صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۴۷

از فشار بر ایران تا بحران در آمریکا

1ـ بحران طبقه متوسط در آمریکا
سندرز سناتور آمریکایی در کتاب «انقلاب ما؛ آینده‌ای که باید باور داشته باشیم» بحران طبقه متوسط در این کشور را بررسی کرده و با تأکید بر اینکه این بحران زوال قطعی آمریکا را سرعت خواهد بخشید، نوشته است: «امروزه بیش از ۴۳ میلیون آمریکایی، شامل ۲۰ درصد کودکان کشور فقیر هستند و بیشتر آنها در فقر شدید به سر می‌برند. بیش از ۲۸ میلیون آمریکایی هیچ‌گونه بیمه‌ای در حوزه خدمات سلامت ندارند... میلیون‌ها جوان باهوش توانایی پرداخت هزینه‌های ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارند؛ اما در میان این‌ همه درد و آشفتگی اقتصادی این واقعیت خودنمایی می‌کند که وضعیت ثروتمندان در ایالات‌متحده هیچ‌گاه به ‌خوبی این روزها نبوده است. در حالی‌ که بسیاری از مردم آمریکا در شرایط ناگوار مالی و ترس از وضعیت آینده خود قرار دارند، افراد قدرتمند بسیار پیوسته در حال افزایش دارایی‌های خود هستند؛ چرا که بیشتر درآمدهای جدید تنها به جیب یک درصد طبقه مرفه جامعه می‌رود.»

2ـ فشار بر ایران با استفاده از توافق
مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته است که عملکرد ایران پس از توافق راضی‌کننده نیست. وی افزود: اکنون رئیس‌جمهوری آمریکا می‌داند که ایران کانون تهدیدها و خطرها در خاورمیانه است. خطر حزب‌الله لبنان برای اسرائیل یا نقش حماس و همچنین حضور ایران در عراق و سوریه، بخشی از اقدامات ایران در راستای بی‌ثبات‌سازی در خاورمیانه است. رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ادامه داد: فهرست کارها و شرارت‌های ایران بلند است. آنچه رئیس‌جمهوری درباره توافق از ما خواست، این بود که بتوانیم مطمئن شویم هیچ راهی برای ایران وجود ندارد که به سلاح هسته‌ای برسد. نمی‌خواهیم ایران یک کره شمالی دیگر شود. رئیس سازمان  اطلاعاتی سیا همچنین تأکید کرد: تلاش ما این است که با استفاده از توافق بدانیم چطور بر ایران و بر سپاه فشار بیاوریم. همچنین چطور می‌توانیم با این توافق جلوی اقدامات تنش‌زای ایران در خاورمیانه را بگیریم.

3ـ تلاش برای زنده نگه داشتن فتنه تجزیه عراق
یک مقام‌ صهیونیست به «رویترز» گفت: نتانیاهو در تماس‌های تلفنی جداگانه با «آنگلا مرکل» و «ولادیمیر پوتین»، با آنها درباره ناکامی کُردهای عراق گفت‌وگو کرده است. طبق این گزارش، این موضوع در تماس‌های مقامات صهیونیستی با فرانسوی‌ها نیز مطرح شده و مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واشنگتن درباره آن با مقامات دولت آمریکا هم گفت‌وگو کرده است. این مقام صهیونیست که نخواسته نامش فاش شود، گفته است: «اسرائیل به دلیل مجاورت کردستان عراق با دشمنان این رژیم در تهران و دمشق، در این منطقه منافع امنیتی دارد.» وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر به رویترز گفته است: «[منطقه کردستان عراق]، یک منطقه راهبردی است. اگر کسی می‌توانست به آنها سلاح‌ یا هر چیزی دیگر بدهد، خیلی خوب بود؛ اما ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

4ـ طرح ضد ایرانی در مسیر کنگره
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد: «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و «تام کاتن» نماینده ایالت آرکانزاس به پیشنهاد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا طرحی را تهیه کرده‌اند که اجازه بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در صورت تخطی این کشور از برخی شرایط جدید تعریف شده را به آمریکا خواهد داد. از جمله ملاک‌های جدیدی که این طرح در صورت تصویب خواستار بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است، عبارتند از: تست پرواز، ساخت یا استقرار کلاهک‌های قابل نصب بر روی موشک‌های بالستیک، هر گونه تلاش برای تبدیل سکوهای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر به پرتاب‌کننده موشک قاره‌پیما و هر گونه فعالیت مخفیانه برای دستیابی به مواد هسته‌ای یا تجهیزات لازم برای تولید مواد هسته‌ای.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات