صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۹۹۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 7 اسفند

آتش‌بس یا راه گریز از بن‌بست!/نشانی غلط!/افشای سناریوی «کشور واحد»!...
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز     
آتش‌بس یا راه گریز از بن‌بست!

روند تحولات سوریه در این هفت سال درگیری نفس‌گیر در بین دو مرحله نظامی و سیاسی در نوسان بوده است. جبهه سلطه به رهبری مثلث غربی‌ـ عبری‌ـ عربی که صدها گروه و جریان تروریستی‌ـ تکفیری را به نیابت از خود به جان مردم و نظام سیاسی سوریه انداخته، هرگاه در صحنه تحولات میدانی و مبارزات نظامی کم آورده و احساس کرده است کفه ترازو به نفع جبهه مقاومت و نیروهای ارتشی و مردمی سوریه در دفاع از خاک و عِرض و مردمش است، با فرار به جلو مذاکره صلح و حل مسئله از طریق گفت‌وگوی سیاسی و نظارت سازمان‌های بین‌المللی را درخواست کرده است؛ اما بالعکس هرگاه گروه‌های تکفیری با ‌حمایت‌های همه‌جانبه آنها در ریل پیروزی قرار گرفته و به اشغال سرزمینی و کشتار نیروهای سوری و حتی غیر نظامیان پرداخته‌اند، میدان را تعیین‌کننده تکلیف سوریه اعلام کرده‌اند.
مواجهه جبهه سلطه با سلسله پیروزی‌های سوری در غوطه شرقی به منزله منطقه‌ای استراتژیک در مجاورت پایتخت که از سال 2012 در اختیار تروریست‌ها بوده و تلاش ارتش برای آزادسازی آن بارها به شکست انجامید، در روزهای اخیر تکرار همین داستان است. شب گذشته در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای برای اعمال آتش‌بس 30 روزه در سوریه تصویب شد که اگرچه با فشار روسیه، گروه‌های تروریستی القاعده، جبهه‌النصره و داعش از زیر چتر حمایتی این آتش‌بس بیرون رفتند؛ اما به زعم برخی تحلیلگران، کاخ سفید و همدستانش وقتی از حضور در غوطه شرقی ناکام ماندند، تلاش کردند موضوع را به شورای امنیت بکشانند تا از این طریق بتوانند بخشی از معارضان را خارج و آنها را در یک نقطه امن مستقر کنند.
از این رو قطعنامه آتش‌بس سوریه، مسئله تروریست‌ها را حل نمی‌کند و تنها راه گریزی است که آمریکا را از بن‌بست رفتار دوگانه خود در حمایت و حمله به تروریست‌ها خارج می‌کند و مفری برای فرار تروریست‌های نیابتی از شکست و نابودی فراهم می‌آورد. شاهد مدعای ما این است که نیروهای معارض و تروریست‌ها در همان دقایق اولیه صدور قطعنامه‌ آتش‌بس، آن را زیر پا گذاشته، هم مواضع نیروهای دفاعی سوریه و مقاومت را بمباران کردند و هم به طرف مردم و غیر نظامی‌ها در دمشق و ریف آن خمپاره‌پراکنی کرده و تعدادی از مردم سوریه را کشته و زخمی کردند.

▼ گزارش روز
نشانی غلط!

«هادی خانیکی» از چهره‌های اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» با عنوان «آلترناتیو اصلاحات، براندازی است» گفت: «اصلاح‌طلبی خواهان تغییر و اصلاح است، لذا جریان‌هایی که نمی‌خواهند تن به تغییر و پاسخگویی دهند و رسانه‌های متعلق به آنها به خواست اصلاح‌طلبان روی خوش نشان نمی‌دهند... در این مدت(اغتشاشات دی ماه) به خصوص از سوی رسانه‌های خارج از کشور تلاش شد که جهت اعتراضات را به سمت شخصیت‌ها، احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب بکشانند و به گونه‌ای اصلاحات را بی‌ثمر نشان دهند؛ زیرا آلترناتیو اصلاحات براندازی است و می‌خواستند که براندازی را ترویج کنند.» جملاتی که به سادگی و با نگاهی واقع‌گرایانه به اوضاع کشور و خواسته‌های مردم می‌توان صحت و دقت آن را سنجید که این سنجیدن نشان می‌دهد، این جملات بیش از آنکه مطابق آن چیزی باشد که در واقعیت در جریان است، تلاشی است برای مطرح کردن جریان اصلاحات و زمینه‌سازی برای حضور بیش از پیش این جریان در قدرت؛ وگرنه آنچه نظرسنجی‌ها و مطالبات مردم در کف جامعه نشان می‌دهد، مردم در حمایت از اصل نظام با همه نقص‌ها و ضعف‌هایی که وجود دارد، تردیدی ندارند و آنچه اکنون موجب نارضایتی مردم از وجود مشکلات به ویژه در حوزه اقتصادی است، فاصله گرفتن از عملکرد انقلابی، وجود مدیران تنبل، اشرافی و وجود رانت در دستگاه‌های دولتی است که اکنون نزدیک به پنج سال است در اختیار دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان است، دولتی که متأسفانه به جای رسیدگی به مشکلات مردم و پیش بردن کشور و حل نواقص، مسائل حاشیه‌ای و موضوعاتی را طرح می‌کند که با صدر مطالبات و خواسته‌های مردم فاصله بسیاری دارد. متأسفانه، آقای خانیکی و دوستان اصلاح‌طلب وی و همچنین دولت و مجلس مورد حمایت جریان اصلاحات، عملکردشان موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده و آنها به جای تلاش مضاعف برای برطرف کردن نارضایتی مردم مدام با مصاحبه‌هایی از این دست در حال دادن نشانی غلط هستند.

▼ اخبار ویژه                    
افشای سناریوی «کشور واحد»!
خبرگزاری فلسطینی «معا» به اسنادی از یک طرح صهیونیستی درباره سناریوی ایجاد «کشور واحد» دست یافته که نشان می‌دهد، بر این اساس این رژیم دنبال یک کشور با 30 استان است که 20 استان آن صرفاً متعلق به صهیونیست‌ها باشد. این در حالی است که پیش از این، مذاکرات درباره طرح دو کشور (دو دولت) بود؛ اما این اسناد نشان می‌دهد، تل‌آویو به دنبال ایجاد یک قانون اساسی مشترک مورد موافقت صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها و تحمیل آن بر کرانه باختری است. این اسناد فاش می‌کند که صهیونیست‌ها می‌خواهند غزه را یک نهاد جداگانه قلمداد کنند. طبق این طرح، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود؛ در ادامه نیز مذاکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

آمادگی برای برخورد وجود دارد

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به تحرکات سیاسی رئیس‌جمهور سابق در ماه‌های اخیر، گفت: حرکات احمدی‌نژاد دارد یک مقدار تند می‌شود. این حرکات ابتدا به بهانه عملکرد برخی قوا بود؛ اما الآن به سمت ایرادگرفتن از کلیت نظام می‌رود. باهنر درباره این سؤال افکار عمومی که چرا با حرکات احمدی‌نژاد برخورد نمی‌شود، گفت: مقامات قضایی گفته‌اند برای برخورد آمادگی وجود دارد، ولی شرایط برخورد باید فراهم شود.

 ▼ اخبار
1ـ نباید با اغتشاشگران مسامحه کرد
علی مطهری درباره مراسم گرامیداشت شهدای ناجا در زمینه دراویش و اتفاقات خیابان پاسداران گفت: این گروه از نظر فکری انحرافاتی دارند؛ اما در حادثه اخیر(خیابان پاسداران)رأفت بیش از اندازه‌ای نسبت به این گروه نشان داده شد؛ چون بالاخره هر گروهی که به خیابان‌ها بیاید و اغتشاش ایجاد کند، باید با اقتدار با آنها برخورد شود و در این حادثه هم باید با جدیت بیشتری با اغتشاشگران برخورد می‌شد. مطهری تصریح کرد: اینکه ما چند ساعت به آنها فرصت بدهیم که در خیابانی جمع شوند و هر کار که دل‌شان می‌خواهد انجام دهند، به حوادث تلخ این چنینی منجر می‌شود. به نظر من، شورای تأمین خوب عمل نکرد؛ یعنی باید دست نیروی انتظامی را برای اقدامات متقابل بازتر می‌گذاشت. وی ادامه داد: فرقه‌های گوناگونی از دیرباز در ایران حضور داشته‌اند و فعالیت آنها هم به دوران حضور جمهوری اسلامی محدود نیست.

2ـ نسلی که دشمن نمی‌خواست تکثیر شوند!

سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی در دیدار با خانواده بسیجی شهید حدادیان که در اتفاقات گلستان هفتم خیابان پاسداران به شهادت رسید، اظهار داشت: امثال محمدحسین از همان نسلی هستند که دشمن خیلی تلاش کرد تا تکثیر نشوند؛ اما امروز شهدای دهه هفتاد ما با خون خودشان امنیت و اقتدار کشور را تأمین کرده‌اند. نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای امنیت ملی در ادامه با اشاره به فتنه 88، افزود: همه به یاد داریم وقتی یک نفر به طور مشکوک در خیابان‌ها کشته شد، همین رسانه‌ها و به تبع آن همه رسانه‌های جهان چه بلوایی درست کردند؛ اما امروز همان‌هایی که ادعای مبارزه با خشونت دارند، در برابر بدترین رفتارهای داعشی سکوت کرده‌اند و امروز هم مردم بهتر می‌بینند که واقعاً چه کسانی مخالف خشونتند و چه کسانی با بذل جان رفتارهای داعشی را از ملت دور می‌کنند.

3ـ کشف ردّپای عوامل داخلی و خارجی در غائله دراویش

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تجمع غیرقانونی دراویش در خیابان پاسداران تهران، گفت: هر فرد یا گروهی که به قانون احترام گذاشته و در چارچوب قوانین کشور حرکت کند، مورد احترام ما بوده و مبنای عمل پلیس، «قانون» است و این برای همه افراد، دسته‌ها و گروه‌ها مشترک است. وی درباره ریشه‌های اتفاقی که در غائله گلستان هفتم پاسداران رخ داد، افزود: یک سری از عوامل داخلی و خارجی این افراد را حمایت و هدایت می‌کردند تا این اتفاقات دامن زده شود که خوشبختانه با تلاش و درایت نیروهای انتظامی و بسیج این ماجرا خاتمه یافت. سردار حسین اشتری همچنین تأکید کرد: شکی نیست که جریان‌هایی در داخل و خارج به دنبال ناامن کردن کشورمان هستند؛ ولی ما اجازه چنین اقداماتی را به آنها نخواهیم داد.

4ـ مخالفت با ترور سردار سلیمانی به دلیل برجام

تلويزيون دولتي رژیم صهیونیستی با پخش گزارشي فاش کرده است، «باراک اوباما» رئيس‌جمهور سابق آمريکا با قصد تل‌آويو براي ترور حاج‌قاسم سليماني، فرمانده نیروی قدس ايران مخالف بوده است. نکته جالب توجه اینجاست که این تحقیقات تلویزیونی علت مخالفت دولت دموکرات سابق آمریکا با ترور سردار سلیمانی را نياز به دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران عنوان کرده و رسیدن به برجام، مهم‌ترین دلیل مخالفت باراک اوباما با این اقدام بوده است. این شبکه همچنین می‌افزاید: سردار سلیمانی یکی از مهم‌ترین چهره‌های طراحی خاورمیانه بر اساس نظم جدید است و با وجود این مخالفت رئیس جمهور ایالات متحده، بارها مقامات اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی به منظور ترور وی اقدام کرده‌اند که موفقیتی نداشته‌اند.

▼ اخبار کوتاه
غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان، یک و ۹ دهم درصد مقالات بین‌المللی و دو و ۹ دهم درصد مقالات پراستناد جهان را ارائه کرده، گفت: در ۴۰ سال گذشته بیش از ۳۷۵ هزار مستند علمی از دانشمندان ایرانی در جهان ثبت شده و در حال حاضر از نظر رشد و انتشار دستاورد‌های علمی حائز رتبه اول در منطقه و رتبه ۱۶ در بین کشور‌های جهان هستیم.
رسانه‌های ترکیه اعلام کردند: دولت و مقامات این کشور در حال بررسی طرح ایجاد ارز مجازی ترک‌کوین به پشتوانه منابع حساب ذخیره ملی این کشور هستند. وزیر سابق صنعت و معاون کنونی حزب حرکت ملی ترکیه معتقد است، جهان در حال حرکت به سمت یک نظام جدید دیجیتال است و ترکیه نیز باید پیش از اینکه خیلی دیر شود، نظام ارزی و دیجیتال خود را ایجاد کند.
عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به وضعیت مناطق زلزله‌زده این استان با گذشت سه ماه‌ونیم از زمین‌لرزه 7/4 ریشتری اخیر، اظهار داشت: همچنان جمع زیادی از حادثه‌دیدگان زیر چادر زندگی می‌کنند و متأسفانه وزارت کشور نیز اصلاً پاسخگو نیست؛ اگر وزیر کشور سه روز با زن و بچه‌اش در آن منطقه زیر چادر بخوابد، مشکلات مردم را درک می‌کند.
«محمود سریع‌القلم» طی یادداشتی نوشت: «یک اشتباه بزرگی که در زمینه برجام صورت گرفت، ایجاد انتظارات کهکشانی نسبت به نتایج برجام بود... قرار نبود برجام، مسائل ایران و غرب را حل کند یا گشایش‌های اقتصادی فراوان به‌ همراه آورد. این بیشتر پروپاگاندا بود.» این در حالی است که مردم سخنان رئیس‌جمهور و حامیان برجام درباره نتایج آن را به یاد دارند.
شرکت بزرگ نفتی «بریتیش‌پترولیوم» انگلیس در آخرین گزارش سالیانه خود درباره چشم‌انداز آینده بازار نفت، گفت: تا حدود سال ۲۰۳۵ تقاضای جهانی نفت همچنان رشد خواهد کرد و حدود سال ۲۰۴۰ شاهد کاهش تقاضا خواهیم بود. بر اساس این گزارش، در حال حاضر مصرف جهانی نفت صد میلیون بشکه در روز است و این مقدار ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.
«یاسر هاشمی» در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «در شرایط کنونی پایگاه رأی آقای روحانی نسبت به انتخابات ۹۶ با ریزش جدی مواجه شده است؛ به همین دلیل در مرحله نخست دولت باید با یک رویکرد آسیب‌شناسانه دلایل این ریزش آرا را مشخص کند تا در آینده با مشکلات جدی‌تری مواجه نشود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات