاتي كه الياس حضرتي در ماه‌هاي اخير به عنوان نماينده مجلس عضو كميسيون اقتصادي پيگير آن بوده است وضعيت موسسات مالي و اعتباري است. او در اين گزارش هم گفته است: «مرتب پيگير پرونده ثامن‌الحجج، ميزان و پرونده كاسپين كه قبلا عناوين ديگري داشتند و مردم گرفتار آن شده‌اند، هستم. همين‌طور وضعيت بانك‌هاي رسمي كشور كه گهگاه با مشكلاتي روبه‌رو مي‌شوند را نيز رصد ‌كرده‌ام. تلاش‌هايي در جهت پايين آوردن نرخ بهره، حل و تسهيل مشكلات وام مسكن داشته‌ايم تا بشود مردم را صاحب مسكن كنيم.»

مردم نقد كنند

حضرتي در پايان اين گزارش از مردم خواسته است كه انتقادهاي‌شان را مطرح كنند تا مشكلات بهتر حل شود. در ميان موضوعات اين گزارش مسائل ديگري همچون حل مشكل باشگاه استقلال و حمايت از دانشگاه‌ها و تشكل‌هاي دانشجويي نيز مطرح شده است كه حضرتي در يك سال اخير پيگير آنها بوده است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=79688

ش.د9601231

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات