تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۸۳۴۹
شهربانو اماني در گفت‌وگو با «آرمان»:

نجفی شهردار مطلق تهران است

مقدمه: با رأی آوری اکثریت کابینه دوازهم در مجلس اعتدال و اصلاح؛ اکنون همه به چند و چون و کیفیت رأی آوری وزرا پرداخته‌اند. اینکه چرا در مجلس دهم که بسیاری از مستقلین و اصلاح‌طلبان حاضر هستند حبیب ا... بیطرف با کارنامه‌ای مشخص و موفق در وزارت نیرو رأی نمی‌آورد خود جای سوال است و ناخودآگاه اذهان را به سوی فراکسیون امید و چگونگی تعامل این فراکسیون با سایر فراکسیون‌های مجلس در راستای حمایت بهتر و بیشتر از وزرای اصلاح‌طلب دولت می‌کشاند. گرچه بسیاری به اصلاح‌طلبان مجلس حمله می‌کنند، اما نباید از یاد برد که اصلاح‌طلبان در مجلس اقلیتی قابل توجهند و به تنهایی نمی‌توانند وزیری را بر کرسی وزارت بنشانند. از سوی دیگر سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در اظهاراتی عنوان کرده که رئیس‌جمهور به حزب یا جریانی وابستگی ندارد. در این راستا همگان می‌دانند که روحانی با حمایت قاطع اصلاح‌طلبان به ریاست‌جمهوری رسید، پس لازم است آقای واعظی که خود حزب اعتدال و توسعه را دارد مقداری خویشتندار باشد و این‌گونه سخن نگوید. از طرف دیگر با انتخاب رسمی محمد علی نجفی به شهرداری تهران، همه نگاه‌ها به وزارت کشور است که چه زمانی حکم نجفی را تنفیذ خواهد کرد. شهرداری تهران فعلا با سر پرست اداره خواهد شد تا نجفی با حکم وزیر کشور به ساختمان شهرداری پا گذارد. برای بررسی کابینه دوازهم، مسائل و حاشیه‌های حول و حوش دولت و اصلاح‌طلبان و مباحث درباره شهرداری،«آرمان» با شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / حمید شجاعی

(روزنامه آرمان - 1396/06/06 - شماره 3404 - صفحه 6)

* رئیس‌جمهور در انتخابات شعارهای کاملا اصلاح‌طلبانه و مردم پسندی را مطرح کرد، کابینه‌ای که به مجلس معرفی کرد ند چقدر باشعارها همخوانی داشت؟

** آقای روحانی را یک سیاستمدار کار بلد می‌دانم که می‌تواند از پس مشکلات برآید. رئیس‌جمهور زمانی که می‌خواست کابینه را به مجلس معرفی کند به بخشی از وعده‌‌های مطرح شده، مطالبات مردم و شعارهایی که در زمان انتخابات مطرح کرده بود اشاره کرد، اما گفت که می‌خواسته 3 وزیر زن معرفی کند، اما این مساله عملی نشد. طبیعتا این موضوع در بخش‌های دیگر نیز به همین صورت است. اکنون دغدغه فعالان سیاسی این است که همراهان و حلقه اول رئیس‌جمهور بخواهند میان رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان فاصله‌ای را به‌وجود بیاورند. البته طبیعتا با هوشمندی آقای روحانی و با اجماعی که اصلاح‌طلبان و سایر دلسوزان دارند، این مساله اتفاق نخواهد افتاد، همان‌طور که او به مخالفانش نیز می‌گفت که عملکرد کابینه را نقد کنند از این جهت باب نقد باز است.

من معتقدم آقای روحانی در دولت اول خود در برخی حوزه‌ها در اجرا شعارهایی داد اما با بی‌توجهی مجموعه همراه شد. البته این رویه در دولت دوازهم با انتصاب زنان در معاونت‌های مختلف آغاز شده که در این راستا رئیس‌جمهور قطعا کابینه را جوان‌تر نیز خواهد کرد. گرچه هیات وزیران فقط 20نفر هستند،اما ارکان دولت بسیار گسترده‌تر است. با این همه، این انتظار وجود دارد که آقای روحانی بتواند شعارهایی که در زمان انتخابات داده را اجرایی‌تر کند. هرچند مشاوران رئیس‌جمهور در بستن کابینه تلاش کردند دولت دوازدهم را اعتدالی و جریان رقیب اصلاح‌طلبان نشان دهند. از این رو فکر می‌کنم آقای روحانی باید به مطالبات مردم و اصلاح‌طلبان به نحو شایسته‌ای پاسخگو باشد.

رئیس‌جمهوردر کمپین‌های تبلیغاتی خود در پاسخ به این شعار مردم که «پیام ما روشن است» خطاب به مردم گفتند صدای شما را شنیدم، پس باید در راستای تحقق وعده‌های خود و مطالبات مردم عمل کند. رئیس‌جمهور پیشینه‌ای بسیار خوب در مذاکرات و پرونده‌های بین‌المللی دارد که با این پیشینه و قراردادن یک تیم قوی در پرونده هسته‌ای دستاوردی مانند برجام را رقم زد. در این راستا معتقدم آقای روحانی در دولت دوم خود باید با اعتمادسازی کند و در جهت حل‌وفصل مشکلات داخلی، مطالبات ملی و مطالبات مردم با مذاکره، اجماع ملی به‌وجود بیاورد.

* عملکرد فراکسیون امید مجلس در جریان رأی اعتماد به کابینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** من معتقد بودم که همه وزرای معرفی شده به مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت، اما ارزیابی رأی فراکسیون‌امید در رأی اعتماد به آقای مهندس بیطرف چندان واقع بینانه نبود و آنها معتقد بودند که وزیر پیشنهادی نیرو رأی خواهد اورد. در زمان رأی اعتماد به کابینه معمولا فراکسیون‌ها با هم تعامل می‌کنند. از سوی دیگر اگر ارزیابی فراکسیون امید در رأی مهندس بیطرف نزدیک به واقعیت بود فراکسیون با توجه به فضای مجلس می‌توانست تحلیل کند که شاید رأی آقای بیطرف لب مرزی باشد. بدین جهت از سویی ارزیابی فراکسیون امید از رأی آوری وزیر پیشنهادی نیرو مطرح بود و فضای عمومی مجلس که نسبت به آقای بیطرف چندان مثبت نبود و از طرف دیگر نیز موضوع دفاع خود آقای بیطرف در معرض نظر قرار داشت. او در دفاع از خود، تعامل با مجلس و پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان نتوانست اعتماد‌سازی لازم را در خانه ملت به‌وجود آورد.

در واقع بیطرف با یک رأی بسیار کمتر از بقیه نتوانست که حد نصاب لازم را برای اخذ رأی اعتماد مجلس به دست بیاورد تا بر کرسی وزارت نیرو تکیه زند. از طرف دیگر آقای بیطرف نتوانست آن انگیزه لازم را از خود به نمایندگان القا کند و نمایندگان را برای رأی اعتماد به خود قانع کند، گرچه دفاع بیطرف نتوانست برخی نمایندگان استان‌های جنوبی مثل خوزستان که مشکل جدی آب داشتند را اقناع کند. برخی وزرایی که در چنین شرایطی قرار می‌گیرند که حس عدم رأی‌آوری دارند این موضوع را به رئیس‌جمهور می‌رسانند که رئیس‌جمهور این خلأ را پر کند و در مقام دفاع از آنها برآید. در ارتباط با عملکرد فراکسیون امید نیز فقط این نکته مورد نقد است که باید فضای عمومی مجلس را نسبت به آقای بیطرف بیشتر رصد می‌کرد. البته خود وزرا و دفاعشان نیز در مجلس تاثیرگذار است. به هر حال معمولا جلسات استماع سخنان و برنامه‌های وزرا انجام می‌شود و اگر هم قرار باشد چند وزیر رأی نیاورند خرد جمعی به این تصمیم می‌رسد.

* اصلاح‌طلبان در مجالس مختلف بیشتر و بهتر از این برای منافع حداکثری لابی کردند، اما آن‌طور که از فراکسیون امید انتظار می‌رفت عمل نشد با توجه به اینکه شما سابقه نمایندگی مجلس را نیز دارید این ضعف را ناشی از چه می‌دانید؟

** معمولا فراکسیون‌های مجلس در هر شرایطی؛ چه بخواهند به وزیری رأی دهند یا رأی ندهند با یکدیگر تعامل می‌کنند. گرچه شخص دکتر عارف بسیار زحمت کشید و نباید او را هدف انتقادات قرارداد. چند عامل در مجلس وجود دارد که می‌تواند تعیین‌کننده باشد. نخست تعامل فرا کسیونی میان فراکسیون‌های مجلس است که لابی‌های اصلی بر سر وزرا در این تعاملات صورت می‌گیرد. از سوی دیگر حامیان دولت در مجلس تاثیرگذارند. مثلا در جریان رأی به آقای رحمانی فضلی او خود وزیر بود، شناخت کافی از مجلس داشت و مهم‌تر از همه دفاع او از برنامه پیشنهادی موجب شد که بر آرای نمایندگان تاثیر بسزایی گذارد. گرچه تعاملات و ارتباطات معاون پارلمانی، استانداران و شبکه کلی وزارت کشور با نمایندگان را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

در قضیه رأی اعتماد به آقای جهرمی نیز دفاعی که او از خود و برنامه پیشنهادی برای تصدی وزارت ارتباطات کرد بر روی رأی نمایندگان تاثیرگذار بود. با تمام این اوصاف عدم رأی آوری آقای بیطرف موجی از تعجب را به‌وجود آورد، چون او در دو مجلس مختلف به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو رأی آورده بود. در دور نخست از مجلس اصولگرای پنجم رأی آورد و در مجلس ششم از مجلس اصلاحات رأی بالایی کسب کرد، از این رو بیطرف با مجلس بیگانه نبود و فضای عمومی مجلس را می‌شناخت. گرچه همان‌طور که گفته شد گفتمانی که رأی گیرنده با رأی‌دهنده به وجود می‌آورد خود گفتمانی قوی است و هر کس بتواند از این گفتمان نهایت استفاده را ببرد می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند.

* همگان بر این امر اذعان دارند که آقای روحانی با حمایت اکثریت اصلاح‌طلبان به ریاست‌جمهوری رسید و خود رئیس‌جمهور نیز بر این امر صحه گذاشت، اما در چند روز گذشته برخی اظهاراتی داشتند مبنی بر اینکه دولت وامدار هیچ‌حزب و جریانی نیست، ارزیابی شما به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب از این موضوع چیست؟

** متاسفانه در کشور ما این امر به سنتی بدل شده که در ایام انتخابات همه از احزاب، نهادهای صنفی و سیاسی حمایت می‌کنند، اما پس از اینکه رأی خود را از مردم گرفتند اذعان دارند که به هیچ‌حزب یا جریانی متصل نیستند و این موضوع ر ا برای خود نوعی افتخار تلقی می‌کنند. جالب است که اکنون در دولت دوازدهم رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور که خود جریانی حزبی را مدیریت می‌کند این نکته را بیان کرده که در نوع خود جالب توجه است. از این جهت این سخن اگر فرار به جلو باشد رفتار پسندیده‌ای نیست و این افراد اگر فکر می‌کنند که به تنهایی می‌توانند گفتمانی را ایجاد کنند در اشتباهند. این سوال باید از رئیس ستاد انتخابات دکتر روحانی پرسیده شود و قطعا آقای دکتر واعظی نیز اگر ارزیابی منصفانه‌ای داشته باشند تصدیق خواهند کرد که اگر نبود حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان و حضور کاندیدای آنها دوشادوش آقای روحانی در مناظره‌ها که رئیس‌جمهور و بدنه اجتماعی جامعه بدان اشراف دارند اکنون مراتب به گونه دیگری رقم می‌خورد. اظهارات این چنینی که میان رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان فاصله می‌اندازد نوعی ناسپاسی نسبت به جریان اصلاحات است.

این موضوع اثر بسیار منفی در بدنه جامعه گذاشته و در آینده نه چندان دور تاثیرات خود را خواهد گذاشت. آقای واعظی می‌دانند زمانی که رئیس‌جمهور گفت عده‌ای گیوه‌های خود را بالا نکشیدند، خیلی‌ها به این موضوع توجه نکردند. ذکر این نکته ضروری است که مسئولان اجرایی وظیفه دارند بیطرف باشند. اگر چنانچه دولت یازدهم و تیم اطلاع‌رسانی در طول 4سال می‌توانستند درست اطلاع‌رسانی کنند شاید دولت به صرافت کمتری می‌افتاد. دولت یازدهم با اطلاع‌رسانی ضعیف این مساله را گردن اصلاح‌طلبان انداخت واگر نبود میتینگ‌های اصلاح‌طلبان و ارتباط‌های مستقیم رئیس‌جمهور با مردم در سراسر کشور هرگز دولت به اینجایی که هست نمی‌رسید. اکنون از اطرافیان دولت این خواسته وجود دارد که که مصداق ضرب المثل«نمک خوردن و نمکدان شکستن» قرار نگیرند. چون قرار نیست به عقب برگردیم، پس باید دولتیون، مردم و اصلاح‌طلبان را که موجب خلق این رویداد تاریخی شده‌اند را قدر بدانند و سپاسگزاری شایسته‌ای از این جهت به جای بیاورند.

* به عنوان یک چهره اصلاح‌طلب اولویت‌های دولت دوازدهم را چه امور و حوزهایی می‌دانید ؟

** با اتفاقاتی که در معرفی کابینه و استقرا دولت دوازدهم به وجود آمد، رئیس‌جمهور باید رودررو با مردم صحبت کند و فاصله‌ای که رقبا و برخی از نزدیکان او با بدنه جامعه به‌وجود آورده را ترمیم و اعتماد سازی کنند. اعتمادسازی سبب می‌شود مردمی که برای بار دوم فرصت ادامه کار به دولت تدبیر و امید دادند تا در دولت دوازدهم به ادامه ریل‌گذاری‌های دولت یازدهم بپردازد به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی‌شان توجه شود. مردم به دلیل شرایط سخت اقتصادی می‌دانستند که مشکل در کجاست و هوشمندانه با رایی بی‌سابقه آقای‌ روحانی را به ریاست‌جمهوری رساندند. رئیس‌جمهور در انتخابات گفت که با رای51‌درصد نمی‌توان برخی کارها را انجام داد، از این‌رو مردم با رأی قریب به 60‌درصدی به رئیس‌جمهور رأی دادند تا او بتواند با دست بازتری عمل کند. از این رو اکنون نوبت رئیس‌جمهور است که به اعتماد سازی و تحقق مطالبات مردم بپردازد.

خوشبختانه آقای روحانی خوب پیش می‌رود و به‌رغم اینکه مخالفان نظام علیه کشور تلاش می‌کنند اما آقای روحانی به خوبی با مذاکره و اعتماد سازی بین‌المللی توانسته فاینانس‌های خارجی را جذب کند. این مسیر دقیقا باید در داخل کشور نیز پیاده شود و نسبت به گذشته مخصوصا نسبت به زنان و جوانان توجه شود. بحث ساماندهی کسب و کار نیز با شعار اتفاق نمی‌افتد بلکه در درجه اول سرمایه‌گذاری با امنیت گره خورده و امنیت نیز با نظارت مردم، آزادی بیان، آزادی نهادهای صنفی، سیاسی و اجتماعی پیش خواهد آمد. این مساله در دولت اول آقای روحانی قابل قبول بود و ان شاءا... در دولت دوم نیز با اعتماد سازی با جامعه که بیشتر و بهتر پیش خواهد رفت. نباید فراموش کرد که آقای روحانی رئیس‌جمهور 80‌میلیون ایرانی است، از این‌رو باید خود رئیس‌جمهور نیز گیوه‌هایش را محکم بکشد و بدون هیچ‌اغماضی از دولت دوازدهم بخواهد که شعارهای داده شده توسط او را محقق کنند.

* پس از انتخاب رسمی آقای نجفی به عنوان شهردار تهران همه منتظر بودند که وزارت کشور حکم او را تایید کند، اما پس از چند روز هنوز این اتفاق نیفتاده است؟

** مشکلی از این جهت نداریم و فرایند شهرداری آقای نجفی هم در حال طی شدن است. آقای نجفی 3 بار رای‌مطلق شورا را آورده و با طی شدن تشریفات و تنفیذ رأی شورا برای شهردار پاکدست توانمند و با برنامه به زودی اتفاق خواهد افتاد.

* با توجه به مشکلات عدیده شهرداری تهران شهردار آینده و شورا به مسائل کاری شهرداری سابق ورود خواهند کرد؟

** این مساله قطعا اتفاق خواهد افتاد و ما به عنوان شورای شهر با انتخاب یک شهردار توانمند و با برنامه و البته با کمک مردم به حل مشکلات شهرداری و کلانشهر تهران خواهیم پرداخت.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/195893

ش.د9602471

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات