صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 4 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز جبهه‌ استکبار در تلاش و معارضه‌ با این نظام است؛ هیچ‌کس تصوّر نکند که دشمن از دشمنى چشم می‌پوشد؛ نه، آن ‌وقتى که شما قوى باشید، آن ‌وقتى که شما آماده باشید، آن‌ وقتى که شما دشمن را و ترفندهاى دشمن را بشناسید، دشمن به ناچار از دشمنى دست خواهد کشید.(1393/10/17)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تغییر تاکتیکی قابل تأمل!
از آغاز پروژه خاورمیانه جدید که صهیونیسم جهانی برای تجزیه و بی‌رمق کردن کشورهای قدرتمند اسلامی طراحی و پیگیری ‌کرد، بیش از 17 سال می‌گذرد. پروژه‌ای که با گذشت این همه سال همچنان در حد ایده باقی‌ مانده است و با شکست روبه‌رو شده و صهیونیسم همچنان آرزوی تحقق این رویا را در سر دارد. با این تفاوت تاکتیکی که امروز به جای مداخله مستقیم و دافعه‌برانگیز نظامیان آمریکا و انگلیس یا رژیم صهیونیستی در عراق، افغانستان، لبنان و غزه، پشت مردم و اقوام و مذاهب در کشورها پنهان می‌شوند. کاری که در سوریه کرده‌اند و آن را به مرزهای ایران در عراق توسعه داده‌اند و این، بخش پیچیده ماجراست.
صهیونیسم مسیحی یک سال پیش از فتنه‌انگیزی در سوریه که به تدریج به آفتابی شدن تروریست‌های وارداتی جبهه النصره و داعش انجامید، تست اصلی نقشه جدید را در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 در ایران انجام داد و هشت ماه کوشید با پنهان شدن پشت نام مردم و رأی آنها، ایران را که نقشه تسخیر خاورمیانه را به هم زده بود، با مشکلات امنیتی مواجه کند؛ اما با هدایت‌های رهبری و هوشمندی مردم همه پروژه‌های مشترک سرویس‌های جاسوسی سه‌گانه؛ از جمله سیا، ام‌آی‌سیکس و موساد را نقش برآب کرد.
اکنون به نظر می‌رسد با شکستن کمر فتنه مذهبی در شمال عراق و شرق سوریه و امضای گواهی مرگ داعش، فتنه قومی جدیدی در کردستان عراق کلید خورده است؛ نقشه بزک‌شده‌ای که شبکه بی‌بی‌سی انگلیس از آن رازگشایی کرده و مدعی شده است این موج باید تا مرزهای افغانستان و بلوچستان پاکستان پیش برود(!) و برخی تحرکات مشکوک در مناطق کردنشین، ادامه همین موذی‌گری است. آماج اصلی این توطئه ایران قدرتمندی است که به ویژه در چند دهه پس از انقلاب موی دماغ استعمارگران و مستکبران بوده است. البته ایرانستان کردن ایران، خواب بی‌تعبیری است که استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل به گور خواهد برد و دیر نیست که رؤیای خاورمیانه تجزیه شده، در فلسطین اشغالی با نابودی کامل رژیم صهیونیستی به فراموشی سپرده شود. فتنه جدید از وحشت‌زدگی صهیونیسم نشئت گرفته است و نه از سر ابتکار عمل، چرا که آنها می‌بینند سربازان نیابتی‌شان یک به یک از پا می‌افتند و دلاوران مقاومت به دروازه‌های تل آویو و حیفا نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند.

▼ گزارش روز
اتلاف وقت
«من با نظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره این توافق موافق هستم که برجام «بدترین» توافقی است که آمریکا تا کنون وارد آن شده، چرا که این توافق تمامی مزایا را به ایرانی‌ها اعطا کرده و تهران از پول به دست آمده از این توافق برای «بی‌ثبات کردن منطقه» استفاده می‌کند. ما به زودی موضع خودمان درباره این توافق را به عنوان بخشی از راهبرد گسترده‌ترمان در قبال ایران اعلام خواهیم کرد. درباره راهبرد آمریکا علیه ایران باید بگویم تضعیف نفوذ ایران در سراسر خاورمیانه، هدفی کلیدی برای دولت [ترامپ] است.» به این جملات «هربرت ریموند مک‌مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در یک اندیشکده آمریکایی ایراد شده است، دقت کنید؛ تأکید چند باره بر نفوذ ایران در منطقه و فشار بر تهران و مقابله با جمهوری اسلامی ایران با این بهانه! حمله به برجام و اعلام اینکه هر لحظه ممکن است آمریکایی‌ها برجام را منقضی و پایان‌یافته اعلام کنند و تهدید ایران به وجود یک راهبرد گسترده برای توقف و فشار بیشتر! نشانه‌هایی که همه و همه خبر از آن می‌دهند که دشمنی ایالات متحده آمریکا با مردم ایران، با توافق‌های یک‌جانبه و چندجانبه و... حل شدنی نیست و نه توافق هسته‌ای و نه هیچ توافق دیگری با آمریکایی‌ها نمی‌تواند روابط ایران و آمریکا را از مسیر دشمنی خارج کند؛ همان گونه که رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کردند، مشکل آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران مناقشه بر سر مسائلی جزئی، مانند برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نیست؛ بلکه گفتمان و فرهنگ آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی، مقابله با ظلم و استکبار از سوی ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران است و پر واضح است که در برابر چنین دشمنی، دیپلماسی لبخند، اعتماد و مذاکره تنها و تنها وقت تلف کردن است. همان گونه که منتقدان دولت در روزهای اوج مذاکره گفتند، مذاکره با آمریکا اتلاف وقت است و محمدجواد ظریف، امروز و دو سال پس از اجرایی شدن برجام این جمله را بر زبان می‌آورد.

▼ اخبار ویژه
اصلاح‌طلبان اشخاصی قدرتمندتر از لاریجانی دارند
موسوی‌لاری در واکنش به سخنان عارف درباره عدم ائتلاف در انتخابات 98 گفت: اظهارنظر در این باره موکول به شرایط آینده است. وی درباره آرایش جریان اصلاحات در انتخابات 1400 و مطرح شدن نام رئیس مجلس به عنوان کاندیدای مطلوب این جریان گفت: مطرح کردن اسم لاریجانی یک تست سیاسی است. در بیان این نوع اظهارنظرها چند نکته نهفته است؛ از جمله اینکه اشخاص مطرح‌کننده این گمانه‌زنی می‌خواهند ببینند اصلاح‌طلبان برای انتخابات برنامه‌ای دارند یا خیر؟ و مشاهده کنند نامزدشان برای انتخابات ۱۴۰۰ مورد پذیرش جامعه قرار می‌گیرد یا خیر؟ اما واقعیت این است که اصلاح‌طلبان اشخاصی به مراتب قدرتمندتر از علی لاریجانی دارند که دارای ظرفیت‌های بیشتری است، پس دلیلی ندارد بخواهند از جریان رقیب حمایت کنند.

تقلب گسترده در همه‌پرسی اقلیم کردستان
تصاویر منتشر شده از روند رأی‌گیری برای تجزیه اقلیم کردستان عراق از این کشور از تقلب گسترده حکایت دارد. بر اساس مستندات منتشر شده، به هر نفر چندین برگه رأی برای بالابردن آمار موافقان تجزیه داده شده است! افزون بر این، گزارش‌های متعددی از رأی دادن‌های چند باره و روش‌های دیگر تقلب سازمان‌یافته هواداران حزب بارزانی در حوزه‌های رأی‌گیری همه‌پرسی غیرقانونی تجزیه عراق منتشر شده است. با این حال، به اذعان مسئولان حزب مسعود بارزانی عراق حدود ۳۰ درصد از واجدین شرایط رأی حاضر نشده‌اند در این همه‌پرسی شرکت کنند.

 ▼ اخبار
1ـ ورود گردشگران مذهبی برای مراسم عزاداری امام‌حسین(ع)
محمدمهدی رجایی‌فرد، نایب‌رئیس کمیته گردشگری مذهبی ـ معنوی یزد از سفر یک‌صد گردشگر اسپانیایی به انگیزه حضور در مراسم‌ آیینی و مذهبی عزاداری امام‌ حسین(ع) خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال همزمان با اجرای آیین عاشورا و تاسوعا، شهر یزد میزبان بیش از یک‌هزار گردشگر خارجی باشد. وی بیان کرد: سال گذشته در دهه نخست محرم، ۶۸۲ گردشگر از ۲۸ کشور در برنامه‌های آیینی و مذهبی یزد شرکت داشتند که با توجه به تقارن ماه محرم و فصل سفر گردشگران خارجی به ایران، پیش‌بینی می‌شود جمعیت این گردشگران امسال بیش از ۳۰ درصد رشد داشته باشد. رجایی‌فرد افزود: ‌در این تورهای ۹ روزه تعدادی از روحانی‌های جامعه‌المصطفی گردشگران خارجی را همراهی می‌کنند. سال گذشته نیز ۱۴ برنامه در ۱۰ حسینیه با همراهی ۳۰ راهنمای گردشگری و روحانی‌هایی که به زبان‌های انگلیسی، لاتین و چینی تسلط داشتند، برای گردشگران خارجی اجرا شد.

2ـ برجام فقط برای ایران تعهد حقوقی می‌آورد!
ظهره‌وند، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، درباره اظهارات موگرینی مبنی بر ارائه نشدن اعتراض یا شکایتی از سوی هیچ از یک طرف‌ها در نشست کمیسیون مشترک برجام که به تازگی در نیویورک برگزار شده است، اظهار داشت: درباره این مسئله که آیا اعتراضی در آن نشست از سوی هیئت ایرانی شکل گرفته است یا خیر، باید آقایان عراقچی یا سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ دهند؛ اما در برجام امکان شکایت به نحوی که گفته می‌شود، وجود ندارد و آمریکا هم از این وضعیت برای گرفتن امتیازات بیشتر استفاده می‌کند. ظهره‌وند با بیان اینکه برجام یک توافق سیاسی است و نه یک توافق حقوقی، اظهار داشت: به دلیل اینکه ما ذیل فصل هفت و در چارچوب ماده ۴۱ منشور ملل متحد بودیم، برجام تعهد حقوقی برای ما می‌آورد و برای طرف مقابل هیچ تعهدی را به همراه ندارد.

3ـ بحرین به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی
روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» به نقل از برخی مسئولان بحرینی و غربی خبر داد که دولت بحرین از خطبای مساجد خواسته است از ایراد سخنرانی درباره مخالفت با رژیم صهیونیستی اجتناب کنند. این روزنامه صهیونیستی با اشاره به اینکه ایران دشمن مشترک بحرین و رژیم صهیونیستی است، نوشت: بحرین دشمنی قدیمی خود با اسرائیل را کنار گذاشته و دلیل آن هم سفر مسئولان فدراسیون فوتبال اسرائیل برای شرکت در کنفرانس فیفا در منامه در ماه می است و گفته می‌شود یک مسئول رسمی در سال آینده برقراری روابط بین دو طرف را اعلام خواهد کرد. به نوشته این روزنامه، عادی‌سازی روابط بحرین و اسرائیل منحصر به افتتاح دفاتر هیئت‌های دیپلماتیک نخواهد بود، بلکه دو طرف برای تبادل سفر بازرگانان، شخصیت‌های دینی و حتی وزرا تلاش می‌کنند.

4ـ حفظ برجام و ادامه فشار به جمهوری اسلامی ایران
سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه در صورت خروج آمریکا از برجام، اتحادیه چه می‌کند؟ گفت: به پرسش‌های فرضی پاسخ نمی‌دهم؛ ولی ما تا وقتی که این توافق پابرجا بماند، به آن پایبند خواهیم ماند و اعتقاد داریم مرگ برجام، ضرری بزرگ خواهد بود. وی همچنین افزود: تا زمانی که توافق هسته‌ای ایران کارساز باشد، نیازی برای اصلاح و تغییر آن یا مذاکره مجدد بر سر آن وجود ندارد؛ اما درباره مسائل دیگر (غیرهسته‌ای) آماده گفت‌وگو با طرف آمریکایی برای مقابله با رفتارهای ایران هستیم. ایران سومین کشوری است که بیشترین تحریم‌ها را علیه آن اعمال کرده‌ایم و معتقدیم باید رفتارها را ادامه داد، ولی خارج از برجام.

▼ اخبار کوتاه
محسن تدین، رئیس انجمن بتن ایران با بیان اینکه نیمی از بتن‌های تولید شده در کشور استاندارد نیستند، اظهار داشت: هنوز مهندسان برای جواز ساختمان امضافروشی می‌کنند و همواره این موضوع گریبانگیر ماست و متأسفانه باید گفت، برخی آزمایشگاه‌های تأیید بتن نیز برگه‌فروشی می‌کنند. بنابراین باید جلوی این اقدامات گرفته شود تا مردم در اسکلت‌های بتنی با خیال راحت زندگی کنند.
امیر نجومی، دبیر شورای عالی کانون صرافان ایران تقاضای ارز مسافرتی را از دلایل اصلی افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر دانست و گفت: حجم مسافرت‌های خارجی در شهریور ماه بالا بود؛ از همین رو بهای دلار روند صعودی داشت. وی اظهار داشت: بانک مرکزی در این مدت متناسب با وضعیت بازار، ارز مداخله‌ای توزیع کرده و همچنان این روند ادامه دارد.
رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: با توجه به افزایش سطح زیرکشت زعفران در هر سال، پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت زعفران امسال در کشور از مرز ۱۰۰ هزار هکتار بگذرد. وی در ادامه افزود: باید تلاش کنیم میزان صادرات زعفران نیز از مرز ۳۰۰ تن عبور کند.
«میشل عون» رئیس جمهور لبنان در پاسخ به این پرسش که آیا بشار اسد در قدرت باقی خواهد ماند، گفت: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور اسد در جایگاه خود بماند. دولت سوریه آشتی ملی را در دستور کار دارد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به انتشار خبری به نقل از وزیر صنعت مبنی بر اینکه ۹۰ درصد کالاهای وارداتی به کشور از طریق قاچاق وارد می‌شود، گفت: این موضوع  از اساس کذب است.
در آخرین رتبه‌بندی مؤسسه «گلوبال‌پلتزم»، شرکت گازپروم روسیه بزرگ‌ترین شرکت انرژی جهان معرفی شد. پیش از این، شرکت «اگزون‌موبیل» آمریکا به مدت 12 سال بزرگ‌ترین شرکت انرژی جهان شناخته می‌شد و در صدر فهرست قرار داشت.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه در حوزه موشکی کاملاً خودکفا هستیم، گفت: توسعه موشکی پس از انتقادات نامشروع مقامات آمریکایی سرعت گرفته است.
دبیر کل سازمان ملل ضمن درخواست از اربیل و بغداد برای گفت‌وگو، ابراز نگرانی کرد که همه‌پرسی کردستان می‌تواند به بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه دامن بزند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات