صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۵۸۵۹

از اصلی‌ترین ابزار تا جنگ نامحدود

1ـ دوران انتخابات به پایان رسیده است
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» با انتقاد از رفتار و اظهارات رئیس‌جمهور نوشت: «روحاني تصور مي‌كند كه هنوز دوران انتخابات است و مي‌تواند با چند جمله كه ظاهري تند و تيز دارد، نگاه‌ها را به سمت خود جلب كند و از حجم انتقادات بكاهد. تصور رئيس‌جمهور و حلقه اعتدالي نزديك به او آن است كه منتقدان اصلاح‌طلب دولت كه حاميان واقعي روحاني هم هستند، با چند جمله از نقدهاي خود دست مي‌كشند. اين تصور نادرست سبب شده است كه روحاني در «اعلام نظر»، اصلاح‌طلبانه سخن بگويد و هنگامي كه زمان «اعمال نظر» مي‌رسد خلاف جهت وعده‌هاي خود عمل مي‌كند... الگويي كه رئيس‌جمهور آن را دنبال مي‌كند بيشتر شبيه «حرف‌درماني» است.» روزنامه بهار در ادامه با هشدار به آقای روحانی، نوشت: «صبر و سكوت حاميان روحاني در انتخابات هم ‌اندازه‌اي دارد و نمي‌توان توقع داشت كه در برابر اين دوگانگي در حرف و عمل تا ابد صبوري كنند.»

2ـ صدور مجوز «جنگ نامحدود» برای دولت آمریکا
به گزارش راشاتودی، «رکس تیلرسون» و «جیمز ماتیس» وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا از کنگره این کشور خواستند مجوز جدیدی برای استفاده از نیروی نظامی بدون هیچ‌گونه محدودیتی به لحاظ بُرد زمانی و جغرافیایی تصویب کنند. رکس تیلرسون در این باره در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: هرگونه «مجوز برای استفاده از نیروی نظامی که در کنگره به تصویب می‌رسد، نباید از لحاظ زمانی و مکانی محدود باشد.» وی در ادامه افزود: «هر قانونی که یک تاریخ پایان را تعیین کند، ممکن است ندانسته دشمنان آمریکا را جسورتر کند.» ماتیس نیز در نشست مجلس سنا گفت: «باید تصدیق کنیم که در دوره‌ای از کشمکش مداوم به سر می‌بریم و چنانچه به دشمن خود نگوییم که چه روزی قصد داریم جنگ را تمام کنیم، احتمال بیشتری وجود دارد که این جنگ را زودتر به پایان برسانیم.»

3ـ برجام یا باید لغو شود یا اصلاح!
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است: توافق هسته‌ای با ایران (برجام) یا باید لغو شود یا اصلاحاتی در آن صورت گیرد. بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، نتانیاهو در نشست کابینه رژیم صهیونیستی که به تازگی برگزار شده است، ضمن اعلام مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران مدعی شد:‌ «این [توافق] به دستیابی ایران به زرادخانه تسلیحات هسته‌ای منجر خواهد شد.» وی در نشست با کابینه خود به مسائلی اشاره کرد که در برجام قید نشده است و این موارد را این‌گونه عنوان کرد:‌ «تهاجم ایران در منطقه و شبکه تروریستی ایران و همچنین برنامه ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک.» نتانیاهو با اشاره به توافق هسته‌ای سال 1994 با کره شمالی گفت: «ما شاهد بوده‌ایم که از آن زمان تا کنون چه اتفاقاتی افتاده است. حالا ایران 30 برابر از نظر اقتصادی قدرتمندتر از کره شمالی است.»

4ـ تحریم اصلی‌ترین ابزار آمریکا در برابر ایران
فؤاد ایزدی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره برنامه آمریکا در قبال ایران گفت: آمریکا می‌خواهد اهرم‌های قدرت را از ایران بگیرد که ابزار اصلی او در این مسیر تحریم است؛ چرا که احساس می‌کند به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای که داشت، ایران پای مذاکره آمد؛ به ویژه در حوزه هسته‌ای که ایران امتیازات فراوانی را داد. الآن هم همان روش تحریم را در حوزه‌های دیگر استفاده می‌کند. وی افزود: در هفته گذشته در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته سه قانون تحریمی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد؛ چرا که دیدند برخی‌ها در داخل کشور اصرار بیش از حدی به برجام داشتند؛ طرف مقابل احساس کرد که برجام ارزش زیادی برای ایران دارد و این ذهن کاسب‌کار آقای ترامپ به این نتیجه رسید که با استفاده از برجام می‌توان به اهداف بیشتری رسید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات