تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۶۱۵

ویژگی‌های شهردار از منظر رهبر معظم انقلاب

(روزنامه جام‌جم – 1396/05/07 – شماره 4882 – صفحه 14)

رهبر معظم انقلاب در دیدارها و پیام‌هایشان،‌ بارها به وظایف اعضای شوراهای شهر و شهرداران اشاره کرده‌اند و ویژگی‌‌های شهرداران را برشمرده‌اند.

مهم‌ترین توصیهپ ایشان در پیامی به نشست منتخبان دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا مربوط به سیاست‌ها و برنامه‌های کاری اعضای شوراهای شهر و سپس درباره گزینش مدیریت شهر و روستا بود: تسهیل زندگی مردم در کارهایی که به شهرداری‌ها مربوط است، برطرف کردن معضلات شهر و روستا، سالم‌سازی محیط‌زیست، حفظ اصالت اسلامی و ملی در ساخت و سازها، استقرار بخشیدن به جو اسلامی و فرهنگی سالم، پرداختن به نیازهای فوری‌تر در عین اهتمام به کارهای زیربنایی، اولویت دادن به مناطق مستضعف‌نشین، تأثیرناپذیری از نفوذ ثروتمندان و جاذبه ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطی از آن با حیله‌های شبه قانونی، رعایت ویژه محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت‌المال با تجملات زائد و سفرها و مراسم غیرلازم و در یک کلمه رعایت تقوا و تدبیر و پشتکار و بهره‌گیری از دانش و تجربه، موارد عمده توصیه نخست این جانب است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره انتخاب مدیریت‌های شهر و روستا توصیه کردند، اعضای شوراهای شهر، امانت و دیانت و کفایت اشخاص را ملاک گزینش قرار دهند: رفاقت‌های شخصی و حزبی و ملاحظات سیاسی به هیچ رو، نباید مجوز گزینش مدیران فاقد ملاک‌های اصلی شمرده شود. به شهردار برگزیده خود کمک و فرصت دهید و از او مسئولیت و پاسخ بخواهید و در برابر کوتاهی‌ها یا کج‌رفتاری‌ها بی‌تفاوت نمانید و به وظیفه قانونی خود عمل کنید و این همه را از جنجال و غوغاگری که امروز متأسفانه بعضی بجدّ طالب آنند، دور نگه دارید.

ایشان همچنین اسفند 1381 بیان کردند، شوراهای‌ شهر و شهرداران‌ سراسر کشور باید امانتدار رأی‌، اعتماد، محیط زندگی‌ و اخلاق‌ و فرهنگ‌ مردم‌ باشند. یکی‌ از مصداق‌های‌ مهم‌ امانتداری‌ رأی‌ مردم‌، انتخاب‌ شهرداران‌ امین‌، قابل‌ اعتماد، با کفایت‌، پاکدامن‌، متدین‌، شجاع‌، ساده‌ زیست‌، مردمدار و مقید به‌ انضباط مالی‌ است‌.

رهبر معظم انقلاب همچنین با اشاره به این که شهرداری‌ها همواره در معرض افراد فرصت طلب و سودجو قرار دارند (1386/4/4)،‌ انتخاب فردی با تقوی را به عنوان شهردار توصیه کرده‌اند: شهرداری جایی است که انسان در آن با پول، با مردم، با مراجعان و با کسانی که حاضرند برای بعضی از مقاصد خود ولخرجی کنند، مواجه می‌شود. این‌طور جاها خیلی باید مراقب بود. در داخل تشکیلات شهرداری با فساد مماشات نکنید؛ چه فسادی که مربوط به بیرون شهرداری است و می‌خواهد از ابزار شهرداری استفاده کند، چه فسادی که خدای نکرده در درون هسته‌ای از هسته‌های شهرداری رخنه کرده باشد و در آنجا بخواهد گسترش پیدا کند و فضا و محیط امنی برای خود درست کند. هرگونه مماشات با فساد و میدان دادن به آن، زیر پای خود شما را خالی و امکان ادامه کار را برای شما دشوار خواهد کرد. نگذارید در هیچ جای شهرداری فساد رخنه کند. البته کارِ دشواری است. (1382/9/17)

ایشان در آذر 1382 همچنین به مشکلات شهر تهران اشاره و بیان کرده‌اند: تهران مسائل و مشکلات زیادی دارد که در بلندمدت حل خواهد شد؛ منتها شما باید این مشکلات را بشناسید. حاشیه‌نشینی‌های تهران، توسعه بی‌حد و حصر تهران، مسائل داخل تهران، معماری نامتجانس و ناهماهنگ تهران و اختلاف فاحش بین محلات تهران مسائل بسیار مهمی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای شورای شهر تهران در دی 92، توصیه‌هایی نیز به شهردار پایتخت داشتند. تعامل دو سویه شهرداری تهران و دولت، نخستین موضوعی بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند. معماری ساخت و سازها در تهران دیگر موضوعی بود که ایشان به آن اشاره کردند: حقیقتا معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدی‌ترین مسائل خود بدانند. باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر، امکان‌پذیر باشد.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2934770202400458573

ش.د9602034

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات