صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۴۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 11 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): «اعتماد نکردن به دشمن» از تجربه‌های اساسی در مدیریت کشور است که باید به آن توجه کامل شود. می‌توانستیم به دشمن اعتماد نکنیم؛ اما در جاهایی به عللی مثلاً برای گرفتن بهانه از دست آمریکایی‌ها کوتاه آمدیم که البته بهانه گرفته نشد و ضربه هم خوردیم.(1396/3/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
       
تحریم نتیجه‌گرادهی به دشمن

مهم‌ترین نشان دولت یازدهم «گفت‌وگوهای دیپلماتیک» آقای ظریف بوده است؛ اما هنگامی که به نتیجه این گفت‌وگوها نگاهی انداخته می‌شود، برآیند آن نشان‌دهنده ضعف همکاران آقای وزیر در دیپلماسی همانند یک کشور ضعیف است. روز جمعه 9 تیر ماه در حالی که آقای ظریف در سفر اروپایی به سر می‌برد، اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران به تصویب می‌رساند و نماینده فرانسه در سازمان ملل همزمان با سفر ظریف به پاریس می‌گوید، آزمایش موشک بالستیک و حضور سردار قاسم سلیمانی در خارج از ایران نقض قطعنامه 2231 است؛ این در حالی است که آقایان ظریف و عراقچی، چندین بار گفته‌اند این قطعنامه هیچ ربطی به برنامه موشکی کشورمان ندارد. یک روز پس از سفر ظریف، کشور فرانسه نشست گروهک تروریستی منافقین را که در قتل عام 17 هزار نفر ایرانی نقش داشته است، برگزار می‌کند و آقای ظریف در این باره می‌گوید: «در گفت‌وگوهای‌مان با مسئولان فرانسه حضور منافقین را به عنوان یک نقطه ابهام در روابط مطرح کردیم و آنها هم همواره تأکید کرده‌اند که ارتباطی با این گروه ندارند.» آیا دولت نمی‌داند در فرانسه که یک زن با حجاب نمی‌تواند در ادارات و مدارس دولتی حاضر شود، چگونه سران یک گروهک تروریستی از سراسر جهان در این کشور در امنیت بالا تجمع می‌کنند!
دولت در سال‌های گذشته توانسته است با ارسال پالس‌های خطا عملاً رفتار غربی‌ها و ضد انقلابیون را به سمت فشار بر مؤسسات، نهادها و شخصیت‌های انقلابی سوق دهد و حتی در بسیاری از مواقع به دشمن در تضعیف این نهادها گرادهی بکند که آخرین نمونه آن سخنان رئیس‌جمهور در معرفی سپاه به عنوان «دولت با تفنگ» بود؛ همین عبارت کافی بود تا فشارها و تحریم‌های اتحادیه در روز جمعه 9 تیر به روزرسانی شود.
گفتنی است، دولت انگیزه‌ای برای مقابله و پاسخگویی به تحریم‌ها و بیانیه‌ها ندارد و شاید آن را مکمل رفتار خود در سیاست داخلی و دیپلماسی بیرونی بداند؛ همه می‌دانند اعتراض‌های خنده‌دار توئیتری مسئولان به کشورهای اروپایی و آمریکا نوعی تنزل موضع دولت نسبت به موضوعات حساس است.

▼ گزارش روز
عربستان تنهاتر از قبل

با تحریم‌های همه‌جانبه قطر، قطع روابط دیپلماتیک و سپس اعلام شروط بازگشت این کشور به جمع کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از سوی عربستان سعودی بسیاری انتظار داشتند حاکمان قطر توان تحمل فشارهای عربستان را نداشته و مشی مستقل خود را تغییر دهند؛ اما اکنون پس از گذشت چند هفته از آغاز رویارویی عربستان و قطر نه تنها این کشور تغییر موضع نداده؛ بلکه مواضعی را اتخاذ کرده است که می‌تواند نشان از فاصله گرفتن بیش از پیش با رژیم آل‌سعود باشد؛ چنانکه «محمدبن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» در نشستی خبری درباره خواسته کشورهای عربی از قطر می‌گوید: «با هیچ خواسته‌ای که حق حاکمیت ما را نقض کند، موافق نبوده و اجازه نخواهیم داد موضوعی از خارج بر ما تحمیل شود.» وزیر خارجه قطر همچنین درباره قطع روابط این کشور با تهران که از جمله شروط عربستان بود، می‌افزاید: «ما خواستار روابط مثبت و سازنده با ایران و بر اساس احترام متقابل هستیم.» در اقدام پر معنای دیگر شیخ «تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر با ارسال پیام‌هایی به «فؤاد معصوم» رئیس‌جمهوری و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، آزادسازی موصل از یوغ تروریست‌های داعش را تبریک گفته و بر همبستگی کشورش با عراق در مبارزه با گروه‌های تروریستی و حمایت از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مبارزه با تمامی پدیده‌های تروریستی و ریشه‌کن شدن تروریسم تأکید کرده است. نمونه دیگر از صراحت قطر در مسیر تازه خود، اعلام رسمی این موضوع است که دوحه تنها به شرطی آمادگی دارد تا نظارت یک کشور مستقل بر اتهام مطرح شده در زمینه تأمین بودجه ادعایی گروه‌های تروریستی را بپذیرد که عربستان سعودی نیز اقدام مشابهی را صورت دهد. مواردی که بیشتر از آنکه نشان‌دهنده استقلال قطر در مشی سیاسی خود باشد، پرده از این حقیقت برمی‌دارد که رژیم آل‌سعود و ولی‌عهد جوان آن هر روز در منطقه تنهاتر از قبل می‌شوند.

▼ اخبار ویژه
احتمال تغییر دبیر کلی جامعه روحانیت مبارز

 آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی که در حال حاضر دبیر کلی جامعه روحانیت مبارز را بر عهده دارد، از آیت‌الله محسن مجتهد شبستری خواسته است دبیر کلی این تشکیلات مرکزی روحانیت را بر عهده بگیرد. مجتهد شبستری پس از شش سال، در روز 6 خرداد آخرین نماز جمعه خود را در تبریز اقامه کرد و در تهران ساکن شد. وی از سال 1374، مسئولیت نمایندگی ولی‏‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امامت جمعه تبریز را بر عهده داشت و در حال حاضر شورای‌ عالی مجمع جهانی اهل ‏‌بیت(ع) را نیز اداره می‌کند. گفتنی است، در مقابل پیشنهاد موحدی‌کرمانی برای دبیر کلی، مجتهد شبستری تاکنون پاسخی نداده است؛ البته رایزنی دیگر اعضای جامعه روحانیت به توصیه موحدی‌کرمانی همچنان ادامه دارد. برخی محافل نیز خبر می‌دهند که مجتهد شبستری از اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود.

برنده انتخابات نباید دنبال بهانه باشد

محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: کسی که در انتخابات برنده شده، نباید دنبال بهانه‌ باشد و بگوید فلان وزیر در انتخابات از رئیس‌جمهورش دفاع نکرد. وی با بیان اینکه متأسفانه برخی حرف‌های تند در جامعه اعم از تردید در تنفیذ رئیس‌جمهور تا صحبت درباره نیروهای مسلح زده می‌شود، گفت: وقتی رئیس‌جمهور کم دقتی کند یا عصبانی باشد و بگوید پیمانکاران ما تفنگدار هستند، طبیعی است که فرمانده سپاه بگوید تفنگ که سهل است، موشک هم داریم.

▼ اخبار
1ـ رزمایش ایران ـ چین قابلیت‌های نظامی جدید ایران را نشان داد

چندی پیش تمرین مشترک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارتش جمهوری خلق چین در محدوده آب‌های شرق تنگه هرمز تا دریای عمان برگزار شد. در این تمرین مشترک 700 نفر از کارکنان نیروی دریایی ارتش با ناوشکن‌های «الوند» و «البرز» و یک بالگرد و 700 نفر از کارکنان ناو گروه چینی حضور داشتند. که در آن تبادل اطلاعات، عملیات نقل و انتقالات عمودی و نشست و برخاست بالگرد صورت گرفت. به دنبال این رویداد، نشریه تخصصی نظامی «شفرد میدیا» چاپ انگلیس در تحلیلی با توجه به تصاویر ناوشکن الوند و قیاس آنها با هم نوشت: دیدار ناوگان دریایی چین از ایران ارتقا یکی از کشتی‌های جنگی جمهوری اسلامی را آشکار کرد. این نشریه در ادامه نوشت: توانایی رهگیری، شناسایی و کشف امواج الکترونیک دشمن، ناوگان دریایی ایران را تواناتر کرده و امکان جمع‌آوری اطلاعات گسترده از رقبا را فراهم می‌آورد.

2ـ در وضعیت پیش از بحران ارزی هستیم

بهروز هادی زنوز، اقتصاددان حامی دولت درباره حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی گفت: بحران ارزی که سال‌های گذشته در کشور پیش آمد، به ‌دنبال یک رونق نفتی بود؛ در آن دوران، سیاست دولت تزریق منابع حاصل از نفت به اقتصاد بود و مازاد منابع در ترازنامه رسوب می‌کرد. وی افزود: سیاست‌های مالی انضباطی و سیاست‌های اتخاذی بانک مرکزی دولت یازدهم و همچنین وضعیت رکود شدید و امیدواری به برجام سبب تثبیت نرخ ارز شده، اما این شرایط باثبات نیست و وضعیت پیش از بحران است؛ در دو سال اخیر دولت متحمل استقراض شده و تقاضای کل را افزایش داده است، بانک مرکزی منابع پولی را تزریق کرده و تثبیت نرخ ارز شاید به این دلیل باشد که در سایر بازارها رکود داریم؛ اما سود بانکی بالا است که اگر این وضعیت به هم بخورد و دولت سیاست‌های مالی انبساطی را ادامه دهد، نرخ ارز افزایش می‌یابد.

3ـ امیدواریم روزهای مبادا هیچ‌گاه پیش نیاید

سردار کوثری، جانشین جدید قرارگاه ثارالله در اولین اظهار نظر پس از انتصاب در این پست با بیان اینکه قرارگاه ثارالله هیچ‌گاه در کار ناجا، وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه‌های امنیتی یا اطلاعاتی دخالت نمی‌کند، بلکه در جهت ایجاد هماهنگی و به ‌لحظه ‌بودن برای روزهای بحرانی ایفای نقش می‌کند، اظهار داشت: قرارگاه ثارالله بر اساس تشخیص شورای عالی امنیت ملی، همه دستگاه‌های امنیتی، غیر امنیتی و اطلاعاتی را در جهت برقراری امنیت به کار می‌گیرد و به همین دلیل مسئولیت بسیار خطیری را بر عهده دارد. وی با بیان اینکه امیدواریم آن روزهای مبادایی که قرارگاه ثارالله باید در آن نقش‌آفرینی کند، هیچ گاه پیش نیاید، خاطرنشان کرد: در سال‌های ۷۸ و ۸۸، عملکرد قرارگاه ثارالله برای مردم عزیز تهران امنیت‌آفرین بود.

4ـ ادعای جدید آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران

 دادستان‌های آمریکا مدعی‌ شدند، مشاور اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد که در آمریکا بازداشت ‌شده، مقدمات دیداری بین یک دانشمند هسته‌ای مستقر در آمریکا با مقامات ایرانی را فراهم آورده است. دادستان‌ها اشاره‌ای به نام دانشمند مورد ادعا نکرده‌اند، اما گفته‌اند وی از اتباع ایران است که در یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا کار کرده است. گفتنی است، احمد شیخ‌زاده مشاور نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد فروردین‌ ماه سال گذشته در آمریکا بازداشت شد. وی قرار است ۱۷ جولای در بروکلین دادگاهی شود؛ اما وکیل وی با توجه به سند دادگاهی جدید خواستار به تعویق افتادن جلسه دادگاه وی شده است.

▼ اخبار کوتاه

منابع آگاه در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به روزنامه العرب، چاپ لندن گفتند دونالد ترامپ  فشارهای بسیاری را به قطر وارد کرده است تا شروط عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر را بار دیگر مطالعه کند و تا پیش از پایان مهلت تعیین شده آنها را بپذیرد. این در حالی است که مقامات دوحه همچنان به سیاست‌ها منطقه و ملی خود اصرار دارند و حاضر به تغییر آنها نیستند.
استاندار خوزستان نسبت به کاهش جمعیت این استان هشدار داد و گفت: آمار جمعیتی سال‌های 90 تا 95 نشان می‌دهد، خوزستان یک استان مهاجرفرست بوده است و در پنج سال گذشته 200 هزار نفر از استان مهاجرت کرده‌اند. شریعتی تأکید کرد: البته با اجرای طرح‌هایی، همچون 550 هزار هکتاری کشاورزی (موسوم به طرح رهبری) برای ایستایی جمعیت در روستاها یا بازگشت مردم به روستاها تلاش شده است.
ناو هواپیمابر غول‌پیکر «جورج بوش» برای توقف چهار روزه در ساحل حیفا در فلسطین اشغالی لنگر انداخت. قرار است نخست‌وزیر، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی از این ناو بازدید کنند. ناو هواپیمابر جورج بوش پنج هزار و 700 خدمه و ده‌ها هواپیما و بالگرد داشته و با هزینه‌ای بالغ بر شش میلیارد دلار ساخته شده است.
«کُمشچه» یا شهر نان و برکت در ۲۵ کیلومتری شمال شهر اصفهان احتمالاً تنها نقطه‌ای از کشورمان است که در آن به برکت تنورهای پخت نان هیچ‌کس بیکار نیست. کمشچه شش هزار نفر جمعیت دارد که از این میزان، دو هزار و 500 نفر  در 300 نانوایی سنتی و نیمه صنعتی روزانه بین 60 تا 80 تن انواع نان با کیفیت را تولید می‌کنند.
وزیر خارجه روسیه از قطع مشارکت مسکو در تأمین بودجه شورای اروپا به دنبال آزار و اذیت نمایندگان این کشور در شورای اروپا به علت الحاق شبه‌جزیره «کریمه» به روسیه خبر داد. قطع مشارکت روسیه در تأمین بودجه شورای اروپا مرحله‌ای جدید در تنش‌های موجود میان مسکو و این نهاد حقوق‌بشر اروپایی خواهد بود.
سازمان منافقین به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان پیشنهاد کرد 300 هزار دلار دریافت کرده و در ازای آن در گردهمایی منافقین سخنرانی کند. گروهک منافقین هر ساله متن‌هایی را تهیه می‌کند و با پولی که به عناصر سیاسی بین‌المللی می‌دهد، از آنها می‌خواهد آن متن‌ها را در گردهمایی این گروهک بخوانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات