تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۱۵۸

جشن استقلال ملي لبنان زير چتر امنيت حزب‌الله

(روزنامه جوان – 1395/09/03 – شماره 4964 – صفحه 15)

در گذشــته‌اي نه‌چنــدان دور درگيري‌ها اول از لبنان شروع مي‌شد و سپس به منطقه سرايت مي‌كرد اما حالا اين كشور در مقابل سخت‌ترين بحران‌هاي منطقه‌اي از جمله جنگ سوريه توانسته امنيت و ثبات خود را حفظ كند و رهبران لبناني در آرامش كامل روز استقلال خود را جشن مي‌گيرند و مي‌دانند امنيت خود را مديون حضور قدرتمند حزب‌الله هستند.

لبناني‌ها روز گذشته هفتاد و سومين سالروز استقلال خود را با رژه نظامي ارتش در حضور ميشل عون رئيس‌جمهوري، نبيه بري رئيس پارلمان، تمام سلام نخست وزير موقت و سعد حريري، نخست وزير مكلف لبنان بعد از سه سال خلأ در پست رياست‌جمهوري جشن گرفتند. جشن استقلال سالروز ملي در لبنان در حالي برگزار شد كه رژه نظامي ارتش لبنان و نيروهاي مسلح حدود سه سال به دليل خلأ در پست رياست جمهوري برگزار نشده بود. در همين حال، رئيس‌جمهوري لبنان دوشنبه شب و در آستانه سالروز استقلال اين كشور با تأكيد بر اينكه دوران سازندگي و آباداني لبنان فرارسيده است، خواستار استقلال در تصميم‌گيري‌ها و عدم‌وابستگي به بيگانگان شد. وي خاطر نشان كرد: «همانگونه كه استقلال را محقق كرديم، به همان ترتيب بايد به آن قدرت و توان ببخشيم و اين قدرت و توان تنها با عدم تكيه بر بيگانگان در تصميم‌گيري‌ها حاصل مي‌شود.» ميشل عون كه كمتر از يك ماه است به عنوان رئيس‌جمهور لبنان انتخاب شده است متحد نزديك حزب‌الله محسوب مي‌شود و حمايت اين جنبش نقش كليدي در رسيدن ميشل عون به كاخ رياست جمهوري لبنان داشت.

انتخاب ميشل عون از يك جهت ديگر در تاريخ لبنان بي‌سابقه است. در گذشته همواره انتخاب رئيس‌جمهور لبنان بر اساس توافق قدرت‌هاي خارجي و جريان‌هاي داخلي صورت مي‌گرفت اما انتخاب ميشل عون، صرفاً يك انتخاب لبناني بود كه بدون دخالت خارجي صورت گرفت و به نظر مي‌رسد تأكيد عون در بيانيه دوشنبه خود مبني بر «عدم تكيه بر بيگانگان در تصميم‌گيري‌ها» اشاره به همين مسئله دارد. مقامات لبناني در حالي از استقلال در تصميم‌گيري‌ها با افتخار ياد مي‌كنند كه كشور آنها در منطقه بيش از هر كشور ديگري شاهد رقابت‌هاي قدرت‌هاي منطقه‌اي در طول تاريخ بوده و همين مسئله باعث ايجاد اختلاف داخلي بلندمدت در لبنان بوده است. بر همين اساس، زماني كه در سال 2011 بحران سوريه شروع شد خيلي از ناظران انتظار داشتند لبنان كه همواره متأثر از همسايه شرقي خود بوده، خيلي زود به گرداب اين بحران بيفتد. اما بر خلاف انتظار لبنان نه تنها فرونپاشيد بلكه از معدود كشورهاي منطقه محسوب مي‌شود كه توانست امنيت نسبي خود را حفظ كند.

به نظر مي‌رسد اقدام پيشدستانه حزب‌الله در لبنان به‌ويژه عمليات اين جنبش در قصير نقش مهمي در حفظ امنيت لبنان داشته است. قصير شهري در منطقه مرزي سوريه و لبنان محسوب مي‌شود كه در همان يك سال اول به كنترل گروه‌هاي تروريستي درآمد. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده گروه‌هاي مسلح كه عمدتاً ماهيت سلفي تكفيري داشتند قصد داشتند با ادامه پيشروي خود به سمت لبنان وارد شهرهاي اين كشور شوند. بعدها كه موصل به تسلط داعش درآمد رهبران حزب‌الله اعلام كردند اگر حزب‌الله در قصير عمليات پيشدستانه نمي‌كرد، بايد شاهد رژه تروريست‌ها در خيابان‌هاي بيروت مي‌بوديم. ورود حزب‌الله به كارزار سوريه همچنين يك‌دستاورد مهم ديگر براي اين جنبش داشت چرا كه حزب‌الله از يك بازيگر ملي در لبنان به يك بازيگر منطقه‌اي تأثيرگذار تبديل شد.

شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب‌الله در مصاحبه‌اي كه خبرگزاري تسنيم روز گذشته منتشر كرد، گفته است: «حزب‌الله لبنان به دليل تأثيرگذاري روي طرح‌ها و پرونده‌هاي مشخص در منطقه به يك قدرت منطقه‌اي تبديل شد.» هر چند در آن زمان كه حزب‌الله وارد كارزار سوريه شد خيلي‌ها اين جنبش را به فرقه‌اي‌گرايي و حمايت از «حكومت سوريه» متهم كردند اما با گذشت چندي مقامات اروپايي نيز اذعان كردند حزب‌الله نقش كليدي در مبارزه با تروريسم دارد. «فرانكو فراتيني» كه از سال 2008 تا سال 2011 وزير خارجه ايتاليا بود در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» با اشاره به اينكه «حزب‌الله در مبارزه با تروريسم و مبارزه با داعش سهيم است و اين مسئله را نمي‌توان ناديده گرفت»، اعلام كرد: «اگر حزب‌الله در سوريه حضور نداشت، براي شبه نظاميان سُني آسان‌تر بود كه پيروز شوند.»

تقلاي سعودي

افزايش قدرت حزب‌الله كه با انتخاب ميشل عون به عنوان رياست جمهوري لبنان بيش از پيش تسهيل شده، به نظر مي‌رسد باعث نگراني جدي مقامات سعودي شده است. رسانه‌هاي لبناني گزارش داد سفر يك هيئت عاليرتبه سعودي به رياست «خالد الفيصل»، امير مكه مكرمه به بيروت و دعوت رسمي شاه سعودي از رئيس‌جمهوري لبنان جهت سفر به عربستان از ابعاد بسيار مهم اين سفر براي سعودي‌ها حكايت دارد. به نوشته پايگاه خبري «لبنان 24» اين هيئت سعودي حامل پيامي از شاه عربستان براي ژنرال «ميشل عون»، رئيس‌جمهوري لبنان بود كه از وي براي سفر رسمي به رياض دعوت به‌عمل مي‌آورد.

بر اساس اين گزارش، ملك سلمان پيش‌تر اهميت چنداني براي گزينه عون به دليل مواضع جانبدارانه‌اش در قبال حزب‌الله و سوريه و جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس‌جمهور لبنان قائل نبود، اما تغيير موازنه‌ها و معادلات قدرت در لبنان و منطقه به سود محور مقاومت او را وادار به تغيير رويكرد در برابر عون كرده است. اين پايگاه لبناني در پايان آورده است: محافل سعودي خاطرنشان مي‌كنند رياض بار ديگر به عرصه لبنان بازگشته تا با نزديك كردن بيش از پيش دو طايفه مسيحيان و اهل سنت به يكديگر ضمن تأمين منافع خويش در لبنان از گسترش نفوذ ايران و قدرت يافتن بيش از پيش حزب‌الله نه تنها در اين كشور كه در منطقه جلوگيري كند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/824094

ش.د9505042

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات