صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۶۱۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 17 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ایام اربعین است و خوشا به حال آن کسانی که در حال پیاده‌روی هستند یا پیاده‌روی خواهند کرد و به زیارت اربعین خواهند رسید. این هم یکی از حوادث بسیار برجسته‌ای است که خدای متعال منّت گذاشته بر ما و این حادثه را برای ما خلق کرده است.(96/8/15) * فرا رسیدن اربعین حسینی را تسلیت می‌گوییم*
از عاشورا تا اربعین
1378سال است که طنین «هل من ناصر ینصرنی» امام عاشورا و سیدالشهدای کربلا در گوش انسان‌های آگاه و بصیر طنین‌انداز است. حدود 14 قرن از حماسه ماندگار عاشورا می‌گذرد و راه سرخ حسین(ع) با گذر از فراز و نشیب‌ها و پیچ‌وخم‌های تاریخ، وجدان‌های بیدار و انسان‌های تشنه حقیقت را به سرمنزل مقصود برساند.
عاشورا تابلوی تمام‌نمای بیداری در برابر حاکمانی است که پایه‌های قدرت خود را بر جهل ملت‌ها بنا کرده و می‌کنند؛ ظالمانی که نشانی آنها را نه تنها در تاریخ گذشته، بلکه امروز و در عصر دموکراسی هم به وضوح می‌توان مشاهده کرد. پادشاهانی که با نظام قبیله‌ای و پوسیده هنوز هم از یکدیگر حکومت به ارث می‌برند و حقی برای مردم قائل نیستند.
عاشورا مبدأ عشق است و اربعین مقصد عاشقان. از عاشورا تا اربعین راهی است به وسعت تاریخ که آن را خط پایانی نیست. اربعین فرصت حضور و لبیک جاماندگان و دلدادگان به امام عشق است. عاشقانی که برای رسیدن سر از پا نمی‌شناسند. رهروانی که با پای دل قدم در مسیر می‌گذارند که جز محبت اهل بیت(ع) چیز دیگری نمی‌تواند این اراده و انگیزه را ایجاد کند.
عاشورا اوج ایثار و تجلی شهادت است و اربعین کلاس تبیین و تبلیغ آن. عاشورا نقطه اتفاق است و اربعین گزارشی است که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود و هر سال نو به نو نگارش و ثبت می‌شود.  
عاشورا چشمه جوشان حق‌خواهی و عدالت‌طلبی است و اربعین جویبار جاری حقیقت است که دل‌های غبار‌گرفته در عصر پیشرفت‌های مادی را صیقل می‌دهد و نور ناب معنویت و انسانیت را بر قلب‌های خسته و بیمار از جور زمان می‌تاباند.
عاشورا کتاب قطور مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و جور است و اربعین پژواک فریاد دادخواهی ملت‌های مسلمان و آزاده سراسر جهان که خیزش و حرکت برای رسیدن به قله‌های شرف و انسانیت را فریاد می‌کند. حرکتی که سردمداران کاخ‌های سفید و سیاه را نگران کرده و در فکر فرو برده است.
در یک جمله عاشورا و کربلا قطب‌نما است و اربعین راه رسیدن.
خوشا به حال آنان که رفتند...

▼ گزارش روز
استیصال
بدمستی‌های ولی‌عهد تازه به دوران رسیده سعودی در تقابل با محور مقاومت و کودتای وی در داخل عربستان کار را به جایی رسانده است که در آمریکا نیز نسبت به آینده عربستان و پیامدهای اقدامات سلطنت سعودی برای منطقه و هم‌پیمانان ایالات متحده در غرب آسیا [خاورمیانه] احساس نگرانی و خطر ایجاد شده است، چنانکه اندیشکده معتبر «کاتو» در گزارشی حمایت تمام‌قد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از اقدامات محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی را بررسی کرده و هشدار داده است حمایت بی‌محابای ترامپ از شاهزاده سعودی بازی با آتش است؛ چرا که اقدامات داخلی محمدبن‌سلمان نهادهای اجتماعی و سیاسی این کشور را به لرزه انداخته و در منطقه نیز با سیاست‌های افراطی در قبال ایران، لبنان، سوریه، قطر و یمن بی‌ثباتی و تنش را به بار آورده است. «واشنگتن‌پست» نیز در سرمقاله خود با بررسی اقدامات متهورانه «محمدبن‌سلمان» از ترامپ می‌خواهد در برابر این شاهزاده بایستد؛ زیرا ادامه روند نامعقول و زیاده‌روی در رویارویی با ایران و سرکوب رقبای داخلی می‌تواند دست بالای ایران و متحدانش در خاورمیانه را تقویت کند. این نشریه آمریکایی تأکید می‌کند: جنگی که این شاهزاده جوان در سال 2015 در یمن به راه انداخت، به یک باتلاق تبدیل شده و روندی را شکل داده است که احتمالاً به بدترین بحران انسانی جهان منجر خواهد شد. تحریم قطر، حرکتی که باز هم عربستان سردمدارش بود، شکافی بین کشورهای سنی‌نشین حاشیه خلیج‌فارس ایجاد کرده و افزون بر اینکه به یک بن‌بست بدل شده، گامی در جهت منافع ایران است. استعفای حریری هم داستان مشابهی دارد و احتمالاً به جای تضعیف موقعیت حزب‌الله در لبنان، به تقویت موقعیت آنها نه تنها در لبنان، بلکه در منطقه و میان دولت‌ها در خاورمیانه کمک خواهد کرد. «جان بولتون» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد نیز که مواضع ضد ایرانی او معروف است، با ابراز نگرانی از اقدامات عربستان می‌گوید: شک ندارم که ایرانی‌ها در حال پیشروی هستند و سعودی و دیگران در خلیج‌فارس بسیار نگرانند که البته در این زمینه حق دارند؛ اما اقدامات کنونی محمدبن‌سلمان با حمایت آمریکا می‌تواند سناریوی انقلاب اسلامی در ایران را تکرار کند و آمریکا باید خود را برای شرایطی مشابه آنچه برای شاه ایران رخ داد، آماده کند. این تحلیل‌ها و اظهارات نشان می‌دهد، ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در منطقه در برابر قدرت روزافزون محور مقاومت دچار استیصال شده و نمی‌دانند چه سناریویی را دنبال کنند؛ چرا که با هر حرکت نتیجه عکس گرفته و افزایش قدرت ایران را شاهد هستند.

▼ خبر ویژه
پیام ویژه مصر و اردن برای آل‌سعود
شبكه 14 تلويزيون رژیم صهیونیستی گزارش داد، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از حضور در مصر و گفت‌وگو با عبدالفتاح السيسي، رئیس‌جمهور مصر در شرم‌الشيخ، در حالي كه حامل پيامي از مصر و اردن است، در اقدامی غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده به ریاض، پایتخت عربستان سعودی سفر کرد. بر اساس گزارش‌های رسیده، مصر و اردن در اين پيام ابراز نگراني كردند كه سياست‌هاي عربستان سعودي و اقدامات اخير سران اين كشور در اجراي كودتاي سياسي در درون هیئت حاكمه سعودي و همزمان حمله شديد عليه سياست‌هاي ايران در خاورميانه به درگيري شديد ميان سني‌ها و شيعيان در خاورميانه منجر خواهد شد که این کشورها قصد و علاقه‌ای به حضور در این تقابل و رویارویی را ندارند.
 
▼ اخبار
1ـ پیشنهاد همکاری تعجب‌برانگیز یک روزنامه اصلاح‌طلب

 روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «همکاری اقتصادی‌ـ هسته‌ای ایران و آمریکا» به قلم «سیدحسین موسویان» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات در کمال تعجب و با وجود تجربه عهدشکنی آمریکایی‌ها در برجام نوشت: «آمریکا بزرگ‌ترین شرکت‌های تأسیسات هسته‌ای جهان را دارد که با همه ابعاد برنامه هسته‌ای آشنا هستند. استفاده از این ظرفیت برای همکاری و مشارکت در پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، یک اقدام اساسی برای اعتمادسازی و ایجاد اطمینان از استمرار صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران پس از پایان مدت زمان محدودیت‌های جاری خواهد بود. اکنون زمان یافتن راه‌های سالم همکاری‌های اقتصادی است که بتواند به ایران و ایالات متحده آمریکا برای اجرای کامل برجام، محو کل سلاح‌های هسته‌ای از روی کره‌ زمین کمک کند. در این ‌راستا، ایران و آمریکا می‌توانند در زمینه عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای با هم همکاری داشته باشند!»

2ـ گفته رهبر ایران اثبات شد
مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در پایگاه تحلیلی «پراسپکت» اعتراف کرد: ترامپ صحت این گفته ایران را که آمریکا قابل اعتماد نیست، اثبات کرد. كا‌ترین اشتون بدون اشاره مستقیم به سخنان رهبری ایران درباره بی‌اعتمادی به آمریكا نوشته است: «خیلی پیشتر از اینکه «دونالد ترامپ» وارد صحنه شود، رهبران ایران نگران بودند که آمریکا ممکن است به توافق هسته‌ای به صورت پایدار متعهد نباشد.» وی در ادامه تأکید می‌کند: «رئیس‌جمهور ترامپ با وجود شواهد روشن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به توافق، مصمم است که این توافق را تغییر دهد و تهدید کرده است اگر نتواند به چیزی که می‌خواهد برسد، از آن خارج می‌شود. این امر، مشکلات روشنی را به طور کلی برای دیپلماسی و به طور خاص برای دیپلماسی آمریکا به وجود خواهد آورد.»

3ـ هشدار تأمل‌برانگیز حامیان برجام درباره احتمال وقوع جنگ
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» در مطلبی با عنوان «سناریوی جنگ» نوشت: «برخی تحلیلگران مسائل منطقه بر این عقیده‌اند که نطق ترامپ، اسناد سیا (اتهام ارتباط ایران با القاعده)، استعفای حریری و... سناریویی برای آغاز یک برخورد نظامی در خاورمیانه است. در صورت تحقق چنین سناریویی هیچ کس در آن برنده نخواهد بود. از همین رو این انتظار وجود دارد که حداقل مقامات ایرانی به عنوان یک سوی مسئله با به کار بستن تدابیری از به‌ وجود آمدن یک تنش بزرگ در این منطقه جلوگیری کنند.» گفتنی است، این هشدار روزنامه اصلاح‌طلب در حالی است که پیشتر حامیان برجام و رسانه‌های زنجیره‌ای آنها مدعی بودند برجام موجب شده است سایه جنگ از سر کشور دور شود!

4ـ تکرار ادعای سعودی‌ها از زبان نیکی هیلی
به گزارش رویترز، «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ایران را به ارسال سلاح برای اعضای جنبش انصارالله در یمن متهم کرد و از سازمان ملل خواست ایران را بابت آنچه به گفته وی نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است، پاسخگو کند. هیلی افزود: اطلاعات منتشر شده از سوی عربستان سعودی نشان می‌دهد، موشک‌های شلیک‌شده [به سمت عربستان] از نوع موشک‌های «قیام» ایران بوده است. گفتنی است، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از فروردین ماه 1394 در سکوت مجامع بین‌المللی و حمایت‌های کشوری‌های غربی، یمن را هدف حملات سنگین هوایی قرار داده که به نابودی زیرساخت‌های یمن، گسترش فقر و قحطی و کشته شدن بیش از 10 هزار نفر منجر شده است.

▼ اخبار کوتاه
روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامناسب باغداران و کشاورزان، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه‌ای برای صادرات و مصرف داخلی تولیدات باغداران آذربایجان غربی و دیگر استان‌ها ندارد. در همین راستا، طرح استیضاح از وزیر کشاورزی را تدوین کرده و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه اقدام به جمع‌آوری امضاهای طرح سؤال از وزیر می‌کنم.
فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لغو سفر خود و برزگر دیگر عضو این کمیسیون به آلمان و مقدونیه، اظهار داشت: علت لغو سفر به این دو کشور این است که مسئولان کشورهای اروپایی انگشت‌نگاری از اتباع ایرانی را مقدمه و لازمه دریافت ویزا و سفر به کشورهای خود قرار داده‌اند.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در واکنش به شایعه دلخوری و قهر وی با رئیس‌جمهور در اینستاگرام خود تصویری از خودش و روحانی منتشر کرد و نوشت: رسول مهربانی و پیامبر راستی می‌فرمایند: «از دروغ اجتناب کنید؛ زیرا دروغ انسان را به بدکاری می‌کشاند و بدکاری هم به دوزخ می‌کشاند.»
مقیمی، استاندار تهران با بیان اینکه آلودگی پایتخت از وضعیت عادی خارج شده است، گفت: برخی واحدهای صنعتی وضعیت خوبی ندارند. «کیان تایر» در اسلام‌شهر با ۱۵۰۰ نیرو ممکن است امروز و فردا تعطیل شود. وی تأکید کرد: برخی از مشکلات تصمیم‌هایی فراتر از استانداری می‌طلبد.
در پی بازداشت ده‌ها شاهزاده و مسئول پیشین عربستان به اتهام فساد اقتصادی، «فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: عربستان باید توضیحاتی درباره اتهامات وارد شده به این افراد ارائه دهد و در عین حال تضمین کند که این اتهامات قانونی است.
مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره وضعیت محصوران، گفت: خوشبختانه، برای وضعیت محصوران تسهیلاتی در نظر گرفته ‌شده و رفع تدریجی حصر با فراهم شدن شرایط لازم در حال انجام است و خانواده آنها در حال بازدید از محصوران هستند.
بنا بر گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، چندین منبع اعلام کرده‌اند پیش از آغاز عملیات ارتش سوریه، بالگردهای آمریکایی فرماندهان داعش را از شهر «المیادین» به مناطق نامعلومی منتقل کردند.
جدیدترین آمار گمرک از رشد ۱۹ درصدی واردات اجناس چینی به ایران در هفت ماه اول ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات