صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۸۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 10 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تداوم مبارزه متنوع با رژیم متجاوز صهیونیست را به همه‌ کسانی که این مسئولیت بزرگ را احساس می‌کنند، توصیه می‌کنم. این، مبارزه‌‌ای مقدس و خوش‌‌عاقبت است؛ وعده‌ الهی، نصرت قطعی در این مبارزه است.(1396/8/10)

▼ حرف روز
تداوم مبارزه با استکبار
38 سال از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام(ره) می‌گذرد و اکنون در آستانه سالگرد این روز تاریخی که به فرموده حضرت امام خمینی(ره) «انقلاب دوم؛ انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول» قرار داریم و قرار است روز شنبه راه‌پیمایی 13 آبان ملت ایران در سراسر کشور برگزار شود. سیزدهم آبان نماد «استکبارستیزی» ملت ایران است و حضرت امام خمینی(ره) با تبیین ابعاد دکترین استکبارستیزی، افکار عمومی را نسبت به ابعاد دشمنی استکبار جهانی و ضرورت ایستادگی در برابر آن هوشیار کرده‌اند.
رهبر کبير انقلاب اسلامي از خوي تجاوزطلبي و ضرورت ایستادگی و مبارزه و مذاکره نکردن و رابطه نداشتن با استکبار چنين سخن گفتند: «خيال نكنيد كه روابط ما با آمريكا و روابط ما با نمي‏دانم شوروي و روابط ما با اينها يك چيزي است كه براي ما يك صلاحي دارد. اين مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، رابطه صلاح‌مندي براي بره نيست، اينها مي‏خواهند از ما بدوشند، اينها نمي‏خواهند به ما چيزي بدهند.»
موقعیت امروز جمهوری اسلامی و دشمنی‌ها و خصومت‌های مستمر زیاده‌خواهان اروپایی و آمریکایی، به خوبی ضرورت ایستادگی و تداوم مبارزه با استکبار جهانی را آشکار می‌کند و مؤید این نظر است که استکبار حد یقفی برای زیاده‌خواهی‌های خود قائل نیست و تا تسلیم جبهه مقاومت و ملت‌های آزاده کوتاه نخواهد آمد. اکنون پس از شش سال رئیس‌جمهور محترم که خود پیشگام حل مشکلات پرونده هسته‌ای‌ از طریق مذاکره با آمریکایی‌ها بود، به طور رسمی اعلام می‌دارد که بدعهدی‌های آمریکا در برجام نشان می‌دهد که این کشور برای مذاکره قابل اعتماد نیست و نباید در حل مشکلات با آنان مذاکره کرد! او رفتار آمریکایی‌ها در مواجهه با برجام را یادآور شده و درباره اینکه آمریکایی‌ها حالا به بعضی کشورهای شرق آسیا پیغام مذاکره می‌دهند، گفت: «مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند! شما مذاکره دیروز را علنی زیر پا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، بی‌اعتنا هستید.»
حقیقتی که سال‌های سال حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده بودند؛ اما آقای روحانی ترجیح داد آزموده را بار دیگر بیازماید که حاصل آن تأیید منطق استکبارستیزی ملت بود.

▼ گزارش روز
پایان پیش از آغاز
اگرچه هنوز چند روز تا پایان کار رسمی بیست‌وسومین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی که در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری است، فرصت باقی مانده؛ اما واقعیت ماجرا این است که این نمایشگاه پیش از آنکه آغاز شود به پایان رسید؛ نمایشگاه مطبوعات سال 96 همان روزی که در سیاهه شرکت‌کنندگان آن جای نام رسانه‌های مؤثر و جریان‌ساز از هر دو قطب سیاسی کشور خالی ماند، زنگ پایانش به صدا درآمد. وقتی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های بنامی، چون فارس، تسنیم، رجا، جهان، مشرق و... و روزنامه‌های مهم و مؤثری، چون شرق، اعتماد، آرمان، وطن امروز و... در این گردهمایی رسانه‌ای حضور نیافتند، آیا می‌شود منتظر یک نمایشگاه پر بار بود؟! مشخص است که چنین چیزی ممکن نیست.
چرا نمایشگاه مطبوعات پس از بیست‌وسه دوره به چنین روزها و شرایطی رسیده است؟! بی‌تردید نمی‌توان پاسخ این پرسش را در این نوشتار کوتاه بازخوانی و ریشه‌های متعدد آن را بررسی و تشریح کرد؛ اما در میان علل مختلف که در رسیدن این نمایشگاه به چنین شرایطی نقش داشته‌اند، یک علت بیش از همه خودنمایی می‌کند و آن، نقش دولت و سیاست‌های آن در زمینه برگزاری نمایشگاه مطبوعات در سال‌های اخیر است. دولت اعتدال از همان بدو آغاز به کار گویا با برگزاری این نمایشگاه میانه خوبی نداشته و همچنان نیز ندارد؛  چنانکه در سال اول استقرار خود از برگزاری نمایشگاه سر باز زد و در سال‌های بعد نیز با وضع قوانین مختلف و افزایش هزینه‌ها مدام دایره حضور رسانه‌ها را محدود و محدودتر کرد تا سال به سال از رونق این نمایشگاه کاسته شود و به حال و روز امسال و امروزش برسد که حتی رئیس‌جمهور نیز دیگر زحمت حضور در مراسم افتتاحیه آن را به خود نمی‌دهد و معاون اولش را راهی مصلی تهران می‌کند. روندی که هیچ بعید نیست در سال‌های باقی‌مانده از دولت اعتدال به بی‌رونقی بیشتر و حتی تعطیلی کامل این نمایشگاه منجر شود.

▼ خبر ویژه              
پشت ‌پرده حمایت آمریکایی‌ها از منافقین
روزنامه «امریکن هرالد تریبیون» در مطلبی به قلم «فیلیپ گیرالدی»‌ـ افسر سابق بخش ضد تروریسم سازمان CIAـ درباره رابطه منافقین با سیاستمداران آمریکایی و رشد این سازمان تروریستی در آمریکا نوشت: قصه احیا و تقویت سازمان تروریستی مجاهدین خلق، به فساد روزافزون سیاست در آمریکا برمی‌گردد. ما آنقدر زبون شده‌ایم که تحت این فرهنگ سیاسی حقیر، امنیت ملی خود را با آزاد کردن و حمایت مشتی تروریست به خطر می‌اندازیم. آمریکا در ازای اینکه پول بگیرد و نام این سازمان تروریستی به «جنبش مقاومت» و «رزمندگان آزادی» تغییر یابد، امنیت ملی خود را فروخت. سازمان مجاهدین خلق یعنی سازمانی با مؤسسانی، چون مسعود و مریم رجوی که در شست‌وشوی مغزی، حذف فیزیکی بسیاری از اشخاص مشهور ایرانی، شکنجه جسمی و روحی و حبس طولانی‌مدت در سلول‌های انفرادی زبانزد است. سازمانی که ترکیب نامأنوس و عجیبی از مارکسیسم و بنیادگرایی اسلامی را در ایدئولوژی خود مدعی است؛ با قراردادهای چند میلیون دلاری با شرکت‌های لابی‌گری در آمریکا که «پول‌های خوشگل» را در خفا در جیب نمایندگان کنگره می‌کنند، توانسته ندای یکصدای بسیاری از سیاستمداران آمریکایی‌ در دادخواهی به نفع مجاهدین خلق را به دست آورد.

▼ اخبار
1ـ «فشار و تعامل» راه مقابله با تهدید ایران است
اندیشکده «کارنگی» در گزارشی با عنوان «مهار، اجرا و تعامل: راهبردی یکپارچه برای پاسخ به چالش‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران» که گروهی از مقامات دولت اوباما، آن را تهیه کرده‌اند، به دولت جدید آمریکا توصیه کرده است ضمن حفظ توافق هسته‌ای و اجرای دقیق آن، از «تمام عناصر قدرت آمریکا» برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران و حل مسئله رفع محدودیت‌های توافق هسته‌ای پس از فرارسیدن تاریخ انقضای این سند استفاده کند. رویکرد پیشنهادی این گزارش، استفاده همزمان از «فشار و تعامل» برای چالش‌های برآمده از جانب ایران است. از جمله نکات مهم پیشنهادی در این گزارش، استفاده از سازوکارهای تعبیه‌شده در برجام برای اجرای سفت‌ و سخت‌تر نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران، از جمله از طریق بند T ضمیمه نخست برجام و متهم کردن تهران به نقض روح توافق هسته‌ای با هدف ایجاد اجماع برای فشار به ایران به منظور پذیرش محدودیت‌های طولانی‌مدت پس از انقضای توافق جامع هسته‌ای است.

2ـ هم شما و هم آنان سخت در اشتباهيد
صادق زیباکلام در نامه سرگشاده‌اي خطاب به رئیس‌جمهور با ابراز نارضایتی از عملکرد او، نوشت: نگارنده تصور مي‌کند جناب‌عالي وارد تعامل با اصولگرايان شده‌ايد. آنان در مجلس و جاهاي ديگر از شما حمايت خواهند کرد و شما هم در مقابل، خواسته‌هاي ترقي‌خواهانه بدنه اجتماعي که شما را راهي پاستور کردند، جدي نمي‌گيريد و در انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ هم از دکتر علي لاريجاني حمايت مي‌کنيد. اگر به‌ راستي با اصولگرایان وارد تعامل شده باشيد، هم شما و هم آنان سخت در اشتباهيد. سرخوردگي از عملکرد شما زمينه را نه براي دکتر علي لاريجاني و نه براي هيچ اصولگراي ديگري مهيا نخواهد کرد؛ بلکه راه را براي ظهور پوپوليسم ديگري همچون تير ۸۴ مهيا خواهد کرد. نامزد پوپوليست ۱۴۰۰، جناب‌عالي و اصولگرايان ميانه‌رو را مسبب فقر توده‌هاي محروم اعلام می‌کند و حضرت‌عالي و اصولگراياني که معتدل خوانده مي‌شوند، متحمل هزینه‌های سنگینی خواهيد شد.

3ـ به زودی آزادی کامل عراق را اعلام می‌کنیم
«شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق دستیابی به آزادی کامل عراق را در یک قدمی خواند و اظهار داشت: هم اکنون نیروهای ما در حال پاکسازی مناطق تحت سلطه تروریست‌های دست‌پرورده آمریکا در مرز سوریه و عراق هستند. وی با بیان اینکه «در روزهای آینده آزادی کامل عراق را اعلام خواهیم کرد»، افزود: آمریکا پس از شکست داعش که بخشی از نقشه آن برای منطقه بود، به دنبال اجرای نقشه دیگر، یعنی همان تشکیل دولت کُرد در شمال عراق برای تقسیم این کشور و در ادامه تقسیم کل منطقه بود؛ ولی این نقشه نیز با وحدتی مثال‌زدنی شکست خورد. الکعبی حشد الشعبی را «نیروی قدرتمند کشور عراق» توصیف و تصریح کرد: توطئه‌های آمریکا برای تقسیم کشورهای منطقه با حضور مؤثر گروه‌های مقاومت اسلامی شکست خورد و آنها از این موضوع غافلگیر شدند.

4ـ دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی این کشور است
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره میزان اثرگذاری تصمیمات کنگره در سرنوشت اجرای برجام، اظهار داشت: مقررات داخلی آمریکا به این کشور ربط دارد؛ ولی از نظر جامعه بین‌الملل مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی دولت آمریکا است که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. وزیر امورخارجه با بیان اینکه دولت آمریکا نمی‌تواند پشت تصمیمات کنگره پنهان شود، بیان کرد: در نهایت ما بر اساس اقدامات آمریکا تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد. وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با متشنج کردن فضا، مانع استفاده جمهوری اسلامی ایران از برجام شوند، گفت: این رویه نه تنها با اصل حسن نیت مغایرت دارد؛ بلکه با مواد 26، 28 و 29 برجام نیز در تضاد است.

▼ اخبار کوتاه
وزارت خزانه‌داری آمریکا یک روز پس از اجرایی شدن قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال کرد و تعدادی از مقامات و شرکت‌های ایرانی را به بهانه ارتباط با سپاه پاسداران و هم‌راستا با اجرای قانون «کاتسا» در فهرست تحریم قرار داده است. نکته قابل توجه در این فهرست این است که همه این افراد و شرکت‌ها پیش از این هم در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشته‌اند و اعلامیه جدید تنها بهانه‌ای جدید به فهرست دلایل تحریم این افراد و شرکت‌ها اضافه کرده است.
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه همایش جهان بدون ترور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره توان موشکی سپاه برای پاسخگویی به تهدیدات گفت: برد موشک‌های ما طبق سیاست‌هایی که رهبری تعیین کردند، محدود بوده و دو هزار کیلومتر است. هر چند توانمندی برای افزایش این برد وجود دارد، اما این میزان فعلاً کفایت می‌کند؛ چرا که آمریکایی‌ها به اندازه کافی در شعاع دو هزار کیلومتری کشور ما حضور دارند که در صورت تهاجم به آنها پاسخ داده خواهد شد.
سربازان گمنام امام زمان(عج) یک باند آدم‌ربایی را که با عنوان وزارت اطلاعات دست به اقدامات مجرمانه می‌زدند، متلاشی کردند. اعضای این باند یازده نفره که از اشرار سابقه‌دار هستند، با تجهیزات نظامی غیر مجاز اقدام به ربایش شهروندان کرده و با ایجاد رعب و وحشت از طعمه‌های‌شان اخاذی می‌کردند که با اقدامات اطلاعاتی شناسایی شده و همه اعضای این باند در شهرهای تهران، ورامین، قم و الیگودرز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
هاشمی‌نژاد، دبیر کل بنیاد هابیلیان گفت: شبکه نفاق می‌خواهد به دو دلیل رجوی را کشته شده نشان دهد؛ یکی اینکه ایران و عراق از طریق اینترپل حکم جلب او را به دلیل کشتارش در منطقه و به ویژه در این دو کشور گرفته‌اند. دوم اینکه این گروهک می‌خواهد چهره جدید و دموکراسی‌خواه از خود به جهان نشان دهد که این امر با وجود چهره‌ای مانند رجوی امکان‌پذیر نیست.
کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: فروش اموال و دارایی‌های مازاد بانک‌ها هم قانونی است و هم دستور رئیس‌جمهور است و یکی از اولویت‌های حکم اینجانب از طرف رئیس‌جمهور بوده که به من ابلاغ شده است. بانک‌ها باید به سمت کار بانکی بروند، نه اینکه بنگاه‌داری کنند و این موضوع باید پیگیری شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات