صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 29 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): سیاست‌های کلی، چارچوب همه‌ اقدامات اجرایی و تقنینی کشور را مشخص می‌کند و دولت و مجلس و همه‌ دستگاه‌ها باید کاملاً منطبق با این سیاست‌ها عمل کنند.(1396/6/22)

▼ حرف روز
وظايف خطير خبرگان
ديروز و امروز تهران ميزبان سومين دوره اجلاس مجلس خبرگان رهبري بود که با حضور همه اعضاي آن در حال برگزاري است. جلسات و نشست‌هاي مجلس خبرگان رهبري هر چند در سکوت خبري و با حداقلي از بازتاب‌هاي رسانه‌اي همراه است؛ اما حقيقت آن است که اين مجلس يکي از ارکان مهم جمهوريت و اسلاميت نظام اسلامي به شمار مي‌آيد و اعضاي آن را نمايندگان مردم تشکيل مي‌دهند این فرایند ظهور و بروز جمهوریت نظام اسلامی را در انتخاب عالی‌ترین جایگاه سیاسی و اعتقادی به نمایش می‌گذارد. در حوزه وظایف با مراجعه به قانون اساسي، سه وظيفه خطير را برای نمایندگان منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبری می‌توان برشمرد:
اولين وظيفه تصريح شده، انتخاب رهبري نظام اسلامي است که از ميان فقهاي جامع‌‌الشرايط اين امر مهم انجام مي‌شود. برای اجراي اين اصل و شناختِ شرايط مذكور در اصل پنجم و يك‏صدونهم قانون‏ اساسي، كميسيوني مركّب از يازده نفر عضو اصلي و چهار نفر عضو علي‏البدل در مجلس‏ خبرگان تشكيل مي‏شود که وظيفه اصلي آن تحقيق درباره همه موارد مربوط به شرايط رهبر و بررسی صلاحیت كساني كه در مظانّ رهبري قرار دارند و ارائه نتايج حاصله به هيئت‏رئيسه براي بررسي مجلس خبرگان است.
دومين وظيفه خطير اين مجلس عزل رهبري در صورت از دست دادن صلاحيت‌هاست. «تداوم رهبري» ولي امر، به «استمرار صلاحيت و شايستگي» وي بستگي دارد و با نبود هر يك از شرايطِ لازم براي رهبري، مشروعيت آن از بين مي‏رود. مجلس‏ خبرگان براي اجراي اين وظيفه نیز كميسيوني مركب از يازده نفر عضو اصلي و چهار نفر علي‏البدل دارد. گفتنی است، بستگانِ نزديك سببي و نسبي رهبر نمي‏توانند در اين كميسيون عضو باشند. كميسيون موظف است اطلاعات لازم درباره اين اصل را به دست آورده و صحت و سُقم گزارش‌های واصله را بررسي کند و پس از آن کمیسیون و هیئت رئیسه به موضوع رسیدگی کرده و به رأی‌گیری در صحن مجلس گذاشته می‌شود.
سومين وظيفه این مجلس نظارت بر عملکرد رهبري است که برای اين وظيفه خطير نيز مجلس ‏خبرگان داراي كميسيون تحقيق است كه افزون بر رسيدگي به گزارش‌های دریافتی و تحقيق درباره صحت و سقم آنها، به تشكيلات اداري رهبري نيز توجه داشته و به آن مقام در جلوگيري از نفوذ و دخالت نیروهای نامطلوب در تشكيلات نهاد رهبري مساعدت مي‏کند.

▼ گزارش روز
یک‌ بام و دو هوا!
بازگشت اصلاح‌طلبان آن هم به شورای شهر، این بار هم با بازگشت حاشیه و اتفاقات عجیب و غریب به شورا مساوی شده است، از ماجرای تعطیلات تابستانی و اعتراض به امکانات شورا تا اظهارات و عکس‌های عجیب یکی از اعضای شورای شهر تهران در صفحه‌اش در فضای مجازی و ماجرایی که به تازگی رسانه‌ای شده است مبنی بر اینکه برای اعضای شورای شهر تهران 21 خودروی پارس به ارزش 900 میلیون تومان و 21 دستگاه تبلت با برند آمریکایی به مبلغ 96 میلیون تومان خریداری شده است!
اتفاقی که نه تنها نوعی سوءاستفاده و بهره‌برداری‌ شخصی غیر ضرور از بیت‌المال به نفع اعضای شورا محسوب می‌شود، بلکه یک موضوع جالب توجه دیگر نیز در دل خود دارد و آن عبارت است از بی‌تفاوتی رسانه‌های اصلاح‌طلب و فعالان رسانه‌ای این جریان در فضای مجازی به این تخلف و سوء‌استفاده آشکاری که مدارک و اسناد آن نیز منتشر شده است! رسانه‌هایی که در دوران حضور اصولگرایان در شورای شهر و شهرداری، بر اساس ادعاهایی که هیچ سند و مدرک معتبری نیز درباره آنها وجود نداشت، بزرگ‌ترین جنجال‌ها را به راه می‌انداختند و از کاه کوه می‌ساختند، اکنون در برابر این تخلف آشکار آن هم در روزهای ابتدایی آغاز به کار پنجمین دوره شورای شهر تهران سکوت کامل اختیار کرده‌اند و گویا هیچ اتفاقی رخ نداده است. سکوتی که البته هیچ کمکی به تبرئه اعضای این شورا در زمینه سوء‌استفاده از امکانات شهردار تهران نمی‌کند و فقط موجب اثبات این فرضیه خواهد شد که تمام تیترهای درشت این رسانه‌ها که در 12 سال گذشته براساس اخبار عموماً غیر موثق و نامعتبر درباره تخلفات مالی در مجموعه مدیریتی شهر تهران منتشر می‌شد، بیش از آنکه نگرانی برای حفاظت از بیت‌المال و تلاش برای حفظ سرمایه‌های پایتخت ایران اسلامی باشد، فضاسازی، فریب افکار عمومی و بازی‌های سیاسی برای تأمین منافع سیاسی و جناحی جریان اصلاحات بوده است.  

▼ اخبار ویژه             
قدم زدن در ساحل به جای انجام مأموریت!
پس از انتشار اخبار و تصاویر جنایت‌های دولت میانمار و نسل‌کشی مسلمانان در این کشور و همچنین انتقادات از عدم اقدام قاطع وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، چند روز پیش پایگاه وزارت خارجه اعلام کرد، هیئت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه از کمپ آوارگان روهینگیا در مناطق مرزی بنگلادش و میانمار بازدید و با جمعی از ساکنان این اردوگاه‌ها دیدار و گفت‌وگو کرد؛ اما با فاصله کوتاهی تصاویری از ابراهیم رحیم‌پور منتشر شد که نشان می‌دهد وی به جای رسیدگی به وضعیت آوارگان روهینگیایی در حال گشت و گذار در سواحل  بنگلادش است!

ادعای عجیب یک چهره اصلاح‌طلب!
روزنامه وقایع اتفاقیه در مطلبی با عنوان «اصلاح‌طلبان مسئولیتی در قبال عملکرد دولت ندارند» به نقل از «سجاد سالک» رئیس شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان در جملاتی عجیب مدعی شد: «اصلاح‌طلبان می‌توانند چهار سال بعد به میدان بیایند و بگویند که پس از دورانی هشت ساله اکنون صلاحیت در دست گرفتن سکان دولت را دارند و طبیعتاً در عرصه مناظرات آینده نیز قرار نخواهد بود که اصلاح‌طلبان پاسخگوی قصور و کم‌کاری‌های دولتی باشند که در آن کمترین نقش را داشته‌اند.» گفتنی است، این درحالی است که اصلاح‌طلبان در دوران انتخابات تمام قد از روحانی حمایت کردند و نقش پر رنگی را در دولت وی داشته و دارند.

اخبار
1ـ سخنان ترامپ نشان‌دهنده گفتار عوام‌فریبانه اوست

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سخنان وی به ویژه آنجا که به ملت بزرگ ایران اشاره داشت، چنان سخیف، شعاری و بی‌محتوا بود که ارزش پاسخ ندارد. ظریف همچنین اظهار داشت: سخنان وقیحانه و جاهلانه رئیس‌جمهور آمریکا و نادیده انگاشتن واقعیات جمهوری اسلامی ایران در سیاست داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم عمق بی‌اطلاعی و رفتار و گفتار عوام‌فریبانه ایشان را نشان می‌دهد که در کنار واقعیاتی، همچون حمایت دولت آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی و رژیم‌های دیکتاتوری منطقه و ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی، حاصلی جز انزوا و بی‌اعتباری هر چه بیشتر دولت آمریکا نزد جهانیان نخواهد داشت.

2ـ سپاه برای امنیت و مبارزه با تروریسم ایفای نقش می‌کند
رئیس‌جمهور در دیدار جمعی از مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های آمریکا گفت: بزرگ‌ترین مسئولیت دولت دفاع از امنیت مردم و امنیت ملی کشور است؛ من تعجب می‌کنم که چطور درباره سلاح دفاعی ما سخن گفته می‌شود؛ اما درباره انواع تسلیحات تهاجمی که هر روز مردم یمن را هدف قرار می‌دهند، صحبت نمی‌شود. وی گفت: سپاه یک نیروی بزرگ مردمی و نظامی در کشور ما است و در جنگ هشت ساله نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و امروز هم برای امنیت ایران و مبارزه با تروریسم نه تنها در ایران، بلکه در سوریه و عراق، نقش بسیار مؤثر و مهمی را ایفا کرده و می‌کند.

3ـ نمی‌توان به جدایی آمریکا و اروپا دل خوش کرد
«داوود هرمیداس‌باوند» در مصاحبه با روزنامه شرق با اذعان به اینکه نمی‌توان چندان بر روی شکاف میان آمریکا و اروپا حساب باز کرد، گفت: «این نکته را باید در نظر داشت که همراهی نسبی اتحادیه اروپا با ما در هر وضعیتی ادامه پیدا نمی‌کند. بنابراین اگر آمریکا بخواهد تحریم‌های یکجانبه مضاعف خود را علیه ما فعال کند، بسیاری از شرکت‌های اروپایی ترجیح می‌دهند خودشان را به دردسر نیندازند. آنها می‌آیند، مذاکره و تفاهم می‌کنند، اما در مرحله اجرا متوقف می‌شوند؛ چرا که تحریم‌های آمریکا تحریم‌های یکجانبه مضاعف است؛ یعنی دیگران نیز باید رعایت کنند و در صورت نادیده‌گرفتن آن از سوی آمریکا تحریم می‌شوند.»

4ـ مذاکره مجدد به‌ هیچ‌وجه پذیرفته نیست
علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب در پاسخ به ادعای یک رسانه آمریکایی در حمایت پاریس و لندن از مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای با ایران اظهار داشت: به ‌هیچ‌وجه مذاکره مجدد از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته نیست. وی در ادامه افزود: برای یک ‌بار توافق انجام‌ شده و هیچ نوع تردیدی از سوی کشورهای مذاکره‌کننده در زمینه این قرارداد نیست و پیشنهاد مذاکره مجدد پذیرفته نخواهد شد. ولایتی در توضیح موضع ایران در قبال همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق نیز گفت: موضع ایران کاملاً روشن است، از تمامیت ارزی کشورهای منطقه و عراق حمایت می‌کنیم.

5ـ مماشات دیوان محاسبات تأمل‌برانگیز است
عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس درباره تبرئه نجومی‌بگیران از سوی دیوان محاسبات و بررسی قانونی بودن آن، اظهار داشت: مماشات دیوان محاسبات مشکوک و تأمل‌برانگیز است. حقوق‌های نجومی عمل بسیار قبیحی بوده و مورد تأیید هیچ فرد، سازمان و ارگانی نیست. از نظر رهبر معظم انقلاب و مردم، این‌چنین وجوهات و تخلفاتی محکوم بوده و خواستار پیگیری از متخلفان از سوی مراجع قانونی هستند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن گلایه از دیوان محاسبات، اظهار داشت: دیوان محاسبات باید براساس مستندات به پرونده‌های نجومی‌بگیران رسیدگی کند.

▼ اخبار کوتاه
ریاد حداد، سفیر سوریه در روسیه اعلام کرد: همه کشورهایی که به ما در مقابله با تروریسم کمک کرده‌اند، برای ورود به اقتصاد سوریه حق تقدم دارند. وی تأکید کرد: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به طور ویژه دستور داده است تا با شرکت‌های روسی که می‌خواهند به سوریه ورود کنند، همکاری شود. سوریه همچنین از روسیه دعوت کرده است به کمک ایران و ونزوئلا یکی از پالایشگاه‌های نفتی این کشور را ارتقا داده و یک پالایشگاه نفتی دیگر نیز بسازند.
براساس اخبار دریافتی، جمعیت ماهیان خاویاری دریای خزر (معروف‌ترین خاویار جهان) ۹۰ درصد کاهش‌ یافته است. پس از فروپاشی شوروی کشورهای حاشیه دریای خزر مدیریتی بر حفظ، نگهداری و تولید این نوع ماهیان نداشتند و سرازیر شدن پساب‌ها، به ویژه از رودهای بزرگ روسیه کاهش جمعیت ماهیان خاویاری را تشدید کرد. گفتنی است، ژاپن، رژیم صهیونیستی و چین رقیب جدی‌ برای بازار خاویار ایران محسوب می‌شوند.
بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، طی فاصله زمانی سال‏‌های 1390 تا 1395 تعداد 516 هزار و 922 نفر از استان‌های دیگر به استان تهران مهاجرت کرده‌‌اند. استان‏‌های البرز، لرستان، همدان و خراسان رضوی به ترتیب با 855/50، 136/41، 648/33 و 414/33 نفر بیشترین مهاجران را به تهران داشته‌اند.
«ریچارد هاوس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا به دنبال سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در هفتادودومین مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: سخنرانی ترامپ در سازمان ملل تکرار «محور شرارت» (جرج بوش) بود، با این تفاوت که عراق کنار رفته؛ اما ایران و کره شمالی باقی مانده‌اند.
ترکیه و فرانسه قصد دارند برای برگزار نشدن همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق بین بغداد و اربیل میانجی‌گری کنند. دو کشور تلاش خواهند کرد سقف زمانی مشخصی برای حل مشکلات تعیین کنند و بکوشند حقوق کردها براساس قانون اساسی عراق تضمین شود.
رئیس‌جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه رفتار ترامپ همه زمینه‌های مثبت را از بین می‌برد، درباره مذاکره ایران با آمریکا گفت: وقتی ترامپ از تغییر رژیم می‌گوید و تعهدات مهم دولت آمریکا را زیر پا می‌گذارد، دیدار و مذاکره معنا ندارد.
محمدجواد ظریف در پیام توئیتری در واکنش به سخنان ترامپ نوشت: «سخنرانی جاهلانه و نفرت‌پراکن ترامپ به درد قرون وسطی می‌خورد، نه قرن بیست‌ویکم و ارزش پاسخ دادن ندارد. همدلی ساختگی با ایرانیان کسی را فریب نمی‌دهد.»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات