صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۲۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 8 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): وجود بسیج یکی از معجزات انقلاب است. این ابتکار امام بزرگوار ما، آگاهی او را، حکمت او را، اتصال دل نورانی او را به اراده‌ الهی، به حکمت الهی، نشان می‌دهد.(1391/9/1) ***فرارسیدن عید سعید قربان مبارک‌باد***

▼ حرف روز
رمز ماندگاري
هشتم شهريور ماه سالروز شهادت دو نفر از برجسته‌ترين چهره‌هاي تربيت‌يافته در مکتب انقلاب اسلامي است که نام‌شان براي هميشه در تاريخ اين سرزمين خواهد درخشيد. مروري بر سوابق اين دو چهره بنام دهه 1360 در مقام رئیس‌جمهور و نخست‌وزير اين حقيقت را آشکار می‌کند که اين دو چندان در جايگاه مسئوليت اجرايي نبودند. رجايي کمتر از يک ماه رئیس‌جمهور بود و پیش از آن چند ماهي در جايگاه نخستوزيري نقشآفريني کرده بود، آن هم در حالي که فردي چون بني‌صدر در جايگاه رياست‌جمهوري قرار داشت و اين خود مهم‌ترين مانع فعاليت همه‌جانبه شهيد رجايي به شمار مي‌آمد. شهيد باهنر نيز کمتر از يک ماه نخست‌وزير بود. سؤال اساسي در اين ميان رمز ماندگاري ايشان با وجود مدت کم حضور در مسند تصمیم‌گیری است و اینکه کدام ويژگي در وجود اين افراد موجب شد به الگوي جامعه ايراني بدل شوند؟!
اين رمز را بايد در ويژگي‌هاي شخصيت اين عزيزان جست‌وجو کرد. ويژگي‌هايي چون اخلاص، بصيرت، شجاعت، تدبير، عقلانيت، تواضع و فروتني و باور به اسلام ناب محمدي(ص) که در يک کلام مي‌توان در «روحيه انقلابي» خلاصه کرد. امروز نظام اسلامي بيش از گذشته نيازمند حفظ و تقويت و بازتوليد روحيه انقلابي و تزريق آن بر پيکره جامعه است. اين خصوصيت در همه سطوح جامعه از پايين‌ترين سطح اجتماعي تا مسئولان و مديران اجرايي و تا نخبگان فکري در مراکز علمي ـ تحقيقاتي بايد فراگير شده و معياري براي شايسته‌گزيني باشد.
براي تکميل بحث، از آخرين دغدغه‌هاي رهبر حکيم انقلاب اسلامي که در ديدار با طلاب و روحانيون بيان داشتند، کمک مي‌گيريم و يادآوري مي‌کنيم که از نگاه معظم‌له «ايستادگي» و «مبارزه»، لازمه پيشرفت و تحول جامعه اسلامي و تحقق آرمان‌هاي آن است. مبارزه از دل روحيه انقلابي بيرون مي‌آيد و اين خصوصيت مهم‌ترين ويژگي امثال رجايي و باهنر بود که ايشان را در صف اول مبارزه قرار داد و به چهره منفور ضد انقلاب و منافقين و محبوب ملت ايران تبديل کرد. با تقويت و ارتقای روزافزون روحيه انقلابي‌گري در جامعه ميتوان به تولد مجدد چهره‌هايي، چون رجايي و باهنر در دهه‌های چهارم و پنجم انقلاب اسلامي اميدوار بود.

▼ گزارش روز
وضعیت اضطراری
آزمایش‌های متعدد موشکی کره شمالی که آخرین آنها از فراز کشور ژاپن عبور کرده، خشم مقامات توکیو را برانگیخته است. آزمایش‌هایی که «کیم جونگ اون» اعلام کرده در پاسخ به رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی شبه‌جزیره کره انجام گرفته و از آن به گام نخست برای عملیات نظامی در اقیانوس آرام نام برده است؛ تهدیدهای بی‌وقفه مقامات پیونگ‌یانگ درباره حمله اتمی به ایالات متحده آمریکا در واکنش به تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی واشنگتن به این کشور است و حالا گزارش دِیلی‌میل که از احتمال حمله اتمی کره‌ شمالی به همسایه جنوبی خود خبر داده و می‌نویسد: «کره شمالی در حال آماده کردن نیروهای ویژه خود برای انجام مأموریت‌هایی از سوی چتربازان انتحاری در سراسر مرز با کره جنوبی با استفاده از هواپیماهای دو باله دوران استالین است.» همه اینها اوضاع شرق آسیا را بحرانی کرده و جهان را در آستانه یک جنگ بزرگ و نگران‌کننده قرار داده است؛ شرایطی که سبب شده شورای امنیت سازمان ملل با حضور ژاپن و کره جنوبی جلسه اضطراری برگزار کند، جلسه‌ای که به گفته مقامات سئول با توافق آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای پاسخ به آزمایش‌های موشکی کره شمالی به پایان رسیده است تا جهان یک گام دیگر به درگیری اتمی نزدیک‌تر شود؛ جلسه‌ای که پیش از آن نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره اقدامات کره شمالی گفته بود، پیونگ یانگ همه قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده و باید یک اتفاق جدید رخ بدهد. وی اظهار امیدواری کرده بود که روسیه و چین به اقدام علیه کره شمالی کمک کنند! امیدواری که با سکوت مقامات این کشورها همراه شده است و مشخص نیست سرانجام آن چه خواهد شد، اما آنچه مشخص است اینکه حضور دیوانه‌ای چون ترامپ در کاخ سفید و وضعیت حساس شرق آسیا و مهم‌تر از آن مجهز بودن طرفین به سلاح هسته‌ای، وضعیت اضطراری را به وجود آورده که هر لحظه ممکن است با یک تصمیم دیوانه‌وار روبه‌رو شویم.

▼ خبر ویژه                        
چهار پیروزی مهم برای ایران
پایگاه خبری «اسلیت مگزین» آمریکا فهرستی از پیروزی‌های اخیر تهران در برابر آمریکا را مرور کرده است که عبارتند از: 1ـ تن دادن داعش به آتش‌بس در مناطق مرزی لبنان و سوریه؛ 2ـ اعلام از‌سرگیری روابط دیپلماتیک قطر با ایران؛ 3ـ تمایل حماس برای بهبود روابط با تهران؛ 4ـ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و تلاش ترامپ برای بدعهدی و نابود کردن برجام. در یادداشت این رسانه آمریکایی آمده است: «دوران ترامپ همچنان فقط به نفع ایران پیش می‌رود و نتایج بزرگی برای این کشور دارد. باوجود قصد اعلام شده دولت ترامپ برای منزوی کردن ایران و مقابله با نفوذ این کشور در خاورمیانه، همه چیز همچنان به نفع ایران و در راستای اهداف منطقه‌ای این کشور پیش می‌رود. داعش با آتش‌بس در مناطق مرزی لبنان و سوریه موافقت کرد؛ جایی که داعشی‌ها با حملات همزمان ارتش لبنان، ارتش سوریه، حزب‌الله و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران مواجه بودند. آتش‌بس انجام شده، این واقعیت را برجسته می‌کند که حزب‌الله و دیگر گرو‌ه‌های مورد حمایت ایران در حال افزایش قدرت و نفوذ خود در سوریه هستند... ایران هفته گذشته [میلادی] به یک پیروزی در خلیج‌فارس نیز دست یافت و آن زمانی بود که قطر اعلام کرد روابط دیپلماتیک را با جمهوری اسلامی از سرمی‌گیرد؛ روابطی که در سال 2016 از سوی قطر و در همبستگی با عربستان پس از حمله به سفارت این کشور در تهران قطع شده بود.»
 
▼ اخبار
1ـ حماس: رابطه با ایران دوباره همچون قبل عالی شده است

 به نوشته شبکه خبری الجزیره و خبرگزاری رویترز، «یحیی السنوار» نخست‌وزیر حماس گفت: امروز رابطه با ایران ممتاز و بیش از ممتاز است؛ ایران بزرگ‌ترین حامی تسلیحاتی، مالی و آموزشی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس است. حمایت نظامی ایران از حماس، راهبردی است. او که با خبرنگاران در غزه گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: حماس قدرت نظامی‌اش را برای آزادسازی فلسطین و بازگشت آوارگان فلسطینی گسترش می‌دهد. السنوار افزود: حماس برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران، هیئتی را به تهران اعزام کرده بود که پس از همین سفر رابطه حماس با تهران به حالت قبلی برگشته و عالی شده است. وی ادامه داد: هر روز موشک می‌سازیم و آموزش‌های نظامی را ادامه می‌دهیم و هزاران نفر شبانه‌روز کار می‌کنند. وی همچنین در بخشی دیگر از اظهاراتش از تمایل حماس برای همکاری بیشتر با نیروهای مقاومت در سراسر منطقه و بهبود روابط با سوریه خبر داد.

2ـ اصلاح‌طلبان دچار تکبر سیاسی شدند
محمد قوچانی در سرمقاله روزنامه سازندگی متعلق به کارگزاران در نقدی تند به اصلاح‌طلبان نوشت: «پیروزی‌های نسبی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم و شوراهای شهر بر تکبر سیاسی برخی اصلاح‌طلبان افزوده است و متأسفانه ساز نامیمون رادیکالیسم دوباره کوک شده است. نتیجه این تکبر سیاسی بدون شک شکست است. در دامن زدن به این تکبر می‌توان ردّ پای رسانه‌های خارجی را به خوبی دید. گروهی از اصلاح‌طلبان سابق که جلای وطن کرده و دور کاری سیاسی می‌کنند، آواری از مطالبات و خرواری از انتظارات را بر سر دولت دوازدهم می‌ریزند.» وی در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره به ضعف اصلاح‌‌طلبان در مجلس نوشت: «روحانی به خوبی اهمیت نقش علی لاریجانی در رأی اعتماد بالا به دولت دوازدهم را می‌داند. در حالی که محمدرضا عارف نتوانست برای یک وزیر اصلاح‌طلب همشهری خویش رأی جمع کند.»

3ـ گزینه لغو یکجانبه برجام از سوی آمریکا  وجود خارجی دارد
نشریه «فارن پالیسی» نوشت: «جان بولتون» سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل ـ در دولت جرج دبلیو بوش ـ و یکی از تندروترین سیاستمداران جمهوریخواه آمریکا تهدید کرده است برای اینکه صدای مخالفان برجام را به گوش ترامپ و افکار عمومی آمریکا برساند، اقدام به انتشار عمومی طرح خروج از برجام خواهد کرد تا همگان بدانند گزینه‌ای به نام «لغو یکجانبه برجام از سوی آمریکا» وجود خارجی دارد و آماده اجرا است. گفتنی است، بولتون یکی از گزینه‌های تصدی وزارت خارجه آمریکا در روزهای تشکیل کابینه ترامپ و پس از آن یکی از گزینه‌های تصدی پست مهم «مشاور امنیت ملی کاخ سفید» بوده است؛ اما در هر دو بار به دلیل مخالفت جمهوریخواهان کنگره، افرادی دیگر به جای او برای تصدی این مناصب تعیین شده‌اند.

4ـ کوچک‌ترین تحرک تروریست‌ها را رصد می‌کنیم
حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات اظهار داشت: امروز سربازان گمنام امام زمان(عج) با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)، دولت و ملت به ۱۲۰ تیم ضربه وارد کرده‌اند. وی با بیان اینکه ما به کوچک‌ترین تحرکات گروه‌های تروریستی اشراف کامل داریم، افزود: ما می‌دانیم آنها چه برنامه‌هایی داشته و چه کارهایی می‌خواهند انجام دهند و به موقع ضربه را به آنها وارد می‌کنیم. علوی در ادامه تأکید کرد: ما در مسئله امنیت با کسی تعارف نداریم، دل ما لبریز از مهر و محبت نسبت به تمام افراد جامعه است؛ اما سر سوزنی رحم و عطوفت نسبت به دشمنی که بخواهد امنیت مردم را ساقط کند، نداریم و با قدرت کامل با افرادی که بخواهند امنیت را از این کشور بگیرند، برخورد می‌کنیم.

▼ اخبار کوتاه
محمد علیخانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کلانشهر تهران پایتخت سیاسی ایران است و مشکلات آن را می‌توان ملی محسوب کرد، حضور شهردار این شهر را در جلسات هیئت دولت امری حیاتی برشمرد و از دولت خواست، مقدمات حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت را فراهم کند. گفتنی است، از سال 83 که دولت اصلاحات مانع حضور احمدی‌نژاد در جلسات هیئت دولت شد، تا امروز با وجود تغییر دولت‌ها، شهردار پایتخت در این جلسات حضور نداشته است.
مسلمانان «بردفورد» انگلیس در روزهای گذشته با مجموعه نامه‌های اهانتی و تهدیدآمیز مواجه شده‌اند. در برخی از این نامه‌ها که در روزنامه «گاردین» نیز رویت شده است، تصویری از یک شمشیر و پرچم «سنت جورج» با شعار کشتن مسلمان‌ها مشاهده شده و آمده است: «ما قصد حمله اسیدی به هر کسی را داریم که نقاب‌های مضحک سیاه در اطراف بردفورد و دیگر مکان‌ها می‌زند.»
محمدحسین مهدویان، کارگردان سینما گفت: پس از فیلم «ایستاده در غبار» بسیاری به من گفتند که درباره امام موسی‌ صدر فیلم بسازم و خودم هم علاقمندم که فیلمی درباره ایشان بسازم. وی همچنین افزود: پیگیری جدی درباره سرنوشت ایشان و تلاش برای فهم اندیشه وی دو کار جدی است که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم.
صفایی فراهانی در گفت‌وگو با آرمان و در پاسخ به این پرسش که «آیا تغییرات در تیم اقتصادی دولت دوازدهم می‌تواند نوید تغییرات مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم را در چهار سال آینده بدهد؟» اظهار داشت: مجموعه کابینه دوازدهم در نهایت نمره بیشتری از دولت یازدهم نمی‌گیرد و دولت متوسطی خواهد بود.
امیرسرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به ادعاهای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر امکان بازدید آژانس از مراکز مشکوک نظامی ایران طبق برجام، اظهار داشت: نیکی هیلی در سطحی نیست که چنین ادعایی کند و ادعای وی حتی در حد مطرح شدن نیست.
محسن هاشمی،‌ رئیس شورای شهر تهران و معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا از مسئولیت خود در دانشگاه آزاد استعفا داده‌اید؟» گفت: از مسئولیتم در دانشگاه آزاد به دلیل حضور در شورا استعفا دادم، اما هنوز با استعفای من موافقت نشده است.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری برای تکمیل و اتمام طرح مسکن مهر تا پایان ۹۶ گفت: پرونده مسکن مهر تا پایان آذر در ۱۰ استان به اتمام می‌رسد.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات