تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۹۹
آفتاب يزد عملكرد اعضاي فراكسيون اصلاح‌طلبان مجلس را براي دومين بار در حوزه‌هاي امضاء و مشاركت در طرح‌هاي اصلاح‌طلبانه، نطق، فعاليت نظارتي، حضور منظم در جلسات و... بررسي كرده است

شاگرد اول‌های امید

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/07/23 ـ شماره 5015 ـ صفحه 1)

زمانی قواره های پیراهن وکالت با اندازه هایشان همخوانی نداشت. چراکه این پیراهن ها برای اصلاح طلبانی دوخته شده بود که از راهیابی به بهارستان بازمانده بودند. از همین روی برخی ناگزیر به پوشیدن پیراهن های دوخته شده افراد دیگر شدند که یا کمتر در میان افکار عمومی شناخته شده بودند یا به قدری ناشناس بودند که حتی با بهره گیری از سرویس‌های جستجوگر در فضای مجازی نیز نام و نشانی از آن‌ها یافت نمی‌شد. در آن هنگام که این افراد به عنوان وکیل المله در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند، اصلاح طلبان خارج از بهارستان ناامیدانه نظاره گر کنش های ناشیانه شخصیت هایی بودند که خود از سر اجبار و ممانعت از تکرار مجلس نهمی دیگر منجر به ورود این چهره ها به مجلس از طریق لیست امید شدند.

اما رفته رفته ماهیت این نگاه تغییر یافت چرا که نمایندگان فراکسیون امید بالفعل شدند، عیار نمایندگی دست‌شان آمد. از طریق مهم ترین تریبون نظام، سخن گفتند ،طرح های ملی و اصلاح طلبانه ارائه کردند و در بزنگاه های حساس و حیاتی چون جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به جای تسویه حساب های سیاسی به همراهی رئیس جمهوری منتخب مردم پرداختند.

با این حال برخی از این فراکسیون امیدی ها همچنان ترجیح دادند که در لاک مهجوریت و گمنامی خود فرو روند و پس از دو سال عملکرد چشم گیری از خود به جای نگذارند. برخلاف بعضی دیگر که متحول شدند و درصدد زنده نگاه داشتن مجلسی بودند که میراث مدرس بود.

در اثبات این گزاره « آفتاب یزد» یازدهم مهرماه 96 ، در یک گزارش آماری تحت عنوان «سنجش عیار امیدی‌ها»، با واکاوی «تعداد نطق‌ها، تعداد تذکرات شفاهی و کتبی، تعداد مصاحبه‌ها از سه خبرگزاری مرجع ( ایلنا، ایسنا و ایرنا)، میزان فعالیت در شبکه‌های مجازی و مشارکت در صحن» به بررسی عملکرد نمایندگان تهران که همگی برآمده از لیست امید بوده اند، پرداخت که طبق این تحقیق چهره هایی چون «داوود محمدی»،«عبدالرضا‌ هاشم‌زائی»، «غلامرضا حیدری»، «علی نوبخت»، «سیده فاطمه حسینی» و «محمدرضا بادامچی» در آن بازه زمانی، هیچ کنش مشخصی را از خود بر جای نگذاشته بودند. در عوض اشخاصی همچون «محمود صادقی» و « علی مطهری» ، «محمدرضا عارف»، «الیاس حضرتی» ، «محمدعلی وکیلی» و «مصطفی کوابیان» خوش درخشیدند و ثابت کردند که جامه وکالت به قواره شان دوخته شده است.

... روزها از پی هم گذشتند و در سپهر سیاست ایران رویداد‌های بسیاری به وقوع پیوست. دوباره فصل برگ ریزان فرا رسید و «آفتاب یزد» یک بار دیگر مترصد بررسی عملکرد نمایندگان اصلاح طلب مردم شد. این بار کلیه نمایندگان فراکسیون امید مورد واکاوی و تحلیل قرارگرفتند و پارامترهای عیار سنجی آن‌ها نیز نطق‌های موثر، همچنین طرح‌های مطروحه ، فعالیت‌های نظارتی، نطق‌های تاثیر گذار در جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی و همینطور حضور منظم در مجلس و رای‌گیری‌ها در بهار و تابستان ۹۶ بوده است. آمار‌های به دست آمده را تیم تحلیلی « نماسنج» در اختیار آفتاب یزد گذاشته است. با بررسی این داده‌ها می‌توان دریافت که چهره ای چون فاطمه حسینی که پیش‌تر ظهور و بروز مبرهنی در بهارستان نداشت طی شش ماه گذشته توانسته است عملکرد قابل قبولی از خود برجای بگذارد.

جداول زیر مشروح عملکرد شش ماهه اخیر نمایندگان فراکسیون امید است که شما را به خواندن آن‌ها دعوت می‌نماییم.

بهـــــار۹۶

طرح‌ها

هر کدام از ۱۴ طرح‌ جدید نمایندگان به طور متوسط توسط شش نفر از اعضای تیم تحلیلی نماسنج مورد ارزیابی قرار گرفت. در میان این طرح‌ها، سه طرح زیر بیشترین نمرات را از منظر پیشرو و اصلاح‌طلبانه بودن دریافت کردند:

طرح انتزاع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از قوه قضائیه و الحاق آن به وزارت کشور مقدمه این طرح که به امضای ۸۵ نماینده (شامل هفت نماینده تهران) رسیده است.

طرح جامع مدیریت شهری در مقدمه این طرح که به امضای ۵۵ نماینده (شامل چهار نماینده تهران) رسیده است، آمده است: «ضرورت انجام امور محلی توسط مدیریت شهری دلایل مختلف دارد که مهم‌ترین آن را می‌توان حق تصمیم‌گیری و مشارکت فعال در امور محلی توسط شهروندان و نهادهای منتخب آنها دانست.»

طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در مقدمه این طرح که به امضای ۱۱۴ نفر (شامل پنج نماینده تهران) رسیده است، آمده است: «متاسفانه به جهت اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پاسخگو نیست، این جایگاه همچنان رشدی نداشته و درآمد از این صنعت همچنان اندک است و آثار تاریخی در همه استان‌ها در حال از بین رفتن است.»

نطق‌ها

با ارزیابی محتوای تمامی نطق‌های میان‌دستور نمایندگان مدنظر نماسنج در بهار۹۶ (مجموع ۲۱ نطق)، سه نطق زیر بالاترین امتیاز را از منظر پیشرو و اصلاح‌طلبانه بودن کسب کردند

محمدرضا عارف نماینده تهران ۳ اردیبهشت ۹۶ نکات مهم مطرح شده در نطق: ضرورت ساماندهی گفتگوی ملی، تقدیر و دفاع از برجام و دیگر دستاوردهای دولت (کنترل تورم و طرح تحول سلامت)، غیر قابل قبول دانستن تداوم فضای امنیتی در دانشگاه‌ها، عدم دخالت نظامیان در رقابت‌های سیاسی، حقِ جریانِ آزاد اطلاعات، تاکید بر نقش ویژه مرحوم‌هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان در خلق حماسه سیاسی، لزوم توجه به بحران کم‌آبی و مسائل محیط زیستی.

فرج‌الله رجبی نماینده شیراز ۹ خرداد ۹۶ نکات مهم مطرح شده در نطق: انتقاد از الفاظ رای حلال و رای مومنانه و ایجاد شبهه در سلامت انتخابات، پیام مردم در میتینگ‌های انتخاباتی مبنی بر اولویت مطالبات سیاسی و اجتماعی به مطالبات اقتصادی و لزوم توجه به آن، ایجاد معذورات و استفاده از روش‌های خاص درازمدت برای حل مشکلات در قرن ۲۱، «تکرار» کردن نسل جوان، دعوت از رئیس جمهور به شنیدن صدای مخالفان، لزوم تغییر یک سوم کابینه که با رئیس جمهور همراه نبودند، لزوم تحرک بیشتر تیم رسانه‌ای دولت.

غلامرضا حیدری نماینده تهران ۱۶ خرداد ۹۶ نکات مهم مطرح شده در نطق: مجازات حمله‌کنندگان به سفارت عربستان و معرفی سران آنها، درخواست‌های مردم و مطالبات آنها در فضای انتخابات ریاست جمهوری، رای مردم به رویکرد تعامل مثبت در داخل و خارج و ...

تابســتان ۹۶

طرح‌ها

۲۸ طرح‌ نمایندگان در تابستان ۹۶ مورد ارزیابی تیم تحلیلی نماسنج قرار گرفته است. در این میان، سه طرح زیر بیشترین نمرات را از منظر پیشرو و اصلاح‌طلبانه بودن دریافت کردند:

طرح اصلاح بند (۳) ماده ۱۸ قانون گذرنامه (مربوط به اجازه خروج زنان) در مقدمه این طرح که از سوی تمام ۱۷ نماینده عضو فراکسیون زنان مجلس امضا و تقدیم هیئت رئیسه شده است، آمده است: «با توجه به اینکه در طول سالیان پس از تصویب قانون گذرنامه سال ۱۳۵۱، بانوان ورزشکار، هنرمند و فرهیخته علمی و فرهنگی و اقتصادی جهت اعزام به خارج از کشور متحمل مشکلاتی شده‌اند، اصلاح قانون مذکور اجتناب‌ناپذیر است.»

طرح کارآمدسازی و ارتقای مدیریت صندوق‌های بازنشستگی در مقدمه توجیهی این طرح که به امضای ۸۷ نماینده رسیده است، آمده است: «....در شرایط فعلی، موضوع این صندوق‌ها به عنوان یکی از چالش‌های اصلی کشور بیش از پیش در محافل عمومی و تصمیم‌گیری کشور مطرح شده است به نحوی که در لایحه تقدیمی برنامه ششم ، بحران صندوق‌های بازنشستگی در کنار بحران آب و محیط زیست به عنوان یکی از سه چالش و بحران اصلی و مهم کشور شناخته شده است.»

طرح الحاق دو ماده به قانون رفع موانع تولید در مقدمه طرح آمده است: «به شهادت اکثر مدیران مرتبط با حوزه تولید، یکی از دلایل عمده عدم رونق تولید، همراهی نکردن بانک‌هاست […]. علیرغم حضور مدیران بانک‌ها در کارگروه و تصویب تسهیلات و تایید نهایی استاندار، متاسفانه در مرحله پرداخت با مقاومت و استنکاف بانک‌های عامل مواجه می‌شود.»

نطق‌ها

بر اساس ارزیابی محتوای تمامی نطق‌های میان‌دستور نمایندگان مدنظر نماسنج در تابستان ۹۶ (مجموع ۱۶ نطق)، سه نطق با بالاترین امتیاز از منظر پیشرو و اصلاح‌طلبانه بودن و نیز اصولگرایانه‌ترین نطق در همین بازه، به شرح زیر هستند

بهرام پارسایی نماینده شیراز ۱۸ تیر ۹۶ نکات مهم مطرح شده در نطق: مشارکت بالای مردم و انتخاب آگاهانه‌ یک دیدگاه و عملکرد در انتخابات اردیبهشت ۹۶، محکوم کردن توهین به ریاست جمهوری در راهپیمایی روز قدس، توصیه به پایبندی ریاست جمهوری به گفتمان منتخب و انتقاد از افراد سست ‌بنیان در کابینه قبلی، فراموش نکردن وعده‌های انتخاباتی از جمله حقوق شهروندی و انتظار تغییر ۵۰ درصدی کابینه در این راستا.

مصطفی کواکبیان نماینده تهران - ۲۲ مرداد ۹۶ نکات مهم مطرح شده در نطق: انتقاد از عدم حضور روسای جمهور سابق و بزرگان اهل سنت در جلسه تحلیف، انتقاد از کنایه‌ها و حاشیه‌پردازی‌های صداوسیما از جلسه تحلیف و عکس سلفی، لزوم اصلاح روند مدیریت شهری در دوره مدیریت جدید و پرهیز از رانت‌های گذشته، یادآوری مطالبات مردم به رئیس جمهوری.

محمود صادقی نماینده تهران ۷ شهریور ۹۶

نکات مهم مطرح شده در نطق: استقلال قوا، صیانت از وظایف اساسی قوه مقننه و انتقاد از ضعیف شدن بعد قانونگذاری و نظارتی مجلس، انتقاد از قانون‌گذاری‌های موازی درخواست انتشار مصوبات همه‌ این نهادها به صورت شفاف برای مردم، انتقاد نسبت به جلوگیری از ورود افراد ذیصلاح به مجلس.

«ترین»‌های فراکسیون امید در بهار و تابستان ۹۶

حضور منظم در مجلس و رای گیری‌ها:

محمد رضا بادامچی

فاطمه ذوالقدر

محمد جواد فتحی

فعالیت‌های نظارتی:

مصطفی کواکبیان

فاطمه حسینی

نطق‌های تاثیر گذار در جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی:

علی مطهری

قاسم میرزایی نکو

امضا طرح‌های موثر:

سهیلا جلودارزاده

الیاس حضرتی

http://aftabeyazd.ir/?newsid=87017

ش.د9602978

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات