صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۱۳۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 2 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به رئیس‌جمهور محترم و همه کسانی که در دولت آینده شرکت خواهند کرد سفارش و تأکید می‌کنم، که کار و تلاش پرانگیزه و اندیشیده و جوانانه را برای حل کردن مشکلات کشور در پیش گیرند.(1396/30/2)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
خوب، بَد، جِلف!

سه روز پس از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و اعلام نتایج آن، آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران ضمن بیان مطالبی، به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.
سخنان و موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهور در این نشست را در سه اپیزود می‌توان دسته‌بندی و ارزیابی کرد؛
اپیزود اول: رئیس‌جمهور در این نشست به مباحث مهمی، همچون ضرورت همبستگی ملی در کشور، تلاش برای مقابله با فقر و محرومیت، اشتغال جوانان و میدان دادن به این قشر در مدیریت کشور، توان موشکی جمهوری اسلامی ایران و ضرورت تقویت آن برای جلوگیری از اشتباه محاسباتی دشمن و حفظ احترام متقابل در تعامل با جهان، شرایط امروز ایران و جایگاه بی‌بدیل آن در منطقه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، مبارزه جدی و قاطع با تروریسم، موضوع عراق، سوریه، لبنان(حزب‌الله) و... بر مبنای اصول اساسی نظام اسلامی در حوزه‌های داخلی و خارجی تأکید کرد. اپیزود دوم: بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در این نشست نیز به پیروزی خود در انتخابات معطوف بود و با طرح موضوعاتی، چون «نه‌ مردم به فریبکاران»، «نه مردم به دروغ و تخریب»، «تخیلی خواندن وعده‌های رقبا»، «اقلیت دانستن 16 میلیون رأی مخالف» و...، نامزدهای رقیب خود را به موارد مختلفی متهم کرد که نتیجه‌ای جز دامن زدن به دودستگی در جامعه ندارد. این در حالی است که وی در سخنان انتخاباتی خود وعده داده بود «شنبه پس از انتخابات دست دوستی به سمت مخالفان دراز خواهم کرد!» اپیزود سوم: نکته دیگر، تکرار نامناسب و زننده ادعاهایی درباره نهادهای انقلابی، به ویژه دخالت سپاه و بسیج در انتخابات و اتهام انحصاری بودن رسانه ملی در دست جریانی خاص بود که آقای روحانی در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی نیز با توسل به آن به دنبال جذب رأی در میان برخی از سطوح جامعه بود. مطالبی از این دست اگرچه غیر واقعی بود و مصرف انتخاباتی داشت؛ اما امروز نباید رئیس‌جمهور آنها را تکرار کند و به آن دامن بزند؛ چرا که افکار عمومی هم آنها را به عنوان شعارها و حرف‌های تبلیغاتی پذیرفته و امروز بیشتر از آنکه منتظر تکرار بیهوده و جلف آنها باشد، منتظر اقدام و عمل برای حل مشکلات کشور است.

▼ گزارش روز
نگاهی به خود

نزدیک به چهارده سال از انتخابات دومین دوره شورای اسلامی شهر و روستا می‌گذرد؛ انتخاباتی که آغاز بازگشت جریان اصولگرا به مراکز مختلف تصمیم‌گیری بود، در حالی که پیش از آن تمام مراکز تصمیم‌گیری در اختیار جریان مشهور به دوم خردادی‌ها یا همان اصلاح‌طلبان امروزی بود؛ اما در سایه عملکرد ضعیف این طیف و همچنین برنامه‌ریزی حساب شده جناح راست که اکنون اصولگرایان نامیده می‌شوند، لیستی به نام «آبادگران ایران اسلامی» به سرلیستی مهدی چمران تمامی کرسی‌های شورای شهر تهران را به دست آورد و پس از آن با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران مقدمه پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم شد؛ عملکرد مثبت این لیست و شهردارشان در جلب نظر مثبت مردم مؤثر افتاد و خود را در انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و پیروزی قاطع لیست اصولگرایان نشان داد. اکنون پس از حدود 14 سال بار دیگر شاهد هستیم که اصولگرایان پس از واگذار کردن دولت در سال 92 به جریان اعتدال و کاهش سهم خود در مجلس شورای اسلامی پس از سه دوره در انتخابات 7 اسفند 94، کرسی‌های شورای شهر تهران و بسیاری از شهر‌های دیگر را نیز در 29 اردیبهشت 96 از دست دادند؛ البته چرخش مسئولیت‌ها میان جریان‌های سیاسی در تمام نظام‌های مبتنی بر رأی مردم امری عادی است؛ اما در این میان آن جریانی می‌تواند بار دیگر نظر و رأی مردم را جلب کند که در زمان دوری از کرسی‌های تصمیم‌ساز به خود نگاهی دوباره بیندازد، اشتباهاتش را دریابد و اصلاح کند و بتواند سازوکار ارتباط خود با مردم را بازتعریف و بازسازی کند؛ کاری که اکنون اصولگرایان به آن نیاز مبرم دارند، آنها باید به 8 تا 14 سالی برگردند که بر مهم‌ترین کرسی‌های کشور تکیه زده بودند و ایرادات خود را بررسی کنند؛ همچنین به رسانه‌های خود، به عواملی که موجب موفق نشدن در جذب رأی حداکثری شده، نگاه کنند؛ وقت آن است که متفکران و تحلیلگران این جریان بار دیگر از خود بپرسند کجای محاسبات‌شان اشتباه بوده است و با کمک بزرگان این جریان نقاط ضعف را بازیابند و برای آنها چاره‌ای بجویند و سازوکارهای نخبه‌پروری در این جریان را با نگاهی نقادانه بررسی کنند. به راستی اگر می‌خواهند بار دیگر در حوزه سیاست نقش مهمی را بازی کنند، باید گشتن به دنبال علت شکست خود در رفتار رقیب و مقصر دانستن دیگران را فراموش کنند.

▼ خبر ویژه                             
رأی سفید اصفهانی‌ها

در انتخابات ميان‌دوره‌اي اصفهان حسن كامران با كسب ٢٤٣ هزار و ٨٨٩ رأی برنده انتخابات اعلام شد و پس از آن موسويان، نامزد اصلاح‌طلبان با كسب ٢٣٣ هزار رأي در جايگاه دوم ايستاد و به بهارستان راه پيدا نكرد. اما آنچه خبرساز شد، ميزان آراي باطله در اصفهان بود که بنا به گفته يك منبع آگاه در فرمانداري اصفهان، ميزان آراي باطله حدود ١٧٧ هزار رأي بوده است. به نظر می‌رسد، با توجه به رأی بیشتر حسن روحانی در این شهر و همچنین پیروزی این جریان در انتخابات قاعدتاً در مجلس نیز باید نماینده این جریان پیروز می‌شد؛ اما گویی آنها حسن كامران را برای رفتن به مجلس شایسته نمی‌دانستند! از سویی مجيد موسويان را هم كه از مديران دوره احمدي‌نژاد بود، نمي‌توانستند به عنوان اصلاح‌طلب قبول كنند؛ به همين دليل بخش زيادي از مردم حامي اصلاح‌طلبان رأي سفيد داده‌اند.

▼ اخبار
1ـ برجام برای آمریکا وحشتناک است

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: برجام توافقی وحشتناک است و تهران به جای «تشکر کردن» از واشنگتن جسور شده است. رئیس‌جمهور آمریکا که در عربستان ادعاهای بی‌اساسی درباره ایران مطرح کرده بود، در دیدار با بنیامین نتانیاهو هم ادعاهای ضد ایرانی خودش را تکرار کرد. ترامپ با تأکید بر اینکه برجام برای آمریکا توافقی وحشتناک، اما برای ایران توافقی عالی است، از مواضع دولت قبلی آمریکا انتقاد کرد و مدعی شد آمریکا با برجام، منابع مالی به ایران تزریق کرد و به آنها رونق اقتصادی داد؛ در حالی که اگر چنین نمی‌شد، آنها ظرف شش ماه به طور کامل سقوط می‌کردند. گفتنی است، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه درباره برجام گفت: متأسفانه در اجرای این توافق شاهد بدعهدی‌هایی از سوی برخی کشورها هستیم و انتظار داریم فرانسه و اتحادیه اروپا در راستای اجرای توافق بیشتر نقش‌آفرینی کنند.

2ـ یارانه انتخاباتی در خرداد ماه قطع می‌شود

در حالی که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه نقدی مشمولان کمیته امداد و بهزیستی را از فروردین ۹۶ تا سه برابر افزایش داده بود این یارانه از خرداد قطع می‌شود و به جای آن کمیته امداد و بهزیستی مستمری‌ها را سه برابر می‌کنند. گفتنی است، یکی از اقدامات شبهه‌دار دولت یازدهم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، افزایش سه برابری یارانه نقدی مشمولان کمیته امداد و بهزیستی بود که انتقادات زیادی را در پی داشت و برخی نمایندگان مجلس این اقدام دولت را خلاف قانون اعلام کرده بودند. برخی تحلیلگران معتقد بودند، این اقدام دولت در آستانه انتخابات برای تأثیرگذاری در رأی مردم بوده و اگر این پول را کمیته امداد و بهزیستی به حساب مستمری مشمولان واریز می‌کردند، در راستای خدمات دولت محسوب نمی‌شد و تأثیری در انتخابات و رأی مردم نداشت.

3ـ تولید قدرت نرم نظام با حضور 41 میلیون نفری

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس با تأکید بر اینکه اقتدار نظام، حضور مردم در صحنه، توانمندی‌های دفاعی و امنیتی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای عبور دادن نظام از بحران‌های منطقه‌ای، سایه جنگ را دور کرده است، گفت: حضور 41 میلیون نفری مردم در انتخابات برای نظام قدرت نرم تولید کرد و به جهان پیام داد که اگر به این نظام نگاه چپ کنند، با آنها برخورد می‌کنیم. وی با بیان اینکه این قدرت بازدارندگی نظام در کنار توان نظامی ما به دشمن پیام خاصی می‌دهد، اظهار داشت: این پیام این مفهوم را می‌رساند که اگر دشمن خطایی کند، ضربه ما بسیار سخت و کشنده خواهد بود. وی مهم‌ترین عامل بازدارندگی دشمنان از طمع به خاک ایران را تکیه بر مردم و توسعه توانمندی‌های دفاعی برشمرد.

4ـ بازشماری آرای ۵۰ نفر اول شورای شهر تهران

محمد محمودی شاه‌نشین، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا از بازشماری آرای 50 نفر اول شورای اسلامی شهر تهران به پیشنهاد علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: چندین مرتبه به صورت تلفنی با چمران صحبت و تأکید کردم که به اعتراض اعضای لیست خدمت توجه داریم. بنا به پیشنهاد رئیس مجلس برای بررسی اعتراض اعضای لیست خدمت روز گذشته تصمیم گرفتیم آرای 50 نفر اول انتخابات شورای اسلامی شهر تهران را بازشماری کنیم که این روند بازشماری همچنان ادامه دارد. اگر در جریان بازشماری آرا اختلاف معناداری دیده شود، قطعاً بررسی‌های بیشتری انجام می‌شود؛ ولی تاکنون اختلاف معناداری مشاهده نشده است.

▼ اخبار کوتاه
مأموران بخش «کا» وزارت کشور روسیه ویژه مبارزه با جرایم در فضای مجازی (سایبری) یک گروه هکرها متشکل از 20 نفر را دستگیر کردند. فعالیت گروه هکرهای روس به این صورت بود که آنها به گوشی‌های تلفن همراه بدافزار ارسال کرده و آن را آلوده می‌کردند و با استفاده از این ویروس به سیستم مخابراتی و نرم‌افزاری آن دسترسی پیدا می‌کردند. گروه هکرهای روس در طول چند سال فعالیت خود توانسته بودند بیش از 50 میلیون روبل (معادل حدود یک میلیون دلار) از مشترکان تلفن‌های همراه بربایند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره اعتراضات یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به روند برگزاری این انتخابات گفت: اعتراضاتی که این دوستان داشتند در زمینه کمبود تعرفه در برخی شعب، مهر نشدن برخی تعرفه‌ها یا زود تمام شدن ساعات رأی‌گیری در برخی شعب بود که رئیس ستاد این نامزد موضوعات مذکور را با حضور در شورای نگهبان مطرح کرد؛ لذا تلاش می‌کنیم طی این هفته شکایت‌ها و گزارش‌های دریافتی در جلسه شورای نگهبان مطرح شده و نتیجه آن در فرصت قانونی خدمت مردم ارائه شود.
دولت کره شمالی با اعلام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک میا‌‌ن‌بُرد موسوم به «پوک گوگ سانگ ـ ۲»، از تولید انبوه این موشک خبر داد و اعلام کرد: موشک بالستیک میان‌بُرد که از تمام الزامات فنی برخوردار است، با موفقیت آزمایش شد و اکنون می‌تواند این موشک بالستیک را به طور انبوه تولید کرد. گفتنی است،‌ تولید انبوه این موشک بالستیک نشان‌دهنده پیشرفت پیونگ‌یانگ در مسیر کسب توانایی و قابلیت لازم برای هدف قرار دادن خاک آمریکا به وسیله موشک‌های بالستیک خواهد بود.
سازمان اطلاعاتی بریتانیا اعلام کرد: داعش به مین‌های قابل اتصال به بدنه کشتی و مقاوم در زیر آب دست پیدا کرده که این مسئله بسیار خطرناک است. انگلیس از نقشه اعضای داعش برای منفجر کردن بنادر این کشور از طریق بمب‌گذاری در نفت‌کش‌ها و سایر کشتی‌ها خبر داد و گفت: غواصان ارتش انگلیس کشتی‌ها و نفت‌کش‌ها را پیش از ورود به بنادر بازرسی می‌کنند تا بمبی به بدنه کشتی‌ها متصل نشده باشد.
وعده انتخاباتی دولت برای احیای دائمی زاینده‌رود هنوز در گوش مردم اصفهان می‌پیچد؛ اما طبق برنامه‌ریزی قرار است ۱۵ خرداد بار دیگر آب بر روی بزرگ‌ترین شریان حیاتی مرکز کشور قطع شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات