صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۴۶۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 1 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): «پالایش کشور و فرهنگ آن از آمیختگی با فرهنگ منحط غرب»، «اقتدار اقتصادی و قدرت خرید مردم»، «عدالت، مبارزه با فقر، تقسیم صحیح ثروت»، «حراست از روحیه‌ انقلابی» و «تدین مردم» از نمونه‌هایی است که مجلس خبرگان وظیفه‌ مطالبه‌گری آن را دارد. (30/6/96)

▼ حرف روز
تکیه بر «پا» به جای «عصا»
رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری ضمن توصیه‌هایی به مجلس خبرگان و پاسخ به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا، به سیاست تعامل سازنده با جهان اشاره کردند و فرمودند: «از اول انقلاب همواره بر ارتباطات گسترده با دنیا تأکید داشته‌ام؛ اما می‌گویم پای قدرتمند خود را با عصای بیگانه عوض نکنید!» معظم‌له همچنین درباره موضوع اتکا به بیگانه، به مذاکرات هسته‌ای اشاره و تأکید کردند: «اشکالی که نسبت به مذاکرات هسته‌ای داشته و داریم و در جلسات با مسئولان مطرح کردیم این است که مذاکره اشکالی نداشت؛ اما باید مراقبت و دقت لازم انجام می‌گرفت تا این‌گونه نباشد که هر غلطی که طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود؛ اما هر اقدام ایران، نقض برجام محسوب شود.»
تأکید معظم‌له بر خودداری از قراردادن «عصا به جای پا» در راستای تأکیدات چند سال گذشته ایشان مبنی بر ضرورت استحکام‌ ساخت درونی، درون‌زایی، اقتصاد مقاومتی و... قرار دارد. در واقع، ایشان ضمن اینکه ارتباط با جهان را نفی نمی‌کنند، برای بهره‌برداری بهینه از این ارتباطات و همچنین، مصون ماندن کشور از پیامدهای احتمالی این ارتباطات، بر نگاه به درون تأکید دارند. به عبارتی، مدل مطلوب تعامل با جهان این است که عمده نگاه‌ها و امیدها به ظرفیت‌های خارج کشور دوخته نشود و از امکاناتی که مترتب بر ارتباطات بین‌المللی است، صرفاً به منزله مکمل و تقویت‌کننده ظرفیت‌های درونی استفاده شود و نه اینکه سرمایه و امکانات خارجی، جایگزین استعدادهای درونی شود.
حقیقت این است که اتکا به بیرون اگرچه ممکن است به طور مقطعی به حل برخی چالش‌ها کمک کند، اما به هیچ‌وجه به حل ریشه‌ای مشکلات کشور کمک نمی‌کند و فراتر و مهم‌تر از این، به درجه استقلال و اقتدار کشور در نردبان قدرت نظام بین‌الملل نمی‌افزاید.
در این زمینه توجه به این نکته ضروری است که مدل پیشرفت با نگاه به بیرون در نهایت به «توسعه وابسته» منتج می‌شود؛ یعنی اگرچه ممکن است با نگاه به بیرون به درجاتی از پیشرفت هم نائل شویم، اما در بطن این پیشرفت، روند رو به رشد وابستگی وجود دارد.

▼ گزارش روز
پیام روشن
رونمایی از موشک خرمشهر با برد 2000 کیلومتری در مراسم رژه نیروهای مسلح که جمهوری اسلامی ایران را قادر می‌سازد تمام اهداف مورد نظر خود در سرزمین‌های اشغالی، از جمله تأسیسات گازی صهیونیست‌ها در غرب سرزمین‌های اشغالی را نشانه بگیرد، به فاصله کوتاهی تیتر یک بی‌سی‌سی، سی‌ان‌ان، فاکس‌نیوز، فرانس 24 و دیگر رسانه‌ها شد و بسیاری از چهره‌های سیاسی و نظامی با مهم خواندن این اقدام جمهوری اسلامی، این مهم را پاسخی روشن به اظهارات و تهدیدات غرب علیه ایران دانستند. چنانکه «ولادیمیر ساژین» کارشناس امور خاورمیانه به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این باره می‌گوید: «ایران با افزایش بودجه برنامه موشکی و رونمایی از دستاوردهای جدید؛ به تحریم‌های آمریکا پاسخ داده است.» ساژین تصریح می‌کند: «تلاش‌های آمریکا برای متوقف کردن برنامه موشکی ایران از طریق تحریم‌های سخت، بیهوده بوده است.» وی تأکید کرد: «اعمال فشارهای ظالمانه به ایران به دلیل برنامه موشکی این کشور، غیرسازنده و ناکارآمد است.» اما چرا رونمایی از این دستاورد دفاعی در روز گذشته اهمیتی دوچندان دارد؟ در حالی که جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز موشک‌هایی حتی با قابلیت‌های بیش از این را نیز رونمایی و آزمایش کرده بود؛ آنچه موجب توجه فزاینده رسانه‌های خارجی به مراسم روز گذشته در تهران شده و بیش از همه موجبات نگرانی رسانه‌های غربی را فراهم کرده است، تأکید ویژه رئیس‌جمهور بر افزایش توان موشکی کشور در آینده و بیان عبارت «برای افزایش توانایی دفاعی خود از کسی اجازه نمی‌گیریم.» از زبان آقای روحانی بود؛ سخنانی که وحدت و عزم جدی همه مسئولان کشور درباره توان دفاعی کشور را به نمایش گذاشت؛ مواضع مقتدرانه رئیس‌جمهور درباره قابل مذاکره نبودن و خط قرمز بودن مسئله توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران در حقیقت پیام روشنی برای برخی از جریان‌های خاص و گروه‌های ضد انقلاب بود که بر روی اختلاف نظر در این زمینه در داخل کشور حساب ویژه‌ای باز کرده بودند.

▼ خبر ویژه                      
آشفتگی در برابر یک سؤال!
شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران در حاشیه تبیین طرح مهر ماه و بازگشایی مدارس که در مقر پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد، در حالی از پرسش خبرنگار تسنیم درباره موضوع واگذاری جنجالی خودروها و تبلت به اعضای شورای شهر برآشفت که بسیاری از اصلاح‌طلبان پرسابقه به این حرکت اعضای شورای شهر تهران نقدهای تند و تیزی را وارد کردند؛ حتی اسناد خرید این موارد نیز از سوی برخی اصلاح‌طلبان و خبرنگاران اصلاح‌طلب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ اما امانی که به ‌شدت از سیل نقدهای روزهای اخیر کلافه بود، اصل موضوع افشاگری اصلاح‌طلبان در زمینه این اسناد را نادیده گرفت و سعی کرد با سیاسی جلوه دادن اتفاقات اخیر، خود و دیگر اعضای شورای پنجم را پشت جناح‌بندی‌های سیاسی پنهان کند. پاسخ‌های تند و همراه با عصبانیت شهربانو امانی برایش دردسرساز شده و سخنانش در این مصاحبه، نه ‌تنها شکایت چندین عضو شورای شهر چهارم که شکایت شهرداری سابق تهران را هم به ‌دنبال داشته است. مصاحبه‌ای که امانی با وجود ادعای همیشگی اصلاح‌طلبان مبنی بر استقبال از نظارت و آزادی رسانه‌ها، در برابر پرسشی درباره چرایی خرید خودروهای صفر کیلومتر برای اعضای شورا و هزینه چهار میلیون تومانی برای تبلت‌های جدید، کنترلش را از دست داد و با اتهام‌زنی به زمین و زمان و رسانه‌ها، سعی کرد از پاسخ به پرسش‌ها فرار کند؛ ولی غافل از آنکه این فرار، خود پرسش دیگری ایجاد کرد و آن، اینکه «این ‌همه آشفتگی در برابر یک سؤال؟!»
 
▼ اخبار
1ـ ترامپ تصمیمش را گرفته است!
معاون رئیس‌ جمهور آمریکا با تکرار مواضع خصمانه کشورش در قبال تهران ادعا کرد: جامعه جهانی باید علیه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران متحد شود. وی در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اِس» گفت: ترامپ در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل دیدگاه خود را درباره برجام خیلی شفاف بیان کرد و این توافق را هیچ و مایه شرم خواند. «مایک پنس» گفت: واقعیت این است که انتقال 7/1 میلیارد دلار پول نقد به کشوری که حامی تروریسم است، ایده وحشتناکی بود! وی در ادامه افزود: باید جامعه جهانی متحد شود و از رژیم‌‌های سرکشی، از جمله ایران بخواهد که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌‌شان را متوقف کنند! وی همچنین درباره موضع ترامپ در زمینه برجام گفت: رئیس‌‌جمهور تصمیم خود را در این باره گرفته است و در زمان مقتضی این تصمیم را اعلام می‌‌کند.

2ـ تهدید به انفجار بزرگ در اقیانوس آرام!
خبرگزاری یونهاپ نوشت: «ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در جمع خبرنگاران گفت پیونگ یانگ ممکن است در واکنش به اقدامات آمریکا تصمیم بگیرد یک بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام منفجر کند. وی این سخنان را پس از آن ایراد کرد که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از بررسی شدیدترین اقدامات در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خبر داد. گفتنی است، ترامپ در سخنرانی خود در جریان هفتادودومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود، واشنگتن ممکن است تصمیم به «نابودی کامل» کره شمالی بگیرد.

3ـ عبارت تحسین‌برانگیز
عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما در صفحه شخصی‌ خود درباره سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل نوشت: جدای بعضی از نگاه‌ها و تحلیل‌های سیاسی، مجموعاً نطق آقای روحانی در سازمان ملل را خوب و مثبت ارزیابی می‌کنم. به نظر می‌رسد،‌ نطق دونالد ترامپ سبب شد تا یک پاراگراف تاریخی و تحسین‌برانگیز به متن قبلی آقای روحانی اضافه شود. آقای روحانی گفت: «در آمریکا رئیس‌جمهور خوب و رئیس‌جمهور بد نسبت به ایران نداریم. موضع و رفتار ترامپ، واقعیت بدون روتوش آمریکاست.» محتوای این پاراگراف حرف دل مردم ایران در مقابل استکبار در طول دهه‌های گذشته است و آن را جزء ضد آمریکایی‌ترین مواضع در کشور می‌دانم.

4ـ وارد کردن مسائل غیرهسته‌ای به برجام اشتباه است
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: «وارد کردن مسائلی غیر از برنامه هسته‌ای ایران به توافق هسته‌ای برجام، اشتباه است.» وی افزود: «خروج آمریکا از برجام پیام بسیار نادرستی به کره شمالی ارسال می‌کند؛ چرا که در حال حاضر به کره شمالی گفته می‌شود اگر از برنامه هسته‌ای خود دست بکشد، تحریم‌ها رفع می‌شوند. اگر توافق ایران فروبپاشد، کره شمالی خواهد گفت چرا باید با شما که به تعهدات‌ان عمل نمی‌کنید، وارد مذاکره شوم؟» وزیر خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: «افزون بر روسیه کشورهای اروپایی هم در حال تلاش برای نجات توافق هسته‌ای هستند.»

5ـ اگر تکلیف شود حتی با ترامپ خواهیم جنگید
دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم شب اول محرم در حومه جنوبی بیروت گفت: جنگ‌طلب نیستیم اما اگر تکلیف شود، جنگ خواهیم کرد حتی اگر در برابرمان بوش، ترامپ، جانشین ترامپ، رژیم صهیونیستی، برخی از اعراب و کل جهان ایستاده باشند. وی افزود: مجاهد و مبارز واقعی کسی است که تکلیف شرعی خود را به بهترین شکل ادا می‌کند. سیدحسن نصرالله با بیان اینکه «مقاومت وسیله رسیدن به هدف است و نه خود هدف» تأکید کرد. تبدیل مقاومت به هدف یکی از خطرهایی است که احزاب و کشورها با آن روبه‌رو هستند.

▼ اخبار کوتاه
یک مقام دولتی هند اعلام کرد: انتظار داریم ایران به زودی نامه درخواست تخصیص اعتبار 150 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار به اگزیم‌بانک را ارسال کند. براساس توافق ایران و هند که سال گذشته به امضا رسید، هند متعهد شد دو لنگرگاه بندرچابهار را توسعه داده و تا 10 سال از منافع آن برخوردار شود. پس از 10 سال براساس توافق دو طرف یا ملکیت تجهیزات به ایران منتقل شده یا فعالیت هندی‌ها ادامه خواهد یافت.
احمد دوست‌حسینی، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی از واریز سه میلیارد دلار به صندوق در سه ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت:‌ از ابتدای تأسیس تا پایان سال گذشته ۳۳ میلیارد دلار مسدودی برای طرح‌ها داریم. وی با بیان اینکه صندوق اجازه‌ سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار و بخش‌های اقتصادی ندارد، گفت: نمی‌توانیم به طور مستقیم وارد عمل شویم و باید از طریق نظام بانکی به فعالان اقتصادی تسهیلات پرداخت کنیم.
عادل الجبیر با متهم کردن ایران به تروریسم مدعی شد، درباره اینکه ایران سردسته حامیان تروریسم در جهان است، اجماع جهانی وجود دارد. وزیر خارجه عربستان همچنین مدعی شد،‌ انتظار می‌رفت توافق هسته‌ای مانع تقویت قدرت ایران شود؛ ولی این کشور به توافق پایبند نبوده است؛ از این رو انتظار داریم جامعه جهانی ایران را به پایبندی به توافق ملزم کند.
آمار گمرک نشان می‌دهد، واردات کالاهای چینی در دولت یازدهم ۳۱ درصد از نظر ارزشی و ۲۵ درصد از نظر وزنی رشد داشته و به رقم ۱۰ میلیارد و ۷۵۲ میلیون دلار، معادل چهار میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۷۷ تن رسیده است؛ روند افزایشی که بر اساس آمار گمرک در دولت دوازدهم نیز ادامه دارد.
«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در عراق با انتشار بیانیه‌ای، برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کرد شمال عراق را «خودکشی» نامید و ضمن درخواست از رهبران کرد برای صرف‌نظر کردن از برگزاری همه‌پرسی، از حکومت مرکزی عراق خواست تدابیر لازم در این زمینه را اتخاذ کند.
احمد محمدی، مشاور وزارت نفت با اشاره به مصرف بالای بنزین در کشور گفت: مصرف بنزین در یک روز به 7/104 میلیون لیتر بنزین رسید که قابل قبول نیست. وی افزود: در کل مصرف بنزین امسال نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزایش داشته است.
طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های انگلیس، این کشور در جریان جنگ عربستان و یمن بیش از شش میلیارد پوند سلاح به سعودی‌ها فروخته است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات