تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۲۴۲

قدرت ايران؛ درد مشترك نظام سلطه و ارتجاع منطقه

(روزنامه جوان – 1395/01/24 – شماره 4786 – صفحه 5)

«ايران در حال تبديل شدن به قدرتمندترين رهبر خاورميانه است» اين جديدترين موضع‌گيري يك نشريه معتبر امريكايي است كه نشان مي‌دهد رسانه‌هاي غربي همانند مقامات عالي كشورهاي خود نگران قدرت روزافزون جمهوري اسلامي ايران هستند؛ شبيه همان نگراني كه سران برخي از كشورهاي منطقه دارند.

هشدار اين نشريه امريكايي را زماني كه در كنار اظهارات دولتمردان غربي قرار مي‌دهيم اين نتيجه اتخاذ مي‌شود كه موج جديدي از ايران‌هراسي به راه افتاده و در آن تلاش مي‌شود ايران پس از برجام هم كشوري ضدصلح و امنيت جهان معرفي شده و رويارويي و مقابله با آن يك اولويت به شمار آيد، به گونه‌اي كه يكي از محورهاي ثابت سخنان باراك اوباما و جان كري طي هفته‌هاي اخير آن بوده كه فعاليت‌هاي ايران صلح جهاني را به خطر انداخته و بايد براي جلوگيري از تحركات ايران تلاش همگاني صورت بگيرد. جان كري در كنفرانس خبري با همتاي بحريني خود در منامه پايتخت بحرين گفت: هيچ كسي ادعا و وانمود نكرد كه ( با توافق هسته‌اي با ايران) ديگر چالش‌هايي كه مي‌دانستيم وجود دارد به يك باره برطرف خواهد شد... فعاليت‌هاي ايران در منطقه باعث نگراني است. وي با تأكيد بر اينكه چالش‌ها در روابط با ايران همچنان باقي است هدف باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا از ديدار با سران كشورهاي عرب خليج فارس را در نشست كمپ ديويد، بررسي چگونگي حركت پس از توافق هسته‌اي و دنبال كردن تغيير رفتارهاي ايران در رابطه با فعاليت‌هاي ديگر تهران اعلام كرد.

ايران در حال تبديل شدن به قدرت منطقه

نشريه امريكايي نشنال اينترست نيز در گزارشي نگراني جان كري را تكرار مي‌كند و به سياست خارجي ايران اشاره مي‌كند.

طبق اين گزارش، در سال‌هاي اخير، تعداد خطرات ژئواستراتژيك براي ايران كاهش يافته است. نفوذ ايران در خاورميانه تقريباً نامحسوس است. تركيه تهديدي براي ايران نيست زيرا سياست خارجي اين كشور رقابتي نيست و امريكا نيز در حال تغيير سياست خود در قبال تهران است و تلاش مي‌كند با ايران روابط ايجاد كند و به همين دليل است كه ايران در حال تبديل شدن به قدرتمندترين رهبر خاورميانه است. اين گزارش مي‌افزايد، سياست كنوني و تلاش‌هاي راهبردي دولت ايران به اين كشور اجازه مي‌دهد تا بر اوضاع سوريه، عراق، لبنان و يمن تأثير گذارد. روابط مستحكم با روسيه، حمايت اقتصادي و راهبردي در اختيار ايران قرار مي‌دهد و توافق هسته‌اي موجب شد كه ايران بر پيامدهاي تحريم‌هاي غرب غلبه كند. نشنال اينترست در پايان نوشت كه ايران به واسطه برنامه‌ريزي راهبردي و استقلال انرژي مي‌تواند مرزهاي خود در خاورميانه را مورد محافظت قرار دهد. نفوذ سياسي اين كشور تدريجاً رو به افزايش است و احتمالاً روزي به توازن قدرت در منطقه دست مي‌يابد.

توصيه براي تداوم فشار به ايران براي جلوگيري از توسعه قدرت

«نشنال‌اينترست» همچنين در مطلب ديگري به مناسبت اولين سالگرد توافق اوليه ايران و گروه 5+1 در شهر لوزان سوئيس بر سر مؤلفه‌هاي توافق هسته‌اي، در يادداشتي به ارائه چند راهكار به واشنگتن براي چگونگي رفتار با جمهوري‌اسلامي در عرصه‌هاي مختلف از حقوق بشر گرفته تا آزمايش‌هاي موشك بالستيك پرداخت. «اليزا كاتالانو» مدير سابق تيم خاورميانه و شمال آفريقا در شوراي امنيت ملي و مشاور ارشد سابق سفير امريكا در سازمان‌ملل و همچنين «ايلان گلدنبرگ» مدير برنامه امنيت خاورميانه در «مركز امنيت نوين امريكايي» و رئيس سابق تيم ايران در وزارت دفاع امريكا توصيه‌هايي را در اين باره به دولت امريكا مي‌كنند كه در بخشي از آن مي‌آيد:«قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل شامل ممنوعيت صادرات تسليحات متعارف به ايران تا پنج سال پس از اجراي توافق مي‌باشد.

بي‌شك بزرگ‌ترين نمايش اقدامات تهاجمي ايران، ارائه مستمر تسليحات غيرقانوني به نيروهاي نيابتي خود در منطقه است. يكي از مناسب‌ترين ابزارهاي در اختيار ايالات‌متحده، امكان رهگيري و ممانعت از به مقصد رسيدن چنين محموله‌هايي است. امريكا بايد فعاليت‌هاي خود در اين زمينه را تقويت كند... غالباً نمايش قدرت در اين خصوص كفايت مي‌كند، همانگونه كه سال گذشته كشتي‌هاي امريكايي در خليج يمن مستقر شده و علناً ايران را وادار كرد كه كشتي‌هاي خود را از اين منطقه به عقب بازگرداند.»

در بخش ديگري از اين گزارش مي‌‌آيد: «واشنگتن با تشخيص چالش‌هاي اقدام سازمان ملل به‌خصوص در مورد فعاليت‌هايي كه موارد مستقيم نقض عناصر اصلي توافق هسته‌اي از سوي ايران محسوب نمي‌شود، بايد دست‌كم به‌دنبال طولاني‌تر كردن ليست تحريمي اعلام‌شده در 17 ژانويه از اشخاص به شركت‌هاي مهم‌تري باشد كه در برنامه موشكي بالستيك ايران درگير هستند. به علاوه بايد بر شركاي اروپايي امريكا به منظور مشاركت در اين تحريم‌ها اعمال فشار شود.» اين رسانه همچنين در انتها مي‌افزايد: «اتمام انتخابات اخير در ايران باب فرصت جديدي را براي ايالات‌متحده گشود كه با استفاده از آن مي‌توان عليه «اقدامات ظالمانه» ايران، روايت تازه‌اي آغاز كرد. امريكا همواره عليه اين نوع سركوب در سراسر دنيا صحبت كرده و در دوره پس از انتخابات ايران و به‌دليل به‌وجود آمدن وضعيت كنوني، نبايد از تكرار چنين كاري خودداري كند.»

نگراني منطقه‌اي از قدرت روزافزون ايران

همانطور كه اشاره شد نگراني از قدرت روزافزون جمهوري اسلامي ايران، تنها اختصاص به نظام سلطه ندارد و برخي از كشورهاي مرتجع منطقه به عنوان همپيمانان امريكا هم تلاش مي‌كنند تا به هر شكل ممكن از توسعه اين قدرت جلوگيري كرده و اجازه ندهند كه ايران همچنان بر مدار افزايش قدرت قرار بگيرد.

روزنامه ديلي صباح سال گذشته در گزارشي تحليلي با اشاره به افزايش قدرت ايران در منطقه در سال‌هاي اخير نوشت: سفر غيرمنتظره وزير امور خارجه عربستان به وين (در زمان مذاكرات ايران و 5+1) نشان‌دهنده ميزان سرخوردگي آنهاست. اين روزنامه در ادامه گزارش خود تأكيد مي‌كند: تحولات اخير در منطقه خاورميانه شامل سقوط طالبان در افغانستان، سرنگوني صدام حسين ديكتاتور پيشين عراق و گسترش ناآرامي‌ها در جهان عرب از دسامبر سال 2010 تاكنون موجب بروز تغييراتي شده كه افزايش قدرت ايران در خاورميانه را در پي داشته است. اين روزنامه تركيه‌اي ادامه مي‌دهد: اگر اين مذاكرات به توافق جامع مورد نظر دست پيدا كند، نفوذ ايران در آينده نزديك افزايش خواهد داشت اما واضح است كه عربستان و بسياري ديگر از اين افزايش نفوذ ايران كه ممكن است با همكاري با امريكا براي مقابله با داعش همراه شود، ناخرسند خواهند بود. اين حقيقت كه سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان در سفري غيرمترقبه به پايتخت اتريش رفته است، نشان‌دهنده سرخوردگي آنهاست.

لوموند: عربستان نگران قدرت ايران در منطقه است

روزنامه فرانسوي «لوموند» هم در گزارشي با اشاره به افزايش روزافزون قدرت و نفوذ ايران در منطقه، تعامل اعراب با پاريس را راهي براي تكريم مواضع فرانسه در قبال بحران‌هاي منطقه مي‌داند و بيان مي‌كند: «در شرايط كنوني كه كشورهاي منطقه از نزديكي روابط واشنگتن و تهران در هراس و وحشتند، ايران به عنوان رقيب عمده عربستان روز به روز در حال افزايش قدرت و نفوذ خود در مرزهاي عربستان، عراق و يمن است.»

واشنگتن‌پست: آرزوي اوباما و كابوس اعراب به واقعيت تبديل شد، ايران يك قدرت منطقه‌اي موفق شد

واشنگتن‌پست هم بااشاره به شكل‌گيري خاورميانه جديد توسط ايران در يكي از شماره‌هاي اخير خود مي‌نويسد: رويكرد رئيس‌جمهور امريكا در خاورميانه فقط به قدرتمندتر شدن ايران و افزايش نگراني و تنش در خاورميانه كمك كرده است. اين روزنامه ادامه مي‌دهد: در ماه سپتامبر باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا گفت كه آرزو دارد« ايران به يك قدرت منطقه‌اي موفق تبديل شود.» اكنون آرزوي وي- كه براي كشورهاي عربي وابسته به غرب يك كابوس وحشتناك است- در حال تبديل شدن به يك واقعيت است. در نظر بگيريد: ايران يك ناوگان از كشتي‌هاي جنگي به يمن ارسال كرد. دولت اوباما يك گروه ناوهواپيمابر ارسال كرد كه ظاهراً هدف آن جلوگيري از نقض آشكار تحريم سازمان ملل براي انتقال سلاح در يمن بود. در عين حال اعلام كرد قصد ندارد در اين زمينه اقدامي انجام دهد. در ضمن بر عربستان سعودي براي متوقف كردن حملات هوايي خود به يمن نيز فشار آورد و همچنين با مذاكره براي حل و فصل سياسي بحران يمن با حضور ايران موافقت كرد.

قدرت ايران؛ درد مشترك نظام سلطه و مرتجعان منطقه

قدرت ايران درد مشترك نظام سلطه و مرتجعان منطقه و جلوگيري از توسعه آن دغدغه مشترك اين كشورهاست، به گونه‌اي كه در دوران پسابرجام هم تلاش شده است تا با متهم كردن ايران در پرونده‌هايي مانند حقوق بشر و تروريسم و با اعمال تحريم‌هاي جديد اجازه ندهند ايران دوران طلايي گذشته خود را استمرار ببخشد، اين در حالي است كه يكي از راهكارهاي مناسب براي تضعيف ايران از درون را تقويت جريان غرب‌گرا هم عنوان مي‌كنند، به گونه‌اي كه روزنامه واشنگتن پست هفته اخير در گزارشي با اشاره به توقيف چند قايق در آب‌هاي بين‌المللي توسط امريكا و ادعاي تلاش ايران براي ارسال سلاح به يمن از طريق اين قايق‌ها، به نقل از يك كارشناس امريكايي مي‌نويسد كه واشنگتن به دنبال تقويت «ميانه‌روها» در ايران و فشار به سپاه پاسداران است.

« مايكل نايتس» عضو انديشكده امريكايي مؤسسه واشنگتن مي‌گويد هرچند اين قايق‌ها توقيف شده‌اند، اما هيچ راهي وجود ندارد كه بتوان فهميد چند قايق ديگر بوده‌اند كه به يمن رسيده‌اند. وي مي‌گويد: «ما داريم تلاش مي‌كنيم كه به عناصر ميانه‌رو‌تر در دولت روحاني كمك كنيم كه با رسيدن به ثمرات اقتصادي ملموس‌تر ناشي از رفع تحريم‌ها، پذيرش توافق هسته‌اي از سوي ايران را توجيه كنند.»

http://www.javanonline.ir/fa/news/778327

ش.د9505030

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات