تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۴۳
عارف در نخستين كنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب: ‌

نگرانيم رفتارهاي فردي به اصلاحات آسيب بزند

(روزنامه اعتماد ـ 1396/05/21 ـ شماره 3877 ـ صفحه 6)

مولاوردي: وزرا را ملزم كرديم معاون زن داشته باشند

نخستين كنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب صبح روز گذشته در تالار همايش‌هاي كتابخانه ملي با سخنراني محمدرضا عارف، شهيندخت مولاوردي و زهرا شجاعي برگزار شد.

محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان طي سخناني در اين كنگره گفت: ما نگرانيم كه رفتارهاي فردي و شخصي در شوراها به گفتمان ضربه بزند چرا كه همه ما موظف به حفظ مسووليت گفتماني خود هستيم. با وجود همه مشكلات، ما سه گام اساسي در دهه ۹۰ برداشتيم كه هر گام بهتر از گام قبلي بود و سرمايه اجتماعي ارزشمندي در اين مدت خلق شد كه صاحب و باني اين سرمايه نيز مردم هستند و مهم‌ترين سرمايه جريان اصلاح‌طلب نيز همين اعتماد مردم است كه بايد آن را قدر بدانيم.

وي افزود: اگر باورمان شود كه شايستگي من نوعي موجب راي‌آوري شده است، گرفتار خواهيم شد و اين گرفتاري در گذشته ما را به مسيرهاي خطرناكي سوق داد. همه بايد بدانند اين سرمايه به دليل گفتمان اصلاحات است و به هيچ حزبي تعلق ندارد و البته اميدواريم كه در آينده نزديك، به يك حزب فراگير اصلاح‌طلب دست يابيم ولي تا رسيدن به آن شرايط چاره‌اي جز حركت جبهه‌اي نداريم.

عارف با اشاره به اينكه در زمان انتخابات مجلس ما حركت ائتلافي كرديم، گفت: طبيعي است كه برخي افراد پس از ورود به مجلس در مقابل ما قرار بگيرند كه گرفتند ولي اين بهانه ديگر در انتخابات شوراها پذيرفتني نيست چون هر ۲۱ عضو شورا اصلاح‌طلب هستند.

رييس فراكسيون اميد مجلس با تاكيد بر اينكه همه اعضاي شورا بايد پايبند به گفتمان جريان اصلاحات باشند، گفت: ما نگرانيم كه رفتارهاي فردي و شخصي به گفتمان ضربه بزند. تجربه سال ۸۰ نبايد تكرار شود. رقيب و طرف مقابل طبيعي است كه بخواهد وحدت و انسجام ما را برهم زند، ولي همه ما موظف به حفظ مسووليت گفتماني خود هستيم. ما بايد اين امانت را حفظ كنيم. بايد در انتخابات ۹۸ نشان دهيم كه درست امانتداري كرديم. ما انتظار داريم يك صدا از شش عضو زن شوراي شهر تهران بيرون بيايد. مردم با اعتماد مجدد به جريان اصلاحات در انتخابات ۹۶ استقبال خود را به اين جريان نشان دادند و ما بايد اين اعتماد را حفظ و پاسداري كنيم.

رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با بيان اينكه براي رسيدن به جايگاه اصلي زنان بايد تشكل‌هاي زنانه ايجاد شود، اظهار كرد: ما نياز به تشكل‌هاي زنان داريم. در پايان سال ۹۵ نرخ مشاركت اقتصادي زنان ۵۰ درصد كمتر از مردان است و اين در حالي است كه بيش از ۵۰ درصد فارغ‌التحصيلان ما زنان هستند. الان هيچ بهانه‌اي براي عدم استفاده از زنان وجود ندارد. بايد چاره‌انديشي شود كه چرا هنوز نرخ مشاركت زنان كمتر است.

وي افزود: زنان به جاي رقابت با هم بايد رفاقت و همكاري كنند، چرا كه نتيجه رقابت زنانه حذف يكديگر بوده است و امروز زمان رقابت زنان با يكديگر نيست بلكه مبنا بايد رفاقت باشد.

عارف با اشاره به نبود زنان در ميان وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم گفت: دنيا مجاب شده است تا براي كاهش تنش‌ها وزير دفاع زن باشد، اما در ميان وزرا زني وجود ندارد. اين همه به خاطر دولت نيست. بايد بررسي شود كه ريشه كجاست؟ البته بخشي از مشكلات هم متوجه زنان است.

رييس فراكسيون اميد تاكيد كرد: راهبرد جريان اصلاحات مشخص است كه همان افزايش مشاركت و حضور تاثيرگذار زنان است كه سهميه ۳۰ درصدي زنان در ليست‌ها نيز بر اين مبنا ايجاد شد و خوشبختانه فراكسيون زنان، فراكسيون موفقي است و در شوراها نيز در تهران و برخي كلانشهرها حضور زنان افزايش يافته است كه نقاط ضعف و قوت مان در اين زمينه‌ها نيز بايد شناخته شود.

وي در پايان با تاكيد بر اينكه برخي گلايه‌ها اين نيست كه چرا زنان نيستند، بلكه اين است كه چرا من نيستم، عنوان كرد: البته اين مساله در مردان نيز وجود دارد و ۹۸ درصد گلايه‌ها و هجمه‌ها نيز به همين خاطر است. ما بايد آماده انتخابات ۹۸ باشيم و تلاش كنيم زنان در آن انتخابات حضور و تاثير بيشتري داشته باشند.

وزرا را ملزم كرديم معاون زن داشته باشند

شهيندخت مولاوردي، دستيار ويژه رييس‌جمهور در امور حقوق شهروندي و معاون سابق زنان رييس‌جمهور كه تلاش‌هاي بسياري براي باقي‌ماندنش در سمت معاون رييس‌جمهور صورت گرفته بود نيز در اين مراسم حضور داشت. او با بيان اينكه برخي عدم توسعه سياسي و اجتماعي زنان در جامعه را به آموزه‌هاي ديني ربط مي‌دهند، گفت: قرآن خط بطلاني بر ناديده گرفتن زنان كشيده است. ما اكراه داريم از به كار بردن اين كلمه توانمندسازي چون زنان توانمند هستند. به نظر مي‌رسد در مرحله‌اي به سر مي‌بريم كه بايد درباره بحث چرايي و چيستي مشاركت زنان عبور كنيم. ديگر زمان بحث درباره ضرورت مشاركت زنان گذشته است.

دستيار ويژه رييس‌جمهور در امور حقوق شهروندي با اشاره به سالگرد مشروطه اظهار كرد: ما اخيرا سالگرد مشروطه را پشت سر گذاشتيم كه همراهي و هم دوشي زنان در به ثمر رسيدن آن، نقش تكرار نشدني داشت. تاريخ مشروطه را وقتي كه ورق مي‌زنم مملو از دلسوزي زنان و حضور پررنگ آنان است. زنان در آن دوره افراد متخصصي را تربيت كردند كه نقش آفريني بسزايي در تاريخ سياسي ايران داشتند. ما بعد از مشروطه ديگر به توسعه سياسي و اجتماعي در جامعه زنان نتوانستيم دست پيدا كنيم. هنوز هم چالش‌هايي وجود دارد كه به نظر اعتقادي و فرهنگي است.

او با اشاره به اينكه عده‌اي اين موضوع را به آموزه‌هاي ديني ربط مي‌دهند، گفت: ما وقتي به قرآن مراجعه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه خط بطلان بر ناديده گرفتن زنان مي‌كشد. امروز ما شاهد هستيم كه هنوز زنان نتوانسته‌اند به جايگاهي كه بايد و شايد دست پيدا كنند. زنان هرگز نتوانسته‌اند در جنبش‌ها به صورت واقعي حركت كنند. زنان در طبقه متوسط به بالا با آگاهي پيدا كردن در جامعه حضور پيدا كردند.

مطالبات زنان سهم‌خواهي نيست

او با اشاره به مطالبات زنان عنوان كرد: زنان به واسطه حضوري كه در انقلاب دارند در حالي سهم خود را مي‌خواهند كه شرايطش وجود ندارد و بايد تاكيد كنم اين سهم‌خواهي نيست.

دستيار ويژه رييس‌جمهور در امور حقوق شهروندي ادامه داد: شاهد هستيم تغييراتي كه در سطح دانش و مهارت زنان به وجود آمده متاسفانه نتوانسته وضعيت زنان را بهبود بخشد و باورهاي قالبي و سنتي اجازه نداده كه نقش زنان پذيرفته شود. يكي از شاخص‌هاي اساسي توسعه پايدار، حضور زنان در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي است. زنان به عنوان شهروندان متعهد و مسوول سعي دارند كه نقشي داشته باشند اما با مشكلاتي رو به رو هستند. امروز دو دهه از طرح موضوع زنان و توسعه در سطح جهان مي‌گذرد، ارزيابي كه مي‌كنيم اين است كه با وجود تمامي فعاليت‌ها، كارشناسان به اين نتيجه مي‌رسند كه اين مهم هنوز محقق نشده است.

او با اشاره به فضاي سياسي و نقش زنان در آن عنوان كرد: توسعه سياسي يك فرآيندي است كه زندگي سياسي را تحت تاثير قرار داد و مطالبات اين توسعه در دو وجه انساني و مدني است كه بايد لحاظ شود.

زنان توانمند هستند

معاون سابق امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري با اشاره به اين مطلب كه عنوان مي‌شود زنان بايد توانمند شوند، گفت: ما اكراه داريم از به كار بردن اين كلمه توانمند سازي چون زنان توانمند هستند.

او تاكيد كرد: احزاب زنان را مي‌توانند براي پذيرش نقش‌ها آماده كنند. در بحث توانمندسازي بايد بررسي كنيم كه زنان چه مسيري را طي كرده‌اند؟ ما نمي‌توانيم به موازات تبعيض‌هاي جنسيتي كه وجود دارد گام‌هاي محكم‌ برداريم.

مولاوردي با تاكيد بر اين نكته كه در دولت يازدهم كارهاي خوبي براي جامعه زنان صورت گرفته است، گفت: در دولت دوازدهم بحث‌هايي مطرح است و ما بعضا متهم مي‌شويم كه دنبال وكيل و وزير شدن زنان هستيم، خير اينچنين نيست ما به دنبال عدالت اجتماعي هستيم كه زمينه‌هاي آن در برنامه ششم توسعه فراهم شده است.

او با ابراز اميدواري از اينكه بعد از ۸ سال دولت يازدهم و دوازدهم و ۵ سال برنامه ششم گام‌هاي خوبي در حوزه زنان برداشته شود، گفت: گروه‌هايي براي ارتقاي زنان مدير تشكيل شده است. وزرا را ملزم كرديم كه يك معاون زن داشته باشند و با وزارت كشور نيز تفاهمنامه داشتيم. به نظر مي‌رسد با اجراي اين برنامه ديگر توجيهي براي كنار گذاشتن زنان نداريم.

تلاش‌ها براي وزير زن به ثمر ننشست

دستيار ويژه رييس‌جمهور در امور حقوق شهروندي ادامه داد: ديداري با معاون اول رييس‌جمهور داشتيم كه در آن نشست گفتند ما مطالبات زنان را مي‌دانيم. ليستي از زنان خواستند كه ارايه شد.

مولاوردي در خاتمه تاكيد كرد: من شاهد هستم كه تلاش‌هاي زيادي براي به‌كار‌گيري زنان انجام گرفت اما چه كنيم كه نشد و هنوز نقطه سر سطر هستيم. همكاري شبكه‌اي را بين مردان به خوبي مشاهده مي‌كنيم كه بايد اين ويژگي در زنان هم وجود داشته باشد.

تفاوت ميان زن و مرد نبايد موجب تبعيض شود

زهرا شجاعي، دبير كل مجمع زنان اصلاح‌طلب نيز در كنگره اين حزب با اشاره به تبعيض‌هاي موجود ميان زنان و مردان در جامعه، گفت: ما بايد در جهت عدالت جنسيتي وارد ميدان شويم. ما باور داريم بين زن و مرد تفاوت وجود دارد اما اين تفاوت نبايد موجب تبعيض شود. زنان زيادي در تاريخ سياسي ما وجود دارند كه زحمات بسياري را متحمل شده‌اند. امروز يادگار مرحوم آيت‌الله هاشمي كه در جمع ما هستند و بانوي در حصر ما خانم دكتر رهنورد زحمات زيادي براي جامعه زنان كشيده‌اند. در انديشه ديني ما سياست مفهوم ديگري دارد. پيامبر مرد سياست بود كه مسيرش عدالت بود.

دبير كل مجمع زنان اصلاح‌طلب با اشاره به منش حضرت علي عليه‌السلام در سياست عنوان كرد: اميرالمومنين در كلام آخر خود مي‌گويد به خداي كعبه رستگار شدم، اين يعني اينكه سياست باعث نشد از مسير عدل خارج شود. حضرت امام(ره) سياست را مسير اوليا مي‌دانند و آن را به شيطاني و رباني تقسيم مي‌كند و معتقد بودند كه سياست بايد ديني باشد. ما بايد شكل جديدي از سياست در اين دوره نشان دهيم و تحزب اين راه را هموار مي‌كند. جمعي كار كردن سبب مي‌شود كار ما بركت پيدا كند از همين جهت است كه تحزب شكل مي‌گيرد تا راه علمي و دقيق براي سياست پيماييم. در آموزه‌هاي ديني ما توصيه شده فرزند زمان خويش باشيم و تحزب مي‌تواند نشان‌دهنده اين راه باشد. احزاب مي‌توانند سياست را علمي پيش ببرند.

شجاعي خطاب به حضار گفت: همه شما مي‌دانيد كه احزاب چه وظيفه‌اي دارند، احزاب سياسي بايد هدف‌شان تعالي جامعه باشد. اما احزاب زنانه چيست؟ ما به تفكيك جنسيتي در مسائل اجتماعي معتقد نيستيم اما ابتدا بايد به اين نكته توجه كرد كه تبعيض وجود دارد يا خير؟

عدالت جنسيتي

دبير كل مجمع زنان اصلاح‌طلب تاكيد كرد: در جامعه ما تبعيض بين زنان و مردان وجود دارد كه ما بايد در جهت عدالت جنسيتي وارد ميدان شويم. ما باور داريم بين زن و مرد تفاوت وجود دارد اما اين تفاوت نبايد بابت تبعيض شود.

او درباره مجمع زنان اصلاح‌طلب در بين احزاب سياسي عنوان كرد: احزاب زنان با يك رويكرد تخصصي كه در دنياي زنان دارند وارد عرصه سياسي كشور شده‌اند. قصد ما اين است كه در جهت آن عقب‌ماندگي كه درتاريخ اين سرزمين در جامعه زنان وجود دارد، گام ‌برداريم. احزاب زنان تفكيك جنسيتي نيست بلكه تخصصي كردن حركت زنان است. اوايل انقلاب از هر چهار زن يك زن سواد داشت اما در حال حاضر ۸۵ درصد زنان جامعه سواد دارند. سرمايه انساني زنان جوشان و فعال است كه اگر استفاده نشود باعث ناهنجاري مي‌شود.

او در ادامه به تشريح فعاليت‌هاي مجمع زنان اصلاح‌طلب پرداخت و گفت: تاكيد ما بر اين است كه بر اساس رويكرد مادرانه زنان جامعه را به سمت آرامش و صلح سوق دهيم. ما بر آموزش و كادر سازي تاكيد داريم و يكي از اين احزاب نمونه حزب توده است كه احزاب ديگر هم بايد ياد بگيرند. اين مجمع با سرمايه زنان از زمان دولت اصلاحات به كار خود ادامه مي‌دهد. ما قصد داريم خدمت را جايگزين كسب قدرت، رفاقت را جايگزين رقابت و خرد ورزي را جايگزين جهل كنيم.

انتظار از دولت

زهرا صدراعظم نوري، دبير مجمع زنان اصلاح‌طلب نيز در اين كنگره به سخنراني پرداخت و گفت: انتظار داشتيم سهم زنان در دولت بيش از اين باشد، در عين حال، حضور زنان در دولت، مجلس و شوراها موجب تحقق بخشيدن بخشي از خواسته‌هاي زنان شده است.

وي با بيان اينكه زنان خواهان بهبود شرايط و ساختن فردايي بهتر هستند، تصريح كرد: احزاب مكاني براي تحقق اين آرمان‌هاست و به ما اجازه ساماندهي مي‌دهد تا با صداي قانوني جنبش برابري‌خواهان زنان پيش برود. مجمع زنان اصلاح‌طلب خواستار بهبود وضع موجود است از اين رو با تكيه بر قانون اساسي و آرمان انقلاب مي‌خواهيم راه اصلاح‌طلبي را كه راه ماندگار و خواست ملت ايران است، تداوم بخشيم.

دبير مجمع زنان اصلاح‌طلب با بيان اينكه جريان اصولگرايي از سال ۸۴ تلاش بسيار كرد تا انديشه و جريان اصلاح‌طلب را حذف كند، گفت: اصولگرايان در اين راه از هر تلاشي فروگذار نبودند و حتي با ايجاد جريان اصلاح‌طلب بدلي سعي كردند تا در راه اصلاح‌طلبي انحراف ايجاد كنند. زنان اصلاح‌طلب در آن دوران، مجمعي مدني را ايجاد كردند و با تحمل شرايط سخت سياسي و اجتماعي اعم از احضار و بازداشت و زندان اجازه ندادند حركت اصلاح‌طلبي به فراموشي سپرده شود. زنان اصلاح‌طلب با تلاش تدريجي راه خود را دنبال كردند و سعي مي‌كنند با نشاط راه اصلاح‌طلبي را با عزمي جدي‌تر بپيماند. نتايج انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ نويد زنده بودن اصلاح‌طلبي را مي‌دهد كه به خواست عمومي جامعه تبديل شده است.

دبير مجمع زنان اصلاح‌طلب با بيان اينكه به پيشرو بودن روحاني در حركت‌هاي اصلاح‌طلبانه افتخار مي‌كنيم، گفت: انتظار داشتيم سهم زنان در دولت بيش از اين باشد اما با اين حال، حضور زنان در دولت و مجلس و شوراها موجب تحقق بخشيدن بخشي از خواسته‌هاي زنان شده است.

وي با بيان اينكه موفقيت اصلاحات مرهون فداكاري همه ملت ايران و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب است، تاكيد كرد: امروز رهبري اصلاحات يعني سيد محمد خاتمي با وجود ممنوعيت‌ها و محدوديت‌ها همچنان تاثيرگذارترين شخصيت در ايران امروز ما است و ما ياد همه بزرگان اصلاحات را گرامي مي‌داريم و تلاش مي‌كنيم راه‌شان را تداوم ببخشيم.

در اين كنگره نمايندگان احزاب اصلاح‌طلب، نمايندگان مجلس و جمعي از فعالان سياسي حضور داشتند. محمد سلامتي، عليرضا محجوب، حسين كاشفي، غلامرضا حيدري، رحيم عبادي، جواد امام، زهرا شجاعي، زهرا نژادبهرام، زهرا صدراعظم نوري، الهه كولايي، سيدمحمود ميرلوحي، محمدرضا عارف، فاطمه هاشمي‌رفسنجاني، فاطمه سعيدي، سهيلا جلودارزاده، فاطمه حسيني، اكرم مصوري‌منش، اشرف بروجردي و پروانه سلحشوري از حاضران در كنگره بودند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=83014

ش.د9602020

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات