صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۰۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 15 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): قدرت‌های خارجی و رژیم صهیونیستی به‌ دنبال ایجاد یک «اسرائیل جدید» در منطقه و ایجاد وسیله‌ای برای اختلاف و نزاع هستند.(1396/7/12) www.basirat.ir

▼ حرف روز
اعتبارزدایی برای هجمه به نظام
طی روزهای اخیر، رسانه‌های ضد انقلاب اتهام‌هایی را به رئیس قوه قضائیه و نزدیکان وی نسبت دادند که با واکنش مقامات مختلف کشورمان مواجه شد. وزیر اطلاعات، رئیس سازمان اطلاعات سپاه و امام جمعه موقت تهران، از جمله مسئولانی بودند که به اتهام‌های بی‌پایه و اساس رسانه‌های ضد انقلاب پاسخ دادند و از سناریوی آتی این رسانه‌ها برای حمله و تخریب وجهه دیگر شخصیت‌های انقلابی سخن گفتند. رسانه‌های مذکور در عملیات رسانه‌ای خود، با سندسازی‌های جعلی و استفاده از تکنیک‌های پیچیده عملیات روانی درصدد بودند به هر نحو ممکن مخاطب خود را اقناع کرده و ذهنیت مسمومی برای آنها ایجاد کنند. به هر حال، در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
۱ـ آنچه این رسانه‌ها انجام می‌دهند، در اصل حمله به اساس انقلاب اسلامی و ترویج ناامیدی از ادامه حیات انقلاب در نزد مردم است. در واقع، آنها برای هدف قراردادن اساس حیات بالنده انقلاب، اگرچه شخصیت‌های انقلابی را تخریب می‌کنند؛ اما هدف اصلی آنها حمله به موجودیت و حیات انقلاب است. به بیان دیگر، تحلیل محتوای مطالب این رسانه‌ها نشان می‌دهد که آنها بیش از هر چیزی بر تخریب شخصیت‌های انقلابی و اعتبارزدایی از شعارها و داعیه‌های انقلابی متمرکز هستند و برای این منظور از روش‌هایی، چون سندسازی جعلی، اتهام‌پراکنی بی‌اساس، جذابیت‌آفرینی و همچنین تکرار بیش از حد یک خبر کذب استفاده کرده و به طور حساب‌شده و پیچیده عمل می‌کنند. در واقع، اکنون کانال‌های تلگرامی ضد انقلابی، مانند آمدنیوز به گونه‌ای مدیریت می‌شود که از همه ظرفیت‌های نیروهای ضد انقلاب و معاند بهره‌برداری شود.
2ـ دقت در وابستگی این رسانه‌ها به بیگانگان و سرویس‌های اطلاعاتی‌‌ـ امنیتی کشورهای معاند و تعیین دستور کار آنها از سوی این سرویس‌ها به خوبی نشان‌دهنده اهداف رسانه‌های مذکور است. به عبارتی، در تحلیل اخبار و گزارش‌هایی که در این رسانه‌ها منتشر می‌شود، باید به این نکته توجه شود که آنها تکمیل‌کننده گوشه‌ای از جورچین جنگ ‌نرم تمام‌عیار نظام سلطه علیه حیات انقلاب هستند و مسلم است رسانه‌ای، مانند آمدنیوز که از نظر پشتیبانی‌های مالی، فنی، کارشناسی و... به دشمنان نظام وابسته است، مأموریتی جز نفرت‌پراکنی علیه نظام برای آن تعریف نشده است.

▼ گزارش روز
شش سال دیرتر
«جان کربی» تحلیلگر امنیت ملی و بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که سخنگوی وزارتخانه‌های خارجه و دفاع آمریکا در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود، طی یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» تصریح کرد: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به طور قطع هیچ دلیلی برای لغو برجام ندارد. در میان همه آنچه مقامات و چهره‌های مختلف در جهان بیان کرده‌اند، این عبارات صریح‌ترین و دقیق‌ترین جملاتی است که در زمینه برجام و منش و خوی ایالات متحده آمریکا بیان شده است؛ کشور و دولتی که به راحتی هر چه تمام‌تر می‌تواند بدون هیچ دلیل قانع‌کننده و محکمی توافقی را که پر بی‌راه نیست اگر بگوییم مهم‌ترین توافق جهان در دهه‌های اخیر است، برهم بزند و هیچ انگارد؛ اقدامی که بار دیگر از چهره دولت آمریکا و واقعیت پلید این دولت نقاب برمی‌افکند و نشان می‌دهد تعبیرات دقیق رهبر معظم انقلاب در برابر آمریکا و بی‌فایده بودن مذاکره با این کشور تا چه اندازه دقیق بوده است؛ موضوعی که متأسفانه بسیاری از چهره‌های سیاسی داخلی آن را با چندین سال تأخیر و حالا که توافق هسته‌ای با اجرای کامل تعهدات ایران در معرض نقض و در آستانه پایان قرار دارد، دریافته‌اند؛ اما نکته عجیب در این میان آن است که همان چهره‌هایی که پس از مذاکره جمهوری اسلامی در آلماتی و... اعلام می‌کردند باید به سراغ آمریکا رفت و با آن مذاکره کرد، همان‌هایی که اروپایی‌های بدون آمریکا را بدون قدرت می‌دانستند و می‌گفتند می‌توان با آمریکا مذاکره کرد و نتیجه گرفت، اکنون با هویدا شدن واقعیت آمریکا و بدعهدی‌های مکرر و دورخیز ترامپ برای قرار دادن ایران بر سر دوراهی پایان برجام یا مذاکره مجدد، در فکر رجوع به اروپا و توافق با اروپایی‌ها برای حفظ برجام افتاده و با نقض گفته‌های گذشته خود، اعلام می‌کنند که می‌شود با تکیه به اروپا در مقابل خواست دولت آمریکا برای نقض برجام ایستاد! این افراد در حالی به سخنان شش سال پیش منتقدان دولت رسیدند که این دیرفهمی به قیمت از دست رفتن بخش‌های مهمی از توانایی هسته‌ای کشور و تلف شدن فرصت‌های پیشرفت و حرکت کشور در مذاکرات هسته‌ای تمام شد.

▼ خبر ویژه
فراکسیونی که در فکر ضد انقلاب و فتنه‌گران است
طیبه سیاوشی، عضو اصلاح‌طلب مجلس در اقدامی عجیب به جای پیگیری مشکلات معیشتی مردم در مجلس پیگیر احکام صادره قضایی برای برخی از اعضای ضد انقلاب و فتنه‌گر شده است که سال گذشته به اتهام‌هایی، چون اجتماع و تبانی و فعاليت تبليغی علیه نظام و عضويت در گروه‌های غير قانونی در دادگاه انقلاب محاکمه شدند. بر اساس احکام قضایی دادگاه که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، این افراد به یک سال حبس و دو سال محرومیت از حضور در احزاب، فضای مجازی و مطبوعات محکوم شده‌اند. متأسفانه، فراکسیون امید خواهان تجدیدنظر در احکام صادره شده و در نهایت بی‌شرمی با اتهام به دستگاه قضایی کشور احکام این مجرمان را سیاسی خوانده است. همچنین بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید گفته ‌است: اعضای فراکسیون تأکید داشتند احکام صادره بیش از آنکه جنبه قضایی داشته باشد، جنبه سیاسی دارد! گفتنی است این اقدامات با استقبال رسانه‌های معاند و ضد انقلاب مواجه شده و جنجال دیگری علیه نظام بر پا کرده است. این اقدامات نمایندگان فراکسیون امید مجلس در حالی تکرار می‌شود که طی دو سال گذشته این افراد هیچ اقدام مفیدی برای حل مشکلات معیشتی مردم انجام نداده و دائماً با کارهای سیاسی خود فضای کشور را متشنج کرده و درصدد زنده کردن خاطرات تلخ مجلس ششم در اذهان مردم هستند.
 
▼ اخبار
1ـ تأیید نکردن پایبندی ایران نقض برجام نیست

«تد کروز» سناتور جمهوریخواه در مصاحبه با «واشنگتن فری بیکن» گفت: رئیس‌جمهور آمریکا هیچ گزینه‌ای جز تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام ندارد و باید به کنگره اجازه دهد اقدامات تنبیهی سختی علیه تهران به کار گیرد تا از این طریق پایه و اساس از بین رفتن کامل برجام یا مذاکره مجدد با ایران فراهم شود. «تام کاتن» سناتور آمریکایی نیز در مصاحبه‌ با «واشنگتن‌پست» از منقضی شدن برخی محدودیت‌های مندرج در برجام برای ایران در سال‌های آینده، تحقیقات در زمینه سانتریفیوژها، آزمایش موشک‌های بالستیک و نبود گزینه‌های لازم برای پاسخ به پایبند نبودن ایران به توافق را از جمله نقایص اصلی برجام دانست و گفت: دولت و کنگره باید با متحدان اروپایی و به ویژه رژیم صهیونیستی و متحدان عربی خود برای رفع این نقایص همکاری کنند. این نماینده آمریکایی گفت: اقدام احتمالی ترامپ برای تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام، آمریکا را فوری از برجام خارج نمی‌کند و واشنگتن، با چنین اقدامی هیچ یک از  مفاد توافق هسته‌ای را نقض نکرده است.

2ـ جمله معروف رئیس‌جمهور را نمی‌توانیم باور کنیم
«فاطمه هاشمی» فرزند مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه «جهان صنعت» در پاسخ به پرسشی درباره وعده‌ انتخاباتی روحانی در زمینه انتصاب وزیر زن، گفت: «مطمئناً این جمله معروف روحانی در مجلس که گفتند «دلم می‌خواست وزیر زن انتخاب کنم اما نشد» را نمی‌توانیم باور کنیم. بنده اطلاع دقیقی از اتفاقات پشت پرده ندارم؛ اما چیزی که از ظاهر قضیه می‌فهمم این است که خود آقای روحانی نخواستند وزیر زنی را معرفی و انتخاب کنند و شاید تشخیص دادند که زنی مناسب وزارتخانه‌های دولتش نیست. بنده فشاری را برای عدم انتخاب وزیر زن به آقای روحانی ندیدم و اگر چنین فشارهایی وجود داشته باشد، حتماً در دوران آقای احمدی‌نژاد هم بوده، اما دیدیم که او سه زن را برای وزارت به مجلس معرفی کرد.»

3ـ راهبرد جدید دولت آمریکا در قبال ایران
بلومبرگ نوشت: «راهبرد جدید دولت آمریکا در قبال ایران نوعی رویکرد تهاجمی برای مقابله با تهدیدهای ایران در سراسر جهان و استفاده از تهدیدهای ترامپ به منزله اهرم فشار برای جلب حمایت متحدان آمریکا به منظور تغییر مفاد این توافق را شامل خواهد شد که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از محورهای اصلی این راهبرد است.» در این زمینه دو مقام اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با بلومبرگ مدعی شده‌اند رئیس سیا اختیارات جدیدی برای مقامات اطلاعاتی آمریکا در نظر گرفته تا آنها بتوانند مأموران اطلاعاتی ایران را رصد کرده و علیه آنها عملیات انجام دهند. همچنین با شبکه‌های ایران در داخل آمریکای لاتین، برنامه موشکی این کشور و حمایت ایران از گروه‌هایی، مانند حزب‌الله مقابله کنند.

4ـ ایران بر سر توان دفاعی‌اش مذاکره نخواهد کرد
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ با «نیوزویک» گفت: «ایران بر سر توان دفاعی‌اش مذاکره نخواهد کرد.» وی تأکید کرد: «تهران در چارچوب توافق هسته‌ای هیچ بندی برای محدود کردن توافق دفاعی‌اش را نپذیرفته است.» محمدجواد ظریف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا برنامه موشکی ایران نقض روح توافق به شمار می‌رود، تأکید کرد: «آنها (موشک‌های ایران) دفاعی هستند.» ظریف اضافه کرد: «موشک‌های بالستیک ایران برای حمل سلاح‌های هسته‌ای ساخته نشده‌اند و علت اینکه ما آنها را آزمایش می‌کنیم بالا بردن دقت آنها است. اگر موشکی برای حمل سلاح هسته‌ای ساخته شده باشد، شما نیازی به دقت ندارید. در آن صورت فقط شما به برد نیاز دارید، چون آنها بازداری لازم را ایجاد می‌کنند.»

▼ اخبار کوتاه
تحلیل آمار شش ماهه تجارت خارجی کشور حاکی از آن است که مجموع تجارت خارجی 43 میلیارد و 139 میلیون دلار شده که از این مقدار، صادرات با سهم 20 میلیارد و 544 میلیون دلار و واردات با سهم 23 میلیارد و 599 میلیون دلار نقش‌آفرینی کرده‌اند. تراز تجاری کشور با تفاوت سه میلیارد و 51 میلیون دلار منفی است. چین 7 درصد، عراق 48/5 درصد، کره 84/12 درصد رشد مثبت و امارات 10/17 و هند 52/6 رشد منفی داشته‌اند.
حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه سالیانه ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، گفت: با اصلاح مالیات بر عرضه مواد دخانی، می‌توانیم افزون بر ایجاد سالیانه ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نظام سلامت، مصرف دخانیات را نیز کاهش دهیم. حریرچی با اشاره به اینکه هر سال ۵۰۰ هزار نفر بر اثر استعمال دخانیات بستری می‌شوند، گفت: سالیانه ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان از پول مردم کشور، دود می‌شود.
وزیر کشور آمریکا طی سخنانی در بنیاد هریتیج، ایران را تهدیدی جدی خواند و گفت: دولت ترامپ با گسترش منابع انرژی خود و کم کردن منافع نفتی تهران می‌تواند با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای آن مقابله کند. رایان زینکه با اشاره به اینکه بهتر است برای مقابله گزینه‌های اقتصادی داشته باشیم تا گزینه‌ای نظامی، گفت: آمریکا با اهرم اقتصادی می‌تواند زمینه را برای جایگزین کردن هر قطره نفت تولیدی ایران فراهم کند.
حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی درباره بی‌اعتنایی دولتی‌ها به نصایح و نظرات مراجع تقلید با بیان اینکه متأسفانه دولت فعلی مراجع را در متن حوادث و وقایع داخلی و بین‌المللی قرار نمی‌دهد، گفت: بارها در دیدار مسئولان اعلام کردیم که دیرکرد بانک‌ها حرام است؛ ولی متأسفانه به این نصایح کم‌توجهی می‌شود.
دادستان ویژه روحانیت استان تهران ضمن ردّ شایعات اخیر مبنی بر اعمال محدودیت‌های جدید علیه رئیس دولت اصلاحات، گفت: هیچ محدودیت جدیدی درباره نامبرده اعمال نشده است. حجت‌الاسلام عبداللهی افزود: اقدامات پیشگیرانه‌ای که تا کنون انجام شده، بر اساس مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا در جریان نشست خبری در واکنش به احتمال اعلام پایبند نبودن ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ گفت: «ما همه تحولات در توافق را کاملاً زیرنظر داشته و از همه انتظار داریم که به تعهدات خود به توافق هسته‌ای پایبند باشند.»



نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات