صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۸۳۰

از راه‌حل عجیب تا مخالفت با ترامپ

1ـ راه پایان دادن به تحریم‌ها از نظر روزنامه اصلاح‌طلب!
روزنامه «آرمان» از زبان «فریدون مجلسی» راه حل عجیب و تأمل‌برانگیزی را برای پایان تحریم‌ها ارائه کرده و نوشته است: «بی‌شک مهم‌ترین مسئله بین ایران و آمریکا که سبب عمیق شدن مخاصمه‌ این دو کشور شده، مسئله اسرائیل است. به نظر من، اگر مسئله اسرائیل مطرح نبود مناقشه‌ ایران و آمریکا هیچ‌گاه شکل حاد و خطرناک به خود نمی‌گرفت. منافع آمریکا و اسرائیل مدت‌هاست به هم گره خورده و دو کشور علاوه بر اتحاد اقتصادی در زمینه‌های نظامی نیز ارتباطات گسترده‌ای دارند. رابطه آمریکا و اسرائیل به‌ اندازه‌ای عمیق و نزدیک است که ‌ایالات متحده آمریکا تهدید منافع اسرائیل را تهدید منافع خود تلقی می‌کند و اجازه نمی‌دهد هم‌پیمانش دچار مشکل جدی امنیتی و نظامی شود. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران موجودیت کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و در مجامع بین‌المللی به صراحت علیه آن موضع‌گیری سیاسی و امنیتی می‌کند. به نظر من تا زمانی که تهدیدهای ایران علیه اسرائیل وجود دارد، تحریم‌های آمریکا علیه ‌ایران وجود خواهد داشت.»

2ـ افزایش بیکاری در کشور
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «یک میلیون و هفتصد هزار نفر شغل خود را از دست دادند» نوشت: «طبق آمار سال ١٣٩٥ مرکز آمار، بیش از یک ‌میلیون‌ و ٧٠٠ هزار ایرانی در پنج سال گذشته شغل خود را از دست داده و به جمع بیکاران اضافه شده‌اند که سهم زنان از این بین بیش از ٢٠٠‌ هزار نفر و سهم مردان بیش از یک میلیون و ٥٠٠ ‌ هزار نفر بوده است. حجم عمده بیکارشدگان در این پنج سال نیز مزدبگیران و حقوق‌بگیران بوده‌اند و به نظر می‌رسد فشارهای اقتصادی بر بنگاه‌های اقتصادی و به ‌تبع آن تعدیل نیروی صورت ‌گرفته، مهم‌ترین نقش را در ایجاد وضعیت موجود داشته است.» این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «نگاهی به گروه‌های عمده بیکاران قبلاً شاغل نشان می‌دهد بیش از ٤٥٣‌ هزار کارگر ساده و ٣٥٨‌ هزار صنعتگر و بیش از ١٩٠‌ هزار بازاری و فروشنده در پنج سال گذشته شغل خود را از دست داده و به جمع بیکاران اضافه شده‌اند.»

3ـ مخالفت رئیس‌جمهور با تقاضای ترامپ
بهرام‌ قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره یادداشت مندرج در یکی از خبرگزاری‌ها پیرامون ابراز تمایل رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا برای ملاقات با آقای روحانی در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار داشت: چنین تمایلی از سوی طرف آمریکایی مطرح شد که آقای دکتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم با آن موافقت نکردند. گفتنی است، مهدی فضائلی از چهره‌های رسانه‌ای در یادداشتی نوشته است: «بنا بر اخبار شنیده‌ شده، در جریان سفر آقای روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل که در روزهای پایانی شهریور سال جاری انجام شد، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از وی برای یک دیدار حضوری دعوت کرده، اما با پاسخ منفی رئیس‌جمهور کشورمان روبه‌رو شده است.»

4ـ کسری بودجه سنگین در اقتصاد آمریکا
به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد کسری بودجه سالیانه یک تریلیون دلاری در آمریکا در حال بازگشت است. پیش از این، دفتر بودجه کنگره آمریکا اعلام کرده بود در سال ۲۰۲۳ میلادی ایالات متحده با کسری بودجه یک تریلیون دلاری دست و پنجه نرم خواهد کرد. تخصیص اعتبار هنگفت به مسئله تأمین اجتماعی و خدمات درمانی و در پیش گرفتن برنامه کاهش مالیات سبب کسری بودجه سنگین شده است. گفتنی است، از سال ۱۹۸۰ میلادی به بعد موضوع کسری بودجه همواره گریبانگیر دولتمردان آمریکایی بوده و این مسئله به افزایش میزان بدهی این کشور به بیش از دو برابر سرعت رشد اقتصادی آمریکا منجر شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات