تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۴۹۴۲
نشست خبري اصلاح‌طلبان شورا در آستانه نام‌نويسي‌ انتخابات

در انتخابات سال آينده تابع شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبانيم

پایگاه بصیرت / حميدرضا خالدي
(روزنامه اعتماد - 1395/12/24 - شماره 3769 - صفحه 13)

ديروز اعضاي فراكسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر براي نخستين‌بار در دوره چهارم شورا، دركنار يكديگر در نشستي خبري با رسانه‌ها حاضر شدند تا هم از عملكرد ٤ساله اين فراكسيون در آستانه انتخابات دوره پنجم بگويند و هم پاسخگوي سوالات خبرنگاران باشند.

احمد حكيمي‌پور، رييس فراكسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر در ابتداي اين جلسه با بيان اينكه از سال اول شوراي چهارم سعي كرديم كه پايبند به پاسخگويي باشيم، گفت: در همين راستا همه كميسيون‌ها گزارش عملكرد خود را در پايان سال اول اعلام كردند اما متاسفانه با تغيير رييس شورا اين روند ادامه پيدا نكرد. درهمين زمان سعي كرديم شرايطي را فراهم كنيم كه برخوردهاي اخلاقي و رعايت قانون بر شورا حاكم باشد. بر همين اساس هم بود كه در سال اول وقتي ديديم هيات رييسه به دست اصلاح‌طلبان رسيد براي نايب‌رييسي كانديدا نشديم و اجازه داديم تا بر اساس تقسيم‌بندي‌هاي سياسي، جريان مقابل نايب‌رييسي را در دست بگيرد. با اين وجود شاهد بوديم در سال‌هاي بعد با وجود آنكه هيات رييسه در اختيار جريان مقابل بود اما حاضر نشدند حتي يك كرسي نيز به جريان مقابل بدهند.

حكيمي‌پور با بيان اينكه تلاش كرديم در سال اول شورا به صورت متعادل اداره شود، گفت: اين تعادل به گونه‌اي بود كه حتي ما بارها به مسجدجامعي كه رياست سال اول شورا را بر عهده داشت ايراد مي‌گرفتيم كه چرا در رعايت وقت و تذكرات هواي دوستان مقابل را بيشتر از ما دارد. رييس فراكسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر با بيان اينكه يكي ديگر از دستاوردهاي فراكسيون حمايت از اصالت شوراياري‌ها بود چرا كه در خصوص ردصلاحيت كانديداي انتخابات شوراياري ٢٥٥٠ نفر از اعضاي شوراياري سوم ردصلاحيت شدند كه با راه‌اندازي هيات‌هاي نظارت صلاحيت ٢٤٥٠ نفر احصا شد و براي ما اصولگرا يا اصلاح‌طلب بودن اين افراد فرقي نداشت چرا كه معتقديم همه افراد با تضارب آرا بايد در مديريت شهري نقش ايفا كنند.

وي با بيان اينكه ١٥٣ تذكر كتبي در مورد مسائل مختلف شهري طي سه سال و‌نيم اخير به هيات رييسه تقديم شده است، گفت: در حوزه عمران و شهرسازي ٤٦تذكر، حقوقي ٣٦، خدمات شهري ٢١، مالي ١٥، اجتماعي و فرهنگي ١١، حمل و نقل ١١ و در خصوص عملكرد روزنامه همشهري نيز هفت تذكر كتبي از سوي جريان اصلاح‌طلب شورا به هيات رييسه تقديم شده است، اين در حالي است كه در مورد حوادث و آتش‌سوزي ٦ تذكر، شوراياري ٥ تذكر و منابع انساني نيز ٥ تذكر داشته‌ايم و همه اعضاي اصلاح‌طلب كارنامه خود را مكتوب كرده‌اند و به زودي آن را در اختيار مردم و نهادهاي بالادستي قرار خواهند داد.

املاك نجومي هم يكي ديگر از محورهاي سوالات خبرنگاران بود كه حكيمي‌پور در مورد سرانجام طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در اين خصوص گفت: هنوز بررسي‌ها از كميسيون‌ها به صحن نيامده. ما منتظر هستيم كه در مورد املاك گزارش كارشناسي آماده شود. هر چند كه بنده به‌طور شخصي گزارش كارشناسي آماده كرده و هفته قبل آن را به چمران داده‌ام. در مورد حادثه پلاسكو نيز دو كميته تشكيل شد كه قرار است به زودي گزارش آنها در صحن قرائت شود.

محمد سالاري، رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر و عضو فراكسيون اصلاح‌طلبان شورا يكي ديگر از حاضران در اين نشست بود كه با رد سياسي شدن شورا گفت: برخي معتقد بودند كه شورا به سمت حاشيه‌سازي سياسي سوق داده مي‌شود ولي با اقدامات انديشيده شده از اين موضوع اجتناب شد به گونه‌اي كه شاهد بوديم به‌طور كارشناسي طرح‌ها و لوايح بررسي مي‌شد و آنجايي كه به طرح‌ها و لوايح اتهام سياسي‌كاري مي‌زدند نيز اجازه نداديم شورا به سمت سياسي شدن برود.

وي با بيان اينكه طي يك سال اخير و به خصوص طي شش ماه اخير شاهد وضعيت ناهنجار در مناطق ٢٢گانه در زمينه ساخت و ساز هستيم، گفت: بايد كميته تحقيق و تفحص در اين خصوص شكل بگيرد تا ساخت و سازها در سال ٩٥ و به خصوص در شش ماهه دوم مورد بررسي قرار گيرد چرا كه وضعيت بسيار ناهنجار است و حتي فرم اعلام عوارض نيز در اختيار مردم قرار نمي‌گيرد و اين عدم شفافيت نشان‌دهنده فساد است. از سويي سالاري با صراحت اعلام كرد كه شهردار آينده، زمين سوخته‌اي به نام تهران را تحويل مي‌گيرد چرا كه همه املاك و اراضي بزرگ مقياس كه ارزشمند بوده‌اند طي اين سال‌ها تهاتر شده و حتي پيش فروش شده‌اند: براي شهردار آينده چيزي براي اداره كردن باقي نمي‌ماند.

رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر با بيان اينكه تهران داراي بيشترين بانك اطلاعات اراضي را داشته است اما متاسفانه طي دهه گذشته همه اراضي بزرگ مقياس در راه ساخت پروژه‌هايي همچون پل صدر و امام علي (ع) تهاتر شده‌اند، گفت: اين درحالي است كه ما در سال اول با استدلال عنوان كرديم كه اين اراضي بايد حفظ شود، همه اعضا نيز با آن موافقت كردند اما در عمل و فرآيند تصويب برنامه پنج ساله شهرداري با لابي‌هايي كه انجام شد، مانع از به تصويب رسيدن اين مهم شدند.

وي سپس به طرح تفصيلي تهران اشاره كرد و با بيان اينكه قسمت زيادي از اهداف طرح تفصيلي محقق نشده است، گفت: شهرداري در راستاي طرح تفصيلي عمل نمي‌كند و اين در حالي است كه عضو شورا تنها مي‌تواند نسبت به ارايه تذكر و در نهايت سوال از شهردار اقدام كند و متاسفانه در موضوع استيضاح نيز ٣١ عضو با يكديگر همراه نيستند و درعمل اين مهم محقق نمي‌شود.

سالاري در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر حواشي و ابهامات سفرش به مجارستان با شهردار تهران گفت: شهرداري تهران به عنوان يك كلانشهر بايد در راستاي ارتقاي جايگاه شهري ارتباطاتي با شهرهاي ديگر دنيا داشته باشد و دركميته‌اي كه مربوط به سفرها است شجاع‌پوريان و ساعي نيز حضور دارند و اين در حالي است كه اعضاي ديگر همچون دوستي، سرخو و قناعتي نيز با شهردار تهران به چين رفته و معصومه آباد نيز با شهردار به مسكو رفته و اين موضوع اتفاق خاصي نيست چرا كه نماينده مردم در شورا مي‌تواند به همراه مجموعه شهرداري در مناسبت‌ها و سفرها حضور داشته باشد تا تبادل تجارب صورت گيرد.

فرهنگسراها و انتقادهايي كه در مورد فعاليت آنها مطرح مي‌شود موضوع بعدي اين نشست بود كه عبدالحسين مختاباد، رييس كميته هنري شوراي شهر و عضو فراكسيون اصلاح‌طلبان در پاسخ به آن گفت: فرهنگسراها در عملكرد خود با مشكل مواجهند و به لحاظ ساختاري اصلا زيرنظر شوراي شهر قرار ندارند. شورا هم نمي‌تواند روي آنها نظارت داشته باشد و بارها در خصوص فعاليت آنها به مديريت شهري انتقاد كرده‌ايم چرا كه با وجود آنكه مديريت‌شان زيرنظر هيچ سازماني نيست اما وقتي بدهي مالياتي بالا مي‌آورند شهرداري بايد پاسخگو باشد. وي ضمن انتقاد از عملكرد رسانه‌ها در مورد عدم فعاليت اصلاح‌طلبان شورا، گفت: ما بوديم كه شوراي شهر را مهم كرديم و قبل از ما كسي به شورا اهميت نمي‌داد. مختاباد در پاسخ به اعتراض خبرنگاران مبني بر اينكه شوراي اول مهم‌تر بوده است، افزود: نخير، نبود. ما تحريم مطبوعاتي در رسانه و تلويزيون هستيم. همين ديشب در يك برنامه‌اي من را لانگشات نشان دادند و حتي شما خبرنگاران خبرهاي ما را نمي‌زنيد.

حقاني: مديريت شهري براي آيندگان چيزي باقي نگذاشته است

محمد حقاني، رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران نيز به عنوان يكي ديگر از اصلاح‌طلبان شورا در اين نشست با بيان اينكه متاسفانه مديريت شهري براي آيندگان چيزي باقي نگذاشته است اظهار كرد: ما در اين مدت فقط توانستيم براي رسانه‌ها صحبت كنيم و مردم را در جريان قرار دهيم و اگر قرار باشد تهران را از كما در بياوريم بايد شهر به دست مديراني بيفتد كه تخصص و شناخت كافي داشته باشند، نه اينكه متخصصان پشت درهاي بسته معطل شوند.

وي سپس با انتقادي تند از نفوذ رسانه‌اي شهرداري گفت: اين يك واقعيت است. نه تنها رسانه كه شهرداري در بسياري ديگر از موارد هم از تمامي امكانات خود براي در تنگنا قرار دادن اصلاح‌طلبان شورا استفاده مي‌كند. به عنوان مثال مديران محلات چند وقت پيش مرا به جلسه‌اي دعوت كرده و با ما در مورد مسائل‌شان درددل كردند. حالا خبر رسيده كه تك‌به‌تك اين مديران از كار بركنار شده‌اند. اين در حالي است كه خودشان هر روز جلسه مي‌گذارند و بن و پول مي‌دهند و ما را در شورا محدود مي‌كنند كه حتي با مردم هم صحبت نكنيم. در صحبت‌هاي رودررو با رسانه‌ها محدوديت‌ها را حس مي‌كنيم. به مردم نمي‌شود دروغ گفت. مردم به خوبي مي‌دانند ما محدوديت داريم.

محمد حقاني در اين نشست با اعتراض به شهرداري گفت: پروژه شهر آفتاب مصوبه شوراي شهر را ندارد. پس چرا بايد اجرا شود؟ از ٦٢٠٠ ميليارد تومان بودجه مصوبه مترو، تنها ١٣٠٠ ميليارد تومان براي توسعه در نظر گرفته شده. بقيه اين مبالغ كجا رفته؟

دوستي: در حمايت و هدايت شهرداري دريغ نكرديم

موضوع ناهماهنگي بين اعضاي شورا و يكدست نبودن آنها در شورا سوال بعدي رسانه‌ها بود. سوالي كه اسماعيل دوستي در مورد آن گفت: خاصيت اصلاح‌طلبي تضارب افكار و توجه به كار كارشناسي است و به همين دلايل اعضاي فراكسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر از راي دادن‌هاي چشم بسته پرهيز كردند. وي با بيان اينكه سياسي كردن شوراي شهر مانند كشتي گرفتن روي پشت بام است و احتمال سقوط هر دو طرف وجود دارد، گفت: در اين دوره گاهي طرف مقابل سعي داشت كه اصلاح‌طلبان شورا را وارد فضاي سياسي كند اما با خردورزي و تضارب افكار ميان خودمان اين ترفندها را ناكام گذاشتيم.

صابري: برخي نقدها به عملكرد شورا نيز وارد است

قوانين حاكم بر شوراها نيز يكي ديگر از محورهاي مطرح شده در جلسه ديروز اصلاح‌طلبان بود كه علي صابري، عضو كميسيون حقوقي شورا در خصوص آن با اشاره به انتقاد از تزلزل قوانين شوراها گفت: از سال ٦١ تاكنون هشت بار قانون شوراها تغيير پيدا كرده است و اين در حالي است كه برخي نقدها به عملكرد شورا نيز وارد است چرا كه ما نتوانستيم از پتانسيل شوراي عالي استان‌ها نيز خوب استفاده كنيم و بايد قبول كنيم هر كس به نوبه خود در عملكردش ضعف داشته است، هر چند كه بنده در ابتداي ورودم به شورا دو وعده رسيدگي به وضعيت معلولان و قانون‌گرايي را داده‌ام كه به نوبه خودم در پايان دوره به دليل تمامي نقص‌ها و ضعف‌ها عذرخواهي مي‌كنم.

تندگويان: سعي كرديم طي سال‌هاي گذشته با اطلاع‌رساني‌هاي دقيق مردم را آگاه كنيم

در ادامه محمدمهدي تندگويان با بيان اينكه مهم‌ترين دستاورد فراكسيون اصلاح‌طلبان را مي‌توان شفاف بودن و كمك به شفاف‌سازي دانست، با ذكر اينكه وقتي يك فراكسيون و گروهي در اقليت قرار داشته باشند مي‌توانيم با يك مديريت بهينه موضوعات را تخصصي بررسي و شفاف كنيم، گفت: من در مورد كميسيون شهرسازي خودمان مي‌گويم كه اقدامات خوبي داشته‌ايم و ابطال ٢٠٠٠ مصوبه شوراي توافقات مناطق كه غيرقانوني بود كار ارزشمند و بي‌سابقه‌اي است كه در اين دوره انجام شده است.

وي در مورد برگزاري جلسات اصلاح‌طلبان شورا نيز با بيان اينكه جلسات فراكسيون هفته‌اي حداقل يك‌بار به صورت روتين برگزار مي‌شود و اين در حالي است كه در خصوص موضوعات ديگر جلسات فوق‌العاده‌اي نيز داريم در پاسخ به برخي انتقادات مبني بر ناهماهنگي‌هاي موجود در ميان اعضاي فراكسيون اصلاح‌طلب و به خصوص تضارب آرا در هنگام انتخاب شهردار تهران گفت: روي انتقاد شما به دنيامالي است كه متاسفانه در روز راي‌گيري تعيين شهردار تهران شاهد بوديد براي انتخاب شهردار تهران يكي ديگر از اعضا تا ثانيه‌هاي آخر به ما گفت كه به نامزد مورد تاييد فراكسيون اصلاح‌طلبان راي مي‌دهد اما در دقايق آخر راي ديگري به صندوق انداخت.

تندگويان همچنين در مورد شايبه‌هايي در خصوص اصلاح‌طلب بودن يا اصولگرا بودن احمد دنيامالي با بيان اينكه وي بايد خودش در اين خصوص و انداختن رايي كه به سبد قاليباف انداخته است، توضيح دهد گفت: با اين وجود همان‌طور كه بارها اعلام كردم، وي از روز اول به ما شفاف اعلام كرده بود كه اگر مديري معرفي كنيد كه توانمندتر باشد در حوزه مديريت شهري حتما به آن راي مي‌دهد، با اين وجود دنيامالي تا زمان راي‌گيري به جمع‌بندي نرسيد كه گزينه مورد حمايت ما بهتر است.

وي با بيان اينكه دروغگويي مشكل اصلي ما و آفتي است كه مي‌تواند هر تفكري اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرايي و حتي انسانيت را تحت‌الشعاع قرار دهد، گفت: مشكل ما با يكي از اعضاي قبلي فراكسيون اصلاح‌طلب شوراست كه عدم شفاف بودن ايشان مشكلاتي را ايجاد كرد. اين در حالي است كه دنيامالي از همان ابتدا اعلام كرده بود كه رايش را به سبد قاليباف مي‌اندازد. اگر آن عضو هم با ما چنين رفتاري به مانند دنيامالي داشت مشكلي نداشتيم و در واقع مشكل ما با دروغگويي است كه به دور از شأن انسانيت است و ما اعتماد كرديم و صداقت را پيشه كار خود كرديم و نمي‌توانيم با انگ زدن، فضا را به سمت ديگر پيش ببريم.

وي در پاسخ به برخي انتقادات مبني بر اينكه اعضاي اصلاح‌طلب از فضاي مجازي همچون توييتر و كانال‌هاي تلگرامي كه شايبه تبليغاتي دارد، گفت: از آنجايي كه تصورم اين است روي سوال شما با من است به آن پاسخ مي‌دهم و بايد بگويم به شخصه علاقه و آشناييتي با توييتر نداشتم اما احساس كردم رويكرد جامعه ما اين مدل پيام‌رساني را بيشتر مي‌پسندند و اين در حالي است كه من پيش از اين نيز در مصاحبه‌ها، حرف‌ها و مواضع خود را اعلام مي‌كردم هر چند كه حتي اگر من شعر بگذارم در اين شرايط مي‌گوييد تبليغاتي است اما برداشتم اين بود كه مردم اين مدل خاص اطلاع‌رساني يك خطي را بيشتر مي‌پسندند.

همچنين در پايان اين نشست نيز احمد حكيمي پور با بيان اينكه ما نيامده‌ايم تا به خودمان نمره بدهيم، افزود: با اين وجود من فكر مي‌كنم نظارت اصلاح‌طلبان در دوره چهارم نمره‌اي زير ١٠ مي‌گيرد اما مصوبات بالاي ١٥ خواهد بود و ما هميشه خواسته‌ايم پاسخگويي به مردم نهادينه شود.

وي در خصوص تحقيق و تفحص از شهرداري تهران هم گفت كه اين موضوع هنوز به راي گذاشته نشده است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=70728

ش.د9504736

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات