تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۵۴۸
سخنگوی شورای نگهبان:

مانند گذشته، در انتخابات تخلف تأثیرگذار نداشتیم

(روزنامه ايران ـ 1396/06/02 ـ شماره 6577 ـ صفحه 3)

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر تخلفات تأثیر‌گذار وجود نداشته است. عباسعلی کدخدایی روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین همچنین خبر داد عدم احراز صلاحیت محمود احمدی‌نژاد قبل از اعلان رسمی، به وی اعلام شده بود و او دیگر هرگز تأیید صلاحیت نخواهد شد. او همچنین آمار اعلام شده درباره کسانی که نتوانستند در انتخابات اخیر رأی بدهند را تکذیب کرد. سخنگوی شورای نگهبان درباره عدم تمدید زمان رأی‌گیری بعد از ساعت 24، گفت: قانون روز جمعه را روز انتخابات تعیین کرده و گفته شده میزانش کمتر از 10 ساعت نباشد اما بیشترش اشکالی ندارد... هر شکلی که تفسیر کنیم هیچگاه بعد از ساعت 12 شب روز قبل خوانده نمی‌شود. از قدیم در این مورد با دوستان وزارت کشور بحث داشتیم که ساعات رأی‌گیری را به گونه‌ای تنظیم کنیم که مردم به ساعات پایانی موکول نکنند.

ضمن اینکه 10 ساعت رعایت می‌شود اگر زمان باقی باشد یک ساعت، یک ساعت تمدید کنیم و بعد قطع کنیم که 12 شب در حوزه‌ها بسته شود. وی ادامه داد: این بار با آقای وزیر تصمیم گرفتیم که ساعت 12 رأی‌گیری تمام شود. به برخی از حوزه‌ها که اصرار داشتند بیشتر کار کنند اعلام شده بود که خلاف قانون است با این حال با توافقی که با وزیر کشور شد اعلام کردیم ساعت 12 و ساعت 12 هم اعلام کردیم آرایی که ممکن است بعد از آن گرفته شود مخدوش باشد؛ اما آرا تا ساعت 12 مشکلی ندارد.

ضمن اینکه باوجود اعلامی هم که شد برخی از استان‌ها و حوزه‌ها در جریان بودیم از مردمی که در آن حوزه رأی‌گیری بودند بعد از ساعت 12 رأی گرفته شد. این‌طور نبود که بعد از ساعت 12 شب تعداد زیادی نتوانند رأی دهند. تعداد بسیار اندکی بود و به میلیون هم نمی‌رسد و آماری را هم نامزدهای ریاست جمهوری در این زمینه اعلام کردند به هیچ وجه تأیید نمی‌کنم. اما از این طرف هم مشکلات دیگری داشتیم. بحث احراز هویت را که این بار قرار شد مکانیزه انجام شود و ما هم موافقت کردیم مشکلات زیادی داشت. سامانه کار نمی‌کرد، نرم‌افزار، سخت‌افزار، کاربر بلد نبود کار کند و میانگینی که گرفتیم بالای 10 صبح رأی‌گیری‌ها آغاز شده است. همین تهران برخی از آقایان اعضای شورای نگهبان ساعت 8 که می‌خواستند رأی دهند دستگاه‌ها آماده نبودند. در طول رأی‌گیری بیشتر طرف صبح این کاهش رأی‌گیری را داشتیم به دلیل خرابی‌ سامانه ولی در ساعات پایانی شب تقریباً عملاً رأی‌ها گرفته شده بود و غالب مردم رفته بودند، تعداد اندکی بودند که رأی بخشی از اینها هم گرفته شد. اما به نظرم مبنای خوبی شد برای آینده که هیچوقت از ساعت 12 عبور نکنیم.

کدخدایی درباره ادعای برخی نامزدها مبنی بر وقوع تخلف در انتخابات نیز گفت: ناظران ما به این دلیل سر صندوق هستند که تخلفات را ثبت کرده و به ما اطلاع دهند. از طرف دیگر نهادهای دیگری که حضور دارند ممکن است گزارش دهند. مردم هم گزارش می‌دهند. فراتر از این، کاری که چند دوره است بنده در شورای نگهبان شروع کرده‌ام، نمایندگان نامزدها را دعوت می‌کنیم، همه امکانات هم در اختیارشان است و با ستادشان در ارتباط هستند، هر تخلفی صورت بگیرد به ما گزارش می‌دهند. وقتی از تخلفات صحبت می‌کنیم، تخلفی است که می‌بینید صورت می‌گیرد اما روند کار هم ادامه دارد. مثلاً شما در زمان رانندگی کمربند نمی‌بندید، با اینکه مرتکب تخلف می‌شوید اما به این معنی نیست که رانندگی نمی‌کنید. یا با تلفن همراه صحبت کردن و غذا خوردن در زمان رانندگی که تخلف است. به مقصد می‌رسید اما با تخلف. گاهی تخلفی مرتکب می‌شوید که مانع رسیدن شما به مقصد می‌شود. مثلاً تصادف منجر به جرح یا خسارت که ناچار هستید منتظر کارشناس بمانید و به مقصد نمی‌رسید. در انتخابات هم چنین وضعیتی داریم. تخلفاتی را داریم که با وجود اینکه آن تخلف صورت می‌گیرد اما انتخابات ادامه دارد و حتی خللی به روند انتخابات وارد نمی‌کند، اما تخلف است. مثلاً خرید و فروش جزئی آرا یا تعرفه را مهر نکردن. اگر امکان داشته باشد همان زمان با تخلف برخورد می‌شود، به شخص تذکر داده می‌شود یا از محیط تخلف دور می‌کنند، در قانون لحاظ شده تعرفه بدون مهر جزو آرای باطله حساب می‌شود. نتیجه تعرفه بدون مهر این است که از تعداد تعرفه‌های دیگر خارج شود اما با وجود این تخلفات انتخابات صحیح برگزار شده. در این انتخابات همین وضعیت را داشتیم. تعدادی تخلفات داشتیم که به قوه قضائیه فرستاده شد. قوه قضائیه این بار سریع رسیدگی کرد.

وی ادامه داد: دسته‌ای از تخلفات هم هست که در سرنوشت انتخابات تأثیرگذار است مثل تصادف مهمی که راننده می‌کند. اینجا اگر برای شورای نگهبان احراز شود که تخلف عمده صورت گرفته مکلف است انتخابات را متوقف کند و نهایتاً ممکن است به ابطال انتخابات بینجامد. حرفمان این بود که در این انتخابات تخلفاتی صورت گرفته که در جریان و سرنوشت انتخابات تأثیرگذار نبوده و در جای خودش باید توسط قوه قضائیه رسیدگی شود و اصل انتخابات هم صحیح است. شورای نگهبان به این دلیل صحت انتخابات را اعلام کرد چون تخلف عمده‌ای صورت نگرفته بود که شورای نگهبان انتخابات را ابطال کند. انتخابات این دوره هم مثل بقیه انتخابات دارای تخلفاتی بود که به قوه قضائیه فرستاده شد، بقیه هم تأیید شد و صحتش اعلام شد.

تماس تلفنی با الهام و اعلام رد صلاحیت احمدی‌نژاد

سخنگوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات یاد شده نیز تصریح کرد: شورای نگهبان ناچار است به عده‌ای که شرایط را ندارند نه بگوید و طبیعتاً عده‌ای مخالفش می‌‌شوند و انتقاد می‌کنند. اگر در جایی هم اشتباه کرده باشیم ابایی نداریم از اینکه اشتباهمان را بپذیریم. ممکن است در بررسی صلاحیت‌ها گاهی اشتباه کرده باشیم و این شجاعت را داریم که عذرخواهی کنیم.

وی ادامه داد: در زمان آیت‌الله هاشمی بنده به آقای روحانی و به آقای لاریجانی گفتم که به ایشان بگویند. آقای روحانی را به شورای نگهبان دعوت کردم و گفتم شما احراز صلاحیت شده‌اید و آقای هاشمی تأیید صلاحیت نشده‌اند. از شما خواهش می‌کنم به اطلاع ایشان برسانید که اگر می‌خواهند انصراف دهند یا نظری دارند بگویند. بعد هم به آقای لاریجانی رئیس محترم مجلس گفتیم و مسأله منتقل شد. این بار هم تلفنی اطلاع دادیم؛ به دکتر الهام گفتم چند ساعت دیگر قرار است نتیجه را اعلام کنیم، اگر شما زحمت بکشید و به ایشان اطلاع دهید که آقایان احراز صلاحیت نکرده‌اند و اگر مایل به انصراف هستند اعلام کنند. آن زمان هم(سال 92) به آقای روحانی گفتم. اما هر دو واسطه نخستین سؤالشان این بود که امکان تجدیدنظر هست؟ عرض کردم خیر این نظر قطعی شورای نگهبان است. در هر دو مورد این‌طور بود. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد، مهدی کروبی ومیر حسین موسوی امکان تأیید صلاحیت افراد یادشده را منتفی دانست و گفت: هزینه‌هایی که از طرف این سه نفر به کشور تحمیل شده کافی است. کسی که به چهره مردم و نظام جمهوری اسلامی خدشه وارد کند دیگر جایگاهی برای تصدی مدیریت در کشور ندارد.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که آیا تا به حال رهبر معظم انقلاب اسلامی به شورای نگهبان انتقادی داشته‌اند؟ گفت: بله در سالگردها و مراسمی که خدمت ایشان می‌رسیم اگر نظری داشته باشند می‌فرمایند. ایشان کارشناس عالیرتبه در نظام هستند و سوابق ممتد اجرایی داشته‌اند و از جایگاه حقوقی و حقیقی برخوردار هستند. برخلاف تصور عموم ایشان سعی ندارند نظرشان را تحمیل کنند و معمولاً تأکید می‌کنند که نظر کارشناسی من است و ما هم اگر مطلبی داشته باشیم مطرح می‌کنیم و ممکن است به جمع‌بندی برسیم اما به این مفهوم که خدای ناکرده ایشان تحمیل نظرشان را داشته باشند این‌طور نیست. خیلی با سعه صدر نظرات را استماع می‌کنند و اگر نکته‌ای باشد می‌فرمایند.سال 79 که آقایان خدمتشان بودند در بحث اطلاع‌رسانی ایشان تأکید داشتند که شورا باید اطلاع‌رسانی قوی داشته باشد. در بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات گاهی نظرات ایشان نسبت به افراد و اشخاص متفاوت بوده است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/196973

ش.د9602424

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات