تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۰۴
چرا کاندیدای منفور جمهوریخواه همچنان در صدر است

ترامپ محبوب جامعه خاموش آمریکا

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/01/19 ـ شماره 4582 ـ صفحه 2)

مهدی محتشمی در گفتگو با آفتاب یزد:

آنهایی که کمپین ترامپ را هدایت می کنند بر 50 درصد قشر خاموش جامعه که هیچگاه در انتخابات حضور ندارند تمرکز کرده اند و طرفداران این کمپین می دانند که اگر بتوانند موج حضور را در این جمعیت خاموش ایجاد کنند، دست پیروز در انتخابات را خواهند داشت ،اتفاقی که تا حدی افتاده است و اکنون ترامپ در میان جامعه خاموش آمریکا محبوبیت بیشتری نسبت به رقبای جمهوریخواهش دارد موضوعاتی چون حمل سلاح ، کاهش مالیات های اقشار پردرآمد ، بیمه‌های همگانی و امنیت اجتماعی از سایر شعارهای جمهوریخواهان است که به‌صورت افراطی از سوی ترامپ مطرح می شود و همین موضوعات مخاطبان زیادی را به سمت او جلب کرده است

حسن بهشتی‌پور در گفتگو با آفتاب یزد:

بسیاری از بزرگان جمهوریخواه در حال حاضر از ترامپ اعلام برائت کرده‌اند و از آنجایی که او یک ثروتمندبوده و خود بر روی تبلیغاتش سرمایه‌گذاری کرده است ممکن است به صورت مستقل ،رقابت ها را ادامه دهد اگر ترامپ قصد حضور مستقل در انتخابات ریاست جمهوری را داشته باشد مطمئنا هیچ شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.»

آفتاب یزد- گروه سیاسی: هنوز با آن موهای ماسه‌ای طلایی رنگ وقتی پشت تریبون می‌رود، چشم‌ها خیره می‌شوند و گوش‌ها تیز، که اینبار چه در آستین دارد و چه در کلام.

گویی او روا می‌داند که بر زبان بیاورد هر آنچه را که در کشورش مذموم است و بگوید آن چه که بسیاری چیزی جز " راسیسم " نمی دانند. او ابایی ندارد که اظهارات نژادپرستانه اش را از تبارنژاد پرستی‌های هیتلر بنامند.

سلطان تجارت جهان، غول فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا، مالک بزرگترین برج‌های قطب اول اقتصاد دنیا، همچنان بی محابا می‌تازد و کسی نیست تا اسب رم شده او را رام کند.

" دونالد ترامپ ". شخصیتی منفور شاید برای ما، اما محبوب برای بسیاری از جمهوری خواهان کشورش.

کسی که وعده داده " برجام " را مقابل چشم مردم ریز، ریز پاره کرده، مهاجران مکزیکی را از سرزمین رویاهایشان براند و جلوی ورود مسلمانان به ایالات متحده را همچون دیواری سد کند.

از جنجالی‌ترین‌های قرن بیست و یکم و شاید تاریخ رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکاست. اول حرف‌هایش را می‌زند و بعد پیه عواقب آن حرفها را هم به تن می‌مالد.

مثلا چه کسی باورش می‌شد مالک سابق مسابقه ملکه زیبایی آمریکا، در چرخشی 180 درجه‌ای، عنان از کف داده و نیش سخنان خود را به سمت جمعیت زنان کشورش هدف گیرد. تا جایی که از رقیب زن دموکرات (هیلاری کلینتون) با یک اهانت جنسی یاد کرده و آن یکی زن رقیب جمهوری خواهش را به سخره بگیرد و بگوید" به قیافه اش نگاه کنید چه کسی به او رای می‌دهد!"

هر چه باشد، اظهارات ترامپ آنقدر در بین محافل داخلی و خارجی آمریکا سر و صدا کرده که عده‌ای حتی از حذف و جلوگیری از تداوم حضور او در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا نیز می‌گویند. حرف‌های وی درباره سقط جنین و مجازات زنان به خاطر آن، " به جز در شرایط تهدید سلامتی‌شان و یا تجاوز به عنف " با نظرات جمهوری خواهان!! و قانون آمریکا نیز همخوانی نداشت! چه برسد به بقیه.

اظهارات عجیب ترامپ سیلی از اعتراضات را به همراه داشته و این شایعه که شاید اوبه خاطر سخنرانی‌هایش، سلب صلاحیت و از ادامه رقابت‌ها محروم شود، را نیز بر سر زبان‌ها انداخت. اما اگر او تا به این اندازه منفور است پس چرا هنوز هم جزو شانس‌های اول انتخاب شدن در بین جمهوری خواهان به شمار می‌آید و اقبال به سمت او ادامه دارد؟ مگر چه ویژگی‌های مثبتی در اوست که هنوز در صدر نظرات گروه زیادی از جمهوری خواهان قرار گرفته است؟

روی دیگر سکه اظهارات جنجالی ترامپ

راستش را بخواهید! خیلی از اظهارات ترامپ روی دیگر سکه هم دارند یعنی گاهی، همان اظهارنظرهایی که برای ما بد و فاجعه بار هستند برای برخی از آمریکایی‌ها آرمانی و شجاعانه اند!!! درست مثل حرف هایش در باره مهاجران مکزیکی. حقیقت این است که این اظهارات مورد علاقه طبقه کارگر و محروم آمریکاست که نداشتن شغلشان را به چشم حضور 13 میلیون مکزیکی می‌بینند که در اقتصاد آمریکا فعالند.

از طرفی دیگر " ترامپ " بر موج اسلام هراسی ناشی از داعش، در آمریکا سوار شده و با اظهارنظرهایش درباره مسلمانان، به عده‌ای نوید آمریکایی امن تر به دور از تروریست را می‌دهد.

اما در میان همه اینها یکی از شعارهای اصلی ترامپ در انتخابات، شعار " من از لحاظ اشتغال، بهترین رئیس‌جمهوری هستم که خدا تا بحال آفریده" است. «اشتغال».. . موضوعی که برای مردم آمریکا می‌ارزد به همه اندیشه‌های لیبرالیسم، سوسیالیسم و شوونیسمی سیاستمداران مختلف آمریکایی. به خصوص که "ترامپ" نخبه اشتغال و کار است و اگر مردم هیچ یک از شعارهای او را باور نداشته باشند این یک مورد (اشتغال) را همه‌جوره باور کرده اند.

هرچند عده‌ای معتقدند که تنها جمهوری خواهان افراطی ممکن است او را برای نتیجه نهایی برگزیده حزبشان، در جولای معرفی کنند و در هر صورت وی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر هیچ شانسی ندارد. اما بازهم این پرسش در ذهن‌ها باقیست که چرا عده‌ای هنوز هوادار ترامپ هستند؟ کسی که بیشتر به یک پوپولیست با ادبیات عوام فریبانه شبیه است؟

چرا برخی ترامپ را دوست دارند؟

مهدی محتشمی مدیرکل پیشین آمریکا در وزارت خارجه کشورمان در این باره به آفتاب یزد گفت:« آنهایی که کمپین ترامپ را هدایت می‌کنند بر 50 درصد قشر خاموش جامعه که هیچگاه در انتخابات حضور ندارند تمرکز کرده اند و طرفداران این کمپین می‌دانند که اگر بتوانند موج حضور را در این جمعیت خاموش ایجاد کنند، دست پیروز در انتخابات را خواهند داشت، اتفاقی که تا حدی افتاده است و اکنون ترامپ در میان جامعه خاموش آمریکا محبوبیت بیشتری نسبت به رقبای جمهوریخواهش دارد.»

وی درباره دلیل دیگر اقبال به ترامپ توضیح داد: «علیرغم آنکه ترامپ عضو حزب جمهوریخواه است اما همواره این موضوع را بیان کرده که حتی اگر حزب متبوعش، او را نخواهد، می‌تواند به عنوان کاندیدای مستقل تبلیغ کند، و این امر باعث شده تا هم عناصر کلیدی حزب جمهوریخواه بر ایشان موضع بگیرند و هم آن دسته از مردمی که تمایلات «راست» در آمریکا داشته ولی اعتقادی به جمهوریخواهان ندارند، جذب وی شوند.»

محتشمی ادامه داد: « علاوه بر این، آقای ترامپ بارها گفته است که از هزینه‌های شخصی اش برای تبلیغات استفاده می‌کند یعنی برای معدود دفعات، یک کاندیدای رئیس جمهوری بدون استفاده از منابع عمومی و کمک‌های مردمی هزینه کرده است و این موضوع برای اقشار ضعیف جامعه که همواره به مکانیزم انتخابات آمریکا و روش‌های تامین منابع اعتراض داشتند، یک نکته مثبت است.»

با همه این احوال ترامپ سخنان بحث برانگیز کم نداشته است، سخنانی که بسیاری از ما آن را نوعی نژادپرستی تلقی می‌کنیم، نمونه آن؛ دیدی که وی نسبت به مسلمانان در سخنرانی هایش داشت، پس چرا این نوع اظهارنظرهای منفی در مخدوش شدن چهره او نزد مردم آمریکا چندان تاثیر ندارد؟ مهدی محتشمی معتقد است: « متاسفانه امروز به علت عملکرد تروریست‌ها و شرایط بدی که در منطقه خاورمیانه، اروپا و آمریکا شکل گرفته و از آن جهت که تروریست‌ها با عنوان اسلام حرکت می‌کنند، ترامپ عده‌ای از مردم آمریکا را متقاعد کرده که چنین اظهارنظرهایی را برای امنیت مردم آمریکا بیان می‌کند.»

سفیر سابق یونان و اتریش، درباره اظهارنظرهای اخیر ترامپ پیرامون سقط جنین که شائبه محروم شدن او از ادامه رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا را پیش کشیده است، گفت:« در مکانیزم انتخابات آمریکا چنین سیستمی که یک کاندیدا رد صلاحیت شود وجود ندارد. از طرفی جمهوریخواهان بر روی چند موضوع به شدت مانور می‌دهند که یکی از آنها مسئله سقط جنین است و آن را قانونی می‌دانند در حالیکه کلیسا با آن مخالف است. اما موضوعاتی چون حمل سلاح، کاهش مالیات‌های اقشار پردرآمد، بیمه‌های همگانی و امنیت اجتماعی از سایر شعارهای جمهوریخواهان است که به صورت افراطی از سوی ترامپ مطرح می‌شود و همین موضوعات مخاطبان زیادی را به سمت او جلب کرده است."

وی افزود:« در صورتی ممکن است نامزدی یک رئیس جمهور در آمریکا تحت الشعاع قرار بگیرد که از آن کاندیدا اطلاعاتی خاص و امنیتی به دست بیاید، مثلا اینکه او در گذشته سوءاستفاده مالی داشته یا اسناد محرمانه آمریکا را به خطر انداخته است. - موضوعی که در مورد خانم کلینتون و در بحث فرستادن اسناد محرمانه کشور با ایمیل شخصی اش پیش آمد ولی صحتش به اثبات نرسید - بنابراین ترامپ با مسئله حذف و یا رد صلاحیت مواجه نخواهدشد.»

هیچ شانسی ندارد

اما به نظر می‌آید که حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل نظرات متفاوتی دارد و معتقد است ترامپ شانسی در بین جمهوری خواهان ندارد. وی به آفتاب یزد گفت:« نمی‌توانیم بگوییم آرایی که ترامپ تا کنون به دست آورده آرای مردم است. بلکه باید آن را، آرای نمایندگان حزب برشمرد. او ویژگی‌های مثبتی ندارد که از سوی مردم انتخاب شود. "

وی افزود: «ترامپ یک میلیاردر است و از این جهت، خودساخته بوده و توانسته در سیستم مالی آمریکا ثروت اندوزی کند ولی از لحاظ اعتقادات یک فاجعه برای ریاست جمهوری آمریکاست و شانس این که بخواهد رئیس جمهور آمریکا شود را نخواهد داشت. "

بهشتی پور گفت:« بسیاری از بزرگان جمهوریخواه در حال حاضر از ترامپ اعلام برائت کرده‌اند و از آنجایی که او یک ثروتمند بوده و خود بر روی تبلیغاتش سرمایه گذاری کرده است ممکن است به صورت مستقل، رقابت‌ها را ادامه دهد.»

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: « اگر ترامپ قصد حضور مستقل در انتخابات ریاست جمهوری را داشته باشد مطمئنا هیچ شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.»

http://aftabeyazd.ir/?newsid=30919

ش.د9504982

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات