تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۶۳۱۴
كره‌ شمالي باز هم پرتاب موفقيت‌آميز ديگري را به رخ جهان كشاند

انتقام موشكي

(روزنامه اعتماد ـ 1395/05/14 ـ شماره 3591 ـ صفحه 11)

نيروي دفاع شخصي ژاپن به حالت آماده‌باش درآمد

هفت و نيم صبح به وقت محلي پيونگ يانگ بود كه پرتاب يك موشك احتمالا بالستيك در درياي ژاپن روز كشورهاي منطقه را با اخبار پرتنش آغاز كرد. باز هم كره شمالي و باز هم تلاش براي جلب‌توجه و البته بر هم زدن آرامش نسبي كه امريكايي‌ها در اين چندهفته اخير در حوزه شبه‌جزيره احساس مي‌كردند. وزارت دفاع كره‌جنوبي درست مانند هميشه نخستين منبعي بود كه خبر پرتاب اين موشك را اعلام كرد. رييس ستاد مشترك كره جنوبي اعلام كرده است كه اين پرتاب از منطقه غربي كره شمالي به ساحل شرقي درياي ژاپن صورت گرفته است و در راستاي همان دومينوي آزمايش‌هاي موشك‌هاي بالستيك است كه در چند ماه اخير بارها و بارها از سوي كره شمالي تكرار شده است. اين‌ چهارمين باري بود كه گفته مي‌شود كره شمالي موشك بالستيك را به درياي ژاپن پرتاب كرده است. كره شمالي كه با در اختيار داشتن بمب اتمي عملا حمله به خود را غيرممكن ساخته است با بازگشت به ميز مذاكره با جامعه جهاني مخالف است و بر همين مبنا تلاش مي‌كند با به رخ كشيدن تجهيزات نظامي خود به نوعي همچنان پرونده خود را در راس اخبار بين‌المللي نگاه دارد. شوراي امنيت مي‌گويد كه تمام آزمايش‌هاي اخير كره شمالي نقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است و البته كه اين نقض براي پيونگ‌يانگ محلي از اعراب ندارد چرا كه اين كشور به تمام تعهدات خود در قالب عضو جامعه جهاني پشت پازده است و حتي از معاهده منع تكثير تسليحات اتمي موسوم به ان‌پي‌تي هم خارج شده است. تحليلگران مي‌گويند كه اين اقدام‌هاي كره شمالي براي تلافي تصميم امريكا در راستاي استقرار سامانه دفاع موشكي تاد در كره جنوبي است. البته اين پرتاب موشك از سوي كره شمالي اين‌بار بيش از آنكه هم نام جنوبي اين كشور را ترسانده باشد، امنيت ژاپن را نشانه گرفته است. هفته گذشته بود كه وزارت دفاع ژاپن در يك گزارش رسمي اعلام كرد كه برنامه اتمي كره‌شمالي تهديدي مستقيم براي ژاپن است. به گزارش ايسنا، در اين گزارش ادعا شده كه به احتمال زياد كره شمالي تكنولوژي موشك بالستيك دوربرد را كه قادر به رسيدن به شعاع بيش از ٦٢٠٠ مايلي است توليد كرده و كلاهك‌هاي اتمي دارد كه وزن آنها كمتر از يك تن است. چنين تكنولوژي نه‌تنها ژاپن را در معرض يك حمله بالقوه قرار مي‌دهد بلكه امريكا و تمامي شركايش در جنوب شرق آسيا را نيز تهديد مي‌كند.

بيانيه وزارت امور خارجه امريكا در خصوص اقدام تحريك‌آميز اخير كره‌شمالي تند و تيزتر از واكنش‌هاي خبري آرام همسايگان بود و در بخش‌هايي از آن آمده بود: از گزارش‌ها مبني بر اينكه كره شمالي موشك‌هاي بالستيك را پرتاب كرده مطلع شده‌ايم و به‌شدت پرتاب‌هاي اخير توسط اين كشور منزوي را محكوم مي‌كنيم. جوليا ميسون، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا كه مسووليت اظهارنظر در اين خصوص را بر عهده دارد در اين خصوص گفت: ما همچنان آماده‌ايم تا با شركا و متحدان‌مان در سراسر جهان براي واكنش نشان دادن به اقدامات تحريك آميز كره شمالي و همچنين دفاع از خود و متحدان‌مان در برابر هرگونه حمله يا اقدام تحريك‌آميز پيونگ‌يانگ همكاري كنيم. اين پرتاب‌ها تنها قطعنامه‌هاي جامعه بين‌المللي را براي مقابله با اقدامات كره شمالي افزايش مي‌دهند. شينزو آبه، نخست وزير ژاپن نيز در قبال اين حركت كره شمالي سكوت اختيار نكرده و گفت: موشك پرتاب شده از كره شمالي كه در داخل يا نزديكي آب‌هاي ژاپن فرود آمده تهديدي جدي براي امنيت ژاپن محسوب مي‌شود و توكيو به‌شدت نسبت به آن اعتراض دارد.

جم ناكاتاني، وزير دفاع ژاپن نيز روز گذشته اعلام كرد: پرتاب موشكي كره شمالي تهديدي جدي براي امنيت ژاپن است. نيروي دفاع شخصي كشورمان براي مقابله با پرتاب‌هاي موشكي بيشتر كره‌شمالي در حالت آماده باش به سر مي‌برند. يك مقام حاضر در وزارت دفاع كره جنوبي صبح روز گذشته در گفت‌وگويي با شبكه امريكايي سي‌ان‌ان خبر پرتاب اين موشك بالستيك را تاييد كرد و گفت: كره شمالي با پرتاب كردن موشك‌هاي بالستيكي كه قابليت حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي را دارند به شكل كاملا واضح و مشخص نيت واقعي خود را كه تحريك كردن اعضاي منطقه است به علاوه جاه‌طلبي خود را به تصوير كشيده است. اين اقدام‌هاي كره شمالي امنيت در فرودگاه‌ها و بنادر ما را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. در قطعنامه‌اي كه در ماه مارس در شوراي امنيت سازمان ملل به تصويب رسيد، كره شمالي از پرتاب چنين موشك‌هايي منع شده بود. ژاپني‌ها همصدا با كره جنوبي و امريكا تاكيد دارند كه كره شمالي كه با اقدام‌هاي تحريك‌‌آميزش صلح و ثبات در شبه جزيره كره را نشانه گرفته است با تشديد تحريم‌ها و افزايش فشارها از سوي جامعه جهاني روبه‌رو خواهد شد. كره شمالي در تاريخ ١٩ جولاي هم سه موشك ديگر را از سواحل شرقي خود پرتاب كرده بود كه البته گفته مي‌شود برد كوتاهي داشته‌اند. مقام‌هاي كره شمالي مي‌گويند كه دستور پرتاب موشك‌هاي فوق در نيمه جولاي را شخص كيم جونگ اون صادر كرده بوده است. به گزارش سي‌ان‌ان، ميزان پرتاب موشك‌هاي بالستيك و غيربالستيك كره شمالي با بردهاي متفاوت كوتاه و بلند از زمان روي كار آمدن كيم جونگ اون افزايش يافته است. يك تحليلگر مسائل شبه‌جزيره در اين خصوص مي‌گويد: كره شمالي تصور مي‌كند كه با آزمايش هسته‌اي و نظامي بيشتر مي‌تواند اشتباهات خود را هم جبران كند و برهمين اساس است كه تكنولوژي موشك خود را هم گسترش مي‌دهد. مقام‌هاي وزارت دفاع كره جنوبي مي‌گويند كه از زمان روي كار آمدن كيم جونگ اون، كره شمالي بيش از ٣٠ مورد پرتاب موشكي داشته است. از سوي ديگر اين كشور همچنان به توسعه برنامه موشكي و هسته‌اي خود هم ادامه مي‌دهد و گفته مي‌شود كه با موفقيت توانسته است اين دو را با هم پيش ببرد و موشك‌هايي با قابليت حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي بسازد. بر همين اساس است كه ماه گذشته كره جنوبي اعلام كرد كه ميزبان سامانه دفاع موشكي تاد خواهد بود كه در ٢٥٠ كيلومتري جنوب شرقي سئول مستقر خواهد شد و «تاد» نام دارد. گفته مي‌شود كه اگر اين سامانه موشكي مستقر شود مي‌تواند كره جنوبي را در برابر دوسوم از حملات احتمالي كره شمالي ايمن سازد.

اين در حالي است كه ارتش كره شمالي استقرار تاد را اقدامي خصمانه و تحريك‌آميز عليه خود مي‌داند و هشدار داده است كه در صورت استقرار «تاد» كره جنوبي و امريكا از كابوس ناآرامي و ترور در اين منطقه ايمن نخواهند ماند. امريكا پايان سال ٢٠١٧ را زمان استقرار كامل اين سامانه در كره جنوبي اعلام كرده است. اوايل سال جاري ميلادي بود كه كره شمالي چهارمين آزمايش اتمي خود را به كمك يك راكت دوربرد انجام داد و همين مساله جرقه جديد تحريم‌ها عليه اين كشور را زد. گفته مي‌شود كه پس از اين تاريخ، موشك‌هايي كه كره شمالي پرتاب كرده همگي پاسخ‌هايي به تنبيه‌هاي جديد شوراي امنيت بوده است. از ابتداي سال ٢٠١٦ ميلادي، در ماه مارس به تنهايي سه مورد، در ماه آوريل نيز سه مورد، در ماه مارس يك مورد، در ژوئن و جولاي هركدام يك مورد و در آگوست هم يك مورد پرتاب موشك و آزمايش تجهيزات هسته‌اي تا به امروز صورت گرفته است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=50633

ش.د9504466

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات