صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۶۱۰۴

از مطالبه اصلی مردم تا حملات پیچیده

1ـ موج جدید خشونت‌ها و درگیری‌ها در منطقه
روزنامه «دی‌ولت» آلمان در مطلبی مسئله استعفای ناگهانی سعد حریری و عواقب آن برای منطقه را بررسی کرده و نوشته است: «در پشت پرده استعفای حریری، عربستان سعودی قرار گرفته که سیاست‌های تجاوزکارانه‌ای را در منطقه دنبال می‌کند. این رخداد می‌تواند موج جدیدی از خشونت‌ها و درگیری‌ها را در منطقه رقم بزند.» در ادامه این  مطلب آمده است: «با وجود انتشار این ادعا که حزب‌الله به دنبال ترور سعد حریری است، اما حزب‌الله لبنان باید به این مسئله علاقه‌مند باشد که حریری زنده بماند؛ چرا که به واسطه نخست‌وزیری حریری، آنها توانستند از بسیاری خشونت‌ها جلوگیری کرده و با یک موفقیت دیپلماتیک حریری را قانع کنند که یک سفیر به دمشق بفرستد تا لبنان به یکی از کشورهایی تبدیل شود که دولت اسد را به رسمیت می‌شناسد؛ موضوعی که به شدت ریاض را نگران کرده بود و به استعفا دادن اجباری سعد حریری به دست شاهان سعودی منتهی شد تا  شاید با حذف حریری حزب‌الله در تنگنا قرار گیرد.»

2ـ ایران توان حملات پیچیده و چند جهتی در دریا را دارد
نشریه آمریکایی «نشنال‌اینترست» در تحلیلی نوشت: «نیروی دریایی ایران بخش مهمی از بدنه دفاعی این کشور را شکل می‌دهد. در حالی ‌که شاید یگان‌های دریایی ایران نیرویی سبک و ساده تصور شوند؛ اما نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش با شناخت کافی از همدیگر توانایی حملات پیچیده و چند جهتی را علیه نیروهای دریایی بزرگ بیگانه دارند. آنها علیه هر نیروی دریایی خارجی که بخواهد مقابل‌شان قرار گیرد، تهدیدی نیرومند هستند». نشریه نشنال‌اینترست در ادامه با برشمردن ویژگی‌های نیروی دریایی سپاه، تأکید می‌کند: «سپاه با حفظ ناوگان قایق‌های تندرو و حمله‌های سریع، به قابلیت مین‌گذاری که می‌تواند در تقابل‌های دریایی بسیار تعیین‌کننده باشد، نیز اشراف دارد» این نشریه همچنین اضافه می‌کند: «ایران در کنار این نیروی دریایی منسجم خط سواحل طولانی و جزایر کوچک را که بعضی از آنها در مهم‌ترین آبراه‌‌های جهان واقع شده‌اند، در اختیار دارد.»

3ـ مطالبه اصلی مردم سامان‌دادن به وضعیت اقتصادی است
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم «عبدالله ناصری» نوشت: «روحانی با وجود اینکه شرایط مدیریت کشور نسبت به چهار سال قبل خیلی سخت‌تر شده است، تغییر چندانی نداشته است. ورود جدی‌تر ترامپ به عرصه منازعه با ایران با وجود پذیرش برجام، شرایط منطقه و نقشی که عربستان بازی می‌کند و وضعیت اقتصادی کشور کار روحانی را سخت کرده است. به اعتقاد من مطالبه اصلی مردم در این دوره از ریاست‌جمهوری روحانی سامان‌دادن به وضعیت اقتصادی و معیشتی است؛ اما چشم‌انداز روشنی برای آن وجود ندارد. هنوز برنامه اقتصادی دولت مشخص نیست. خزانه کشور وضعیت خوبی ندارد و روحانی وعده خود به مردم در زمینه تحول در امر برنامه‌ریزی را محقق نکرده است.»

4ـ بند T در حیطه وظایف آژانس نیست
«یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حمایت از سازوکار فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت بر فعالیت‌های ایران گفت: «بند T مندرج در ضمیمه نخست‌ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مربوط به دسترسی‌های این نهاد بین‌المللی نیست.» این در حالی است گروه‌های نزدیک به اسرائیل، از جمله مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با بیان این ادعا که برجام درباره سازوکار راستی‌آزمایی این بند سکوت کرده، می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید برای اطمینان از پایبندی ایران به برجام، به اماکن مشکوک غیر هسته‌ای، از جمله پایگاه‌های نظامی ایران دسترسی داشته باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات