صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۶۳۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 23 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): حادثه‌ تلخ و مصیبت‌بار(زلزله غرب کشور) را به ملّت ایران به خصوص به مردم عزیز استان کرمانشاه و به ویژه به خانواده‌های مصیبت‌زده تسلیت عرض می‌کنم و از همه‌ کسانی‌که می‌توانند به نحوی در سبک کردن بار مصیبت و جبران خسارت مؤثر باشند درخواست می‌کنم که به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.(1396/8/22)

▼ حرف روز
سود رژیم صهیونیستی از بحران لبنان!
از سال 1982 و با ظهور حزب‌الله در لبنان، رژیم صهیونیستی یکی از تهدیدات جدی علیه امنیت ملی و موجودیت خود را تهدیدهای ناشی از کشور لبنان می‌داند. این رژیم در طول سال‌های گذشته سه راهبرد اصلی در مقابله با حزب‌الله در منطقه اتخاذ کرده است: 1ـ آرامش‌ در مرز، 2ـ عدم تحریک و پرهیز از تشدید تنش. 3ـ تلاش بی‌وقفه برای تضعیف حزب‌الله.
پس از پیروزی‌های اخیر حزب‌الله در مناطق شمالی لبنان و بلندی‌های عرسال و همچنین تجربه جنگ‌های نامنظم در سوریه، رژیم صهیونیستی تهدید حزب‌الله علیه موجودیت خود را بیش از پیش حس کرده است. به همین منظور، محور غربی‌ـ عربی در منطقه با همکاری رژیم صهیونیستی راهبردی هم‌سو و همه‌جانبه برای مقابله با حزب‌الله در پیش گرفته است. این راهبرد نیز مشتمل بر دو گزینه است که هر دو گزینه نیز محتمل به نظر می‌رسد:
1‌ـ حمله محدود یا پیش‌دستانه به حزب‌الله: این سناریو تا حدودی بعید به نظر می‌رسد و دلیل اصلی آن نیز نبود اجماع بر روی جنگ جدیدی در منطقه است. شاید عربستان و رژیم صهیونیستی به جنگ علیه حزب‌الله تمایل داشته باشند؛ اما دیگر همپیمانان منطقه‌ای آنها تمایلی به جنگ با حزب‌الله ندارند. روزنامه «العهد» چاپ عربستان می‌نویسد: عربستان و همپیمانان آن قادر نیستند دو جنگ همزمان، یعنی جنگ یمن و لبنان صورت دهند؛ به ویژه اگر ایران هم وارد این جنگ شود. آل‌سعود می‌داند که همپیمانانش ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند حزب‌الله را شکست دهند.
2‌ـ وارد کردن حزب‌الله به بحران سیاسی در داخل لبنان: این سناریو محتمل‌تر بوده و از راهبردهای اصلی محور غربی‌ـ عربی‌ـ عبری است. دلیل اصلی در اثبات این سناریو نیز خلأ نخست‌وزیر در لبنان و تبلیغات گسترده‌ای است که علیه حزب‌الله مبنی بر دخالت در امور سیاسی این کشور صورت می‌گیرد. خلأ نخست‌وزیری در کنار هجمه سنگین علیه حزب‌الله نشان از عملیات روانی گسترده برای ورود حزب‌الله به حوادث داخلی این کشور است.
در مجموع، بحران داخلی لبنان را باید قطعه‌ای از جورچین گسترده محور غربی‌ـ عربی‌ـ عبری دانست که ابتدا با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا صورت گرفت و در ادامه به استعفای سعد حریری منجر شد.

▼ گزارش روز
وایرنگرتر از زلزله!
آوارهای برج پلاسکو یا خرابه‌های خانه‌ها در زلزله غم‌بار کرمانشاه؛ لحظات طلایی امدادرسانی به آتش‌نشانان جان‌برکف در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری تهران یا لحظات حیاتی کمک کردن به هموطنان عزیز در سر پل ذهاب و دیگر مناطق زلزله‌زده در غرب کشور برای آنها که همه چیز را از دریچه منافع سیاسی و حزبی و جناحی و گروهی می‌بینند، فرقی ندارد. آنها از هر اتفاق هر قدر هم که تلخ و ناراحت‌کننده باشد، به دنبال انتفاع خود هستند؛ جریانی که رسانه و بلندگو هم کم ندارند.
کانال‌های تلگرامی دروغ‌پرداز و نفرت‌پراکن‌شان در مهم‌ترین ساعت‌ها و دقایق کمک‌رسانی که باید با حفظ آرامش و روحیه عمومی، نیروهای کشور را برای کمک به آسیب‌دیدگان بسیج کرده و همدردی همگانی با مصیبت‌زدگان را ایجاد کرد، با انتشار تصاویر جعلی مربوط به حوادث و اتفاقات دیگر، به همراه اطلاعات و آمار کذب اذهان عمومی را مشوش می‌کنند، یکی از روزنامه‌های‌شان در تیتری سخیف و تأسف‌برانگیز به جای همدردی با آسیب‌دیدگان این حادثه فارغ از آنکه در ایران باشند یا کشورهای همسایه، تیتر سیاه «زلزله عراق ایران را لرزاند» را بر صفحه اول خود می‌نشانند تا با این تیتر خلاف مصلحت، منافع ملی و انسانیت، منافع خاص سیاسی و جناحی خود را دنبال کنند. فراتر از از همه اینها، اظهارات تأسف‌برانگیز آن مقام بلندپایه دولتی است که به جای انجام وظایف خود در مدیریت بحران و اطلاع‌رسانی درباره اقدامات خود در 24 ساعت ابتدایی حادثه که دقایق مهم کمک و نجات مردم مناطق آسیب‌زده است، طی مصاحبه‌ای خرابی‌ها و تلفات انسانی را نتیجه عملکرد دولت قبل می‌خواند! مسائلی که نشان می‌دهد، در کشور با بحران بی‌مسئولیتی، منفعت‌طلبی و سیاست‌زدگی روبه‌رو هستیم که از هر زمین‌لرزه، آتش‌سوزی، سیل و... ویرانگرتر و نگران‌کننده‌تر است.

▼ اخبار ویژه      
نگرانی آمریکا از نامه بارزانی به سردار سلیمانی
برخی منابع خبری در کردستان عراق گزارش داده‌اند، مسعود بارزانی در نامه‌ای به سردار قاسم سلیمانی، خواستار بهبود و ارتقای سطح همکاری و بازگشت به دوران اوج روابط در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی شده است. بارزانی در این نامه به صراحت آمریکا را به خیانت در حق خود متهم کرده و گفته است: «آمریکایی‌ها باز هم به ما کردها خیانت کردند؛ مشابه ‌کاری که در جریان توافق 1975 الجزایر مرتکب شده بودند!» گفتنی است شنیده‌ها حاکی است، آمریکایی‌ها به شدت از محتوای این نامه‌ها و نزدیکی دوباره بارزانی به ایران نگران هستند؛ چرا که بارزانی دیگر واشنگتن را یک متحد قابل اعتماد تلقی نمی‌کند و به همین دلیل ممکن است بین ایران و آمریکا، ایران را به عنوان شریک راهبردی خود انتخاب کند؛ مسئله‌ای که می‌تواند سبب نفوذ دوچندان و مؤثر ایران در عراق شود.

نگرانی اصلاح‌طلبان از تحرکات کرباسچی
رئیس دولت اصلاحات چندی پیش در دیدار با برخی نظریه‌پردازان این جریان نسبت به میدان‌داری و لیدری غلامحسین کرباسچی در میان اصلاح‌طلبان هشدار داده است. وی تأکید کرده است، به طور کلی باید مراقب افرادی، مانند کرباسچی باشیم. وی در توضیح این هشدار خود گفته است: آقای کرباسچی جنسش با افرادی مانند حسین آقا(مرعشی) تفاوت دارد. او با ما مشکل تاریخی دارد و باید مراقب تحرکات وی بود. وی خبر داده است، در حال حاضر کرباسچی به گونه‌ای رفتار کرده که جریان رسانه‌ای دولت را در اختیار گرفته و قوچانی چون موم در دستان او قرار دارد و از پشتِ صحنه آنها را هدایت می‌کند.
 
▼ اخبار
1ـ  تعلل توتال در توسعه پارس جنوبی
مدل برخورد توتال با اجرای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی حاکی از آن است که امضای این قراردادها، نه تنها به معنای شکسته شدن سد تحریم‌ها علیه ایران نیست؛ بلکه ابزار جدید دیگری برای اعمال فشار به ایران محسوب می‌شوند. هرچند وزارت نفت با انتشار اخبار گوناگون با محور «آغاز فعالیت توتال در ایران» در هفته گذشته تلاش کرد به مردم و رسانه‌ها، این پیام را منتقل کند که روند اجرای قرارداد 8/4 میلیارد دلاری توسعه فاز 11 پارس جنوبی به دست کنسرسیومی بین‌المللی به رهبری این شرکت فرانسوی بدون مشکل خاصی و مطابق برنامه پیش می‌رود؛ اما پاتریک دلا شواردیر، مدیر ارشد مالی شرکت توتال گفته است: «توتال در حال بررسی طرح‌هایی است تا برای اجرای پروژه گاز پارس جنوبی در ایران، آنها را به مناقصه بگذارد و قرارداد اصلی در ابتدای سال 2018، زمانی‌که موضع دولت آمریکا مشخص شود، امضا خواهد شد.» همچنین چندی پیش، دفتر این شرکت فرانسوی در واشنگتن با هدف تقویت روابط خود با دولت آمریکا، افتتاح شد تا به هماهنگی روابط این شرکت با وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا کمک کند تا آمریکا مطمئن باشد توتال همچنان به هرگونه تغییر احتمالی در رژیم تحریم‌های دولت آمریکا پایند خواهد بود.

2ـ برداشت یک اصلاح‌طلب از علت انقلاب!
جواد اطاعت، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، طی مصاحبه‌ای با روزنامه «آرمان امروز» گفته است: «رژیم پهلوی اگر در کنار رشد و توسعه اقتصادی از دهه سی و حتی اوایل دهه چهل شمسی فرایند توسعه سیاسی را هم مد نظر قرار می‌داد و امکان ورود نخبگان حاشیه‌ای را در قدرت فراهم می‌کرد و به تعبیر مکتب نخبه‌گرایی چرخش نخبگان به صورت واقعی و نه صوری اتفاق می‌افتاد، اصولاً نیازی به انقلاب نبود؛ چرا که به تعبیر مکتب الیتیسم دعوا اصولاً بین توده‌های مردم و اشراف یا بین مردم و حاکمان نبوده و نیست. زمانی که از راه‌های مسالمت‌آمیز امکان گردش نخبگان وجود نداشته باشد، تنها مفری که نخبگان حاشیه به آن می‌اندیشند، کسب قدرت از راه‌های قهرآمیز، ‌مانند شورش‌های اجتماعی و انقلاب خواهد بود!»

3ـ پیام‌های حریری در مصاحبه با المستقبل
«علی‌ آل‌احمد»، تحلیلگر معارض حکومت سعودی و بنیانگذار اندیشکده «امور خلیج [فارس]»، مستقر در واشنگتن نوشت: «منابع آگاه به من می‌گویند بن‌سلمان، حریری را به توافقی محرمانه با دبیر کل حزب‌الله لبنان، بدون اطلاع وی متهم کرده است.» او ادامه داد: «حریری قرار بود به ایران و پس از آن دمشق سفر کند که اطلاعات مربوط به این موضوع از طریق کارکنانش به عربستان سعودی درز کرد.» آل‌احمد همچنین درباره مصاحبه حریری با تلویزیون المستقبل نوشت: «حریری با آنکه تحت فشار است، پیام‌های بی‌نقصی به همگان ارسال کرد و بازداشت‌کنندگانش در عربستان را در معضلی بزرگ قرار داد. آنها اکنون نمی‌توانند حریری را زیاد نگاه دارند. او با استقبالی عظیم به بیروت بازخواهد گشت.»

4ـ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی: هیچ چیز مانع ما نخواهد بود!
به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل شانه به شانه کشورهای جبهه میانه‌رو در جهان عرب علیه ایران و داعش می‌ایستد. این صف‌بندی برای امنیت خوب است و در نهایت برای صلح هم خوب خواهد بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد: ایران باید بداند که ما اجازه تثبیت حضور نظامی‌اش در سوریه را نخواهیم داد و هیچ چیز مانع ما نخواهد بود. او همچنین گفت: نامه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دریافت کردم که در آن ترامپ از من بابت حمایت از مواضع آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران و درخواست اصلاح یا لغو برجام تشکر کرده بود.

▼ اخبار کوتاه
تازه‌ترین آمارهای منتشر شده در کشور چین نشان می‌دهد، شمار نیروهای شاغل در این کشور به 776 میلیون نفر رسیده است. وزارت منابع انسانی و تأمین اجتماعی این کشور در گزارشی آورده است، در پنج سال گذشته نزدیک به 65 میلیون و 240 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است. همچنین در 9 ماه سال جاری نزدیک به 10 میلیون و 970 هزار شغل در چین ایجاد شده است که برای اولین بار نرخ بیکاری به 95/3 درصد رسیده، یعنی از جمعیت یک میلیارد و 374 میلیون نفری تنها حدود 972 هزار نفر  بیکار هستند.
منابع آگاه در وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با المیادین فاش کردند: پاریس، سعد الحریری را مستعفی نمی‌داند و معتقد است حتی اگر او بخواهد استعفا دهد، باید بتواند آزادانه رفتار کند. دیپلمات‌های همراه امانوئل ماکرون در سفر او به عربستان، آنچه بر سر سعد الحریری آمده است، شبیه فیلم‌های هالیوود ارزیابی کردند. گفتنی است، خبرهای درز کرده از وزارت خارجه فرانسه نشان می‌دهد، محمد‌بن‌سلمان به تمایل رئیس‌جمهور فرانسه برای دیدار با سعد الحریری پاسخ مثبت نداد.
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نهمین گزارش فصلی خود از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، پایبندی ایران به تعهداتش ذیل این توافق را تأیید کرد. این اولین گزارش فصلی آژانس پس از اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در تأیید نکردن پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای برجام است.
براساس آمارهای متغیر‌های پولی و بانکی بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه امسال با 9/10 درصد در شش ماهه اول امسال به حدود 1390 تریلیون تومان رسیده است. گفتنی است، حجم نقدینگی اضافه شده در شش ماهه نخست امسال 136 هزار و 560 میلیارد تومان است.
بر اساس وضعیت بودجه عمومی دولت درآمدهای مالیاتی در شش ماهه امسال 43 هزار و 120 میلیارد تومان وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار دهم کاهش و نسبت به مصوب شش ماهه حدود 16 هزار میلیارد تومان با عدم تحقق روبه‌رو است.
مدیر روابط عمومی و سخنگوی شرکت ملی گاز اعلام کرد: با وجود وقوع زلزله، تأسیسات شرکت گاز در مناطق غرب کشور از سلامت و امنیت کافی برخوردار بوده و صادرات گاز به بغداد با حجم ۱۴ میلیون مترمکعب در روز طبق روال عادی ادامه دارد.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات